[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Renee_S

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 10:55

Die maanvisjes zijn leuk zeg! Met dat vlekkenpatroon. Ik zie ze in het zilver/grijs eigenlijk altijd alleen met strepen!

DemDeempel, voor maanvissen moet je best een aardige bak hebben. Het belangrijkste is dat ze veel verticale zwemruimte hebben, omdat ze best hoog worden. Ze moeten eigk minimaal 50cm verticale zwemruimte (Dus puur water! niet het volledige aquarium) hebben. Dan kom je al gauw bij bakken van minimaal 150liter oid. Maanvissen moeten eigenlijk ook altijd in een schooltje leven, van minstens een stuk of 6. Dan voelen ze zich het fijnst. Daarnaast kunnen ze niet zomaar met alle vissen samen. Daar moet je ook even goed op letten.

Al kan ik maanvissen absoluut aanraden. Ze zijn echt fantastisch. Ook echt super gezellig, komen altijd even naar het glas toe etc :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:29

Voor maanvissen zit je inderdaad wel aan een flinke bak vast, dat worden behoorlijke vissen.

Hier ook dikke oliebol. Pomp is blijkbaar verstopt geraakt in de nacht waardoor ik wakker werd met een grote bak vissoep op m'n bureau. 98% van de vissen dood, en net de vis die ik wel graag kwijt wil maar niet kwijt raak zwemt nog. XD

Alleen mijn mege pleco en vijf guppen in leven, de rest is allemaal pleite. :( Derde generatie eigen nakweek corydoras, pangio's van zeven jaar oud... :(

Bak staat er nu na een dag van wassen, spoelen, en weer inrichten wel weer mooi bij. Meteen de boel maar een beetje meer pleco-proof gemaakt, dat beest ploegde als ie zwom de bodem volledig rond. Nu rollen zand in panty's gebruikt om de boel vast te leggen en verhogingen te maken.

Kanji91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:31

@DemDeempel: Mn bak is 1 meter (bij 40x50). (Rio 180)

@Renee_S: Deze zie je indd erg weinig. Zelf nog nooit tegen gekomen. Vandaar mn interesse. Wel wat duurder.. Maar je moet er wat voor over hebben. Al ben ik wel bang dat ze eventueel de verkeerde bestellen.. Je ziet wel dit plaatje maar als je op google zoekt naar maanvis leopard/luipaard.. Zie je er ook andere tussen. Dus als ik ze bestel wil ik wel echt garantie dat het deze worden en anders geld terug. Maar eerst maar kijken of ze uberhaupt wat hebben zitten wat ik leuk vind.. Gister niets gezien wat me aantrok.. en wil wel 5 dezelfde. Volgende week zaterdag krijgen ze weer nieuwe.
Mn bak is net aan voor maanvissen vind ik.. Houdt het qua vissen ook expres rustig (1 school(kardinaal), 1 grond(cory's) 1 wat groter(maanvissen) en miss een Lnummer) Daar blijft het ook bij..

Op de bestelsite staat dus deze:
Afbeelding
Bij google vind je op naam dus deze:
Afbeelding

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:58

@Renee_S, Ik ben eigenlijk totaal geen fan van maanvissen dus die sla ik over :+ Maar de tetra's, een algeneter (een mooi L-nummertje oid) en die cory's was precies wat ik in gedachten had voor mijn aquarium alleen kleinere groepjes. Misschien nog wat japonica garnaaltjes erbij maar ik heb maar een 70 liter bak. Dus die zit redelijk snel vol

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:05

Ik zou met zoveel kardinaaltetra's zeker geen maanvissen nemen, zeker als je zelf al zegt dat het net aan is. Weet je dat ze een hoogte (rugvin/buikvin) van 30cm kunnen krijgen in een bak die wel geschikt is voor maanvissen? Dan zou ik als je ze toch persé wil een kweekvorm nemen die kleiner blijft.

Kanji91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:07

Hoe groot is die 70l bak?
Lnummers moeten ook al snel groter zitten (worden al snel 10cm+) en denk dan eerder aan neon tetra's Die blijven iets kleiner dan de kardinaal tetra's. Cory's zijn er in tig maten gelukkig (hebben ook hele leuke dwergjes).

Maanvissen blijf ik leuk vinden :P
wouden eigenlijk ook clownbotia's (ipv cory's) maar die kunnen 30cm worden(of groter) dus heb mn pa daar gelukkig vanaf gekregen xD

om eerlijk te zijn verwacht ik nog wel uitval bij de kardinaaltjes. Kochten er 25 maar waren er 4 meer :+ wouden in eerste instantie 20. Maar de prijs was voor dit ook beter.
Voor de maat ga ik zeker kijken. Maar daar vraag ik in de winkel nog naar.
Planning is wel om later voor groter te gaan. Maar geen idee wanneer dat gebeurt

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:38

mijn 70 liter bak is 56 x 32 x 39.5 cm.
Ik ben me aan het verdiepen in vissen die zijn gekweekt voor nano bakjes zoals een boraras. en daarnaast misschien wat garnaaltjes oid

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:37

5 streep barbeeltjes zijn ook erg leuk. Heel vriendelijk, en hebben vgm niet zo'n hele grote bak nodig. Wij hebben ze samen met onze maanvissen, leven heerlijk vredig samen met zn allen.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:09

Er zijn zo veel verschillende soorten vissen haha, het is zo moeilijk om daar een keuze in te maken.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 17:18

Er zijn zoveel leuke vissen.

Ik vind in mijn bak de roze tetra leuk. Maar ook de diamant zalm. Maar ook de glas meerval.

Verder heb ik kardinaaltjes in mijn bak. Daarnaast ook alleen maar schoonmaak ploegjes zoals botias, corydoras panda en otocinclussen.

Boven in nog 3 half snavelbekjes maar die zijn echt saai

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 18:53

Leuke bak kanji!

Oh balen Julius!
Ik heb ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om even alles goed schoon te maken en anders te plaatsen. De doden eruit gevist. Viel me nog mee waren er dacht ik een stuk of 8. Maar wel alle volwassenen dus. Ze hadden wel nog veel jongen gekregen dus ik heb er nog wel een 30/40 over of zo.
Er zat ook veel draadalg (geloof ik) in de bak. Heb 99% eruit kunnen halen, maar is hier iets voor om dit weg te krijgen ?
En ik word gek van alle slakjes. Heeft iemand daar nog een tips voor ?
Ik heb ook de cattapa blaadjes gekocht wat hier werd aangeraden.
Hoop dat het nu weer goed blijft gaan hier. :)

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:04

Tegen de slakken botia of helenas.

Bij baard alg heb ik eens gehoord dat iemand de plantjes deed wassen met 5% bleek water.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:45

Botia eten toch helemaal geen slakken....dat meen ik opmeen facebooksite geaien te hebben
Dan moet je anentome helenaslakjes halen.

Catappablad heb ik er ook in,geeft het water zo een mooie kleur!

Alg exit halen!
Ik vind het enorm goed werken tegen alg, en niet te lang je licht aan laten.
Moet zeggen dat ik eigenlijk nooit last heb van alg.
laatst beetje alg op 1 plant in de nieuwe bak,maar algexit er in en het is weg.
Heb alleen steeds een kaamlaag :+

Gister 5 jonge rasbora galaxy bij de andere 5 die ik al had gehaald en ze zijn helemaal blij.
Bak nu

Afbeelding

Zit nog wat nieuwe plantjes in die moeten aan slaan,maar ben verder dik teveden.
Zitten nu dus 10 rasbora galaxy in
Een ancistrus mannetje..die woont links in het hout.
En aan de rechterkant de 2 kuhliis haha :D
Oh ja en 2 oude fantoomzalmpjes,waren destijds de eerste vissen waar ik mee begon *\o/*

Oh ja, ik vind dwergklauwkikkertjes zo leuk!
Zouden er hier 2 in kunnen denken jullie??

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:35

Mijn botia striatas lusten ze heel graag, er blijft alleen een huisje over. Als je de slakjes plat drukt tegen je raam, lusten andere visjes ze ook hoor.
Leuke bak ellepel!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:43

Ok, dan klopte dat dus niet wat ik las, :D
maar botia word vrij groot toch.
die moeten wel passen dan denk ik?

Ja bakkie is wel leuk he, ben geen aquascaper,maar het is me wel aardig naar het zin zo.

Op naar de volgend uitdaging. :P
Heb nog 3 bakken van 60cm, 2 gaan er weg.
1 zit alleen nog garnalen in en voor de andere wil ik een juwel lido120 led in de plaats.
Wel 60cm,maar hoger.en dat vind ik wel mooi

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 21:09

Vele botias worden inderdaad groot. Daarom heb ik de striatas gekozen. Die blijven voor hun soort klein en hoeven maar per minimaal 6 gehouden te worden.

3 bakken? Jeetje. Nice! Ik heb er 2, de Rio 180 en een nano 30 liter. Tevens een grote vaas met voeder slakken

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 21:16

Veel botia's worden idd vrij groot, zijn groepsvisjes, en willen ook nog wel aan andere bodembeestjes knabbelen. Dan kan je inderdaad beter voor helena slakjes gaan. :) Vaak wel op marktplaats te vinden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 21:50

Ik heb er ook genoeg !
Ja heb 4 bakken.
maar vind het teveel worden.

wend2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 20:18

[quote="julius_juut"]Voor maanvissen zit je inderdaad wel aan een flinke bak vast, dat worden behoorlijke vissen.

Hier ook dikke oliebol. Pomp is blijkbaar verstopt geraakt in de nacht waardoor ik wakker werd met een grote bak vissoep op m'n bureau. 98% van de vissen dood, en net de vis die ik wel graag kwijt wil maar niet kwijt raak zwemt nog. XD

Alleen mijn mege pleco en vijf guppen in leven, de rest is allemaal pleite. :( Derde generatie eigen nakweek corydoras, pangio's van zeven jaar oud... :(

Bak staat er nu na een dag van wassen, spoelen, en weer inrichten wel weer mooi bij. Meteen de boel maar een beetje meer pleco-proof gemaakt, dat beest ploegde als ie zwom de bodem volledig rond. Nu rollen zand in panty's gebruikt om de boel vast te leggen en verhogingen te maken.[/quote

Oef dit hoop ik echt nooit mee te maken.

Hier hebben ze weer eieren gelegd
Van de vorige leg nog 13 kleintjes over.
Helaas ook hydra in de bak dus ik heb 1 a 2 maanden 2 mollys te leen.
En we kraamkamer in de bak gedaan anders besmetten we de andere jonkies.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 20:26

Ik had ook hydra!
Vervelend he, maar kwam wat poelslakjes tegen in andere bak...schijnt dat dienze dus ook eten
die heb ik er in gezet en zie ze hu niet mer.
Had al flubenol gehaald,maar dat hoef ik dan niet te gebruiken

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:42

Balen van de hydra. Wist niet dat poelslakjes die eten! Weer wat geleerd.

Botia’s worden meestal ook aan de maat inderdaad, slak etendeslak is dan handiger. En vind t leuk om te zien! :D

Gister hier weer ververst.
Foto van 2 van de 8 bakjes.
Grootste bak:
Afbeelding
Garnalenbakje:
Afbeelding

En één van mn axolotls hing zo leuk vanmorgen :D

Afbeelding

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:52

Axo's zijn zo leuk!

Mooie bakken hoor

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 11:05

Hier nog steeds wormen.. weet nu niet meer zo goed wat ik er tegen moet doen. Ze gaan niet echt meer dood de garnalen maar zie dat de wormen nog wel duidelijk aanwezig zijn

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 12:05

Kimley schreef:
Hier nog steeds wormen.. weet nu niet meer zo goed wat ik er tegen moet doen. Ze gaan niet echt meer dood de garnalen maar zie dat de wormen nog wel duidelijk aanwezig zijn

Is het Planaria? Daarvoor heb je no-planaria van Biomax, veilig voor je garnalen en ze zijn binnen no-time uitgeroeit.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 12:30

Jep, en dat heb ik al gebruikt.. :')
2x zelfs _O-

Maar nope ze zitten er gerust nog steeds in :roll: