Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:26

Mogen wij hier ook mee kletsen :D

Wij hebben sinds 9 weken een Grand Basset Griffon Vendeen in huis, onze Dommel :) Inmiddels is hij bijna 18 weken en heeft zijn puppy gehoorzaamheid al op zak :) We zitten nu in de jonge honden cursus :) als alles goed gaat gaan we het hele in ieder geval eerste jaar G&G doen. Als hij dan stevig in elkaar zit en uitgegroeid is gaan we voor de Agility/ Behendigheid.

Voor nu hebben we af en toe wat leuks er tussen :) Afgelopen zondag heeft hij zijn eerste 150 meter zweetspoor gelopen op de familiedag van de GBGV (zijn ras). En volgens de man daar zat Dommel bij de beste 3 honden van de dag (van de ruim 50 honden). Terwijl hij de jongste van de dag was. 23 oktober hebben wij ons opgegeven voor een dag maintrailen, dat lijkt me ook super tof om mee verder te gaan, net zoals zweetsporen lopen. Misschien kunnen we dan ooit wel meehelpen als er iemand vermist is, als Dommel het goed op pakt wil ik daar zeker mee verder :)

hier is het slachtoffer :P

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door __PSM__ op 15-09-16 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:28

Volgens mij is dat hetzelfde Linn :)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:33

_Linn_ schreef:
Wat is het verschil tussen agility en behendigheid?

Niks, engels en nederlands :)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:55

Ooh dus ik doe ook agility dan, dat klinkt toffer dan behendigheid haha.

Wat een schatje PSM! Hoe gaat dat zweetspoor dan? Ik zie nu echt voor me hoe iemand eerst 5km rent en dan al schuivend een zweetspoor achterlaat haha.

Ik maak me een beetje zorgen om Mancha, ze eet heel slecht en valt wat af. Het is nooit al een grote eter geweest maar nu heeft ze al een week lang echt niet veel gegeten. We denken dat ze misschien schijnzwanger is maar eigenlijk is dan alleen het niet eten een symptoom... en het ligt denk ik ook niet zozeer aan het weer want afgelopen zomer toen we in Frankrijk waren was het nog langer heet en toen at ze ook normaler dan nu. Maarja die oudjes van mij maken zich minder zorgen dus ik kan er niks aan doen. Ze is verder wel gewoon levendig, drinkt goed, poept en plast goed...maar ik wil gewoon dat ze eet, zeker nu ik 2x in de week cursus heb met haar. En ja, ik zou dr graag iets voller willen zien (of nouja voelen want met al dat haar zie je het niet) maar anderen zeggen dat ze niet te dun is, ik vind van wel.

Edit: gebit is het trouwens ook niet want snoepjes eet ze wel gewoon en ook een kluif die we dr geven kauwt ze lekker aan.

__PSM__

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:53

Zweetspoor :) dat kan warm en koud als ik het mij afgelopen zondag goed heb laten uitleggen.

Warm houdt in dat er wild is aangereden, dat verliest bloed en zweet en ga je zoeken, zodat het uit zijn leiden verlost kan worden. De her en der druppeltjes bloed/zweet verspreiden een geur en die moet de hond uit de lucht en van de grond vissen en volgen.

Koud houdt in dat er een eerder aangeschoten of aangereden stuk wild ergens wordt neergelegd en dat er daarvandaan af en toe om de zoveel meter een paar druppeltjes bloed op de grond worden gedruppeld en dan moet de hond dat spoor volgen.

Maintrailen is als het goed is het spoor van mensen volgen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:54

Heh bah als ze slecht eten, blijft spannend heh... De pup hier eet ook niet altijd even goed. Helemaal met zoveel inspanning is het wel fijn als ze inderdaad goed blijven eten...

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:03

Ah oke wel interessant zo'n zweetspoor dus.

Ja ik vind het maar niks dat ze zo slecht eet en afvalt. Ze is nu 1 jaar en 2 maanden oud en ze woog gisteravond 21.3kg...het is een bobtail. Ze is schijnbaar kleinste van het nest en een 'normale' volwassen bobtail weegt rond de 30kg...onze oude van 12 weegt nu zo'n 28/29kg....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:28

Welkom PSM!

Op 1 jarige leeftijd vind ik het niet zo gek dat ze nog niet op volwassen gewicht zijn, want ze zijn nog niet volwassen. Mijn DH reu woog met 1 jaar uit mijn hoofd nog geen 30 kilo, daarna heeft hij een tijd 34 kilo gewogen en nu hij ruim 3 is, weegt hij 37/38. Met 1 jaar was hij namelijk pas net uitgegroeid in de hoogte, daarna ging hij pas uitzwaren. Ook ons teefje was met 1 jaar een klein smal ding waar geen gewicht bij te krijgen was. Je merkt nu pas dat ze wat aan gaat komen (tenzij ze loops wordt, dan valt ze weer wat af). Dat scheelt ook al weer een kilo of 3 tussen 1 jaar en nu.

Enne, ik vind de warmte hier in NL wel anders dan in Frankrijk bijvoorbeeld. Veel benauwder. Maar als ik het goed begrijp is ze niet gecastreerd? Houdt het dan even goed in de gaten ivm bmo.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:32

Nee we laten haar binnenkort steriliseren (castreren?) maar willen dat even beetje uitkiemen omdat ik liever niet paar weekjes training wil missen. Maar als het zo door gaat moeten we het misschien wel al laten doen.

En ik weet inderdaad ook dat ze nog niet op volwassen gewicht hoort te zijn maar ze komt van in de 22kg af en woog gister dus 21.3kg....dat is waar ik me gewoon zorgen om maak, ik wil niet dat ze afvalt, ik wil gewoon dat ze eet.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:17

Hier gisteren heerlijk getrained :) en eindelijk eens een filmpje van mijn snelheidsduivel :p

https://youtu.be/c8MP_WKlu-M

Het gaat steeds wat beter en daar ben ik echt blij om :)

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 15:16

Leuk om eens een filmpje te zien!
Wordt je niet moe om steeds maar hoog te zeggen hihi. Ik heb dat snel afgeschaft hihi.

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 15:18

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 16:24

Ja doe ik ook niet altijd maar soms weer wel _O-

Hoopers lijkt me handig om naast de agility te doen ;) oefenen met sturen.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 16:28

Leuk die filmpjes!

Vanmorgen derde les behendigheid gehad met Mancha. Eerste keer dat we ook met de hond los gingen trainen en de hordes gingen nu ook hoger. Ik moet bij Mancha echt tussen de hindernissen rust nemen. Ze wordt zo enthousiast en gaat heel erg zitten blaffen en springen. Dus sta dan bijv. tussen twee hordes gewoon stil, zij wordt dan meteen ook weer rustiger, en dan weer door.

Ben benieuwd of ik het zometeen ook nog voor elkaar krijgt dat ze ook vooruit gaat kijken/denken enzo. Maarja is nu pas 3e keer, dus mag niet klagen!

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 16:40

arabella2000 schreef:
Ja doe ik ook niet altijd maar soms weer wel _O-

Hoopers lijkt me handig om naast de agility te doen ;) oefenen met sturen.

Ja daarom ben ik dat er ook bij gaan doen.
Krijg ik dat sturen misschien wat meer onder de knie

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:42

Wat een ontzettend leuke filmpjes.

Hier hopelijk volgende week weer behendigheid

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 06:58

Leuke filmpjes!!

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:51

Hey, mag ik me ook melde hier?
Ik heb een hond van ongeveer een half jaar jong. Hij is een Labradoodle, nouja, een labrador x poedel (geen australian Labradoodle dus). We hebben een puppycursus gedaan en zijn nu bezig met jonge honden gehoorzaamheid en dat gaat redelijk goed moet ik zeggen!
Zit, af, blijf, wacht, kom voor, kom etc. lukken heel goed. Aan de voet ziet hij het nut niet van in, dus dat gaat niet echt vloeiend, zegmaar :+
Thuis trainen we gewoon met z'n brokken, maar op de cursus vind hij die niet interessant genoeg.. Heeft iemand een tip wat ècht lekker is? Liefs niet al te ongezond..

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 22:02

Mijn hond is echt gék op kaas. Kan je gewoon in kleineen stukjes snijden. Ik ga dat morgen ook voor het eerst eens meenemen om de target aanraken te belonen omdat ze dan het brokje/snoepje niet vind in het gras. Verder doet ze het gewoon op normale snoepjes

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 22:08

Ik trainde ook vaak met gekookte kip.
Erg lekker en niet zo ongezond.
Nu train ik met allerlei snoepjes

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 22:10

Vandaag weer getraind.
Levi sloofde zich helemaal uit op de raakvlakken hihi.
Al dat trainen thuis niet voor niks geweest.
Nu deed hij ook gewoon alle paaltjes, komt tijdens de wedstrijd toch wat stress bij kijken dat hij ze dan niet pakt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:21

Gedroogde spullen, zoals long bijvoorbeeld.

En heel slecht, maar ze doen er een moord voor, soms kregen ze rauwe frikandel. ;)

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:15

Ja dat deed het hier ook goed

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:55

Voor Toby heb ik bij behendigheid meestal leverworst mee in kleine stukjes, werkt heel goed :) Goedkoop lekkers ook.

Hamblokjes, daar doet hij ook een moord voor :D

Ik had eens minder interessant lekkers mee, toen deed Toby het zozo, even wat hamblokjes gekregen van een medecursist en zjoef alle hindernissen over :P

Niet dat hij het alleen maar voor de snoepjes doet, hij is sowieso enthousiast als het hondenclubavond is :)

Qua gezond lekkers, gedroogde kipteepjes in kleine stukjes geknipt, misschien is dat iets? Toby lust het graag.

Vanavond weer training gehad, ging niet onaardig. Het wordt alleen al wel snel donker en daar reageerd Toby wel op. Over dat stuk schaduw bij de wipwap? Nee hoor, voor de schaduw eraf, erna weer erop :P

Wat lekkers goed in zicht in de strijd gegooid en hij was daardoor zo afgeleid dat hij zo de schaduw overging. :+

In de winterperiode krijgen we aangepaste behendigheid omdat het vroeg donker is dan en voor als de grond bevroren is. We gaan dan ook wat hoopers doen en treibbal enzo.

Zijn hier veel mensen die wel gewoon volop kunnen blijven trainen in de winterperiode?

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 22:00

Ik neem in de winter vaker privélessen.
Diegene geeft les in een kas, dus kan altijd doorgaan