Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sastaic

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 08:25

Succes allebei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 08:30

Heel veel succes en vooral plezier allebei!

Ik mag met een maandje met mijn pink, heb haar zelf gefokt en wist toen al dat ik waarschijnlijk wel met haar mee zou doen. Vanaf haar geboorte komt ze al veel in handen dus ze is zo mak als wat.
Ze loopt nu buiten zonder halster en als je haar roept komt ze zo naar je toe, blijft ze rustig staan en kun je het halster omdoen... Echt lief hihi.
Vader is Kylian en moedersvader Topspeed Laarman.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 09:08

Haha nou we zijn 4e en 5e geworden van de 5. Maar ik ben dik tevreden, het was leuk. Foto's komen nog.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:44

Hahaha Ja was erg leuk. Voor ons was het de eerste keer, en erg leuk om mee te maken, en dat we 5e werden wist ik eigenlijk al wel...Ons nichtje werd eerste in onze groep. Dat was wel erg leuk.

Wij deden dus mee, omdat het ons gevraagd was, omdat wij nog horens hebben bij de koeien.
Ze vonden het wel leuk, omdat er dan misschien vragen zouden komen, nou en die kwamen er....

"Mama/oma, kijk er staat ook een stier tussen!!" Daar kwamen leuke antwoorden op van (o)ma; Nee hoor meid dat is een ouderwetse koe. Vroeger hadden ze allemaal horens, of ja je hebt gelijk want die heeft horens, ehh het lijkt me niet, maar ja hij heeft wel horens. Of: kijk, zo hoort een echte koe er uit te zien!
Waarom heeft deze wel horens? en die niet?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 09:16

Afbeelding

Afbeelding

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 08:52

Nog steeds geen uitslag van de test.. ik ga vrijdag voor 2 weken naar canada,had toch gehoopt dat ik de uitslag dan wel had.

Met mairy gaat het super! Ze is erg groot voor haar leeftijd. Toen ze 2maanden was was haar borstomvang al 110cm dat is normaal de bortomvang van een kalf van 4maanden. Haha groot zat dus.

Afbeelding

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 09:31

Oh wat jammer! Ik had juist gehoopt dat nu ik weer een nieuwe bericht zag staan dat de uitslag er zou zijn!
Vooral omdat je zei begin augustus en t nu al (nou ja morgen) september is!

We wachten het "geduldig" af!

En anders alvast veel plezier in Canada!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 09:44

Ik hopte ook de uitslag te lezen. Wat duurt dat lang zeg, jammer.

Wat ga je doen in Canada? Stage of vakantie? Heel veel plezier iig!!

Wij hebben zaterdag het blad met t stierenaanbod binnen gekregen. Waar kijken jullie naar in die tabellen bij de keuze voor welke Stier je gaan? Ben heel benieuwd! Ik heb geen idee namelijk. Allemaal nieuw voor me.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 10:01

Jaan81 schreef:
Ik hopte ook de uitslag te lezen. Wat duurt dat lang zeg, jammer.

Wat ga je doen in Canada? Stage of vakantie? Heel veel plezier iig!!

Wij hebben zaterdag het blad met t stierenaanbod binnen gekregen. Waar kijken jullie naar in die tabellen bij de keuze voor welke Stier je gaan? Ben heel benieuwd! Ik heb geen idee namelijk. Allemaal nieuw voor me.

Ja ik baal er wel een beetje van, ik wil het gewoon wetem nu.

We gaan 2weken op vakantie mijn vriend en ik. We gaan rondtrekken met een auto langs melkveebedrijven. Tenminste dat is het plan :)

Hmm ja stierenaanbod ik ben van mening dat er tegenwoordig vooral een hele hoop rommel op de stierenkaarten staat. Ligt er ook aan welke stierenkaart. Het gaat alleen maar om melk en hoge genomics.

Ik kijk vooral naar de gehaltes, inhoud, voorhand, en de benen en dan vooral beenstand zij (tegenwoordig zie je teveel rechte benen ) en uiergezondheid vind ik een hele belangrijke. En dochtervruchtbaarheid vind ik ook erg belangrijk. Afkalfgemak ook. Haha ja ik ben echt een zeikerd er zijn maar weinig stieren die ik echt goed vind.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 10:13

Genomics :?

Al die cijfertjes, ik overzie het niet!
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 11:02

Persoonlijk vind ik crv waardeloos.
Allemaal stieren waar je kleine/smalle koeien van krijgt met veel melk. Dat vind ik niet zo belangrijk, ik selecteer op stieren die brede sterke koeien geven, de dingen die lisaatjuh op noemt let ik ook op.

Wij gebruiken nu o.a. Aalshorst Pleasure, Wonder, altaiota, altaceasar en Big Winner.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 11:34

Genomicsstieren kan je "makkelijk" terugvinden door naar de betrouwbaarheid te kijken. Alles onder de 70% betrouwbaarheid is genomics.

Delta G-Force is een stier die als genomic-stier al echt opviel voor mij en ook ontzettend leuk is uitgepakt met een dochters aan de melk. https://shop.crv4all.nl/shop/nl/sire/ZW ... ta+G-Force

Ik kijk alleen theoretisch, maar dan let ik op gehaltes, vruchtbaarheid, geboortegemak, niet te extreem in de melk, en geen echte uitschieters in de bouw.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 11:41

amoj schreef:
Persoonlijk vind ik crv waardeloos.
Allemaal stieren waar je kleine/smalle koeien van krijgt met veel melk. Dat vind ik niet zo belangrijk, ik selecteer op stieren die brede sterke koeien geven, de dingen die lisaatjuh op noemt let ik ook op.

Wij gebruiken nu o.a. Aalshorst Pleasure, Wonder, altaiota, altaceasar en Big Winner.

Haha met jou kan ik praten! Ook ik vind crv waardeloos. Wij zitten bij een onafhankelijke ki organisatie. Ik gebruik op dit moment: Twist, Danillo, Alta Ceasar, Crime time. En 2 genomic stieren die ik wel zie zitten door hun afstamming: Repairman en Suhnstar.

Ik heb erg veel Mavid en Talentino gebruikt. Verder heb ik Jotan red, Wonder, O cosmopolitan, Emmett, Sudan, Douglas, Stonewall gebruikt.

Ook vind ik het leuk om oud sperma te gebruiken van oude stieren. Zo heb ik sperma van Grandprix zitten. Bij mijn vriend gebruiken ze nog Ronald, Sunny boy, Lord Lilly en zulk soort oude stieren.

Van de week gaat hun dek stier springen en dat sperma gaat dus in rietjes en dat ga ik ook kopen. Is mooi goedkoop en ze dragen er goed van. En bovendien ben ik helemaal weg van die stier. Hij is zooooo goed gebouwt. Is ingeschreven voor het stamboek met 87 punten. Dat is extreem voor zo'n jonge stier. Zijn kalveren lijken goed ze zijn alleen net als hun vader spierwit. De afstamming van de stier bestaat uit allemaal eigen stieren heel outcross dus. Dat is ook wel fijn want je moet zo oppassen met inteelt.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:08

Dat bestaat, een onafhankelijk KIstation waar je je rietjes kan kopen? Jullie merken, ik ben echt n leek en me beetje bij beetje aan het verdiepen hier in.
Toevallig vanochtend een mailtje de deur uit gedaan voor info over opleiding KI. Ga ik doen, geweldig!

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 21:52

Jaan81 schreef:
Dat bestaat, een onafhankelijk KIstation waar je je rietjes kan kopen? Jullie merken, ik ben echt n leek en me beetje bij beetje aan het verdiepen hier in.
Toevallig vanochtend een mailtje de deur uit gedaan voor info over opleiding KI. Ga ik doen, geweldig!

Oooh dat is heel leuk en erg leerzaam zo'n cursus! En ja onafhankelijke ki organisaties zijn er. Wij zitten bij van Engelen bevalt prima. Ik vind crv altijd veelste commercieel. Wij hebben een poos aan SAP gedaan het Stier Advies Programma van crv. Maar daar hebben we toen een hele ongelijke veestapel van gekregen. Sinds we bij van Engelen zitten is onze veestapel veel uniformer geworden. Degelijke koeien krijgen we nu, heeft wel heel lang geduurd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:19

http://www.hartvannederland.nl/nederlan ... t-groenlo/

Ik kwam dit toevallig elders tegen en kruip even onder de steen vandaan...
Wat vinden jullie (en dan vooral de 'praktiserende boerinnen' hier in het topic) hier nou van?
(ik vind de boer in het topic wel een héle erge 'herenboer', met z'n nette pak :+)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:27

Heel eerlijk? Nu het filmpje niet kunnen kijken, maar door de bouw van onze nieuwe stal me er in verdiept. Veel aspecten van zo`n koeientuin lijkt me heerlijk om in een koestal toe te passen. Een echte Koeientuin? NEE Want dan krijg je juist (ook al is het mooi aangekleed) een massa koeien op 1 plek. Voor mij hoeven al die grote bedrijven niet. meer dan 100 koeien is niet nodig om een bestaan te hebben. als vuistregel hanteer ik de eerste 60 tot 80 koeien heb je voor jezelf (werk is prima voor 1 man (gezin) te doen.) elke 20 koeien meer heb je voor personeel. Dus dan moet je idd het dubbele alweer hebben om je personeel te betalen. Of je moet een echt familie bedrijf hebben, dan speelt dat niet.
Dus om een koeientuin rendabel te maken, moet je grotere groepen koeien hebben, en dus meer personeel. Je hebt dan veel koeien op 1 plek, wat juist zo indruist tegen wat de consument wil? Minder intensieve veehouderij... Tenminste dat hoor ik overal, vooral als er ergens brand is, dan is de boer altijd de slechterik, want welke gek heeft nu zo veel vee op 1 plek?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:37

In het filmpje lopen er niet veel koeien in de tuin, zo te zien. En het lijkt echt een enorme oppervlakte te zijn. Als ik het zo zie zou het zomaar 100 x 100 kunnen zijn, een hectare dus - wat alsnog een schijntje is natuurlijk, als je een wei wilt nabootsen qua ruimte. Anderzijds denk ik dat de huidige loopstallen een stuk 'drukker' zijn.

Ik vraag me zelf wel af hoe ze denken het 's zomers koel te houden, want ze staan in feite in een enorme kas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 11:55

Ze staan in een serrestal, een van de goedkoopste ontwerpen per ligplaats op het moment. Omdat de stal van 3 of 4 kanten open is zal het met de hitte enigszins meevallen in de zomer.

In stallen als deze kun je minder koeien houden, juist omdat ze overal kunnen liggen. In het filmpje kun je zien dat de koeien goed smerig zijn (achterpoten/buik) wat erop duidt dat ze óf net uit de ligboxenstal komen waarin de boxen niet regelmatig schoon gemaakt zijn, óf dat die mestrobot normaal het grootste gedeelte vd dag uit staat.

Om de planten staat wel een mooi schrikdraadje heen (super fijn, een stal met schrikdraad.. ) maar de koeien zullen vroeg of laat aan de bomen en struiken beginnen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 12:22

Zo enorm smerig vind ik de koeien niet hoor. :n En de uiers lijken mooi schoon.
Vind de zachte bodem erg fijn eruit zien, de hele stal wel. Misschien is de seriebouw wel de goedkoopste versie op dit moment, maar kan me niet voorstellen dat de bodem goedkoop is en je zal meer m2 per koe nodig hebben dan met ligboxenstal, dus totaalplaatje zal stuk duurder zijn dan een standaard stal, maar dat is wat ik denk.
Ik vind het wel grappig, maar als ik zou mogen kiezen tussen in de wei of dit, dan kies is toch voor t eerste (met toegang tot gewone stal voor eventuele beschutting en hooi/krachtvoer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 14:36

Daarin ben ik het met je eens, lekker op de wei de koeien! En ik had het ook enkel over de serre op zich, niet over de vloer en de oppervlakte die in totaal nodig is.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 16:07

Ik kan het filmpje hier in Canada niet kijken.

Hier in Canada staan de meeste koeien nog op de grupstal.

Afbeelding

Afbeelding

Holstein keuring in Port Perry

Afbeelding
Afbeelding

We hebben echt ontzettend goede jerseys gezien in Canada ik keek echt mn ogen uit! De Canadese jerseys zijn echt 100maal beter dan de denemarkse. Hele beste benen, hele beste uiers, 30liter gemiddeld, sterke ruggen, goede brede hellende kruisen, en bovendien waren ze gewoon ontzettend breed en rond, erg sterk om te zien. Ik ben er nog steeds helemaal vol van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:10

Hoe bevalt Canada? Hoe zijn de gehalten van de Canadese Jerseys? :)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 14:40

Jersey met 30l?? :oo Wow! Dan hebben wij nog een heeeeele lange weg te gaan... :o :o :o
Hoe groot zijn die canadese jerseys? Zijn die te vergelijken met de amerikaanse?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:18

leuk filmpje hoor, ziet er mooi uit. wij hebben hier een gewone ligboxenstal. Ik heb nog te weinig ervaring om er iets zinnigs over te zeggen.