[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 11:16

Wat heb jij veel alg op je raam?
En veel wormpjes!
Zou sowieso dat alg gaan weghalen :j
Als je water wisselt, woel je dan ook altijd even door de bodem en zuig je af wat daar van los komt?
Dat scheelt namelijk al een hoop.

Flubenol is wel een middel wat slakken doodmaakt,dus als je sierslakken er in hebt moeten die er uit.

Kimley

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 12:37

Jeutje wat n wormen! :wow:

Hier na de komst van de corydoras nooit geen worm meer gezien :))

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 13:18

Ja er waren de laatste week ook wat algen bij gekomen idd..
Door de bodem woelen deed ik eerder niet. had zo'n zuigslang maar werkte amper. Heb ik dus weer weggegooid.

Deze wormen waren er dus allemaal van de 1 op de andere dag. Echt bizar.
Heb nu van die spullen ervoor besteld.

Geen sierslakken hier.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 14:40

Sow, die wormpjes :7 dan schrik je je ook de pleuris als je dat ineens ziet s ochtends.

Ik ben sinds een klein weekje mijn algeneter dame kwijt... ik hoop dat ze ergens verstopt zit, maar meestal zie ik dr dagelijks wel een x, en nu al zeker een dag 5 niet. Ben er best wat ongerust over...

Dus ik ging eens goed kijken, of ik dr zag. Helaas niet, maar wel wat anders. Een algeneter baby <3 ik wist wel dat ons paartje man en vrouw waren, maar ze leken elkaar niet erg aardig te vinden. Dus had geen kleine verwacht.

Hij was zeker al 1cm lang. Houdt zich nog goed verstopt in het hout. En maar goed ook, ben bang dat ie anders maanvis/zalmen voer wordt. Hopelijk blijft ie goed groeien! Dan zou het mijn eerste eigen gekweekte visje ooit zijn <3

Hoe oud zou hij zijn? Ik schat m nu een ruime cm lang. Heeft al een duidelijk grijs uiteinde van zn staart. Daaraan herkende ik m. Doordat we zwarte steentjes op de grond hebben is hij erg lastig te zien

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 16:50

Ik heb baardalg in mijn aquarium :( ben 2 weken op vakantie geweest en toen ik terugkwam was er een explosie. Zo balen, ziet er echt vies uit ;(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 19:17

Emerelle. Denk dat je toch net teveel voeding/rommel hebt liggen op de bodem.
Ik doe zelf altijd gewoon met een slang iets dunner dan een tuinslang de bodem afhevelen.
Werkt prima, ga ik dan licht even met een vinger door de bovenste laag ,komt er veel rommel uit. :j

Renee, gefeliciteerd,dat word beschuit met muisjes haha :D

Ukkiepuk,balen zeg.
Hoe krijg je dat er nou weer uit dan?

Ik had wel een anubias met van die zwarte dotjes alg op de stengel?
Heb die er maar afgeknipt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 20:17

Ik zeg maar niets over alg etc hier in het buitenbad. :')
Het water was nl zo groen dat ik schimmen zag zwemmen zodra de vissen op ong 5-10cm onder het oppervlak zwommen.
Dieper zag ik ze niet. :+
Maar heb een nieuwe pomp en de bioloog vd filterbak vergroot, nu maar hopen dat het voldoende werkt tot ik een trickle filter heb gemaakt.

Dit was tijdens een waterwissel:

Afbeelding
Veel helderder werd het niet meer. -O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 21:26

Best groen he...wat is een trickle filter?
Vind die bak van jou nog steeds zo gaaf he :D

In mijn grootste aquarium is het water nu thee kleur.

Afbeelding
Moet wel morgen even bezig, zit een catappa blad in want had een aantal vissen niet fit.
Dus dan verkleurd het water behoorlijk.

Ben trouwens aan het denken over een vijvertje in de tuin.vind alleen de plek wat moeilijk.
Waar ik het hebben wil staat wel erg veel zon, weet niet of dat handig is.
Wil niet teveel aan filtergedoe er in namelijk

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 21:35

Het is nog veel erger geweest, heb hem vandaag eindelijk iets minder groen gekregen na 2000l afpompen, bad vullen en na een uurtje ofzo weer 2000l afpompen en opnieuw vullen. :+

Trickle filter is 3 filterbakken op elkaar, de onderste heb je de uitstroompijpen op en flink wat filtermateriaal (of hydrokorrels), bakken erboven boor je tig gaatjes in de bodem en mik je vol met hydrokorrels oid.
Daarop komt een spraybar die op je pomp is aangesloten.
De onderste twee bakken voorzie je bovenin van dwarsbalken zodat de bak erboven daarop rust.
Water druppelt/stroomt dan door alle 3 de filterbakken en wordt extra goed gefilterd.

Flink veel snelgroeiende planten erin zetten dan en een zeer lage bezetting qua vis. :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 14:32

Is er iemand die eventueel interesse heeft in een zwarte maanvis? Of ja, zwart getijgerd? Mijn andere maanvissen hebben nu 2 bewezen koppels gevormd. Nog geen jongen, maar wel eieren en territoriaal. Ze hebben allebei een uiterste hoek van de bak. Wat er voor zorgt dat mijn zwartje geen schuilplek meer heeft.
Mag weg, maar alleen naar mensen die de juiste formaat bak hebben. Het liefst zou ik hem zelf houden, maar mijn man vindt 3 aquaria echt te veel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 19:09

Ohw want het is natuurlijk wel een mooie reden om nog een aquarium te kopen :D
Kan je helaas niet helpen,maar anders op marktplaats zetten?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 19:24

Ik wil zo graag weten dat hij goed komt. Maar het probleem is opgelost. Mijn kreeft en aangelanden gaan naar mijn moeder, en de maanvis krijgt een eigen nieuwe bak :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 19:53

Mooi opgelost.
Met weer een nieuw maatje?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 20:16

Ja daar ben ik nog niet over uit. Ik neig naar wel, omdat ik dan natuurlijk of een, of geen koppel krijg. Dus ik denk het wel ja!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 21:47

Wat een wormpjes zeg :oo

Lor, heb je wel een uv lamp? Dat t water nog zo groen blijft?

Thee kleur valt wel mee toch Ellepel die theekleur?

Ik heb eventueel interesse? Weet alleen niet waar je vandaan komt Pluttersput. Maar zo te lezen heb je een goede oplossing!

Hier weer alles ververst
Afbeelding

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 21:56

Ik kom uit het zuiden van limburg.. dus dat is vrij ver voor een maanvis om te reizen. Maar ik denk sowieso dat we nu een mooie oplossing hebben :j

Die wormpjes had ik hier ook in mijn bak bij de kreeft! Nadat ik de rasboras erbij gezet heb waren ze weg.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 00:50

@Jolmer, ik had een uvlamp in mijn fontein maar nu niet meer.
Overigens is het water na 3 flinke waterwissels een stuk helderder, scheelt dat er een krachtigere pomp op zit nu en er 20l hydrokorrels in de filterbak zijn toegevoegd.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 13:35

ellepel schreef:
Ukkiepuk,balen zeg.
Hoe krijg je dat er nou weer uit dan?

Ik had wel een anubias met van die zwarte dotjes alg op de stengel?
Heb die er maar afgeknipt

Het komt omdat de oppas de vloeibare CO2 is vergeten. Ik heb het licht op 8 uur gezet en ben nu aan de gang met elke dag max dosering carbo en ik heb algozid besteld, mss gaat het dan iets sneller weg.
Morgen weer waterwissel en dan het hout met kokend water ovegergieten.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:08

Het is even stil geweest maar ik heb een vraagje. Mijn goudvissen hebben een plekje gevonden in een prachtige grote verwarmde vijver van een tante dus mijn bak is klaar om te worden omgezet in een tropisch aquarium. *\o/* Ik heb vroeger altijd een 100 liter bak gehad vol gestopt met vissen. Ik was toen 13 en vond alles leuk en had er veel te veel in. Nu wil ik het echt goed doen en wil ik een rustige bak met een paar vissen, misschien 1 beta en een algeneter ofzo. Het gaat trouwens om een 70 liter bak.

Nu ben ik wel benieuwd of er mensen zijn met ervaring in het online kopen van aquarium benodigdheden en dan ook levende planten. Er zit hier namelijk niet echt een mooie grote winkel in de buurt en dan moet je net geluk hebben dat alles ook in die winkel te krijgen is.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:48

Ik kocht planten gewoon van een webshop. Veel goedkoper dan in winkel, meer keuze, en je hebt rustig de tijd om de planten te google-en om te zien of ze in je bak kunnen qua waterwaardes. (en of het echt waterplanten zijn. :P )

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:55

Ik heb goede ervaringen met aquaplantsonline. :)
Ze verzenden maar 2 dagen per week geloof ik maar dat heeft ermee te maken dat als er vertraging is in de verzending je planten niet te lang onderweg zijn en je goede planten ontvangt ipv verlepte zooi. :)
Planten zijn ook goed verpakt op piepschuim schalen met wat vochtig keukenpapier bij de wortels en huishoudfolie eromheen dus geen lekkages etc. :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:32

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:45

Bedankt voor de tips! ik ben al lekker rond aan het rondkijken. Het enige waar ik echt niet wijs uit kan worden is de plantenvoeding. Ik wil vloeibare voeding omdat ik slechte ervaringen heb met een vaste voedingsbodem. En toen.... Wat een keuze zeg. Ik ben zover dat ik weet dat ik echte waterplanten nodig heb zodat die hun voeding uit het water halen en niet via de wortels zoals moerasplanten. Maar jeetje wat zijn er veel verschillende keuzes.

Welke vloeibare plantenvoeding gebruiken jullie? En hoeveel planten hebben jullie in je aquarium?

Zoveel vragen maar ik wil alles goed doen en niet dezelfde fouten maken als eerst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 23:05

DemDeempel schreef:
Bedankt voor de tips! ik ben al lekker rond aan het rondkijken. Het enige waar ik echt niet wijs uit kan worden is de plantenvoeding. Ik wil vloeibare voeding omdat ik slechte ervaringen heb met een vaste voedingsbodem. En toen.... Wat een keuze zeg. Ik ben zover dat ik weet dat ik echte waterplanten nodig heb zodat die hun voeding uit het water halen en niet via de wortels zoals moerasplanten. Maar jeetje wat zijn er veel verschillende keuzes.

Welke vloeibare plantenvoeding gebruiken jullie? En hoeveel planten hebben jullie in je aquarium?

Zoveel vragen maar ik wil alles goed doen en niet dezelfde fouten maken als eerst.

Aantal planten: zoveel mogelijk. Het kost wat, maar dan heb je gelijk extra 'filters' die stoffen uit je aquarium opnemen. Plantenvoeding hangt weer samen met wat voor planten je wil, en vaak als je voeding toevoegd, moet de lichtsterkte toereikend zijn, net als de CO2. Is 1 vd drie niet in balans met de andere twee (dus voeding/licht/co2), dan krijg je algen en ben je verder van huis. Planten als crypto's (kleibolletje bij de wortels), anubias/bucephalandra (epifyten, worden liever op steen/hout geplaatst dan in de bodem) en echinodorus (kleibolletjes bij de wortels) kun je prima zonder voeding en met normaal aquariumlicht houden.

Kijk hier eens op, allemaal planten met de moeilijkheidsgraad; https://tropica.com/en/plants/
Staan ook allemaal voorbeeld scapes op :)

ellepel schreef:
ik bestel ook vaak online.

hier
https://www.aquaplantsonline.nl/

https://www.aquarium-planten.com/

heb trouwens nog een juwel primo 110 gekocht :D
gaan 2 kleine bakken weg.
1 hou ik,maar wil daar wat aparts in hebben.
moet nog even bedenken wat

Een afrikabakje misschien? Daar heb je leuke visjes voor, en dwergklauwkikkertjes :D

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:17

Spruit schreef:
Aantal planten: zoveel mogelijk. Het kost wat, maar dan heb je gelijk extra 'filters' die stoffen uit je aquarium opnemen. Plantenvoeding hangt weer samen met wat voor planten je wil, en vaak als je voeding toevoegd, moet de lichtsterkte toereikend zijn, net als de CO2. Is 1 vd drie niet in balans met de andere twee (dus voeding/licht/co2), dan krijg je algen en ben je verder van huis. Planten als crypto's (kleibolletje bij de wortels), anubias/bucephalandra (epifyten, worden liever op steen/hout geplaatst dan in de bodem) en echinodorus (kleibolletjes bij de wortels) kun je prima zonder voeding en met normaal aquariumlicht houden.

Kijk hier eens op, allemaal planten met de moeilijkheidsgraad; https://tropica.com/en/plants/
Staan ook allemaal voorbeeld scapes op :)

Wauw wat een top website! Ik ga voor moeilijkheidsgraad Easy haha.

Maar als ik het goed begrijp kan ik de crypto's , anubias/bucephalandra en echinodorus gewoon bij normaal licht houden en hoef ik verder geen voeding enzo toe te voegen. Maar dat zijn dus weer moerasplanten toch? Ik ga vanavond even lekker die website uitpluizen en dan kom ik terug met nog weer duizend vragen haha