CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mjelleke

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 02:04

Ik heb een ruffwear doubleback klimtuig. Oorspronkelijk gekocht voor klimmen, maar die zit bij ons ook standaard in de rugzak als we gaan hiken in moeilijk terrein, samen met wat karabiners en een goed stukje touw. Buiten noodsituaties heb ik die oa wel eens gebruikt om mijn hond even te zekeren op steile gladde stukken met een staalkabel erlangs, of om mijn hond een laddertje op te takelen. In een noodsituatie komen we er met harnas, touw, en rugzak dan ook wel uit (heb ooit ook nog een cursusje reddingstechnieken voor klimmers gehad).

Vorig jaar zaten we in Canada, noord BC, vlak bij de grens met de Yukon. Geen mobiel bereik, niemand in de buurt, middenin berry picking season in berengebied toen onze hond een kussentje diep opensneed op een scherpe rots in een riviertje. Dan is hulpdiensten inschakelen gewoon onmogelijk, en moet je linksom of rechtsom zo snel mogelijk weg.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 23:50

Wordt er nog gelopen?
Wij zijn nog lekker bezig, Meeko is zo mooi gespierd geworden! Echt een kleine race-bodybuilder <3

Castricum was leuk! Ik heb uiteindelijk de 11,3 km in 1:03 gelopen. Helaas klein stukje verkeerd maar viel mee. We kwamen na een kilometer of 4 al bij de normale lopers terecht en dat was af en toe wel een uitdaging. Men verwacht je niet met hond dus met inhalen moet ik waarschuwen en soms liepen ze clueless met z’n drieën of vieren naast elkaar door. Dan piept Meeko zich er dus gewoon tussen :+ Ook wat boze gezichten gekregen gewoon omdat we er waren. Daar kan de organisatie wel iets verbeteren imo. Even de gewone lopers inlichten dat je lopers met hond kan tegenkomen, hoeven ze ook niet zo boos te worden omdat ze bang zijn.

Verder ben ik nog naar Montferland geweest voor een mooie route van 13 km en hebben we natuurlijk thuis een en ander gelopen. Vandaag weer 16 km door de duinen. Wat was het koud!
Het lopen gaat mij ook wel lekker af momenteel, de benen voelen goed sterk. Ik zou het wel leuk vinden iets meer tempo te gaan doen, maar die lange afstanden blijven ook maar langer en leuker worden.

Een van de klimmen van vandaag:
Afbeelding

Het strand zo dichtbij blijft een traktatie
Afbeelding

Afbeelding

Zijn er hier trouwens die het leuk vinden elkaar op Strava te volgen? Het motiveert mij altijd wel lekker.
Ik kijk uit naar jullie loopverslagen- en plannen!

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 10:17

Nee niet veel hardgelopen, wel gestept!
Afbeelding

Maar de paden hier (Utrechtse Heuvelrug) zijn dramatisch slecht. Het grondwaterpeil staat nog steeds enorm hoog, dus bij elke regenbui staat alles blank.
Verder vind ik het gewoon ongelooflijk koud hier in Nederland. Het gaat helemaal in je botten zitten brrrr.
Over 1.5 week gaan we weer naar Noorwegen. En dan gaan we veel sneeuw wandelen! Het is daar heel anders koud, dus het wordt echt genieten.

Jij hebt een aantal mooie kilometers in de benen Lisitano! Gaaf zo door de duinen, wel zwaar door het zand lijkt me. Meeko is een bikkel! Menig hond zou het best overweldigend vinden om tussen hardlopers door te piepen.

Gaat iemand nog meedoen met de kerst canitrail?

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 19:15

Lekker bezig geweest Lisitano :D leuke foto’s ook zo in de duinen. Dat is wel luxe om dat dicht bij te hebben (al mag ik niet klagen met de Veluwe op 15 min rijden).

Pippa wat gaaf dat je begonnen bent met de step! Ik heb wat vragen daarover want het lijkt mij ook leuk als afwisseling (en als ik even minder hardloop zin heb).

Heb je eerst ergens een workshop gedaan of gewoon zelf begonnen?
Hoe zit dat nu met zo’n ontheffing? lees dat niet raszuivere sledehonden of andere rassen een ontheffing nodig hebben om te mogen trekken.
Steppen jullie alleen off road of soms ook over asfalt? Ik zou juist graag hier een rondje dijk willen doen (is geen grote ronde) maar weet niet hoe erg het is als de hond dan 2 km bijvoorbeeld over straat gaat. Met de step in de kleigrond hier gaat geen succes worden denk ik :')
Welke step hebben jullie/waar gekocht?

Had ons opgegeven voor de kerst trail maar ik ga niet, zo druk deze periode ook ivm verjaardagen tussen de feestdagen door. Ga hem andere keer lopen denk ik.

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 20:13

Heb je eerst ergens een workshop gedaan of gewoon zelf begonnen?
Mijn vriend heeft altijd gestept zonder hond. Op wedstrijd niveau. Dus hij leert mij de beginselen. Voor Vidar en mij is het nieuw, maar aangezien we de basis met het hardlopen hebben gaat het best goed. Tot nu toe kleine stukjes, want Vidar moet echt wennen aan een ander loopritme. Ik trouwens ook, ik gebruik spieren die ik nooit gebruik haha. _O-

Hoe zit dat nu met zo’n ontheffing? lees dat niet raszuivere sledehonden of andere rassen een ontheffing nodig hebben om te mogen trekken.
Klopt! Deze kun je laten ondertekenen bij de dierenarts en daarna uploaden bij mijn overheid. :j

Steppen jullie alleen off road of soms ook over asfalt?
Tot nu toe voornamelijk offroad. Als we echt langere stukken asfalt willen doen dan moet Vidar eerst wennen aan het asfalt. We lopen namelijk bijna nooit op asfalt aangezien we in het buitengebied wonen. En anders gaan z'n voetzooltjes kapot. Rennen met non stop booties zal wel kunnen, dan heb je extra bescherming.

Welke step hebben jullie/waar gekocht?
Wij hebben de Yedoo Trexx disc gekocht via Stepshop.nl mijn vriend heeft daar goede ervaringen mee. Hij heeft zelf nog extra spatborden erop gezet. en een verlengstuk voor de lijn.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 16:16

Bedankt Pippa voor de uitgebreide reactie op mijn vragen :D

Wel luxe dat jouw vriend al veel gestept heeft en het jou makkelijk kan leren!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:46

Lisitano schreef:
Wordt er nog gelopen?
Wij zijn nog lekker bezig, Meeko is zo mooi gespierd geworden! Echt een kleine race-bodybuilder <3

Castricum was leuk! Ik heb uiteindelijk de 11,3 km in 1:03 gelopen. Helaas klein stukje verkeerd maar viel mee. We kwamen na een kilometer of 4 al bij de normale lopers terecht en dat was af en toe wel een uitdaging. Men verwacht je niet met hond dus met inhalen moet ik waarschuwen en soms liepen ze clueless met z’n drieën of vieren naast elkaar door. Dan piept Meeko zich er dus gewoon tussen :+ Ook wat boze gezichten gekregen gewoon omdat we er waren. Daar kan de organisatie wel iets verbeteren imo. Even de gewone lopers inlichten dat je lopers met hond kan tegenkomen, hoeven ze ook niet zo boos te worden omdat ze bang zijn.

Verder ben ik nog naar Montferland geweest voor een mooie route van 13 km en hebben we natuurlijk thuis een en ander gelopen. Vandaag weer 16 km door de duinen. Wat was het koud!
Het lopen gaat mij ook wel lekker af momenteel, de benen voelen goed sterk. Ik zou het wel leuk vinden iets meer tempo te gaan doen, maar die lange afstanden blijven ook maar langer en leuker worden.

Een van de klimmen van vandaag:
[ Afbeelding ]

Het strand zo dichtbij blijft een traktatie
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Zijn er hier trouwens die het leuk vinden elkaar op Strava te volgen? Het motiveert mij altijd wel lekker.
Ik kijk uit naar jullie loopverslagen- en plannen!

Wat goed zeg! Jammer inderdaad dat je vervelend wordt aangekeken als je met hond loopt. Daar mag inderdaad vanuit de organisatie wel wat aandacht aan worden besteed.

Ik liep die dag ook in Meijendel! Was inderdaad echt heel koud, het strand ben ik maar niet op gegaan :') Wij waren die dag gewoon aan het hiken overigens.

Wij gaan zondag ook naar de kersttrail! Heel veel zin in. :)

Afgelopen tijd ben ik met Fitz het alleen lopen aan het oefenen. Hij kan dat lastig vinden, als in; hij zoekt dan niet de spanning op de lijn op. Maar sinds de laatste NNT is ook dat kwartje blijkbaar goed gevallen want hij gaat nu echt als de brandweer :)) dat ben ik nu vooral op korte runs lekker aan het bekrachtigen.

Deze leuke foto hadden we nog van de laatste NNT:

Afbeelding

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 15:54

Mooie foto!
Als je dichtbij woont en zin hebt eens samen te lopen hoor ik het wel!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:43

We zijn regelmatig in Meijendel te vinden, dus super leuk! Wij lopen nog niet heel ver, de 10 is tot nu toe onze max geweest :)

De kersttrail was heel erg leuk gister!
Paar buien onderweg, veel modder en glibberen. Stond een flinke file voor het parkeren door het aanmelden langs de weg en daarom waren we later bij de start dan gepland. Maar uiteindelijk heerlijk gelopen, 10 km in 1:15.

Afbeelding

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:56

Ook al zo’n mooie foto! Knap gedaan!
Ik loop ook kortere loopjes, ik wissel juist af dus maximaal 10 is geen probleem. Ik weet een mooie route van 8,3 km daar :D Ik plaats ook weleens oproepjes op de cani-groepen in die omgeving, vooral op R’dam.

Wij waren voor het eerst naar Noordvoort gegaan, daar was ik zo benieuwd naar. Single tracks door de stille duinen. Het was KOUD! Ik heb het zelden koud tijdens het hardlopen maar die wind en regen vanuit zee waren echt too much. Gelukkig had ik handschoenen in de auto liggen.
We hebben iets rustiger gelopen voor mijn knie. Ik had wat last gekregen na een mega-ding de trap opsjouwen en ik zou zondag 25 km lopen. Zonder Meeko. Het is gelukt!

Afbeelding

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 16:45

Hopelijk is het oke dat ik hier even kom vragen haha.
Mijn vriend doet (zo nu en dan) aan canicross/survival met onze oudste hond, Maisie.

Nu is onze jongste hond Ro net een jaar geworden en willen we komend jaar eens voorzichtig met hem mee gaan doen. Vooral nog niet te veel en te hard hoor, daar is hij echt nog te jong voor.

Ze zijn beide (grote) Australian Shepherds, maar Ro is een stuk steviger gebouwd in vergelijking met Maisie, die is vrij slank en 'glad' gebouwd. Maisie heeft een Non-Stop trektuig in maat 7 voor dit soort dingen, die ooit ook is aangemeten tijdens een canicross-cursus. Nu kunnen we voor Ro vast eenzelfde kopen (op zich kan hij deze ook wel aan als we hem verstellen) maar ik vroeg me af of er nog andere merken/types waren die wellicht meer geschikt zijn voor een wat stevigere gebouwde hond?

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 17:22

IMANDRA schreef:
Mijn vriend doet (zo nu en dan) aan canicross/survival met onze oudste hond, Maisie.

Nu is onze jongste hond Ro net een jaar geworden en willen we komend jaar eens voorzichtig met hem mee gaan doen. Vooral nog niet te veel en te hard hoor, daar is hij echt nog te jong voor.

Ze zijn beide (grote) Australian Shepherds, maar Ro is een stuk steviger gebouwd in vergelijking met Maisie, die is vrij slank en 'glad' gebouwd. Maisie heeft een Non-Stop trektuig in maat 7 voor dit soort dingen, die ooit ook is aangemeten tijdens een canicross-cursus. Nu kunnen we voor Ro vast eenzelfde kopen (op zich kan hij deze ook wel aan als we hem verstellen) maar ik vroeg me af of er nog andere merken/types waren die wellicht meer geschikt zijn voor een wat stevigere gebouwde hond?

Jip was ook vrij stevig en hij had een tuig van dragrattan. Ik dacht maat 7 of 8. Het nonstop tuig viel voor hem niet fijn en deze wel. Hoef je ook niet te verstellen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 17:35

Het merk Inlandsis heeft ook fijne tuigen (zowel verstelbaar als niet), wat qua kosten leuke instap tuigen zijn.

Bij run with pride zou je daar voor advies terecht kunnen bv. Zij hebben oa dat merk maar ook een paar anderen. Zij sturen ook zonder problemen meer maten ed op om te passen en dat je de rest erna retour doet bv.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 08:43

Voor de liefhebbers, 5 september een obstaclerun: https://yumanrace.com/event/cani-obstacle-run/.

Met mijn jongste (inmiddels ook al bijna acht jaar, maar nog heel fit en jong) wil ik gaan opbouwen met hardlopen en dan ook af en toe een run doen. Hoe kun je het best op de hoogte blijven van wanneer welke inschrijvingen openen? Ik moet eerst nog zelf verder conditie opbouwen :=, voor Elmo zit dat al wel goed.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 09:33

Lisitano schreef:
Ook al zo’n mooie foto! Knap gedaan!
Ik loop ook kortere loopjes, ik wissel juist af dus maximaal 10 is geen probleem. Ik weet een mooie route van 8,3 km daar :D Ik plaats ook weleens oproepjes op de cani-groepen in die omgeving, vooral op R’dam.

Ik dacht echt dat ik gereageerd had op je bericht maar niet dus, sorry! Lijkt me super leuk en 8,3 km is top!

IMANDRA schreef:

Bij Fitz zat de Non Stop ook niet fijn. Op alle punten passend, ook aangemeten tijdens een cursus. Maar hij ging enorm gieren in zijn ademhaling. Ik vermoed dat de halsopening te hoog op zijn borstbeen aangreep zodra hij in trekstand stond en druk op zijn luchtpijp gaf. Ik ben gaan testen met een ander tuig en toen gaf hij geen geluid.
Fitz is een rank gebouwde Aus maar heeft wel een brede borst en flinke schouders. Wij zijn uiteindelijk op een Trop Dog tuig uitgekomen, met open rug. Die bevalt super. Je kunt dat merk passen bij Dorothea.

Hhilde schreef:
Voor de liefhebbers, 5 september een obstaclerun: https://yumanrace.com/event/cani-obstacle-run/.

Met mijn jongste (inmiddels ook al bijna acht jaar, maar nog heel fit en jong) wil ik gaan opbouwen met hardlopen en dan ook af en toe een run doen. Hoe kun je het best op de hoogte blijven van wanneer welke inschrijvingen openen? Ik moet eerst nog zelf verder conditie opbouwen :=, voor Elmo zit dat al wel goed.

Wat leuk zeg! Ik houd vooral Canitrail in de gaten via FB en ik kijk af en toe hier: https://www.canisports2enjoy.nl/canisportskalender/

Maar ik vind het ook allemaal versnipperd staan, vooral de Dogsurvivals. Dat zoek ik via de social media op.

Wij slaan volgende week Montferland helaas over maar gaan zaterdag wel de canicross by night in IJmijden lopen. Gewoon voor de fun. :')

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:24

Hhilde schreef:

Misschien dat ik met Max wel een poging ga wagen. Waar is het eigenlijk? Dat kan ik niet zo goed vinden op de site.

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 16:37

Alweer een tijdje dit topic uit het oog, leuk dat er weer actie is!

@Lisitano: mooie afstand en lekker tempo weer! Dat heerlijk dat je zo dichtbij het strand zit!

@imandra, leuk dat jullie langzaam gaan starten met de jongste! Is het de bedoeling dat jij en je vriend samen gaan lopen met de honden? Geen verstand van tuigen voor jouw type hond maar vind de tip van cursebreaker een goede: een aantal tuigen bestellen en passen!

Leuke survival komt er langs. Zover ik lees in Hellendoorn @cupcakes

Leuk Leo, de cross in IJmuiden. Zorgen voor een goede lamp en dan komt het vast goed! Is een hele leuke cross met een fijne sfeer. Ik ben er ook dus wie weet zien we elkaar nog!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:49

CupCakes_ schreef:
Misschien dat ik met Max wel een poging ga wagen. Waar is het eigenlijk? Dat kan ik niet zo goed vinden op de site.

Evenementenwei in Nijverdal :)

Dankjewel voor de tips Leo! Ik heb geen social media meer, maar die site is ook handig :j Geen idee wat er van terecht komt. We hebben ons ingeschreven voor de 3km in Nijverdal, mijn vriend doet met onze jongste border collie mee (die ook al 9 is dan :')), dus dat is al leuk om naar toe te oefenen qua conditie en vooral obstakels.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 14:20

Dan moeten we hier gewoon leuke runs blijven delen! :))

Ik ga me binnenkort eens inschrijven voor de Dogsurvival in de Achterhoek op 13 april :j

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 14:48

Die ziet er ook heel leuk uit, maar in mijn werkweekend :x Helaas.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 09:12

Ik ga weer lekker mee kletsen.
Nadat ik vorig weekend wou beginnen met hardlopen dit uit moeten stellen door de griep en keelontsteking.
Vandaag weer het eerste rondje ruim 11 weken na mijn bevalling.
Merk nu naderhand nog wel de bloedarmoede maar het ging super fijn. Heerlijk om weer te lopen.
Gestart met Evy les 1.

Afbeelding

Afbeelding

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:55

Jaaa gezellig om weer te kletsen! *\o/*
Gefeliciteerd met de geboorte van je baby! Wat goed dat je al weer lekker aan de gang bent. Rustig opbouwen en dan zul je versteld staan hoe snel dat gaat. Gaat het nog goed met Bodi, inmiddels al ruim een jaar bij jullie nu? Time flies!
Prachtig die foto's in de ochtendzon. Ik geniet ook enorm van het voorjaar en de vogels die fluiten. <3

Met Vidar moesten we lang wachten om het hardlopen en steppen weer op te pakken. Begin januari is hij na chemische castratie definitief gecastreerd en het duurde lang voordat de wond was geheeld. Daar bovenop kreeg hij nog kennelhoest ;( . Sinds vorige week is hij weer de oude en heeft mijn vriend voor het eerst een rondje met hem gestept. Dat ging super goed! Wel kwakkelen we een beetje met Vidar zijn gewicht, hij was best veel afgevallen en komt nu langzaam weer wat aan. Zijn gewicht schommelt nu nogal. Het is lastig om een goede balans te vinden. Hopelijk is dit beter te managen nu we het sporten weer op gaan pakken. :j

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:43

Dankjewel . Ja het viel mij niet tegen als was ik daarna nog wel duizelig, maar dat heeft nog tijd nodig.

Ingeschreven voor de natte neuzen krieken trail eind mei. Doe dan wel maar 1 lusje.

Oh jeetje, dat is niet vaak een slechte wondgenezing. Hopelijk blijft hij stabiel qua gewicht.

Bodi gaat goed. Januari weer een terugval qua allergie gehad.
Dierenarts dacht pollen allergie, maar in januari een terugval..
Nu weer op brokken met alleen konijnen eiwit en een week appoquel gehad in januari. Maar nu weer medicijn vrij en geen jeuk en plekken.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 17:07

Horsii, gefeliciteerd!
Lekker dat je weer aan de slag kunt. Verstandig dat je weer voorzichtig op gaat bouwen. Ik ben zelf vorig jaar begonnen na de geboorte van mijn dochter en liep dit jaar beter dan ooit.
Vervelend van Bodi zijn jeuk. Komt het vaker voor bij Weimen?
Leuk dat je mee gaat doen met de kriekentrail. Ik vind het wel heel vroeg :))

Wat een gekwakkel voor Vidar. Gelukkig lijkt hij weer de oude. Hopelijk komt het ook goed met zijn gewicht.

Zijn er dit weekend nog mensen bij in Ameland?
Meeko en ik doen de 18 km op zaterdag.

We hebben weer veel gelopen. Wat was het ijs en de zon toch fantastisch weer. Echt een cadeautje.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook heel fijne schoenen gevonden om met Meeko te lopen. Net wat meer grip en loopt toch lekker ‘plat’ zonder stug te voelen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 18:32

Die derde foto, prachtig.

Leuk op Ameland.