Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 16:12

Ze komen oorspronkelijk uit het Andes gebergte, de gemiddelde temperatuur daar is 20 graden. Boven de 24 graden wordt het warm voor ze. Ik vind het ook altijd wel sneu en een beetje eng als het echt warm is :(:)

Hier doen ze het prima dit jaar! Ligt wel aan de airco :+ Eentje heeft wat snel darmproblemen bij warm weer, maar met iets minder groente gaat dat gelukkig goed.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 16:31

Hier doen ze het ook prima met de hoge temperaturen.
Scheelt wel dat ze aan de koele kant vh huis staan (alleen's morgens zon op de ramen), er een laken buiten voor het raam hangt en de kamer voorzien is van een aircooler en ventilator.
Ipv buiten spelen wanneer ik de kooi verschoon, gooi ik een badmat (of 2) in de badkamer, hekwerkje ervoor en wat groenten erbij.

Bij normalere temperaturen zoals vandaag gaan ze wel naar buiten wanneer ik de kooi verschoon. :)

Wanneer ik een weekend wegga gaan ze ook in de badkamer trouwens, daar hebben ze meer ruimte, zitten meer beschut tegen extreme temperaturen en ik kan meer schuilplaatsen kwijt voor als ze besluiten te bakkeleien ofzo. :+
Bij thuiskomst gaan ze terug in hun kooi en ruim ik de badkamer op, evt overgebleven hooi gaat ook de kooi in tenzij het vies is.
Vlak voor vertrek geef ik dan wat extra groenten en brokjes, vul zo nodig water bij en check of ze er goed bij zitten.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 18:09

Hier hebben ze ook geen last gehad gewoon binnen gehouden met de warme dagen. Of pas buiten na 6en als de zon uit de tuin is. Binnen blijft het altijd rond de 23/24 gelukkig in de zomer. Nu zitten ze weer lekker gras te maaien.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 19:13

Hier hebben ze ook geen last van de warmte. Op het heetst van de dag lagen ze in de schaduw en later op de dag begonnen ze weer te scharrelen

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 20:20

Bij zeer warm weer het verschoonverblijf vd heren:
Afbeelding

Wanneer ik een weekend weg ben zet ik traliepanelen achter die leidingen zodat ik daar de waterflessen en hooizakken kan ophangen.
Ook krijgen ze vrijwel de hele badkamer tot hun beschikking, wat neerkomt op een metertje meer naar links.
Ja, klein badkamertje. :+
Ik moet alleen nog ff kijken hoe ik de (kunststof) afvoer vd wasbak afscherm, ik denk dat ik daar 2 c&c paneeltjes in een hoek voor zet, dan heb ik meteen een extra plek voor een hooiruif of waterfles. :)

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:00

nou we gaan het weer aan met de warme temperaturen komende dagen...ik kan ze niet even verhuizen naar binnen helaas...dus ze zitten toch buiten met een ventilator voor het hok, ijsflessen er in en een schaduwdoek er boven...

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:43

Ik maak me er niet te druk om. Ze hebben veel natuurlijke schaduw. Hang nog een extra doek op. En maar wat extra komkommer geven

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:28

Ik heb ze binnen en ze gaan nu gewoon even niet buiten spelen.
De badkamer is gewillig en wanneer het weer een beetje redelijke temperaturen zijn mogen ze weer naar buiten. :)

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 15:27

denk dat ik ze toch maar paar daagjes binnen haal, heb ws een zwangere er tussen zitten en t weekend geven ze hier 34 graden

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:56

De heren zijn gisteren mee geweest op jaarlijkse controle bij de dierenarts.
Was even puzzelen want had niemand die me kon brengen en fietsen werd hem niet want te warm om 1 hond ernaast te laten lopen maar met een cavia'bench' ook geen ruimte voor de tweede hond voorop de fiets.
Dat werd dus met de bus, cavia's los in de buggy, hond 1 ernaast en hond 2 erbovenop. :')

Afbeelding

Ze zijn overigens gezond verklaard met een spreekwoordelijke stempel op de kont. :D

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:48

Dat zal een bijzonder gezicht zijn geweest lor1_1984 :D
Fijn dat ze weer goedgekeurd zijn!

Hier ga ik deze week nog een baby cavia ophalen <3

Afgelopen tijd druk bezig voor de voorbereidingen van de winter, afgelopen jaar 12 nieuwe cavia's er bij gekregen en ik wil ze allemaal wel een warm plekje kunnen geven als het echt koud gaat worden.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:41

Mooie huisjes, zullen ze vast van genieten. <3

Dit was het beeld onderweg:
Afbeelding
Buggy zat bewust helemaal dichtgeritst om evt ontsnappen te voorkomen maar ook graaiende handen van vreemden. :)

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 10:16

wauw aardige organisatie even naar de dierenarts, kunnen je honden niet thuis blijven of moesten die ook voor controle?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 10:31

De hele meute moest voor controle, anders had ik ze idd thuis gelaten. :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:52

Waarop laat je de cavia's eigenlijk controleren?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:00

Gewoon ogen, oren, anus, geslachtsdeel, hart, longen, gebit, afwijkingen in de buik etc.
Kleine uitwendige check-up zegmaar en vnl omdat ik begin vh jaar een hoop pech gehad heb met de caavjes en de driekleur daar ook behoorlijk ziek bij geweest is.
Dus puur ff als vinger aan de pols eenmalig meegenomen. :)

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 19:40

Iemand een idee waar ik een cavia in huis of in de tuin kan vinden?
Heb vaak de deur open en zet het hok vaak ook open binnen. Dat ze zelf naar buiten kunnen lopen.

Ik heb sinds kort een oudje van 4 opgehaald. Ze ligt nog niet heel goed in de groep. Maar ze ligt vaak wel samen met 1 in een hokje.
Soms loopt zij zelf naar buiten toe. Hier kan ze in een stuk tuin van 5x7 rondlopen.
Maar nu kan ik haar nergens meer vinden. Ik heb het huis afgezocht en het stuk tuin. Hopelijk komt ze zo weer te voorschijn. Ergens denk ik misschien ook dat ze gepakt is door een kraai of ekster. Ze zat vaak in het zelfde hoekje of liep door de struikjes. Maar mochten jullie nog tips hebben. Dan hoor ik het graag.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:28

Ze is weer terug. Geen idee , waar ze heeft gezeten. Maar nu even lekker bijvoeren en goed in de gaten houden

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:53

Gelukkig!!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 15:38

Zit nu met het dillema, ze wil echt niet bij mijn groepje. Ze springt nu heel de tijd uit het hok.
Het is een exht oudje van minstens 4 en heeft een tijd alleen buiten gezeten bij de vorige eigennaar. Nu heb ik haar maar in mijn buitenverblijf gezet. Probeerde het net nog met 1 andere vrouw. Maar die had haar weer naar buiten gejaagd. Toen maar die naar binnen gehaald. Zodat zij weer in haar hok kon schuilen voor de regen. Ik heb in het binnenhof een fleece mandje neergezet waar ze in kan en veel hooi. Omdat ze zich zelf moet warm houden em ze al niet heel dik is. ( ze was net weer wst aangekomen).

Zit nu te twijfelen wil haar eigenlijk op deze leeftijd niet nog een keer verhuizen. Maar alleen zitten is eigenlijk ook tegen mijn gevoelens. Haar bij de opvang te koppelen met een ander oudje zou kunnen. Maar is mijn vriend denk ik niet mee eens of toch alleen laten zitten? Ik vind het lastig

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 10:40

Hoi! Ik kom weer even binnenvallen :+

Even voor de kenners... weet iemand wat voor cavia deze meid is? Er werd gezegd Rex... maar ze heeft geen kort krullend haar, maar lang zacht haar. Wel gekrulde snorharen!

Iemand die een gok durft te wagen? Baby van 12 weken oud.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 11:07

Ik denk een mixje. Het zit een beetje tussen Sheltie en CH Teddy in, in ieder geval geen Rex. Wel een heel leuk beestje! <3

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 11:16

Ik zat ook een beetje te denken aan Sheltie inderdaad. Twijfelde aan teddy ivm de vacht, zo zacht <3 We hebben een US Teddy beer, Murphy.

We zijn, na een half jaar vechten, onze rode borstel Merida verloren...

De eerste foto is met onze US Teddy.
Afbeelding
Afbeelding

Dus daarom nu dit mooie meisje erbij, we hebben haar de naam Misty gegeven. Ze is heel lief en zachtaardig. Wil ook graag knuffelen ze kruipt gewoon tegen mij aan. Lief snoetje <3
Afbeelding

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 22:17

Sterkte met het verlies Nientsje, fijn dat er nu er een nieuw vriendje voor Murphy is. Overigens lijkt Murphy gigantisch op mijn US teddy beer:

Afbeelding

Lastig trouwens Flooril, soms kunnen ze zo onaardig tegen elkaar zijn, hopelijk komt er nog een oplossing.

Nog een foto van een uitermate tevreden cavia:

Afbeelding

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 22:32

Dankjewel Ilse :)

Wat een leukies! Die US lijkt zeker op ons Murphy (Smurfie) <3