Ons oudste caafje is vrijdag overleden, ze is vijf geworden, vindt het niet oud...we zijn er heel verdrietig over, ze was zo lief. Helaas vanaf de zomer al iedere keer blaasontsteking, AB kuren enz gehad naast extra vitamine c....ze is tussendoor lange tijd wel weer opgeknapt maar vorige week dus fout, weer begonnen met AB en daar knapte ze van op maar toch lag ze vrijdag dood in het hok, t is zo stil ineens. Nog wel 2 vrouwen over maar die zijn nog niet zo tam....
Sterkte Blaasproblemen zijn zo naar.. 5 is een mooie leeftijd hoor, misschien is dat een troost. Dat halen ze vaak niet. Natuurlijk heb je uitschieters naar boven, maar ik heb ooit maar één cavia gehad die ouder dan 6 is geworden.
Inteelt en daardoor zwakkere dieren gok ik. Plus het niet uitselecteren van zieke/zwakke/afwijkende dieren en ze inzetten voor de fok of 'oeps'nestjes ermee krijgen waardoor hun nakomelingen dezelfde gebreken meenemen. Kijk voor de grap maar eens naar de snuit, vroeger was die vaak langer/spitser dan nu.
ik heb nog niet zo lang cavias dus deze zusjes van vijf jaar geleden waren mijn eerste...Ik zou er graag toch wel weer 2 kleintjes bij willen, gewoon gladhaar of van die punkies. Ben niet zo van de andere richtingen omdat ik vaak het idee heb dat er dan meer of kleurtjes gefokt wordt idd dan op gezondheid. Deze twee kwamen bij een showfokker vandaan die toevallig een kennis van ons is, die heeft alleen gladhaar en driekleur...
Temeraire
Geplaatst: 07-11-22 13:36
Sterkte! Ik heb al aardig wat cavia's gehad en hier is de oudste 5 geworden.
Momenteel heb ik een 3 jarige cavia die ziek is. Hij wordt behandeld maar ik betwijfel ook sterk of hij het zal redden.
haar zusje is vorig jaar al overleden, die had een cyste op haar bil, hebben we laten opereren, ging daarna veel beter, maar paar maanden verder lag ze ineens dood in het hok...maar ja, ik ben zo dat als er slagingskans is met een operatie dat ik het dan wel probeer, mede dat ik in mijn hoofd had dat ze de 8 konden halen....
Ja zat net op mp te kijken, maar mensen bieden gewoon nog cavias aan met leeftijd van vijf zes jaar oud, ook sneu dan eigenlijk
melody7
Geplaatst: 07-11-22 16:56
Ja dat is inderdaad heel sneu. Vaak zijn ze dan alleen over. Ik heb lang in een cavia opvang gewerkt, daar kregen we ook wel eens oudjes. Af en toe een uitschieter naar 7 of 8 en twee logeetjes zijn 9 geworden, maar meestal is 5-6 al echt bejaard.
Ik ben blij als ze de 4 gehaald hebben. Vaak valt er voor die tijd al wel wat af Ze kunnen toch onverwachts iets oplopen. Ik heb een groep gehad waarbij alles kanker kreeg. Allemaal dezelfde vorm, ook de onverwante cavia's. Meerdere cavia's zijn daar aan overleden en ik heb 3 cavia's laten opereren. Ik heb nu 3 jaar geleden het zaagsel verbannen omdat ik wat las over een giftige stof. Ik wist echt niet meer wat ik kon doen, dus ik probeerde alles waar ik iets over kon vinden maar uit. Dat zaagsel was dus echt de boosdoener, geen enkele cavia heeft nog die vorm van kanker ontwikkeld. Dat is echt een opluchting, maar het is wel hard om te weten dat het zoiets simpels was. Waarschijnlijk is zaagsel normaal geen probleem in grote ruimtes, maar bij mij op een zoldertje dus wel..
lor1_1984
Geplaatst: 07-11-22 17:12
Dat gold toch voor zaagsel van dennenbomen etc? Tenminste, ik begreep dat daar problemen mee zijn. Probleem is alleen dat het vaak niet op de verpakking vermeld staat.
Ik ben ook van het zaagsel af trouwens, vnl ivm de rotzooi die het gaf. Mijn honden vinden het nl heel leuk om de cavia's een beetje op te naaien zodat ze schrikken want dan vliegt het zaagsel en de keutels rond en kunnen ze weer poepjes snoepen. Kon daardoor vegen en als ik dan een paar minuten later terug kwam weer opnieuw beginnen. Nu met badmatten heb ik dat gedoe niet, wel 2x per week verschonen en wassen tov 1x per maand grote schoonmaak en 2x per week de natte plekken eruit scheppen (toen ze nog in de ren zaten tenminste). En omdat ik van 7 naar 2 ben gegaan is de ren eruit en zitten ze nu in een kooi van 160*60cm.
Dat durf ik zo niet te zeggen. Ik had altijd Plospan.
Ik snap dat dat vervelend is ja, dan zijn badmatten een mooie oplossing. 160 x 60 is een mooie maat voor 2!
lor1_1984
Geplaatst: 07-11-22 18:38
Ik gebruikte allspan, die hebben mooi grote verpakkingen (100l/20kg geloof ik).
Mijn heren vinden die 160*60cm soms nog te klein. Maar ze hebben mooi pech, mogelijk gaan ze van mei t/m oktober 24/7 buiten wonen, dan hebben ze of 2*3m of 2*4,5-6m afhankelijk van of ik een kant en klare kooi/volière koop of zelf met puppyrenpanelen en vogelnet bezig ga. Ik overweeg deze: Hij is wat prijzig maar qua hoogte perfect met mijn rugklachten, de meeste buitenverblijven zijn nog geen 1,5m hoog en dat wordt een probleem qua schoonmaken. Plus met deze kan ik verdiepingen maken door een brede plank langs 1 kant te bevestigen en trappen/loopplanken aan beide zijden, kunnen ze fijn van de grond af ook.
Mijn oudste cavia is ruim 7 geworden. Skinny's schijnen nog minder oud de worden, mijn oudste leeft nu nog steeds en is ruim 5
nienke555
Geplaatst: 08-11-22 00:10
Hoi caviabokkers, ik maak me erg veel zorgen. Ik had op Facebook een filmpje geplaatst met een gek soort ‘herkauw’ geluidje/beweging wat 1 van m’n caafjes maakt, was benieuwd wat het was. Nu reageert iemand erop dat dat betekent dat ze tandproblemen heeft en ik een rx-foto moet laten maken… De rest van de reacties geeft aan dat het gewoon de laatste restjes opkauwen is (ze had net andijvie gehad). Nu maak ik me erg veel zorgen. Ze eet gewoon normaal en het is me ook niet vaker opgevallen… het lukt me niet om een filmpje te plaatsen, krijg er alleen maar foto’s op…
Temeraire
Geplaatst: 08-11-22 00:37
Niet teveel zorgen maken, morgen gewoon even rustig kijken hoe ze dan eet Misschien zat er inderdaad alleen wat andijvie in de weg. Morgen kijken hoe ze dan eet, als ze telkens rare bewegingen maakt kan er wat zijn, maar misschien was dit wel gewoon eenmalig