Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:29

Die van mij waren op 9 januari (mn verjaardag) precies 20 weken en prompt met 21 weken beginnen ze te leggen!

Sindsdien ook geen eitje meer gezien trouwens, gisteren en vandaag niets. Het zal allemaal nog wel moeten opstarten, maar goed, het begin is gemaakt. +:)+

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:37

Dan zijn mijn kipjes gewoon lui :')

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:34

Ik heb na het vroegtijdig heengaan van een van mijn hennetjes gisteren 2 nieuwe opgehaald. Schrok wel even van het prijsverschil. Betaalde vorig jaar september 15,- voor een trio van dat jaar die tegen de leg aanzaten. Nu 12,- per kip van 2012. Ik wilde er wel meer maar voor deze prijzen laat ik ze wel een nestje uitbroeden.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:40

Zat gisteren wat te speuren op MP, Vorwerk-kippen zijn ook leuk, heeft/kent iemand die ?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:47

Ikke dus (wel heb ik de kriel-variant)!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:30

Gisteren weer een mini eitje! En in het grote legnest was een heel klein holletje gemaakt, haha, voor een heel klein kippenkontje. Zo schattig <3

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:51

Leuk, Irma_Maandag, zijn het een beetje relaxte kipjes ?

Hier wil het nog niet zo met de eitjes :+

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:37

Zojuist m'n kipjes maar 'ns even op de foto gezet ;-) :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En in overzicht ;-) :

Afbeelding

Over een tijdje begint er wel weer gras te groeien, hoor ;-)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:30

Leuk al die kipjes door elkaar~!

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:44

wat leuk al die kippies door elkaar ik had vanmorgen 11 eitjes van 13 kipppies +:)+ kippies doen het hier erg goed en dit gebeurd elke dag!! die zwartwitjes zijn erg mooi

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:50

Wyandotte's zijn dat. Zo, 11 eieren ! Ik vandaag 1 (!!) van dat hele stel hierboven !! :+

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 00:15

Leuk, nog meer kippenliefhebbers hier! Ik meld me ook!
Ben vandaag begonnen bij pagina 1 van dit topic met lezen, maar zit met een brandende kippenvraag die ik alvast wil stellen: hebben jullie ervaring met een haan de zich als kip gedraagt?

Van de zomer kregen we twee krieltjes, vermoedelijk Wyandottes, van iemand die ze kwijt moest. Ik heb geen ervaring met krieltjes, enkel grote dames, dus het was voor mij een leuke afwisseling. We kregen een fantastisch kipje en een heel schuw ding erbij. In het begin nam ik aan dat de schuwe gewoon het een en ander heeft meegemaakt (o.a. erge krulnagels en niet tam) maar na een tijdje begonnen er andere dingen op te vallen naast zijn gedrag zoals spoorgroei, iets langere staart dan z'n 'zusje' en een andere vorm kont. Nu kraait hij niet, heeft geen kam, tokt anders (maar probeert wel mee te doen met de dames) en legt geen eieren. Dit kipje staat onderaan de pikorde. Herkent iemand dit gedrag? Of heb ik het fout en is het toch een kip?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 01:11

@Keeva: de vorwerk is een aardig relaxte kip, zijn niet heel moeilijk handtam te maken en schijnen een sterk ras te zijn dat niet snel ziek wordt oid. Het is overigens een heel andere kip dan de lakenvelder (die dus wit, ipv bruin in het middenstuk zijn). Lakenvelders zijn heel vliegerige stresskippen die niet erg tam worden.
Hoewel ik bijna mijn hele leven kippen bij huis heb gehad, heb deze vorwerk-krieltjes nog niet zo lang. Pas sinds eind oktober heb ik ze opgehaald bij de fokker. Dit ras is vooralsnog experimenteel, maar tot nogtoe voldoet het aan eerder genoemde beschrijving. En dus sinds een paar dagen de eerste eitjes van 1 van de 2 hennen. Hoewel ze niet heel gemakkelijk te vinden zijn (en de krielvariant nog minder - ik kan je evt gegevens verstrekken) vind ik ze erg leuk en durf ze best aan te raden!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:22

Afanaisa91 schreef:
Ben vandaag begonnen bij pagina 1 van dit topic met lezen, maar zit met een brandende kippenvraag die ik alvast wil stellen: hebben jullie ervaring met een haan de zich als kip gedraagt?

Van de zomer kregen we twee krieltjes, vermoedelijk Wyandottes, van iemand die ze kwijt moest. Ik heb geen ervaring met krieltjes, enkel grote dames, dus het was voor mij een leuke afwisseling. We kregen een fantastisch kipje en een heel schuw ding erbij. In het begin nam ik aan dat de schuwe gewoon het een en ander heeft meegemaakt (o.a. erge krulnagels en niet tam) maar na een tijdje begonnen er andere dingen op te vallen naast zijn gedrag zoals spoorgroei, iets langere staart dan z'n 'zusje' en een andere vorm kont. Nu kraait hij niet, heeft geen kam, tokt anders (maar probeert wel mee te doen met de dames) en legt geen eieren. Dit kipje staat onderaan de pikorde. Herkent iemand dit gedrag? Of heb ik het fout en is het toch een kip?

Ik heb in een beroemde kippendocu eens een haan gezien die per ongeluk in een legstal terecht was tekomen en daar 'gered' werd met nog een hoop andere legkippen. Deze haan had nooit geleerd zich als haan te gedragen, en gedroeg zich in het begin in het weiland tussen de andere kipjes ook heel apart.

Maar het was mooi om te zien hoe snel dat veranderde, en hoe snel het instinct toch naar boven kwam. Hij werd binnen no-time echt de baas, en liet zich niet meer op de kop zitten door de hennen.

Ik twijfel eigenlijk of die van jou wel een haan is. We hebben op stal kriel wyandottes lopen, een haan en een paar hennetjes, en het verschil haan/hen is óverduidelijk. Lange staartpluimen en een duidelijke kam en lellen. Dit verschil was er trouwens al toen ze nog jong waren.

Misschien heb je toch een ietwat apart hennetje lopen?

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:45

Amaris schreef:
Afanaisa91 schreef:

Ik heb in een beroemde kippendocu eens een haan gezien die per ongeluk in een legstal terecht was tekomen en daar 'gered' werd met nog een hoop andere legkippen. Deze haan had nooit geleerd zich als haan te gedragen, en gedroeg zich in het begin in het weiland tussen de andere kipjes ook heel apart.

Maar het was mooi om te zien hoe snel dat veranderde, en hoe snel het instinct toch naar boven kwam. Hij werd binnen no-time echt de baas, en liet zich niet meer op de kop zitten door de hennen.

Ik twijfel eigenlijk of die van jou wel een haan is. We hebben op stal kriel wyandottes lopen, een haan en een paar hennetjes, en het verschil haan/hen is óverduidelijk. Lange staartpluimen en een duidelijke kam en lellen. Dit verschil was er trouwens al toen ze nog jong waren.

Misschien heb je toch een ietwat apart hennetje lopen?

Dat klinkt als een interessante docu! Lijkt me heel gaaf om zoiets van dichtbij mee te maken, maar die kans zal niet groot zijn. Onze krieltjes zijn sinds augustus hier en ik heb nog geen echt stoer hanengedrag waargenomen.

Als ik google op echte rastypische hanen dan lijkt het krieltje daar lang niet altijd op. Maar als ik hem met het zusje vergelijk, dan is 'zijn' bouw zo anders. Veel smaller en langer, met sporen en zadelveren (als ik de plaatjes op google goed begrijp iig :o ) maar nauwelijks kam of lel. Vandaag realiseerde ik me dat het misschien ook mogelijk is dat het gewoon een ander ras kipje kan zijn. Was gewoon van het antwoord van de vorige eigenaar uitgegaan, maar wie weet wat daar waar van is. Zijn er toevallig ook hele mannelijke krielrassen? :+

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:46

Ik zal zaterdag eens een foto maken van het wyandotte krielhaantje en hennetje.

En ik ga de docu even voor je opzoeken.

Dit is em! The private life of chickens:
http://youtu.be/1c06xOF4uQ8

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:23

Mooie docu! Doet me een beetje denken aan de Nederlandse red een legkip acties, maar dan op een extra mooie locatie. Begrijp ik het goed dat de haan uiteindelijk wel van de andere hanen leert om haan te zijn?

Ik vond net wat foto's van de krielen in kwestie, geen accurate standfoto maar misschien helpt het alvast een beeld te schetsen. Foto's zijn van september, toen waren ze ruim een half jaar oud. De witte is de 'heshe', diens nagels en sporen zien er inmiddels niet meer zo uit!
Afbeelding
Afbeelding

Zelf neig ik steeds meer naar de optie dat de witte misschien een ander ras is dan de grijze. Toch ben ik benieuwd naar je Wyandotte foto's, Amaris!

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:32

Dit zijn volgens mij inderdaad geen zuivere Wyandotte's, die zijn veel "boller" van model, zie mijn foto's een paar posts hoger, de wit/zwarte kipjes zijn Wyandotte's (grootslag). Wel leuke kippen die van jou ook !

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 22:23

ohjee.... die witte is zeker geen wyandotte

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 02:16

Goed, geen Wyandotte dus. Dan is dat stukje in ieder geval opgehelderd! Wat vinden jullie een plausibelere aanname: is de witte eerder een sierras (kruising) kipje (i.v.m. geen eieren leggen) of mogelijk een vreemde haan?

Ben druk aan het lezen over allerlei rassen. Wel leuk, heb me er nooit echt in verdiept omdat we alleen maar Barnevelders of hybride legkippen hadden lopen. Die krieltjes maken nu al een hoop los!
In het groot zijn de Wyandotten trouwens ook leuk, Keeva!

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:32

Volgens mij is die grijze ook geen echte Wyandotte... de staart is te lang (toch?)
Maar wel érg leuke kipjes om te zien hoor!

En die beestenboel van Keeva: +:)+
Daar word ik helemaal blij van!

Trouwens: update van mijn kant...
De kips blijven...
Ik hád een nieuwe plek voor die slagschepen van New Hampshires, maar lang verhaal kort: dat gaat niet door. :D
En toen dacht ik: het zal wel zo moeten zijn...
Laat alles dus lekker zoals het is, de kip(jes) blijven de tuin, ze zijn alledrie wel erg leuk van karakter en ik zie wel waar het schip strandt!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:40

hahahahahaha!! Ja het zijn tanks he die new hampshires!

Die Betty van mij die is nu ook echt groot, vooral naast de kriel-versie. Wel grappig vind ik dat.

Ik denk ook dat de grijze niet helemaal wyandotte is trouwens.

Volgens mij is Bibi, de kleine grijze, een broeds mutsje at the moment. Vanmorgen sprong ze het legnest in en manouvreerde deskundig het nep-ei dat er nog in lag onder zich.... geen tijd me teveel ermee te bemoeien vanmorgen, maar vanavond haal ik dat ei wel weg.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:12

Betty was toch de enige Big Mama bij jou he?

Ik vind dat zo grappig: zie je kleine-kriel-pootjes (liefst half de pootjes op elkaar geplaatst in een ietwat x-vorm) naast mega-poten-in-O-poot-stijl op de grond staan. Met Mega Nagels... :D

Nog geen eitjes hier... ze zijn van 20 augustus, dus nu 5 maanden oud.
Of wél eitjes... en dan ergens in de tuin verstopt misschien... :roll: >;)
Zal dit weekend wel eens alles afstruinen...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:15

_Floss_ schreef:
Trouwens: update van mijn kant...
De kips blijven...

Fijn :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:22

Mijn kleintjes zijn van 8 augustus en zijn nu dus aan het beginnen.

Bets nog niet, die is een week jonger, maar ik heb ook het idee dat zij wat langer er over doet om volwassen te worden.

Even terugdenken aan die NH van mij... die waren van april en legden in oktober hun eerste eitjes. Echt met een maand of zes dus pas.

Bets is inderdaad de enige Big Mama. Had ik meer plek dan had ik graag nog meer grote orpingtons gewild, wat een gave beesten zijn dat!

Ik oefen regelmatig met Bets oppakken, dat geluid dat er dan uitkomt, hahaha! BBBWWWWOOOOAAAAHHHHHH!!
hahahaha!