Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 08:50

Konstantine schreef:
Die oooooooren <3 En wat wordt 'ie groot!
Hij is een Oud Duitse herder toch? Wij zitten op les met een teefje van dezelfde leeftijd, maar die is zo groot nog niet hoor. :P

Hier worden speeltjes ook vakkundig ontleed, dus als iemand tips heeft hoor ik het ook graag :+

Hahaha ja hij heeft ook nog zoveel pluis bij zijn oren, heel erg schattig. <3
Hij is inderdaad een Oud Duitse herder :j nu blijven teefjes wel wat kleiner, maar heb wel het idee dat hij echt een flinkerd gaat worden eenmaal uitgegroeid. We zijn inmiddels op een punt dat de meeste mensen toch maar een stapje opzij zetten ipv op hem duiken omdat hij zo schattig is.
Vorige week ontzettend woorden gehad met mensen. We waren aan het wandelen en ineens kwamen er 2 loslopende honden luid blaffend aangerend en wilden vol op Snuf duiken, eigenaren nergens te bekennen. Gelukkig was mijn vriend er ook, dus we konden hem samen blokkeren van die andere honden. Uiteindelijk kwam er een man aangefietst, die amper moeite deed om ze bij hem te krijgen. Dus mijn vriend heeft goed van zich afgesnauwd. Maar die man was heel laconiek “er is toch niks gebeurd?” Nee gozer, je hebt je honden aangelijnd te houden als ze zo op andere honden afstormen. _-:(
En hij heeft een nachtje bij mijn schoonmoeder gelogeerd. Hij is inmiddels te groot om met haar hondje te spelen. Doet wel heel voorzichtig en lief, maar hij sloeg speels een poot op haar rug en dat gaat al niet meer. Dus ze was continue aan het puzzelen hoe ze het met die 2 honden moest doen. Vervolgens is hij ook tegen de hordeur aan gaan hangen, waar hij gewoon doorheen kwam en wilde vervolgens in huis met de kinderen van mijn vriend zijn broer spelen, maar die vonden hem eng omdat hij zo groot is. Voorlopig doen we dat maar niet meer. := Hij zou daar in oktober ook een nachtje heen gaan tijdens de bruiloft van mijn vader, maar we nemen hem maar mee en gaan tussendoor elke keer even naar mijn vaders huis.

Ohhh ik ga even naar die speeltjes kijken! Hij heeft hier ook alleen maar speelgoed als we erbij zijn, maar ik kan het niet voorkomen dat er niks sneuvelt. Is ook niet erg, maar het zou leuk zijn als iets langer dan een dag meegaat. Piepertjes trekt hij gelukkig nergens uit, dat valt me nog heel erg mee.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 13:15

Hier overleven de speeltjes van k ong de scherpe tandjes. Gelukkig is hij nu aan het wisselen en hoop ik op wat minder scherpe nieuwe exemplaren.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 16:12

Wij genieten van een week strand en waaien lekker uit. Het weer valt gelukkig reuze mee op hier en daar een buitje na. Het is genieten en Bonne is helemaal blij weer.

Qua hufterproef speelgoed (voor onze mechelaar) hebben we voornamelijk Kong. Die houden het echt heel goed uit. Kong heeft meer speelgoed dan alleen die bekende rubberen speeltjes.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 16:26

Dit is Chef zijn Kong knots knuffel _O-

Afbeelding

We hebben trouwens wel 2 ballen die écht onbreekbaar zijn. Eentje formaat tennisbal en eentje formaat voetbal.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 17:38

Ligt eraan hoe de hond ermee omgaat is mijn ervaring.
We hadden thuis een Jack Russell die de zogenaamd onsloopbare zwarte kongs in no time kapot had. _O-
Maar die zocht gewoon een hoekje ofzo op en maakte daar een beginnetje om vervolgens steeds een stukje af te bijten. :roll:
Die massief rubberen ballen deed ze dat ook bij, puur door te zoeken naar een tandafdruk van de Stafford en daar een beginnetje te maken en dan steeds stukjes eraf bijten.

Voor haar kocht ik af en toe zo'n stekelballetje, was pak hem beet 50 cent toen en dan wist ik dat er binnen hooguit 10 minuten driehonderdduizend stukjes lagen. :+
Of de tennisballen in blik vd Action, die bleven nog het langst heel zolang je ze vlot weer afpakte na het balletjes apporteren.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 17:48

Mijn vorige hond had kartbanden, dat was het enige wat langer dan 2/3 dagen meeging. :+
Maar Snuf is zo dol op zacht speelgoed, hij kan er ook zo lekker mee op de bank liggen.
Heb echt een gedrocht van speelgoed van mijn zusje gekregen, en een herrie maakt dat ding. Maar hij is er dol op, vooral als ik aan het bellen ben voor werk. :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 18:12

Hier hebben ze altijd speelgoed en veilig knaagwerk. Er gaat wel wat kapot door veelvuldig gebruik maar effectief slopen zit er gelukkig niet in. Ik koop regelmatig zak knuffels op via marktplaats en 1 a 2x per jaar via de virtuele kynologische markt op facebook laat ik een verrassingsdoos vol knuffels komen. Gezien er weinig kapot gaat werkt dat prima zo. Soms kijken ze een bepaalde knuffel niet aan die verdwijnt dan richting een vriendin haar honden. Ik heb ook rubber speelgoed maar doen ze weinig mee. Dat gaat dadelijk richting de paarden als die van de weide af komen de paddock in. Die vinden rubber hondenspeelgoed en flostouwen het einde haha.
Gabber doet het lekker op de pijnstilling. Vandaag ook weer een paar minuten los laten lopen. Ik laat hem daar voorlopig op staan. Schofthoogte 58 cm en morgen wegen. De verwachting is ook ongeveer 27 kg en 5,5 maand. Hij doet het nog steeds fantastisch alleen of samen met mijn andere hond in de ren beneden als ik boven werk. Voor het werk 10 minuten trainen en 30 minuten buiten relaxt wandelen en snuffelen en na werk ook lekker half uurtje erop uit.
Hij doet het fantastisch op het vers vlees. Zo jammer dat ik het niet blijvend kan voeren. Mijn slecht etende terrier slaat nog steeds geen enkele maaltijd over wat echt verbazingwekkend is. Dit terwijl ik niet eens kvv met pens voer (hij at voorheen enkel kvv pens compleet goed). Kivo vind hij wel minder lekker dat naturis, darf, buddy en dog??? Volgende week overleggen of ik nog eens terug vlees elders in de vriezer mag leggen dan kan ik in elk geval weer voor 1 maand bestellen.

Afbeelding

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 19:32

Die Kong Knots :')

Tennisballen worden hier helemaal afgepeld als hij de kans krijgt, maar stuk bijten doet hij niet. Daar is zijn bekkie misschien nog wat te klein voor.
Ik heb wel een keer zo'n balletje met vanillegeur gekocht, dat was geen lang leven beschoren. Hij dacht dat het echt eten was.

De Kong wubba doet het hier goed, een soort Kong in een dikke laag stugge stof met tentakels eraan en een apenkop. De aap heeft 1 zielig oor en de piep is kapot na een rondje wasmachine, maar verder is hij nog goed.

Gabber heeft ook al van die geweldige flaporen <3

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 06:08

Bielsje, die mist wat haha. Wij kiezen wel speeltjes met trektouw vanbinnen. Dus niet alleen knuffel. En soms moeten we even zeggen dat ze het niet mag slopen.

Wat wel scheelt is dat ze er niet mee speelt als we van huis zijn. Ze wil alleen samen spelen. We komen dus nooit thuis in een verrassing :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 06:40

Hier zijn ze heel erg van de knuffels.
Met of zonder piep, met of zonder kraak, met of zonder vulling, met touw als pootjes of niet.
Zolang er geen plastic ogen en neus op zitten is het bijna altijd een succes, die met zulke ogen vreet Mahdutje nog weleens op.
Ze slopen ook erg weinig, denk gemiddeld 1x per jaar en dan is het iets wat bizar slecht in elkaar gezet was of iets waar zo fanatiek mee gespeeld is dat die na minimaal een jaar versleten is.

Dívka heeft Nijn, een plat konijn met gevuld hoofdje waar een piepje in zit en een kraakje in het lijfje.
Lijfje is van zachte teddystof, kopje en pootjes zijn van zachte ribstof.
Zowel het piepje als het kraakje doen het al jaren niet meer, maar Nijn is en blijft haar favoriet.
Ze haalt er ook echt steun en troost uit, loopt er geregeld mee te slepen enzo. <3
Nijn is ook meteen de enige knuffel/speeltje waar ze überhaupt wat mee doet dus we hebben reserve Nijns liggen.

Mahdutje zijn favoriet is momenteel zijn paarse Triceratops met 1 normaal piepje en 1 grote.
Maar hij wisselt geregeld, met Secret Santa had hij een vos uitgezocht tussen de ontvangen cadeautjes, sloeg hij me daar midden in de nacht mee in mijn gezicht want ik moest komen spelen. :')
Daar speelt hij nu ook nog vaak mee. :))

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 06:54

Helemaal vergeten maar Kaitlyn Snuf is echt prachtig aan het worden <3 geweldig gaaf die langharen (bij een ander) :D wees blij met z'n vacht want hier heb ik nooit de schattige fase gehad dat iedereen hem wil aaien. Op zich ook makkelijk want hij verwacht niets van andere mensen.
Ik heb opgezocht dat de minimale schofthoogte 60 cm is dus ze zijn beiden zo goed als groot genoeg haha. Al heb ik nooit kleine herders gehad dus ik verwacht dat ze er wel boven gaan komen dan wat officieel vast staat.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 09:38

dierenfan schreef:
Helemaal vergeten maar Kaitlyn Snuf is echt prachtig aan het worden <3 geweldig gaaf die langharen (bij een ander) :D wees blij met z'n vacht want hier heb ik nooit de schattige fase gehad dat iedereen hem wil aaien. Op zich ook makkelijk want hij verwacht niets van andere mensen.
Ik heb opgezocht dat de minimale schofthoogte 60 cm is dus ze zijn beiden zo goed als groot genoeg haha. Al heb ik nooit kleine herders gehad dus ik verwacht dat ze er wel boven gaan komen dan wat officieel vast staat.

Het valt me nog mee, ik borstel hem 1x per week en dan komen er 2/3 handen puppy pluis uit, maar de golden retriever van mijn vader was veel erger. :')
Nouja hij gaat nu soms echt stilstaan als er iemand langsloopt van “waarom krijg ik geen aandacht?” Maar ik vond het heel vervelend dat we nergens heen konden en mensen ons echt overvielen en bijna op hem sprongen om te aaien. Kon dan ook echt kortaf zijn dat ik het niet wilde hebben, vraag het op zijn minst.
Macho en Snuf gaan wel heel erg gelijk op in groei, vanaf het begin al, heel leuk!
Ik verwacht ook wel dat hij groter gaat worden dan wat hij nu is, maar het gaat beduidend langzamer als toen hij jonger was. :))

dierenfan

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 16:27

Mijn beste vriendin heeft al zeer lang langharen. Ik ben daar jarenlang 7 dagen per week over de vloer gekomen. Het borstelen is het probleem niet maar ik geniet van honden die spelen in water en modder en dan is langharig minder praktisch daarna haha. Vind ze ook meer ruiken en prachtig in hun jonge jaren maar bij ouder worden gaat de vacht wel beduidend meer onderhoud nodig hebben en dat is niets voor mij.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 17:22

Borstelen is hier ook geen probleem met m'n langhaar. Is buiten de rui periode om ook gewoon niet nodig namelijk, dus dat scheelt alweer haha. Ik geef toe, de rui periode is echt niet grappig... Echt niet haha. Maar dat is 2x per jaar een 3 tal weken aanpoten en daarbuiten om verhaart mijn hond nauwelijks, waar dat met de gemiddelde korthaar een ander verhaal is. Wanneer ze smerig word buiten, heb ik een waterblazer die me helpt haar sneller schoon te krijgen en maak ik ook gebruik van het nadrogen met een badjas aan bv. Dat helpt ook zeker al. In principe werkt haar vacht superrrr reinigend en laat vuil heel goed los na een vieze wandeling, maar dan ligt het wel in huis natuurlijk dus dan moet je een keer extra stofzuigen (of ik plan het zo dat ik bewust wacht met stofzuigen tot na zo'n wandeling) of idd met de waterblazer na het wandelen er doorheen en dan is het ook goed.

En verder... met ouder worden is het veelal vaker vooral zo dat slechtere vacht aanwezig is omdat er onderliggende problemen zijn, niet dat het per definitie een standaard bijkomstigheid is Omdat ze ouder worden/zijn. De vacht is een hele goede graadmeter om in te schatten of een hond in orde is/in goede gezondheid is, ja of nee. Onderliggende problemen, medicatie, voer etc is allemaal terug te zien in de vacht. De kans is bij een oudere hond groter dat er natuurlijk onderliggend iets kan zijn. Daarentegen kun je met een goed voerbeleid ontzettend veel doen nog om hierin te ondersteunen. Arya zit met regelmaat aan de prednisolon, wat beslist geen pretje is qua medicatie, en is gecastreerd maar dit zie je absoluut niet terug in de vacht. De enige keer wanneer ze echt niet mooi in haar vacht zit, is tijdens de rui of toen ze vorig jaar flinke darmonsteking heeft gehad en aan de AB kuren moest (2 op relatief korte tijd). Ik moet daarentegen sinds ze de medicatie heeft, wel vechten om gewicht op peil te houden jammer genoeg. Vacht is daarentegen gewoon super gezond - ik besteed wel veel aandacht aan haar voeding om hierin zo goed mogelijk te ondersteunen. Ik zou bij een ouder wordende hond waarvan de vacht veranderd en gaat stinken, dus verder gaan kijken of er niks aan de hand is eerder bv :j

Mijn schoonzus is met haar stockhaar Duitse herders (vorige hond alsook huidige hond) altijd veel meer werk kwijt als ik met mijn langhaar kwijt ben in ieder geval. Ik denk dat mensen onnodig denken dat langhaar veel meer werk is per definitie als korthaar. Met momenten? Ja, dat wel. Dat kan zeker niet ontkend worden Maar structureel? Dat denk ik dan weer niet, als je langhaar gewoon goed in zijn/haar vacht zit. Zelfs niet als je een smeerkees hebt en zeker qua verharen niet. Veel hangt ook echt samen met de gezondheid van je hond, wat terugkomt in de vacht, ongeacht welke leeftijd. Dat is echt oorzaak-gevolg, ook met hoeveel werk je dan kwijt gaat zijn met vachtonderhoud etc.

Maar goed, er zijn ook nog eens tig verschillende vacht types, dus het is ook gewoon eigenlijk niet te vergelijken met elkaar. En wat de een veel werk vind, vind de ander niet. De een vind met een blazer rotzooi uitblazen veel werk, de ander vind dat niet, etc etc. Ik vind een bijna jaarrond verharende hond of kat dan bv weer erger als eentje die 2x per jaar met een rui periode even tijdelijk intensief veel haar verliest.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 17-09-25 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 17:31

En vergeet niet dat langharige honden met een gladde snuit ook ontzettend ontplofte vachten kunnen krijgen na castratie.
Dat geeft veel meer werk.
Plus het verschilt nogal wat voor structuur de vacht heeft natuurlijk, sommige structuren hoef je bij wijze van spreken maar naar te wijzen en de klitten springen erin, terwijl je met andere structuren bijna geen onderhoud hoeft te plegen.

Een waterblazer, goede shampoo en conditioner en goede, op de vacht van jouw hond afgestemde kammen/borstels helpen een hoop in het onderhouden idd.
Maar ook de manier van droogblazen, als je het verkeerd doet blaas je er juist weer klitten/vilten in.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 17:32

Ja klopt, en eigenlijk is het dus ook lastig vergelijken maar allemaal.

Elk type vacht kan gewoon veel werk vereisen, afhankelijk van de individu zelf en wat een eigenaar zelf intensief werk vind ja of nee- en je hebt te maken met allemaal verschillende factoren wat ook nog van invloed zijn op vachtgezondheid nog los van hoe de vacht type is wat past bij het ras en Hoe je inderdaad vachtonderhoud doet bij je hond, als je dat zelf bijhoud. Wassen doen wij bv ook nauwelijks. Alleen als ze echt in iets goors heeft gelegen wat gelukkig niet snel voorkomt of zoals vorige maand toen we vlooien hadden |( Maar normaal was ik haar bv ook niet regelmatig. Dat is op zich altijd wel even werk, wil je dat echt goed doen.

Ik zou in ieder geval gewoon weer met alle liefde voor een langhaar gaan hierna, heb er zelfs voorkeur voor haha! Ik vind de werking van een goede langhaar vacht namelijk fantastisch <3 *en ik hoef ook minder gevoerde jasjes e.d. te kopen :') }>

Bij ons is het natuurlijk ook de vraag hoe de vacht van Arya in de toekomst nog gaat veranderen want met die medicatie tzt komen we ook vast op een punt dat dat lastiger zal gaan zijn om nog ondersteunend veel verschil in te maken. Dus het is wel iets waar je idd wel rekening mee moet houden en op voorbereid moet zijn :j

Bij onze Maine Coon poes, moeten we bv ook wel eens klitten wegknippen in bepaalde periodes van het jaar, omdat ze zich niet fatsoenlijk laat borstelen en ze dus periodes het haar heel dik heeft. Dat is minder grappig, maar hoort er helaas ook bij. Toch zou ik alsnog weer voor een langhaar gaan hierna haha, want net als bij Arya, verhaart ze buiten de rui om nauwelijks en ik vind korte kattenharen dus echt een drama als je dat hebt dwarrelen overal. :')

Maar het is gewoon een persoonlijke voorkeur ook :j Van wat je al eerder zelf hebt ervaren of ziet bij andere honden om je heen, en wat voor ras/type hond je graag wilt.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 17:49

Mijn honden hebben krulvachten en dat is natuurlijk wel onderhoud. Ze gaan om de maand naar de trimmer en Obi scheren we tussen twee trimbeurt en door zelf ivm zijn allergie. Dat is wel een behoorlijk werkje, maar hoeft dus niet heel vaak. Voordeel is wel dat ik hem eigenlijk nooit hoef te borstelen, dat hij sneller droogt en minder troep mee naar binnen neemt. Maar een krulvacht blijft over het algemeen veel troep in hangen en droogt ook langzaam. Jabba moet ik meestal vanaf ongeveer een maand na de trimbeurt weer wekelijks borstelen en soms 2x per week. Vind dat ook meevallen moet ik zeggen, Jabba vindt het borstelen ook wel lekker dus dat maakt het ook makkelijker :)

Maargoed geen haren in huis is ook wel weer lekker, alles heeft zn voordelen en nadelen :j

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 18:15

Ik heb er één met een zogenaamde doorgroeivacht, oftewel langhaar bearded en die ziet de trimmer toch echt wel elke 2,5-3 maanden ongeveer.
Komt ook omdat ik de vachtverzorging niet goed voor elkaar krijg wanneer de vacht langer is, dat trekken mijn polsen simpelweg niet.
Komt erop neer dat hij de eerste 4 weken na een trimbeurt niet gekamd wordt, daarna wekelijks en de laatste 2 weken 2x per week.

Daarnaast heb ik een langhaar non-bearded.
Zij gaat 2x per jaar in de rui, dan kun je kammen en stofzuigen wat je wil maar zogauw je je omdraait dwarrelen de vlokken haar weer voorbij.
Die gaat zogauw de rui goed doorzet in bad, daarna blaas ik haar goed uit en dan gaat er een kam doorheen.
2 weken later het uitblazen en kammen herhalen en evt 2 weken daarna weer.
Tussendoor gaat ze alleen in bad wanneer ze loops geweest is, even het bloed wat in de broek is blijven hangen eruit spoelen enzo.
Daarnaast knip ik af en toe een vilt weg en ben ik met 1x per maand kammen wel klaar.
Buiten de rui om heeft ze een ideale vacht moet ik zeggen.
Ze heeft voor een Keesje geen goede vacht als ik de trimmer moet geloven (ik stuur haar daar 2x per jaar heen), maar het is toch geen showhond ofzo dus lekker boeiend verder. :+

Mijn moeder heeft een ruwharige podengo en een labradoodle met keiharde krullen, op het oog een poedelvachtje maar poedels hebben veel zachter haar dacht ik.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 19:53

Waterblazer heb ik ook hoor. Met de zee op loop afstand en waterratten als honden is het bijna geen luxe die te hebben. Ik vind stokhaar gewoon de fijnste vacht. Heb boxers gehad en nu een ruwhaar en ook husky's maar atokhaar vind ik ideaal. De husky vachten ook overigens maar die werken teveel op mijn allergie (die woonden bij betreffende vriendin die ook de langhaar herder(s) had/heeft. Ieder zijn ding natuurlijk vandaar zoveel variaties. Een gezonde en goed onderhouden langhaar vacht vind ik wel het mooiste van wat er is!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 21:03

Ik moet ook zeggen dat ik echt niet veel haar in huis terug vind, het enige nadeel is dat hij lang nat blijft. Ik wil ook nog voor een waterblazer kijken, maar daar moet ik mij nog even in verdiepen. Is zoveel op de markt. :o
Maar nu borstel ik 1x per week, dan komt er wel echt haar vrij. Ook heb ik een conditioner spray die heel fijn is. Snuf vindt het ook heerlijk om geborsteld te worden, gaat er echt voor zitten.

Met wat meer troep in huis, ach dat hoort erbij. Hij rent vanuit onze woonkamer ook direct de tuin in, en heb nu elke dag overal zwarte poot afdrukken zitten. De swiffer wetset staat daar standaard voor klaar en verder de stoomreiniger. _O-
Wij hebben geen kinder handjes op de ramen, maar honden en katten neuzen. :))
Mijn vaders (oké stiefmoeders) Golden retriever was echt draaaaama met haar. Maar zij kreeg ook bocht qua voer en op 2x per jaar naar de trimmer na werd er niks aan vachtonderhoud gedaan. Heb daar echt weleens mega vervilte stukken uit moeten knippen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 02:35

Qua type waterblazer neem er 1 van rond de 100 euro dan zit je eigenlijk altijd goed. Er zijn niet echt slechte van. Ik heb er 1 die minder geluid zou maken dan gemiddeld en met een slang die na gebruik terug in krimpt. Ooit voor de husky's gekocht en doet het al jarenlang prima. Echt droig droog krijg ik de herder er niet mee de terrier wel maar borstelen doe ik er zeldzaam door. Gewoon goed uitblazen die vacht ook als deze droog is lukt dat prima en ze staan er weer mooi bij.
De waterblazer is overigens ook prima als bladblazer te gebruiken of om in huis radiatoren en lastige hoekjes van stof te ontdoen. :D :D heel veelzijdig hulpmiddel hier.

Gisteren Gabber nog gewogen die zit nu op 27,2 kg met bijna 5,5 maand. Ik voer expres ruim onder de gemiddelde norm maar krijg de groei echt niet rustiger heb ik het idee hoewel er nu 1,6 kg in 2 weken bij gekomen is dus mogelijk dat het toch iets remt nu.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 06:36

Hier valt het onderhoud van de vacht me alles mee, de katten verharen meer :j zeker rond de rui heeft hij wat sneller klitten, vooral in z'n broek, dus borstelen we wat vaker.

De waterblazer is inderdaad onmisbaar en vindt hij gelukkig zelf ook echt heerlijk :))
Ik ben daarnaast ook fan van de badjas. Dan droogt hij echt beduidend sneller, als ik bijvoorbeeld eens niet kan blazen of op de camping. Kan ik ook zeker aanraden voor een langhaar :j
Ik heb 2 gewone en vorig jaar deze met mouwen er bij en nu wil ik niet meer anders dan die :D worden zijn vlaggen ook mooi droog.
Afbeelding

Gabber wordt echt een flinke jongen zeg!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 07:14

Oooh wat schattig, het lijkt wel een onesie :D
Wij zijn nog aan het oefenen met accepteren van de gewone badjas en de kersttrui, een exemplaar met mouwen is momenteel nog wat hoog gegrepen.
Het helpt wel enorm inderdaad, als je niet in de gelegenheid bent om te blazen.

Wij hebben trouwens een blazer van Furry Original via doodle essentials, prima apparaat.
Ook heel geschikt om de filters van de stofzuiger mee door te blazen (buiten! :')) en voor andere huishoudelijke zaken inderdaad :D

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 07:28

Ja zo'n blazer is echt multifunctioneel :D

Fitzie moest even wennen aan zijn onesie maar als hij nat is staat hij nu echt klaar om hem aan te krijgen :D

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 07:34

Gabber word denk ik inderdaad een flinke jongen ja. Arya zat met 18 maanden rond dat gewicht, om even te vergelijken hahaha en zij is voor een teef allesbehalve klein. Al is zij wel vooral pas tegen de 3 jaar echt 'uitgezwaard', richting de 35. Daar is ze heel lang blijven hangen, maar tegenwoordig zit ze aan de 36,5 (toevallig deze week nog gaan wegen want ze was de laatste keer 37) doordat we oa medicatie geven waarbij het heel lastig is haar op gewicht te houden. Ze heeft op een punt op 40kg gezeten wat ik echt heel erg vond, toen ze een paar kuren achter elkaar heeft gehad op relatief korte tijd en die zooi 'zet' meteen aan bij haar, maar goddank hebben we dat teruggekregen en was dat maar tijdelijk. Voor het mooie zou er nog wel 1,5kg vanaf moeten nu, maar ze is op het moment wel acceptabel met een taille en duidelijk voelbare ribben. Met 18 maanden en 27kg bv was ze echt nog een vreselijke slungel en heel jong. Dit type herders hebben altijd zeker wel tot 3 jaar nodig nog om 'uit te zwaren', dus ben benieuwd waar hij op blijft steken tzt.

Bijna 18 maanden - 27.5kg
Afbeelding

Maar ik ken inderdaad wel meer reutjes die Arya 'doodvielen' qua grootte en gewicht toen ze jonger was. Veel reutjes die al vrij rap groot en 'zwaar' waren. Dat lijkt bij de herders bij de reuen toch wel duidelijk sneller te gaan tov de teven.

Wij hebben ook de Dry-up Zip Fit wat Leo heeft voor fitz, met de poten eraan. Ik gebruik 'm al jaren ondertussen en wil niks anders meer. Wat een fantastisch ding. Daarvoor hebben we ook gewone modellen Dry-Up gehad en tussendoor heb ik ook nog de microvezel badjas gebruikt welke Dierenoppas Amersfoort verkoopt, maar ik ben toch snel teruggegaan naar Dry-Up.
Afbeelding

Wil er tzt wel graag nog een 2e bij, zodat ik kan afwisselen. Ik heb wel nog van Dry-up een Warm-up cape welke 2 zijdig te gebruiken is en ook droogt, maar die is meer gekocht met het oog op de toekomst - die had ik vorig jaar wel al gekocht ivm limited edition uitgave en korting haha. Ik vind de Zip Fit overigens makkelijker in gebruik met sommige dingen als de gewone capes en het heeft op meerdere plekken elastische stukken en op de rug zit een rits waardoor je meer ruimte kunt maken, voor als ze gaan liggen ermee, etc. Voor elke hond, maar zeker voor een langhaar specifiek is deze imo echt de upgrade waard tov de poot-loze capes, om het zo maar te noemen haha.

Qua blazer hebben wij deze - in het roze ook, want love it haha:
https://www.trim.nl/waterblazers-droger ... e-1307024/

De investering absoluut waard. Echt een fantastisch ding.