Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gaabje

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 19:13

Wat leuk, ze groeien hard hè!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 11:00

Oyeru Wat een dropjes! Ik kweek al een aantal jaren Barnevellders en die ene is inderdaad 100% een haantje, maar volgens mij zie ik dat ook al bij de dons foto's O:)

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 14:19

Waar zie je dat aan op de donsfoto's Liesje?

Mocht je nog een plekje weten voor een barnevelder haan, horen we het graag. Wij wonen in een woonwijk en hebben dus helaas geen plek voor een haan :n

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 09:46

Oyeru schreef:
Waar zie je dat aan op de donsfoto's Liesje?

Mocht je nog een plekje weten voor een barnevelder haan, horen we het graag. Wij wonen in een woonwijk en hebben dus helaas geen plek voor een haan :n

Als ze een grijze borst hebben is het een hen, hebben ze een witte/gele borst is het 100% haan. Hebben ze grijs met een witte vlek, of meerder vlekken is mijn ervaring dat dit ook 80% van de tijd haantjes zijn.
Kan je niet contact op nemen met de verkoper? Zij hebben hem verkocht als hen, misschien kunnen zij mee denken aan een oplossing.

Hier gaan de haantjes de vriezer in. :)

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 12:34

Ja, naar de kleur van de borst hebben wij ook gekeken, wij dachten dat het best uniform grijs was bij alle 4, maar wij zien het natuurlijk voor de eerste keer.

We hebben inderdaad contact gehad met de verkoper. We wachten nog een paar weken af, tot We echt zeker weten dat het een haan is. Ik denk dat hij bij ons ook uiteindelijk de vriezer in gaat hoor. Vind dat ergens ook wel een mooi idee. Goed leven gehad bij ons :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 12:38

Eerlijkste scharrelvlees wat je kan hebben. Je weet wat het gegeten heeft en hoe het geleefd heeft.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 13:46

Oyeru schreef:
Ja, naar de kleur van de borst hebben wij ook gekeken, wij dachten dat het best uniform grijs was bij alle 4, maar wij zien het natuurlijk voor de eerste keer.

We hebben inderdaad contact gehad met de verkoper. We wachten nog een paar weken af, tot We echt zeker weten dat het een haan is. Ik denk dat hij bij ons ook uiteindelijk de vriezer in gaat hoor. Vind dat ergens ook wel een mooi idee. Goed leven gehad bij ons :)

Dat zeker weten kan je nu echt wel al doen. Zelfs mijn hennen van ondertussen bijna 20 weken hebben nog niet zoveel kam en ook nog niet zo rood O:)

Het is vind ik erg lekker vlees, afgelopen kerst ook 2 hanen (al panklaar natuurlijk) mee genomen naar Nederland om daar te delen met de familie met het kerst diner, en iedereen was er ook erg over te spreken :D

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 15:45

Afbeelding

Nog een betere foto van meneer Haan.

Jij slacht denk ik zelf Liesje?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 15:56

Knappe jongen <3

Ja klopt, sinds 2 jaar slachten wij onze hanen, het 1e jaar samen met iemand en afgelopen jaar zelf. Dit word mijn 2e jaar zelf slachten.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 17:15

We zijn compleet :) 4 van de 4 uitgekomen, wat bijzonder!

Afbeelding

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 20:44

Vrij nieuwe kippeneigenaar hier, we hebben onze 4 kippen nog geen maand.

Afbeelding
Deze dame wilt vandaag het legnest niet verlaten. Gisteren was ze ook iets minder aanwezig.

Ik gok dat ze broeds is?
Ik mag nog steeds eitjes rapen maar ze is een beetje knorriger dan anders.

Hoe pak ik dit aan? Ik wil dat zij comfortabel is, maar de andere 3 ook natuurlijk.

Voor zover ik weet zijn ze ongeveer een jaar oud. We hebben ze overgenomen van verhuizende vrienden en daar zijn ze nooit broeds geweest.

Vandaag ook voor het eerst een eitje dat gewoon in de ren lag ipv in het legnest, dus ik gok dat ze haar "zussen" heeft buiten gegooid en dat die daar maar haar ei moest gaan leggen van de broedse kip?

Ze hebben een nachthok met 2 legnesten en een middenstuk met 2 stokken. En dan daarnaast het overdekte deel zonder bodem. Dat staat in een deels overdekte ren. Overdag staat de ren open en scharrelen de dames in een stukje tuin dat we hebben afgezet.

Of heb ik het helemaal mis en is er iets anders aan de hand? Als ik haar uit het nest haal en buiten zet pikt ze vrolijk mee wormpjes, ze is ook nog steeds "de baas", maar ze maakt zich al snel weer uit de voeten en kruipt weer in het nest. Ik heb niet de indruk dat ze het te warm heeft oid.

Tips zijn zeer welkom!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 20:59

Klinkt als broeds, zal niet de eerste kip zijn die omschakeld van juist broeds naar niet of andersom na verhuizing.
Van het nest af blijven zetten, nachthok sluiten, zorgen dat ze genoeg eet, weeg haar desnoods elke week. Broeden kost flink energie en sommige zijn erg volhoudend.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 22:01

Cochin kriel kippen staan erom bekend snel broeds te zijn. Bij ons hielp consequent er vanaf halen en was het met een paar dagen over.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 07:22

Passen jullie de bench-methode toe?
Ik kreeg op FB een aantal verschillende tips (waaronder de bench methode, die lees is ook op Google regelmatig).. Ik zie het bos door de bomen niet meer haha.

Ik ben ze rond 7u gaan buiten laten. Heb de broedse kip zelf van het nest moeten halen, en dan scharrelt ze wel mee met de rest. 't Is ook "de baas" van de ren, en ze kan met momenten nu best grumpy reageren op de rest. Ik heb het hok even dicht gegooid zodat ze er niet meer in kan - maar dat geldt dan ook voor de rest, en dat lijkt me voor hen ook niet fijn.

Ik heb dus voor de zekerheid alvast een bench besteld. Lijkt me geen overbodige luxe om in huis te hebben.
Ik kan het nachthok ook gewoon dicht houden, maar daar worden de andere 3 kipjes volgens mij niet gelukkiger van, die willen ook eitjes leggen..

Ik weet dus niet heel zeker wat ik moet doen.
Ik kan haar van het nest halen, ze is knorrig maar laat mij wel doen. Maar als ik dan het hok dicht hou, is de rest daar ook zo'n beetje de dupe van.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 07:32

Hier doe ik de broedse kip ook in een bench die wat van de grond staat. Meestal kunnen ze er dan na twee dagen weer uit

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 09:55

Zeer waarschijnlijk zijn de kuikens allemaal van een buff hen en een buff columbia haan. Ik had een kleurencalculator gevonden en die zei dat het allemaal buff kuikens zouden moeten worden. Kan dit een buff columbia kuiken zijn? De vleugelveren hebben zwarte randjes als je goed kijkt.

Het maakt verder niet zo veel uit maar vind het leuk om de kleurontwikkeling te zien.

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 10:26

Kleuren zijn nu nog niet te zien.

Kuikendons
Kuiken veren
En dan word de kleur al wat duidelijker en met 1 jaar zijn ze goed doorgekleurd.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 11:14

Van schreef:
Ik baal een beetje maar 8 van mijn 16 spitskuif eieren zijn bevrucht
Geen enkele spitskuif uitgekomen :(
Lag in ieder geval niet aan de broedmachine, van de 10 Brahma eieren zijn er 9 uitgekomen.

Helaas ook een flinke uitbraak van snot gehad. 4 kippen dood waarvan 3 van mijn beste leggers en mijn laatste volwassen Marans :(

Gisteren via marktplaats 8 hennen en 1 haan opgehaald voor 10 euro. Zijn 1 en 2 jaar oud en flink aan de maat, geen idee wat voor kippen het zijn maar ze zijn niet eens veel kleiner dan mijn grootste Brahma :wow:

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 12:25

Wat ontzettend balen Van…
Ik had van tevoren nooit gedacht dat kippen zo’n kwetsbare dieren zouden zijn. Zijn langzaamaan een voorraadje kippenzorg/medicatie aan het verzamelen.

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 13:30

@LWdaisy: hier alles geprobeerd voor mijn cochinkriel broedsaf te krijgen.... Niks werkte. Toen ik de bench heb geprobeerd, enkel een stok erin met water en voer.
En koele tegels erin. Ze heeft er 3 dagen ingezeten en het was volledig over }> . Dus hier heeft het fantastisch gewerkt. Ik vond het wel zielig, dus ik liet ze overdag gecontroleerd buiten eventjes (wel zorgen dat ze niet begint te broeden ergens).

Ohja, en de bench best ergens zo koel mogelijk en in de wind...

Ze is bijna 1,5 maand broeds geweest uiteindelijk.... En na 3 dagen was ze er vanaf :D .

Succes! +:)+

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 13:32

LWDaisy schreef:
Passen jullie de bench-methode toe?
Ik kreeg op FB een aantal verschillende tips (waaronder de bench methode, die lees is ook op Google regelmatig).. Ik zie het bos door de bomen niet meer haha.

Ik ben ze rond 7u gaan buiten laten. Heb de broedse kip zelf van het nest moeten halen, en dan scharrelt ze wel mee met de rest. 't Is ook "de baas" van de ren, en ze kan met momenten nu best grumpy reageren op de rest. Ik heb het hok even dicht gegooid zodat ze er niet meer in kan - maar dat geldt dan ook voor de rest, en dat lijkt me voor hen ook niet fijn.

Ik heb dus voor de zekerheid alvast een bench besteld. Lijkt me geen overbodige luxe om in huis te hebben.
Ik kan het nachthok ook gewoon dicht houden, maar daar worden de andere 3 kipjes volgens mij niet gelukkiger van, die willen ook eitjes leggen..

Ik weet dus niet heel zeker wat ik moet doen.
Ik kan haar van het nest halen, ze is knorrig maar laat mij wel doen. Maar als ik dan het hok dicht hou, is de rest daar ook zo'n beetje de dupe van
.

Niet teveel overanalyseren :) Het hok sluiten en aan het einde van de dag weer open doen zodat ze op hun gemak weer naar binnen kunnen voor de nacht. Als je de deur weer dicht maakt voor de nacht, zorg dan dat de broedse hen weer op stok zit (dat helpt ook goed om ze snel weer broeds af te maken). Ik weet niet of je een kalk ei hebt liggen in het nest? Zo ja, die ook weghalen. Het is misschien even lastig voor de andere hennen ook kwa eitjes leggen en je zal eventjes weer pasen hebben met eitjes zoeken in de ren/tuin. Maar zo zijn ze er hier het snelst weer van genezen :)
Hier maak ik geen gebruik van een bench, geeft in mijn ogen zo enorm veel stress dat ik dat mijn kippen niet aan wil doen.

Gaabje, Wat een dropje <3 <3 Ik heb geen ervaring met die kleur slag dus kan je er helaas niet mee helpen.
Kippen zijn helaas inderdaad best kwetsbaar, maar het heeft ook enorm veel te maken met hoe je ze houd en dingen die je doet in bepaalde situaties waardoor je het stiekem erger maakt dan minder (we willen kippen soms een beetje vermenselijke en dat werkt helaas vaak eerder tegen dan mee) Maar je kan ook veel prefentieve dingen doen. Bloedluis is een grote sluip moordenaar die veel schade kunnen aanrichten en toch aardig onzichtbaar kunnen blijven. Ik zou voor hun niet direct naar excolt grijpen tot het echt noodzakelijk is. Mijn beste hulpstuk nu voor de bloedluis zijn speciale bloedluis vallen onder de zitstokken en roofmijten (dan die vallen niet vullen maar leeg laten).
Voor wormen geef ik mijn kippen regelmatig wat appel azijn. Ik dacht dat ik er misschien een beetje mee overdreef en dat het niks deed. Dus dit voorjaar eigenlijk niet meer gegeven en ook de kuikens niks gegeven gehad. Gevolg, cocidiose bij de kuikens en 2 kuikens verloren. Ik zweer dus bij appelazijn.
Ik ben alleen nog op zoek naar HET middel voor gaapworm :(

Van, balen zeg van de snot uitbraak! :( Zal je ook altijd zien dat de beste dan gaan :(
Hmm die spitskuif, waren dat jouw eigen eieren? Klinkt mij in de oren als problemen in de kweek toom!

Hier eergisteren veel geluk gehad. Het weer was raar en de andere kuikens elke keer erg vervelend als de kleintjes in hun ren zaten, dus had de kleintjes in hun hok gelaten. Zo rond 9 uur (in de avond) begonnen de zwaluwen met hun paniek roep, maar oke dat doen ze wel vaker dus niet meteen alarm geslagen. Tot een paar min later de kippen ook enorm begonnen te krijsen. Dus toen hop naar buiten en toen ik de deur open deed vloog er een torenvalk van de poort weg. Alle kuikens zaten overal verstopt, onder de auto in struiken enz enz. Gelukkig waren ze er allemaal nog en heeft er geen een wat. Maar ik vrees dat als de kleintjes buiten waren geweest dat dat wel anders afgelopen was. De volwassen kippen en de hen met de 2 kuikens waren allemaal al naar bed dus die hebben niks meegekregen.
Gisteren ook wat graan gekocht, Ik weet even de Nederlandse naam niet meer, om de kuikens wat extra bij te voeren want ze krijgen meer dan ze nodig hebben van het opfokvoer maar ze lopen altijd rond alsof ze uitgehongerd zijn, daardoor treiteren ze de kleintjes ook erg, en ze lijken amper tot niet rond te scharrelen in de tuin want dan zouden ze genoeg kunnen vinden om niet hongerig te zijn.
Vandaag duis de 1e dag dat extra gegeven met hun ontbijt en wonder boven wonder is er 1 nog voer in de bakken nu en 2, ik kan rond lopen zonder dat ik 30 kuikens onder mijn voeten heb zitten.

Ik heb wel 1 kuiken wat officieel echt zwaar slechtziend is. :(

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 13:39

Geluk gehad Liesjuh!

De kip die de havik-aanval heeft overleeft, doet het hier echt heel goed. De wond in haar hals is bijna genezen, en ze is er geen dag slecht van geweest. Echt enorme geluksvogel dat beest...

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 18:54

XxLiEsJuHhxX dank voor de uileg!

Ik loop inderdaad te overanalyseren :')

Ik vrees dat ik haar 's nachts niet uit het nest kan houden. Dat hangt open vast aan het middendeel van het hok, het deel met de stokken. En het is dan ook nog eens de big boss van de ren, ik zie haar echt wel ruzie maken en een andere kip uit het nest pesten.

Ik vind kippen houden maar stresserend momenteel. Ik wil niets fout doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 20:17

Kippen zijn vrijwel blind in het donker, dus als die in slaapmodus op stok zit, blijft ze daar tot de volgende ochtend.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 08:34

Ik heb er ook eentje die snel broeds wordt. Laatste keer na weken toch maar bench gepakt. Was helemaal niet naar haar zin na een halve dag zag ze de rest, werd half hysterisch, heb haar er maar uitgelaten en daarna niet broeds meer gezien.