Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 15:24

De 4 lazylegs heb ik ook gebruikt toen mijn honden nog pup waren, maar zou dat op de fiets niet fijn vinden. Ik heb een fietskar maar Jabba schreeuwt de hele buurt bij elkaar als hij daarin zit (althans, zodra ik ga fietsen, zolang we stilstaan ligt hij te chillen) en ik krijg hem daar niet echt comfortabel in (Obi wel overigens). Ze zijn idd niet zo stevig dat ze een aanrijding volhouden, maar dat doet mijn fiets ook niet. Hier gelukkig voornamelijk aparte fietspaden.

Ik heb nu een K9 rugtas geleend van een vriendin en ben dat aan het oefenen met Jabba. Eerste keer raakte hij een beetje in paniek omdat hij na het dichtritsen niet meer kon staan (alleen zitten/liggen) en hij dacht dat er iets mis was met hem. Had me daar even op verkeken, nu rustig aan het opbouwen en hij gaat er nu blij in en heb het eerste rondje gelopen. Wanneer hij echt helemaal oke is ga ik er pas mee fietsen. Volgens degene van wie ik hem geleend heb is ermee fietsen fijner dan wandelen qua gewicht. Nou scheelt het dat Jabba maar iets van 13kg is.

Afbeelding

DezeNaam

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 19:33

Bedankt voor de tips in verband met de draagtas! Het is misschien inderdaad toch wat zwaar. Nu ben ik wel sportief dus ik dacht dat ik het misschien nog aan zou kunnen. 20 kilo vind ik niet zwaar om te heffen en het zouden ook geen lange fietstochten zijn (max 15-20 minuten). Uiteraard verwacht ik niet dat een pup direct stilzit, dit wou ik rustig opbouwen. :) Het is voornamelijk om naar mijn wandelhond toe te fietsen en naar school bijvoorbeeld.

Ik vraag me af hoe een bakfiets veiliger is dan zo'n karretje vanachter? Komen de karretjes soms los? Of als ik het goed begrijp rijden auto's er soms tegenaan?
In België zijn aparte fietspaden erg zeldzaam helaas, vandaar ook mijn angst (al kan ik wat rustigere wegen/binnenwegjes nemen). Op sommige wegen waar ik fiets (ook al is het maar 15 minuten) zijn al een paar dodelijke ongevallen geweest. :n Nu ben ik ook gewoon best angstig op de weg en zeker met een hond erbij wil ik extra voorzichtig zijn. Misschien dat ik toch ook maar gewoon een busabonnement neem. :=

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 19:50

Tja dodelijke ongevallen zijn er haast overal wel geweest. Wat dat betreft dat kun je mee maken als je deelneemt aan het verkeer op welke wijze dan ook helaas. Nog nooit gehoord dat zo'n trekkar los laat. Je hebt echter achter je geen zicht en pup wordt puber en ze zijn zeker niet 100% ontsnapping proef. Daarom zou ik al graag de hond voor me hebben. Kunnen zien en goed communiceren.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 20:01

De hond maak je gewoon vast in de kar. Die van ons is echt helemaal dicht hoor, al kunnen ze er natuurlijk doorheen knagen :P

De kar gaat ook zeker niet los van je fiets, dat zit echt goed stevig vast.

Ik denk niet dat je hond meer risico loopt dan jijzelf op de fiets, behalve dat de karren laag zijn (lager dan volwassenen op een fiets uiteraard) en mensen dat eerder over het hoofd kunnen zien. Wij hebben er wel zo'n vlaggetje bij gekregen. Maar ik kan de fietssituatie bij jullie niet inschatten natuurlijk.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 20:54

Ik denk echt de zichtbaarheid van de kar :j die vlag is inderdaad wel nodig, zeker in drukkere verkeerssituaties.

Het nadeel van de draagtas was niet enkel het gewicht maar ik vond het ook niet ideaal om een grotere pup er in te krijgen. Fitz was met 8 weken al ruim 6 kilo en met 7 kilo vond ik het qua formaat al niet lekker meer passen. Ik had ook die Lazy draagtas. Hij trok vond ik ook best aan je nek/schouder.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 21:05

@leo dat vond ik met Odin ook inderdaad. Qua gewicht kan de tas tot 15kg maar ik vond het al erg snel ‘proppen’ worden :')
Maar ik heb hem zeker wel een tijdje gebruikt

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 21:23

Wij hebben vorige week een bakfiets gehuurd tijdens onze vakantie op Ameland en heel veel kilometers gefietst ermee. Ik vond het heel prettig dat je de hond ziet en contact hebt en hem een aai kan geven. :D

Afbeelding

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 21:46

Hier gaat freek in de fietsmand op het stuur.

Let trouwens op dat je hond geen kastanje eet. Freek had er gisteren een in zn geheel doorgeslikt en aangezien ze een obstructie kunnen veroorzaken in de darmen (en giftig zijn) moesten we dus met spoed naar de dierenarts om hem te laten overgeven.

Dure kastanje van €86, maar gelukkig kwam die er dezelfde route weer uit +:)+

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 22:41

Leo schreef:
Ik denk echt de zichtbaarheid van de kar :j die vlag is inderdaad wel nodig, zeker in drukkere verkeerssituaties.

Het nadeel van de draagtas was niet enkel het gewicht maar ik vond het ook niet ideaal om een grotere pup er in te krijgen. Fitz was met 8 weken al ruim 6 kilo en met 7 kilo vond ik het qua formaat al niet lekker meer passen. Ik had ook die Lazy draagtas. Hij trok vond ik ook best aan je nek/schouder.

Senna was gelukkig kleiner. Die was 8 kilo met 17 weken. Die is nu met 2,5 ook maar 17 kilo. Klein meisje. Maar de draagtas is vanaf 9/10 kilo niet fijn meer.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 00:45

Hier doet Kimi het goed!
Al verlang ik wel naar de iets langere wandelingen :+
Dus wel interessant om jullie adviezen te lezen!
Kimi is nu 16 weken jong en volgende week beginnen we met de puppycursus.
Ze leert echt rete snel. Alleen nog leren dat ze NIET OP de tafel mag en dat schoenen niet om te eten zijn :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 06:51

Dat pretkoppie <3

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 07:29

Prachtige pup Shaya! Dat verlangen naar langere wandelingen herken ik enorm. Maar die stomme groeipijn hier....al zijn we gerust een half uur buiten 2x per dag maar dan maken we geen afstanden maar wel veel indrukken. Tussen de middag wandelen we 10 minuten en dan wandelen we wel door maar s ochtends vroeg en eind de middag doen we vooral veel bekijken wat stiekum ook wel leuk is en gelukkig ook moe maakt.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 08:14

Dat wandelen vonden wij ook heel jammer, maar wij kunnen nu met bijna 20 weken best wel weer een leuk rondje lopen :j

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 12:53

Bonne is klein en zit lekker voorop.
Afbeelding

Voor op de mountainbike (en op de foto op vakantie met gehuurde fiets) wanneer hij niet meer met de paarden mee kan komen hebben we een rugzak. Deze heb je ook in groot formaat voor grote honden. Persoonlijk vind ik hem heel fijn maar raad ik het niet aan voor grote afstanden. Het wordt snel warm plus de hond zit wel echt als een mummy vast in de rugzak en kan dus niet echt vrij bewegen. Bonne vindt dat oké en ik houd max 20, uiterlijk 30 minuten aan om hem in de tas te doen.
Afbeelding

Bakfiets klinkt inderdaad als een mooie oplossing. Tevens raad ik sowieso aan honden voorop te hebben maar dat komt omdat wij een hond hebben gehad die achterop de fiets misselijk werd en voorop niet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:27

Ben ik weer :D met pijnstilling gaat het qua groeipijnen prima. Eindelijk moeten we hem wat af remmen. Loslopen is er dus even voorlopig niet bij tijdens de wandelingen maar stukjes aan rollijn zodat hij ruimte maar ik controle heb kunnen natuurlijk wel.
Maar nu sinds 2 dagen wil hij enkel nog maar in de tuin plassen. Voorheen plaste hij 80% van de keren aan de overkant van de straat. Poepen is in de tuin en tijdens wandeling maar zeldzaam dat hij behoefte doet. Ik ga er vanuit dat dit vanzelf goed komt hoor maar zelf nog niet eerder zo extreem gehad. Mensen met ervaringen op dit gebied? We gaan dadelijk 2 dagen weg ik ben best bang dat hij daar niet zindelijk gaat zijn maar tja in het ergste geval moeten we dweilen denk ik maar. Eind van de maand gaan we een volle week weg. Hopelijk lukt het om na die week hem zover te hebben dat hij dan tijdens de wandelingen z'n behoefte gaat doen. Hij is nu net 5 maanden en totaal geen 'hond met ballen' dus dat zal hier vast alles mee te maken hebben. Hij komt ook zeker niet onzeker of bang over maar absoluut eerder onzeker dan dominant of liever gezegd zelfverzekerd aanwezig.