Hondenfokkers meetingpoint!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:19

Ik zit in de twijfel hier. Ik wil al lang een hondje echt voor de sport (ik doe gehoorzaamheid en dit is heel lastig met showen te combineren omdat mijn rast op show met hoofd laag, vooruitkijkend en steady moet bewegen en op de gehoorzaamheid ze met hun hoofd omhoog opkijkend tegen het been van handler moeten kleven).
Mijn show hondjes doe ik dus geen gehoorzaamheid mee. Nu ben ik Ana het puppy sitten voor bijna 2 weken op een nest bij enz bevriende fokker. En zit er 1 bruin pupje bij dat echt mijn hart gestolen heeft. Bruin doet het in mijn tas sowieso niet goed op show, eerder het klassieke zwart wit. Laat nu net dit pupje afgezegd zijn en dus beschikbaar.... ik ben helemaal verliefd, maar ik wilde ook uit mijn eigen teefje enz pup houden (wel voor show) en die kan elk moment loops gaan worden. Dus dan zit ik met 2 jonge honden tegelijk.... moeilijk moeilijk moeilijk.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:28

Gewoon doen O:)
Een voor de sport en een voor de show.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 17:33

Ik zeg ook gewoon doen Zoe! :) als de tijd en ruimte er voor is zeker doen. Al is een pup wel pittig met een nest. Maar gezien dat een teef zo'n 8 weken minimaal draagt en dan nog zo'n 2 weken loops is voor een dekking ben je dus bijna 3 maanden verder. Even minus de tijd dat de pup nog in t nest zit. Dan heb je wel ongeveer 2 maanden met deze pup voordat t nest komt. Dat lijkt mij wel redelijk te doen.

Even iets leuks tussendoor..

Ik heb dus net ''Onze hond'' binnen gehad en ik ben zo enthousiast over dat nieuwe IT project van de RvB *\o/* met de nieuwe stambomen en de nieuwe online database. Ik was al enthousiast maar nu de invulling een heel eind zichtbaar is ben ik helemaal happy. Alleen al daarom zou ik pups willen _O-

T plan is er nu dat iedere rasvereniging hun VFR insturen en ook bij aanpassingen. Van het VFR gaan ze een normering maken voor alle fokkers. Dus ook voor fokkers die dus NIET bij een rasvereniging aangesloten zijn, zitten dadelijk de regels van de rasvereniging. (even kort door de bocht uitgelegd). In sommige rassen heb je meerdere rasverenigingen en hier gaan ze dan kijken wat t ''gemiddelde'' is begreep ik en die normering aanhouden.

Ook gaat het GGO en Stamboek online samengevoegd worden en kun je straks alle nakomelingen van de reu en/of teef zien, alle onderzoeken kun je erin zetten en hier komt ie; OOK de niet geprotocolleerde onderzoeken *\o/* En alle titels,broers/zussen. Dus je kan ook zien hoeveel nesten er uit een reu of teef gekomen zijn :):)

Daarnaast krijgen we een nieuwe stamboom die niet meer gelamineerd word maar op een speciaal soort papier gedrukt word waar op staat of t nest voldoet aan de normering ja of nee. En krijg je een bijvoegsel bij de stamboom met alle titels en alle gezondheidsuitslagen van de ouderdieren.

Ook de chipper gaat alles digitaal doen en dan heb je alles automatisch in de online omgeving staan.
Ook dekaangiftes zullen sneller goedgekeurd worden (automatisch) als zij aan alle regels voldoen omdat het systeem dit dus kan zien. Zowel met testen als bijv varieteiten.

*\%/* Heel happy mee dus, want t vorige systeem hadden ze helaas na een update zo aangepast dat je bijv geen aantal nesten van een teef of reu meer kon zien en het systeem was mega verouderd en mobiel niet te doen. (vooral GGO en t stamboek)
Dus happy! *\%/*

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 17:39

Ik twijfel nog hahahha. Maar heb nog tijd

Leuk Kim! Als het ook echt doorgaat. Hier in België zijn ze al van 2017 aan het zeggen dat de “categorie stambomen” er komen. Dit waren stambomen gebaseerd op of ouders aan de testen voldeden. Standaard, premium en high premium. Anno 2020 zijn er nog steeds enkel standaard

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 17:45

hier is t systeem al in gebruik, als in; nu nog getest. Maar moet in t najaar alles draaiend zijn. En dat is nu ook nog de situatie. Wat wel kan is dat de normering nog niet helemaal actueel zou zijn omdat dat iets meer werk vergt dan verwacht (begreep ik).
Maar vooral de online omgeving boeit mij t meest. Ons VRF is toch niks bijzonders :') Nu alleen L2-HGA en HC verplicht en ze hopen met de vergadering eind oktober er door te krijgen dat de leden toestemmen met 5 jr PL testen zonder sancties op uitslag. Dus theoretisch mag je dan een PL graad 4 met een PL graad 4 kruisen al is die kans vrij klein en mogen we er vanuit gaan dat mensen nog na kunnen denken.
dit omdat ze willen onderzoeken hoe t met de populatie in NL staat met PL maar bijna iedereen niet test of onofficieel test. En dit toevoegen aan de normering zou dus positief zijn, al is t dan dus helaas nog niet verplicht. al is t de vraag of mensen er echt iets van aan trekken of ze een Rood kruis of groen vinkje krijgen op hun stamboom.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 18:32

Wij hebben zooeasy waar je alles kan terugvinden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 19:05

We hebben van ons ras wereldwijd ook een database. Maar dit nieuwe is echt van de Raad van Beheer. :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 09:56

Zo, alles weer bijgewerkt in de database overal! *\o/*

Als we nou 7 september de ECVO achter de rug hebben en alles écht rond is kan Harvey gewoon 'op advertentie'. :oo Eens kijken of ik diegene die mijn logo heeft gemaakt ook kan strikken voor een advertentie maken.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 09:59

Spannend Kim! 7 september is bijna!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:55

Spannend Kim!!!

Hier besloten toch niet voor het bruine pupje te gaan. Aelynn is loops en ik vind het toch te veel bij elkaar dan.

Aelynn is sinds gisteren Hongaars kampioen :D
Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 11:24

Zoe_97 schreef:
Spannend Kim!!!

Hier besloten toch niet voor het bruine pupje te gaan. Aelynn is loops en ik vind het toch te veel bij elkaar dan.

Aelynn is sinds gisteren Hongaars kampioen :D
[ [url=m/JJEDNU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat was nog niet openbaar! :Y) _O-

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 11:26

Oeps Hahahahha. Nu wel O:) zal ik heb dan toch maar in mijn topic ook zetten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 11:27

Zoe_97 schreef:
Oeps Hahahahha. Nu wel O:) zal ik heb dan toch maar in mijn topic ook zetten

:') :') :') :') :')

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 14:02

Hier gisteren wezen wandelen met Beike haar nest, ze zijn nu 1 jaar.
Sepje was ook mee, hij vond het geweldig haha.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:10

Bedankt voor de antwoorden! Mocht iemand vooralsnog iets te maken hebben met toypoedels dan hoor ik het graag...

@Zoe97 Super voorbereid dus. Wat een toeval dat er één zo dichtbij woont, dat heeft zo moeten zijn. :D
Hoe ben je achter de gegevens van deze fokkers gekomen, hebben ze bv online een website of heb je moeten rondvragen binnen/buiten de rasvereniging?

@mirjamalvaro Leuk, je bent er vanaf het begin al ingerold en bij betrokken geraakt.

@kiwiwitje Je verhaal klinkt herkenbaar haha. Ik heb je puppytopic toentertijd gevolgd en daarin viel wel te merken dat het je gelukt is om leuke, gezonde pups te fokken. ;)

@KimD Interessant, je hebt ook veel huiswerk gedaan! Ik zie dat je best veel honden hebt, mag ik vragen hoe dat onderling gaat, vormen ze echt een roedel met z'n allen of moet je honden apart houden? Kun je "zomaar" een pup aanhouden/-kopen zonder dat er onrust ontstaat of is dat toch wel tricky?

@Chubby De interesse van huis uit meegekregen dus. :D Gaaf dat de fokker jullie meteen die kans gaf.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:40

silverdapple schreef:
Bedankt voor de antwoorden! Mocht iemand vooralsnog iets te maken hebben met toypoedels dan hoor ik het graag...

@Zoe97 Super voorbereid dus. Wat een toeval dat er één zo dichtbij woont, dat heeft zo moeten zijn. :D
Hoe ben je achter de gegevens van deze fokkers gekomen, hebben ze bv online een website of heb je moeten rondvragen binnen/buiten de rasvereniging?

@mirjamalvaro Leuk, je bent er vanaf het begin al ingerold en bij betrokken geraakt.

@kiwiwitje Je verhaal klinkt herkenbaar haha. Ik heb je puppytopic toentertijd gevolgd en daarin viel wel te merken dat het je gelukt is om leuke, gezonde pups te fokken. ;)

@KimD Interessant, je hebt ook veel huiswerk gedaan! Ik zie dat je best veel honden hebt, mag ik vragen hoe dat onderling gaat, vormen ze echt een roedel met z'n allen of moet je honden apart houden? Kun je "zomaar" een pup aanhouden/-kopen zonder dat er onrust ontstaat of is dat toch wel tricky?

@Chubby De interesse van huis uit meegekregen dus. :D Gaaf dat de fokker jullie meteen die kans gaf.

Ik showde al met mijn bruine reu. Maar die is gewoon als huishond eerst aangekocht en zo in het wereldje gerold. En enz beetje praten met mensen op show, contacten leggen. En netwerken

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 18:10

Toch eerder dan gepland foto's laten maken van mijn kleine frummel. Mijn eerste zelfgefokte meisje uit mijn eerste nestje en ik mag heeeel blij vertellen dat ze naast PL vrij nu ook HD-A en ED vrij gekregen heeft! *\o/*

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 18:25

kiwiwitje schreef:
Toch eerder dan gepland foto's laten maken van mijn kleine frummel. Mijn eerste zelfgefokte meisje uit mijn eerste nestje en ik mag heeeel blij vertellen dat ze naast PL vrij nu ook HD-A en ED vrij gekregen heeft! *\o/*

**\O/** **\O/**

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 18:31

kiwiwitje schreef:

Proficiat *\o/* *\o/*

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 18:37

Proficiat!!!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:02

Thanks!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 19:35

silverdapple schreef:

Ja, ze vormen echt een roedel maar daar krijgen ze hier ook de ruimte toe. Ik bemoei me er zo min mogelijk mee. Als er dus een pup komt laat ik die over aan Puk, zij heeft het voor het zeggen en is de roedelleidster. Zij zal de pup ook een plaats toewijzen in de roedel en een bijbehorende 'oppas'. In de meeste gevallen is dat Abbay, zij staat bij ons beneden aan in rang (vrijwillig) en vind pups erg leuk, zij ontfermt zich dan ook graag over het jonge grut.

Ik ben ervan overtuigd dat doordat wij echt gebruik maken van de roedel het voor ons heel makkelijk is. Wel hebben wij natuurlijk hetzelfde soort honden met dezelfde behoeftes en energielevel waardoor de roedel onderling ook heel goed gaat. Stel wij zouden er nou iets héél anders bijzetten dan zou het wel wat lastiger kunnen zijn maar niet onmogelijk gok ik.

Moet wel eerlijk bekennen dat ik ze deze loopsheid van Dana echt hebben moeten scheiden op haar 'hoogtij' dagen, deze loopsheid was kort maar krachtig en de twee heren hadden het er duidelijk echt zwaar mee. Ze waren niet vervelend of niet meer te controleren maar wel irritant voor Dana. Ze bleven maar aan haar billen hangen en zij bleef maar met haar billen bij hun hangen. :Y)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:36

Gefeliciteerd kiwiwitje!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:45

Hier leven ze inderdaad net zoals bij Kim in roedel en zijn ze heel makkelijk daarin. Daeva is mijn roedellijder, met Aelynn op de 2e plek en Kenai onderaan. Als Rocky thuis is staat die tussen Aelynn en Kenai in. Lily staat op dezelfde hoogte als Aelynn.
Aelynn is heel lief en pakt niemand honden mee op sleeptouw, Daeva laat onmiddelijk hun plek in de roedel weten. Kenai is moeilijker met andere honden. Honden die boven hem staan geen probleem. Hij kan moeilijk om met honden die lager dan hem staan. Als Cooper thuis is moet ik ze echt scheiden omdat Cooper onder Kenai staat en hij hier niet mee om kan gaan. Pups staan op een week tijd ook altijd al boven hem.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:45

gefeliciteerd met de mooie resultaten :D