Sindsdien ook geen eitje meer gezien trouwens, gisteren en vandaag niets. Het zal allemaal nog wel moeten opstarten, maar goed, het begin is gemaakt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Afanaisa91 schreef:Leuk, nog meer kippenliefhebbers hier! Ik meld me ook!
Ben vandaag begonnen bij pagina 1 van dit topic met lezen, maar zit met een brandende kippenvraag die ik alvast wil stellen: hebben jullie ervaring met een haan de zich als kip gedraagt?
Van de zomer kregen we twee krieltjes, vermoedelijk Wyandottes, van iemand die ze kwijt moest. Ik heb geen ervaring met krieltjes, enkel grote dames, dus het was voor mij een leuke afwisseling. We kregen een fantastisch kipje en een heel schuw ding erbij. In het begin nam ik aan dat de schuwe gewoon het een en ander heeft meegemaakt (o.a. erge krulnagels en niet tam) maar na een tijdje begonnen er andere dingen op te vallen naast zijn gedrag zoals spoorgroei, iets langere staart dan z'n 'zusje' en een andere vorm kont. Nu kraait hij niet, heeft geen kam, tokt anders (maar probeert wel mee te doen met de dames) en legt geen eieren. Dit kipje staat onderaan de pikorde. Herkent iemand dit gedrag? Of heb ik het fout en is het toch een kip?
Amaris schreef:Afanaisa91 schreef:Leuk, nog meer kippenliefhebbers hier! Ik meld me ook!
Ben vandaag begonnen bij pagina 1 van dit topic met lezen, maar zit met een brandende kippenvraag die ik alvast wil stellen: hebben jullie ervaring met een haan de zich als kip gedraagt?
Van de zomer kregen we twee krieltjes, vermoedelijk Wyandottes, van iemand die ze kwijt moest. Ik heb geen ervaring met krieltjes, enkel grote dames, dus het was voor mij een leuke afwisseling. We kregen een fantastisch kipje en een heel schuw ding erbij. In het begin nam ik aan dat de schuwe gewoon het een en ander heeft meegemaakt (o.a. erge krulnagels en niet tam) maar na een tijdje begonnen er andere dingen op te vallen naast zijn gedrag zoals spoorgroei, iets langere staart dan z'n 'zusje' en een andere vorm kont. Nu kraait hij niet, heeft geen kam, tokt anders (maar probeert wel mee te doen met de dames) en legt geen eieren. Dit kipje staat onderaan de pikorde. Herkent iemand dit gedrag? Of heb ik het fout en is het toch een kip?
Ik heb in een beroemde kippendocu eens een haan gezien die per ongeluk in een legstal terecht was tekomen en daar 'gered' werd met nog een hoop andere legkippen. Deze haan had nooit geleerd zich als haan te gedragen, en gedroeg zich in het begin in het weiland tussen de andere kipjes ook heel apart.
Maar het was mooi om te zien hoe snel dat veranderde, en hoe snel het instinct toch naar boven kwam. Hij werd binnen no-time echt de baas, en liet zich niet meer op de kop zitten door de hennen.
Ik twijfel eigenlijk of die van jou wel een haan is. We hebben op stal kriel wyandottes lopen, een haan en een paar hennetjes, en het verschil haan/hen is óverduidelijk. Lange staartpluimen en een duidelijke kam en lellen. Dit verschil was er trouwens al toen ze nog jong waren.
Misschien heb je toch een ietwat apart hennetje lopen?