gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 14:31

Keutels heb ik bekeken. De meesten zien er goed uit, enkelen een iets andere vorm maar voor die paar keutels is dat nu niet echt een probleem denk ik. Gaan we ook zeker eens laten nakijken vrijdag dan, bedankt voor de tip ;) .

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 20:10

Het gebit even na laten kijken kan geen kwaad denk ik zo.
Welke brok voer je?

Scheve Oma :(
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 22:02

Dat zijn we zeker van plan :j . Bedankt voor de tip ;) . Nu nog een mengeling van hun oude voer en het nieuwe. Maar het is eigenlijk bijna alleen nog maar het nieuwe voer. Gewoon een gemengd voer van de supermarkt :') . Maar we zijn sowieso van plan om over te stappen op gewoon biks. Maar het probleem bij Lou is dat hij zelfs dit voer amper eet. Hij eet wel hopen hooi en koekjes en groenten gaan er ook wel in ;) .

Arme Oma :(:) . Maar haar kop valt nog wel mee hoor :j . Je had Moppie moeten zien, die zijn kop stond bijna horizontaal :(:) . Is gelukkig in de loop der jaren weer helemaal opnieuw recht gegroeid.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 22:05

voer je gemend voer MoppieFilou? beter kun je overstappen op normale biks. :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 08:01

Ja nu nog wel. Maar als we vrijdag bij de DA zijn nemen we normaal gezien Science Selective mee +:)+ .

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 10:30

Valt ook mee maar als dit de eerste is van de 6 EC konijnen met een scheve kop is dat toch weer anders :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 10:50

Dat is waar :) .

Hebben ze het bij jullie ook zo warm? Hier hebben ze het er toch maar moeilijk mee. Heb sowieso een doek over hun hok hangen zodat ze schaduw hebben, een Ice pod in het hok, lekker fris drinkwater en een vochtige koude handdoek. Of kan ik die laatste er best uit halen ivm vliegen? Ik heb wel sowieso een muggennet over het hok hangen, en tot nu toe is er nog geen enkel vliegend beest in geslaagd binnen te raken :D . Kan ik nog iets meer doen of laat ik ze nu best gewoon met rust?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 11:38

Ja hier ook wel warm, ik geef ze vers water en een icepod en dan laat ik ze. Echt veel meer kun je toch niet doen

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 11:53

Oké :) .

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 20:59

Heb vorige weekend ook een Icepod gehaald. Beestjes hebben het hartstikke warm, maar kijken niet naar de Icepod om := :')

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 21:23

Handig :') . Lilly moet er niets van weten, maar Lou ligt er graag met zijn voorpootjes op :D .

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 21:25

Slimneuzen he :') Dan maar vaak de tegels natspuiten :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 21:27

Ja, dat ben ik binnenkort ook van plan :) .

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 14:07

Ik heb een wit laken over de ren hangen die ik nat sproei. Ondanks dat mijn Franse hangoor slecht zijn warmte kwijt kan (ik zou hem echt nooit binnen kunnen houden bijvoorbeeld) komt hij de warme dagen heel prima door! :) En Floki al helemaal. Die zit nu nog binnen ivm de operatie, maandag mag ze weer naar buiten bij Sproet in gelukkig.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 14:15

Dat is ook nog wel een goeie :) .

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 14:24

Onverwachte vaccinatiemiddag vandaag :P

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 15:02

Ik ga ook net vertrekken :P .

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 16:25

We zijn net terug van de dierenarts en de konijntjes zijn kerngezond! *\o/* Lou is blijkbaar niet te dun, hij is gewoon een fijn ventje. En naarmate hij ouder wordt zal hij wat dikker worden. De vaccinaties zijn ook in orde. Weten jullie hoe lang het duurt voor ze beschermd zijn? En als laatste zijn de teken helemaal geen teken ! *\o/* Wrs hadden ze gewoon een klein wondje waar een korstje op groeide. Dus hier een blij baasje :D .

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:00

Superfijn!

Na een week geloof ik?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:06

Oké :) . Ze kunnen sowieso pas ten vroegste binnen een week in de buitenren. En zonder voldoende bescherming vertrouw ik dat sowieso toch niet, er zitten hier nogal eens ratten of muizen _-:( . Dus het komt goed uit :j .

Edit: Nog even een vraagje :D . De konijntjes zijn nu dus 9 weken oud en ingeënt tegen onder andere RHD2. Ik heb op internet gelezen dat bij konijnen jonger dan 10 weken een booster nodig is na zes weken bij een bepaald "merk". Klopt dit of niet en als het klopt, is het dan nodig om ze te "boosteren" als ze negen weken oud waren bij de vaccinatie?
En wrs heb ik het al eens gevraagd, maar ik weet het antwoord niet meer :o . Vanaf wanneer zetten jullie de jonge konijnen apart tot ze gecastreerd en gesteriliseerd zijn?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 23:04

Dat is als het goed is,van vorig jaar.
Het vaccin voor RHD2 wat geregistreerd is, is Eravac. Als het goed is zijn ze daarmee ingeënt en een booster is daarbij niet nodig :)

Je kunt Lou al laten castreren wanneer zijn balletjes ingedaald zijn. Vanaf een week of 12 worden rammen gemiddeld vruchtbaar maar als je eerder hormonaal gedrag opmerkt zoals rijden of sproeien bijv zou ik ze wel al scheiden ivm stress en frustratie.
Na 2 weken zijn de rammen niet vruchtbaar meer en kun je ze herkoppelen. Na 6 weken zijn de hormonen uit het lijf.
Bij voedsters is dat zo'n 3 maanden geloof ik.

Voedsters worden gemiddeld rond de 16 weken vruchtbaar ;)
Lilly zou je kunnen laten castreren rond 6 maanden maar ik moet eerlijk zeggen dat ik voedsters liever pas op een jaar laat helpen.
Ik heb met Nala en Happy ook gewacht, die gaan in augustus, in april zijn zij een jaar geworden.
Gewoon omdat hormonen ook nodig zijn om goed uit te groeien ;)
Bij rammen eigenlijk ook natuurlijk maar die moeten dan behoorlijk lang alleen/apart zitten en daarom vind ik dat anders.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 08:26

Afbeelding

Ik ga dit ventje zo ophalen!
Iemand van een konijnen FB groep had de advertentie gezien en geplaats in de vraag of iemand hem kon halen.
Aangezien het in de buurt is kan ik het niet over m'n hart krijgen om hem niet op te halen, gelukkig heeft de opvang momenteel plaats dus daar gaat hij heen.

Ze doen hem weg omdat de dochter het huis uit is en ze de tuin gaan verbouwen en hij in de weg staat .. ze maken zich ook meer druk erover of ik de kooi meeneem dan het konijn, zo triest weer ;( ;(

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 09:09

Argh wat sneu.. maar wat een goede daad van jou!! Ik zie ook heel regelmatig van dit soort berichtjes verschijnen maar dan vragen ze er wel geld voor. En talloze redenen als; zoonlief is allergisch... uhuh.. tuurlijk.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 09:31

Eoweyn: Oké, dan hoef ik me daar al geen zorgen om te maken ;) .

Dan zet ik ze ten laatste apart op 12 weken. Op internet heb ik wel gelezen dat je ze best met 10 weken al kan scheiden maar is dat niet heel vroeg? DA zei dat de meesten pas rond vier maanden vruchtbaar zijn maar dat we ze best iets vroeger apart kunnen zetten. Maar 4 maanden vind ik toch wat laat... :=

En ze zei ook dat je ze best twee maanden na de castratie weer koppelt :? . Het was nu wel niet de DA die we normaal hebben maar een nieuwe die ons geholpen heeft. Maar die zou dat toch ook moeten weten denk ik dan... := Onze eigen DA is ook even langs geweest om het geslacht te bepalen en uit nieuwsgierigheid naar die pluizenbolletjes :D .

Met de voedster stelde ze ook voor om een hele tijd langer te wachten omdat ze nu nog zo klein zijn. En ze zei, dan zijn ze al wat minder pluizig, dat is ook makkelijker. :') Ik dacht bij mezelf, daar zou ik niet te veel op hopen :D . Maar ze mogen toch wel weer bij elkaar als de ram geholpen is hè?

Bedankt voor de antwoorden ;) .

Tarzan: Wat een schatje! <3 Ik snap zo'n dingen toch echt niet hoor... %)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 09:47

Hier mochten ze met 1 kilo gecastreerd worden. Het waren allemaal nogal vadsige baby's dus dat was met 3 maand ongeveer. :P