Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 22:48

Och wat verdrietig Elise. Sterkte :(:)

Mira283

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 01:16

Sterkte Elise

Nientsje jij ook sterkte met je beestjes wat een gedoe zeg

Melody wat sneu dat ze zo bang waren voor het vuurwerk. Hier geen last gehad mijn pup van 13 weken lag door alles heen te slapen. Mijn oude mannetje Chase is er ook nog steeds en heeft de pup al laten weten dat ie niet met zijn neus door de tralies moet gaan haha

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 07:30

Wat verdrietig Elise. Hoe oud is hij geworden?
Dat ze dan maar snel wat passends vinden. Krijgen we dan een foto?

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 09:15

Dank jullie wel!
Ik weet niet precies hoe oud maar ze is 2,5 jaar bij mij geweest en toen was ze ongeveer 1. Dus maximaal 4 jaar.
Uiteraard krijgen jullie een foto!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 09:48

ooooh dat is altijd zo zielig als ze plots alleen zijn. Merk je dat in haar gedrag nu? De opvang zal zeker een oplossing bieden! en ja een foto is altijd leuk!
Mijn buitencavia's hadden er niet zoveel last van, ze hebben enorm veel schuilplaatsen en een berg hooi en vers voer helpen veel :D

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:04

O wat sneu. Sterkte! Hopelijk vind je snel een nieuw vriendje.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 16:29

Afbeelding

Vanmorgen een nieuw vriendje opgehaald. Een castraat van ongeveer 1,5 jaar. Hij woonde bij een van de vrijwilligers maar kon het daar niet meer vinden met zijn broertjes. Pien was er meteen gek op. Ze zitten nu vooral heel stil naast elkaar. Ga alleen nog goed nadenken over een naam. Hij heet nu Borre maar dat doet me denken aan die stomme schoolboekjes hihi

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 17:49

Oh die lijken elkaar leuk te vinden! Super dat zo’n diertje bij jou terecht kan en fijn voor Pien dat ze weer een maatje heeft !!

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 22:54

Wat een schatjes!

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 23:33

Thuis gaat het wat minder vredig := voor mijn eigen gemoedsrust maar even het hok in tweeën gedeeld. Heb een draadkubus dus dat gaat vrij gemakkelijk. Ze kunnen elkaar zien en aanraken, maar niet meer elkaar raken tijdens het imponeren. Nu zitten ze braaf te eten in plaats van drama te maken, en ze durven nu allebei meer te lopen. Hoop alleen dat ik hier goed aan doe..

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 00:49

Als ze niet echt vechten kun je ze beter bij elkaar laten zitten, dat imponeren is helaas iets waar ze echt even doorheen moeten om te bepalen wie de baas is. Zo lang ze elkaar niet aanvliegen is het oke, na maximaal 1-2 weken hoort dat over te zijn. Ik zou nu wel even wachten tot morgen ochtend zodat je er zicht op hebt.

Het is wel een knap stelletje! <3

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 00:57

Hier zorg ik in zo'n geval voor een beste bult hooi, meer voer- drink- en schuilplaatsen dan cavia's (minimaal 1 meer dan het aantal cavia's) en zodanig opgesteld dat ze altijd weg kunnen als de ander komt klieren.
Zogauw het eten bijna op is aanvullen, zéker als de verhoudingen onderling nog niet vaststaan.
Ik merk dat het dan een stuk rustiger blijft onderling, er wordt heus nog weleens gekibbeld en nagejaagd etc maar wel een stuk minder.

En om de vergelijking door te trekken:
Jijzelf kunt vast ook niet met iedereen goed door een deur vanaf het eerste moment, zult ook ff moeten wennen aan sommige nieuwe mensen in je omgeving. :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 01:52

Pien en Piet ;)?

:D

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 10:42

Wij hebben dat ook met een caafje gehad. Weet even niet meer welke. Die heeft in het begin 1x geknokt met Ecky dik verloren en nooit weer gebeurd.

Ecky is onze oudste en gewoon de baas. Punt.

Ze is mega lief en alle caafjes zijn gek op haar. Zij kan het echt met iedereen vinden. Vooral Nyko en zij zijn vaak samen.

Het toen nieuwe caafje moest nog even aftasten maar kwam er achter dattie niet nummer 1 was. Toen was het meteen klaar.

Wb het knokken, duurde nog geen minuut en niemand was gewond :) Heb ze gewoon laten begaan, was de beste keuze. Ik ken Ecky en weet dat er geen gemeen botje in haar zit.

Alle caafjes zoeken altijd steun bij haar. Er is ook niet een nacht waarbij er geen caafjes tegen haar aan liggen te slapen. Zo lief <3

Afbeelding

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 11:45

Ik durfde ze niet alleen te laten omdat ze elkaar ook behoorlijk aanvlogen. En dat was ook niet na één keer klaar, ze bleven bezig. Vooral *naamloos* had wat schade in zijn haar. Gelukkig niet tot bloedens toe. Maar ze vonden de afscheiding duidelijk onzin, want ze zaten vanmorgen gewoon bij elkaar. Pien voelt zich duidelijk beter want die huppelt weer rond. Meneertje verstopt zich nog maar ziet er ook redelijk ongeschonden uit. Dit is echt niet goed voor mijn bloeddruk hoor :=

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 12:32

Misschien wel fijn dat ze het zelf op hebben gelost, dan heb jij het ergste niet hoeven zien :+ Hopelijk hebben ze het nu samen opgelost! Dat aanvliegen vind ik ook spannend hoor, dan wordt het moeilijk waar de grens ligt.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 12:38

Ja precies! Heb het idee dat het nu redelijk gesust is. Ze maken nu gewoon normale geluidjes en zaten net aan hetzelfde plukje hooi.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 12:50

Net terug van de dierenarts voor prikje 3.

De dierenarts was heel blij hoe ze er nu uitzagen. Vooral over Ecky haar vacht was ze verbaasd hoe lang en dik die alweer is. Alleen Murphy heeft nog wat meer nodig, maar die is gevoeliger.

Alle caafjes waren zelfs, op 2 na, 10 gram gegroeid.

Mace is 80 gram gegroeid (flinke baby) maar Ecky spant de kroon, die is 200 gram gegroeid en weegt nu 1300 haha

Voor Murphy een honingzalfje voor zijn wondjes. Hij is natuurlijk een Teddy, en is wat gevoeliger op de huid en heeft wondjes geklauwd die ook weer jeuken natuurlijk.

De 20e weer heen voor de, hopelijk, laatste keer.

Al met al heel positief :+:

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 16:51

Wat fijn dat het goed met ze gaat samen!
Toen wij onze castraat ophaalden voor bij mijn zeugjes vond ik het koppelen ook echt even spannend ja, ze kunnen best heftig doen :+

Ik zie nu net 1 van mijn zeugjes een soort van hinken, 1 achterpootje vermijd ze om op te staan/trekt ze op tijdens het lopen.. Heb dat nog nooit eerder zo gezien.
Nu zien de pootjes er niet raar uit, geen wondjes of zichtbaar dik. Lijkt wel wat warm te zijn aan een kant.
Nu is het altijd al een vrij luie cavia geweest maar moet zeggen dat ze de laatste tijd wel vaker ging slapen bij het hooi of bij waar ze gegeten had, misschien om het voetje te ontlasten.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Ze is een flinke rex cavia, gewicht zit haar helaas ook niet mee ondanks dat ze niks van snoepjes/suiker krijgen :=

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 23:49

_Lois_ schreef:
Wat fijn dat het goed met ze gaat samen!
Toen wij onze castraat ophaalden voor bij mijn zeugjes vond ik het koppelen ook echt even spannend ja, ze kunnen best heftig doen :+

Ik zie nu net 1 van mijn zeugjes een soort van hinken, 1 achterpootje vermijd ze om op te staan/trekt ze op tijdens het lopen.. Heb dat nog nooit eerder zo gezien.
Nu zien de pootjes er niet raar uit, geen wondjes of zichtbaar dik. Lijkt wel wat warm te zijn aan een kant.
Nu is het altijd al een vrij luie cavia geweest maar moet zeggen dat ze de laatste tijd wel vaker ging slapen bij het hooi of bij waar ze gegeten had, misschien om het voetje te ontlasten.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Ze is een flinke rex cavia, gewicht zit haar helaas ook niet mee ondanks dat ze niks van snoepjes/suiker krijgen :=

Goed, vandaag ineens niks meer aan de hand met het pootje :+
Maar even in de gaten houden :Y)

Dit is de betreffende dame trouwens:

Afbeelding
Ze ligt graag dubbelgevouwen :D

Ik zal morgen trouwens even een foto maken want wij hebben ons hok uitgebreid en gaan over 1,5 week een nieuwe cavia ophalen <3

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 00:03

Wat ligt ze er heerlijk bij! Ik heb een dikke cavia gehad die soms mank liep als ze te veel had gerend. Ik heb echt mijn best gedaan om wat aan haar gewicht te doen, maar dat lukt dus echt niet bij een cavia := Gelukkig was ze liever lui dan moe, dus het was niet erg moeilijk om dat mank lopen te vermijden :+ Ze was wel veel te dik hoor. Het was een grote, maar 2 kilo is ook voor een grote best wel overdreven. Het was wel de leukste cavia die ik gehad heb en ze is gelukkig gewoon oud geworden <3

Hoe gaat het nu met de nieuwe combinatie Elise?

Wat fijn dat het goed geneest Nientsje! Wat verschrikkelijk vaak, 20 keer voor hetzelfde probleem :oo

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 10:36

Heerlijk zo'n unit hihi
Wel sneu van het manke :(:)

@Melody, ja is even balen... vooral als het zo'n 70 euro per x kost :+ op de eerste afspraak na, daar zat nog een consult voor 6 caafjes bij :=

Maargoed ik heb het ervoor over, als ze maar beter worden.

De dierenartsrekeningen voor Merida spanden de kroon. Na een half jaar dik 2000 minder (de crematie niet inbegrepen) en alsnog in moeten laten slapen ;( elke week een visite daar om haar proberen te redden. ik mis dat gekke meissie

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:07

Jeetje wat waardeloos, ze behandelen toch zelf niet goed.. Dat ze niet herhaalconsulten (is hier gratis) kunnen blijven doen snap ik wel, maar 20 van de 20 keer betalen is wel erg veel. Dachten ze pas bij de 19e keer aan schurft?

Wat een geld zeg! Wat had Merida?

Ik heb bij Wikkie een tijdje terug een blaassteen laten verwijderen. Ze konden het er uit duwen, dus ze moest wel onder narcose maar hoefde gelikkig geen snijwonden. Dat en 2 röntgen foto's was hier €150. Dat vond ik al veel geld voor zo'n klein beestje! Mijn zus betaald voor haar paard €25 voor een röntgen foto, en ik voor de cavia's €70 voor de eerste en €40 voor de tweede.. Ik ben wel tevreden over deze kliniek hoor. Het is niet perfect, maar cavia's worden nou eenmaal minder vaak behandeld dus daar veel ervaring mee opdoen is lastig.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:41

Met de 20e weer heen bedoel ik eigenlijk 20 januari. Niet voor de 20e x hoor haha ben er nu 3x geweest.

Eerst heb ik advies gevraagd bij de verkoper van Mace, die vermoedde meteen schimmel en gaf mij gratis spul mee. En ook via een caviaforum. Daar werd met schimmel gesmeten. Dus speciaal bij de Knoevelshop de schimmelzalf gekocht. Ook zij gaven aan van ja schimmel.

Helaas deed dat spul van de verkoper niets, dus een paar honderd euro aan zalf verder nog eens fotos gestuurd. Want werd alleen maar erger, maar dat klopte yadayada

Toch was de maat voor mij vol, kon alleen nog maar huilen. Ze waren aan het lijden en ik had het daar heel moeilijk mee. Dus de dierenarts gebeld (had ik dat maar eerder gedaan)

Die zei meteen; schurft en is meteen gaan behandelen. Nu na 3 prikken al zoveel beter.

De 1e x rekenden ze consult en verder alleen de prikken. Maar die prikken zijn zo 10+ euro per cavia per x.
Maar eigen schuld, de volgende x ga ik direct naar de dierenarts.

Merida... was hartverscheurend...

Even kort (want het is een lang verhaal). Ik merkte op dat haar voortandjes scheef werden. Dus meteen naar de dierenarts. Daar erachter dat ze een wortelpuntontsteking had. Dus medicatie mee. Helaas werd het een abces. Daar is ze in de tussentijd wel 10+x aan geopereerd... ik elke dag om de 2 uur spoelen etc.

Uiteindelijk zo ver dat het abceszakje weggehaald kon. Helaas was mijn vaste dierenarts er die dag niet dus een andere heeft de operatie gedaan. Prima. Maar dat #@€% mens gaf mij geen antibiotica meer... dus 2 dagen later ipv beter een 10x groter abces... dus alles weer opnieuw... mijn dierenarts was ook kwaad en die heeft die andere er wel op aangesproken... (staat nu ook in mijn dossier dat dat mens NOOIT weer een van mijn dieren aan mag raken)

Maar helaas is dit abces uiteindelijk, na alle zorgen, de kaak ingeslagen... dat was het dan ;(

Merry was inmiddels heel geliefd geworden op de praktijk. Ze heeft ook een dagje gelogeerd bij de dierenarts, omdat ik anders geen mogelijkheid had om haar te brengen voor een operatie. Dus toen heeft zij zorg gedragen voor Merry. Dat was zo lief :+:

Bij het inslapen huilde iedereen met mij mee. Iedereen was er stil van en enorm aangeslagen.

Mijn vaste dierenarts treft geen blaam. Die is en was fantastisch en ben haar heel dankbaar voor alle steun en moeite.

Die andere... ja die moet ik niet "voor de auto krijgen" zegmaar (als wijze van spreken hé, ik zal dat ooit echt doen) als ik dat mens alleen al zie dan gaat mijn nekhaar overeind staan _-:(

In de tussentijd dat ik dit gedonder met Merry had, viel ineens onze 2 jarige poes op de grond. Dood binnen 10 seconden. Acute HCM. Dat kon er ook wel bij... een enorme klap extra.

Ik heb om beide nog heel veel verdriet. Sowieso gaat het met mijzelf al heel lang niet goed. Maar dit heeft mij finaal gesloopt. Zo erg; dat ik nu in de wacht ben voor psychologische hulp. I am done ;(

En toen kregen al onze 6 caafjes dus schurft... het hebben van dieren is nu meer een drama dan dat ik er plezier uit haal. Maar ik vecht door voor hun

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 12:24

Jeetje wat een verhaal zeg :knuffel:
Wat goed dat je hier hulp voor zoekt, het is niet niks om zoiets mee te maken...