Hèt vogeltopic !

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 22:56

Cayenne schreef:
Op zijn veren bedoel je? Zijn het geen nieuwe veerpennen?

Ooh heb ik nog nooit zo gezien, zou best kunnen!

Lukasje schreef:
Ja, ik denk dat het nieuwe veertjes zijn. Is hij in de rui geweest?

Niet dat ik weet eigenlijk, heb het iig niet gezien!

Lukasje

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:09

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:58

Ik zit echt met Siepie in m'n maag. Ik kan er echt helemaal niks mee. Ze went ook maar niet aan onze handen. Takkie moet nu dan ook binnen blijven, want als ze eruit gaat wordt Siepie gek. En als ik Siepie er ook uit laat, ben ik een uur bezig met haar te pakken krijgen. En dat gaat dan met zo veel stress gepaard, dat levert haar nog meer stress op....

Ik heb ze nu samen in een kleiner hok gezet, in de hoop dat we haar dan beter aan ons kunnen laten wennen. In die grote kooi gaat ze achterin zitten en steekt ze haar middelteentje op :+

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:49

Eclair, is het geen idee om haar gewoon los te laten vliegen totdat ze zelf terug de grote kooi in gaat? Die van mij gaan ook vanzelf even wat eten/drinken ‘s avonds (zitten overdag los) en doe dan de kooi rustig dicht.. Nooit gedoe. Wel vervelend dat ze zo slecht went!

Had vanmiddag een hartverzakking; woon in een studio en heb ‘s nachts mijn ramen op een kier. Zodra de vogelkooi open gaat ‘s ochtends maak ik het kiertje kleiner, maar vanmorgen was ik dat dus vergeten. 1 Van m’n kakariki’s ner-gens te vinden. Overdag toch maar gewoon dingen gaan doen en toen ik thuis kwam nog steeds niet te zien. Opeens hoorde ik geknaag en heb mijn hele kledingrek omver getrokken, toen ik me omdraaide zat mevrouw me triomfantelijk aan te kijken op de bovenrand van m’n spiegel. Echt een paar uur volledig kwijt geweest. Tsjongejongejonge :+

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 19:11

Afbeelding
Volgens mij is er een overschot aan Pyrrhura's op het moment. Van de week deze 3 binnen gekregen, en er komen waarschijnlijk nog 2 bij. Wel erg leuke vogeltjes. Felle rakkers!!! maar daar hou ik wel van.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 19:14

Ha Benfan, dat is even geleden. Pfieuw, plots 3 erbij. Op hoeveel staat de teller nu ?
En je “tuinslang”, hoe gaat het daarmee ?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 19:33

Castilja schreef:
Eclair, is het geen idee om haar gewoon los te laten vliegen totdat ze zelf terug de grote kooi in gaat? Die van mij gaan ook vanzelf even wat eten/drinken ‘s avonds (zitten overdag los) en doe dan de kooi rustig dicht.. Nooit gedoe. Wel vervelend dat ze zo slecht went!

Had vanmiddag een hartverzakking; woon in een studio en heb ‘s nachts mijn ramen op een kier. Zodra de vogelkooi open gaat ‘s ochtends maak ik het kiertje kleiner, maar vanmorgen was ik dat dus vergeten. 1 Van m’n kakariki’s ner-gens te vinden. Overdag toch maar gewoon dingen gaan doen en toen ik thuis kwam nog steeds niet te zien. Opeens hoorde ik geknaag en heb mijn hele kledingrek omver getrokken, toen ik me omdraaide zat mevrouw me triomfantelijk aan te kijken op de bovenrand van m’n spiegel. Echt een paar uur volledig kwijt geweest. Tsjongejongejonge :+

:') Typisch kakariki gedrag! :D Kleine terroristen zijn het! _O- Maar wel superleuk! <3

Pfoe, 3 Pyrrhura's is wel een taak want ze zijn idd fel.
Wij hebben voordat we Mango kregen ook even gedacht aan de pyrrhura, maar uiteindelijk vanwege het karakter niet gedaan.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 20:56

Lukasje schreef:
Ha Benfan, dat is even geleden. Pfieuw, plots 3 erbij. Op hoeveel staat de teller nu ?
En je “tuinslang”, hoe gaat het daarmee ?

12 vogels staan er nu op de teller. Met de tuinslang gaat het goed! zit nu weer tegen een vervelling aan, is enorm aan het groeien.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 21:56

Ja, ik dacht dus echt dat ze was weggevlogen -O- Was al in m'n hoofd fokkers aan het bellen om zo snel mogelijk een andere te vinden voor de achtergebleven kakariki, maar dat hoefde gelukkig niet. My god. Stomme vogel :') En die triomfantelijke blik van d'r hahaha loeder

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 22:01

Zet je je raam op kiepstand ? Want daar heb je een kattenbeveiliging voor die voor de vogels ook veiliger zou zijn.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 22:03

Nee ik heb een soort raam wat open kan via een haakje; daar staat 'ie gewoon op de kleinste stand en daar passen ze niet door. 's Nachts heb ik ze alleen wijder open staan, en dat was ik gisterochtend vergeten terug te zetten naar de kleinste stand +:)+

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 22:08

Mijn bourkesparkieten, Pongo en Perdita, zijn ein-de-lijk verhuisd naar de buitenvolière. Ik had ze als jonkies vorig jaar in oktober gekocht maar toen was het al te koud om ze buiten te zetten. Tot 2 weken geleden hebben ze dus binnen in een grote kooi geleefd. Nu hebben ze een leuk verblijfje buiten maar , ik zie ze ‘s ochtends en ‘s avonds eventjes buiten en de rest van de dag zitten ze in hun binnenhok -O- . Ik weet wel dat ze idd vooral dan actief zijn maar euh, hun enige activiteit is tot dusver wat eten in de ochtend en avond. Zijn bourkes zo? Is dit aanpassen? Of, komt dat omdat ze altijd binnen hebben geleefd?

Ik ben dus wel van plan er 2 of 3 japanse meeuwtjes bij te zetten voor wat animo in de volière. Iemand ervaring met japanse meeuwtjes? Zou ik gaan voor een koppeltje, of 3 mannen?

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 06:51

Hihi Ja bourkes zijn "saai" :')
Die doen niet zoveel, haha!

Japanse meeuwtjes zijn heel leuk! Maar het als zebravinken, kweken ze altijd door.. ik zou dan 2-4 mannetjes nemen :D Het zijn wel hele leuke rustige.vogeltjes die graag op een bult slapen. Zilver bekjes zijn ook erg leuk!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 20:44

Ja aan zilverbekjes had ik ev ook gedacht!

De bourkes zijn mooi en krijsen niet maar zoals ze zich nu gedragen zijn ze idd een beetje saai :z

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 23:31

Cayenne schreef:
Pfoe, 3 Pyrrhura's is wel een taak want ze zijn idd fel.
Wij hebben voordat we Mango kregen ook even gedacht aan de pyrrhura, maar uiteindelijk vanwege het karakter niet gedaan.

Klopt, kreeg er direct weer 2 bij aangeboden. Die beestjes worden goed verkocht maar ook snel weer weg gedaan. Zulke felle rakkers! Ze zijn voor de duvel niet bang en nemen zo een grote vogel te grazen als ze er zin in hebben.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 23:40

Phyrr en valk die bij mijn moeder gaan prima samen.
Beide zijn inmiddels ongeveer 3 jaar oud.
Ring van 19.
Phyrr zou een vrouwtje zijn volgens dna onderzoek en de valk is zeker weten een vrouwtje.
Zij legt eieren.
Normaal gesproken delen ze een ruime kooi en zijn ze overdag los.
Af en toe hebben ze een irritatie fase naar elkaar en dan slapen ze ieders in een eigen kooi.
Ze poetsen elkaar maar de phyrr is wel de baas.
De valk mist de phyrr als die buiten is met mijn moeder.
Bij mooi weer wordt de valk buiten met kooi en al buiten gezet.
Phyrr is dan meestal bij mijn moeder. Of beide in de kooi.
Valk heeft vorig jaar (per ongeluk) buiten gevlogen. Gelukkig reageert ze wel op haar naam en stapt ze op een stok.
Ze wil wel bij je zitten, hoofd of schouder , maar we mogen haar niet aanraken.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 17:53

Weten jullie nog dat ik vorig jaar het plan had om in mijn buitenvolière gouldamadines en bourkes te zetten? De amadines kwamen in mei, de jonge bourkes pas in oktober waardoor zij tot 2 weken terug binnen hebben moeten blijven. Voordat de bourkes de verhuis naar de buitenvolière konden maken, waren alle amadines al overleden |( .
Hierboven heb ik al ergens aangegeven dat de bourkes best “saai” zijn. Nu, ik ben blij met ze hoor, echt, maar 2 super rustige vogels in een volière geeft erg weinig animo. Ik zat dus te zoeken naar wat extra leven , dacht aan japanse meeuwtjes of zilverbekjes omwille van het zachtaardige karakter. Het is niet de bedoeling dat mijn lieve bourkes geterroriseerd worden!
En toch merk ik dat ik een voorkeur voor parkieten heb. Gewone grasjes worden het zéker niet maar -en nu komt eindelijk de vraag!- wat denken jullie: zou een koppel engelse grasparkieten erbij kunnen?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 18:02

Dan zou ik eerder voor valken gaan. Dat zijn geen terroriserende vogels en erg rustig in vergelijking met grasjes.
Grasjes (ook Engels) kunnen bij broedse periodes erg fel worden naar andere vogels toe. Dat komt bij valken zelden voor.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 19:57

Ik vrees dat je gelijk hebt Cayenne. Ze zullen wel wat rustiger zijn dan de “gewone” maar ja, het blijven grasparkieten. Stomme vraag van me.

Verdorie, ik blijf op die manier wel twijfelen. Ik heb valkparkieten altijd mooi gevonden maar ze nooit genomen uit schrik dat ze toch wat veel lawaai maken. (Daarom de keuze voor de catharina’s en de bourkes die trouwens niet in hetzelfde verblijf zitten). En mss is mijn beperkte volière wat klein voor een koppel bourkes èn een koppel valkjes waardoor de vogels zich mss niet meer prettig voelen?

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 20:11

Engelse grasparkieten zijn over het algemeen ook slechte vliegers.. dus of je die echt blij maakt in een volière weet ik niet :)

En diamant duifjes? Rustig en maken een "gezellig" geluidje.
Verkijk je niet op het geluid van grasparkieten als je valken al teveel herrie vind maken :=

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 20:32

Oh ik weet het wel, ik ben een lastige tante :roll: .

Over die diamantduifjes hebben we het eens gehad denk ik? Ik vind ze echt schattig, maar hebben die geen platte kaka, van die fletsen? Dat is de reden waarom ik bv geen catharina’s bij in de volière zet want mijn catharinaparkieten zijn qua gedrag echt top. Maar die ontlasting :wow: , dat hou je niet voor mogelijk wat uit zo een relatief klein parkietje komt! En was het nou geconcentreerd zoals bij de bourkes, maar nee :oo .

Hoe gaat het trouwens met de jonkies Kimberley? Vorig seizoen kregen we regelmatig foto’s.
Laatst bijgewerkt door Lukasje op 04-06-22 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 20:32

Nee hoor, is geen stomme vraag!

Ik hoor mijn valken eigenlijk vooral in de ochtend wanneer ze net wakker zijn en 's avonds wanneer ze gaan slapen. De rest van de dag zijn ze heel rustig en hoor je ze amper. Alleen wanneer ze denken dat er gevaar in de buurt is (roofvogels, reigers, luchtballonnen :+ ) laten ze zich dan even horen.
Hoe groot is je voliere ook alweer?

Diamant duifjes zijn ook erg rustig idd!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 20:36

Als ik het zo even inschat is mijn volière 4 kuub, het nachthok 1 kuub.

De catharina’s en bourkes zijn op die momenten ook het meest aanwezig, of wanneer je zelf lawaai maakt met bv de bladblazer, dan moeten ze ècht een toontje hoger kunnen roepen :D .

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 21:50

De jongen gaan goed hoor! Alle grasparkieten zijn tot nu toe uitgevlogen :o
En zitten ook al apart in de vlucht, sommige zijn verkocht.

1 van de koppels heeft nu 2e leg die elk moment uit kan komen en de andere moet nog beginnen met 2e ronde :)

Ook alle zebravink koppels zitten weer in een kweek kooi, daar kan ik later wel even foto's van plaatsen :D

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:19

Zo ik had vanmorgen even een hartverzakking. Heb twee kakariki zusjes en sloeg steil achterover toen ik vanmorgen drie eitjes vond. Schoot meteen in de stress over wie dan toch het mannetje moest zijn en hoe ik dat dan met ze moest doen, tot ik erop attent werd gemaakt dat vrouwelijke vogels sowieso eieren leggen. :')
Heb de eieren uit onwetendheid weggegooid en kwam er later pas achter dat je ze eigenlijk moet lagen liggen, dus dat is niet zo handig. Maar voor een volgende keer.. Tsjongejongejonge. :+