Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 23:23

Trouwens, bij alle clubs waar ik getraind heb zijn loopse teven gewoon welkom in de les.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 23:25

Bij heel veel hondenscholen zijn loopse teven niet toegestaan, zeker niet op het examen... Helaas had ik de pech dat er toch een loopse teef was bij mijn examen, er niks van gezegd werd én ik er samen mee ingedeeld werd met mijn niet-gecastreerde reu. Ik had nooit eerder gehad dat een teef loops was bij Toby in de buurt en ja, hij reageerde er heel erg op.

Vorige behendigheidsles werd het overigens wel als huisregel genoemd, je laat een loopse teef thuis... Je hond kan nog zo gehoorzaam zijn, die hormonen daar kan je moeilijk tegenop...

Overigens was die teef in de les voor het examen ook loops, maar toen was ze blijkbaar niet interessant... In een andere les was er een teefje die aan het einde van de loopsheid zat en ja, die was ook héél interessant voor Toby. Best irri, maar als het dan geen examen is dan maak ik mij er minder druk om, het kan dan inderdaad leerzaam zijn. Bij wedstrijden en examens, geen loopse teven!

@_San87_: Ja leuk hoor dat steppen :P

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 23:33

Hier zijn loopse teven ook welkom op de trainingen. Zou wat zijn, op wedstrijd lopen zonder dat je weet hoe je reef reageert.

Hier gelukkig geen last van, Chelsea is leeggehaald

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 08:27

Machie schreef:
_San87_ schreef:
Lees trouwens dat loopse teven op agility wedstrijden van bijv. Cynophilia en FHN niet zijn toegestaan.

Dan lees je verkeerd. Bij de RvB al jaren toegestaan en bij de FHN sinds dit jaar. Ik loop overal met m'n loopse teef. Mijn teef werkt en loopt nooit naar andere reuen. Ik heb zelf een volle reu in huis en dat is prima te sturen. Waarom zou ik iets niet mogen omdat de reu van een ander er last van heeft? Kijk, een losloop gebied ga ik niet in maar meer pas ik me niks aan. Daarbij gebeurt er niks want ik bescherm m'n hond wel mocht er een ongehoorzame reu op d'r af komen.

Zo kun je het ook omdraaien, waarom moet een ander last hebben van jouw loopse teef?

Je kunt t beide kanten op beargumenteren :).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 08:40

Maar moet je dan bij wijze van spreken maar een NK of zelfs een WK laten lopen omdat je hond loops is?
Dan zeg je eigenlijk dat je met een teef maar gewoon geen ambities moet hebben want sja, trainen examen of wedstrijden tijdens loopsheid zou niet kunnen/mogen ivm oren van de hond van een ander?

Terwijl de regels duidelijk zijn , het mag, dus zaak om er mee om te leren gaan.
Ook voor de eigenaar van de teef , want loopsheid beïnvloed vaak genoeg ook het gedrag van de teef

Edit:als onze reu er mee om kan leren gaan durf ik te stellen dat de meeste reuen er mee om kunnen leren gaan

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:27

Als je echte wedstrijdambities hebt dan kan je ook heel goed je teef laten 'helpen'. Voorkomt ook nog eens allerlei seksegerelateerde aandoeningen als baarmoederhalskanker en mamatumoren...

Voor mijn jonge reu die nog maar net op de hondenschool begonnen was, was het niet bepaald eerlijk dat ik het examen met een loopse teef moest doen. Ik heb zo niet kunnen laten zien wat hij/wij allemaal geleerd hadden. Nogal een extreme afleiding... Terwijl wij geacht werden onze medecursisten 'niet af te leiden' tijdens het examen :P Nou,hoeveel afleiding wil je hebben...

En ja, je kan het ook zeker andersom beredeneren, waarom moet een ander last hebben van jouw loopse teef? Loops zijn ze maar een paar keer per jaar een week of drie, dus ja. Niet zo moeilijk dan om een keertje een les of wedstrijd te laten schieten.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:33

Omdat een loopse teef gewoon bij het leven hoort. Je komt ze overal tegen.
Er lopen in de top van de agility genoeg open teven. Waarom zou een reu zijn ballen wel mogen houden maar een teef haar eierstokken niet? Het is van 2 kanten beetje geven en nemen. Ik loop met csiv prima wedstrijden als ze loops is, maar ik ga dan niet met haar het drukke uitlaatveld op maar loop even een andere kant op. Ik verwacht op wedstrijd dan ook dat een reu onder appel staat. Een hond die niet luistert heeft niet zoveel te zoeken op een wedstrijd.

Nu wordt mijn teef volgende week gecastreerd dus zul je geen last hebben van mijn teefje.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:02

Ik zeg niemand dat hij of zij zijn teef móet laten helpen, iedereen zijn keuze. Máár bij teven zijn er erg veel seksegerelateerde aandoeningen die voorkomen kunnen worden door haar te laten castreren... Bij reuen speelt dit veel minder, daarom... Ik ben afgestudeerd op het onderwerp castratie en ik zou zelf als ik een teef had ervoor kiezen om haar te laten helpen vanwege de verhoogde kans op mamatumoren e.d.

Beetje zinloze zin onderaan je stukje :P Voegt niks toe, maar ok...

Wat ik al aangaf, bij een training kan het een goede oefening zijn, maar heb je een examen dan is het wel erg extreme afleiding, zeker voor een jonge hond. Er zijn dan ook veel hondenscholen die in zo'n geval zeggen, laat je teefje thuis en doe later examen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:03

Sonja_vR schreef:
Maar moet je dan bij wijze van spreken maar een NK of zelfs een WK laten lopen omdat je hond loops is?
Dan zeg je eigenlijk dat je met een teef maar gewoon geen ambities moet hebben want sja, trainen examen of wedstrijden tijdens loopsheid zou niet kunnen/mogen ivm oren van de hond van een ander?

Terwijl de regels duidelijk zijn , het mag, dus zaak om er mee om te leren gaan.
Ook voor de eigenaar van de teef , want loopsheid beïnvloed vaak genoeg ook het gedrag van de teef

Edit:als onze reu er mee om kan leren gaan durf ik te stellen dat de meeste reuen er mee om kunnen leren gaan
Je moet helemaal niks. Ik zeg alleen dat t twee kanten op beredeneerd kan worden. In prinipe heb je van een open reu geen last. Van open teven ook niet. Tot ze loops worden.

De meeste reuen zullen er vast mee om kunnen gaan. Maar je hebt van je hond gewoon geen 100% aandacht als er een loopse teef loopt. Kun je trainen wat je wilt, tegen hormonen ben je nooit 100% opgewassen. De reu zal best (leren) luisteren, maar toch minder gefocust zijn en dat is logisch (geldt overigens ook voor gecastreerde reuen, bleek maar weer eergisteren :)) ).

Overigens helpt het ook niet wanneer de teef in kwestie een geile trut is die nog net niet haar doos in de neus van je hond parkeert _O-.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:48

Vorige week kwam er een fotograaf om foto's te maken tijdens de training. Ze vallen tegen, zo zonde ;(.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:50

Hopelijk hoefde je niets voor die fotograaf te betalen?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:56

Citaat:
Overigens helpt het ook niet wanneer de teef in kwestie een geile trut is die nog net niet haar doos in de neus van je hond parkeert _O-.

:') Hihi.

Jammer dat de foto's tegenvielen. Was er gewoon een fotograaf die foto's maakte en dat je dan naar wens kon nabestellen?

Ik ben zelf fotograaf en kan mij best voorstellen dat het nog best lastig is om echt mooie foto's te maken tijdens een training. Allemaal mensen op voorgrond/achtergrond etc. Licht moet meewerken...

Ik zou best een leuke springfoto van Toby willen, maar best moeilijk om die zelf te gaan maken tijdens de training als ik mee moet rennen :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:12

maj0 schreef:
Hopelijk hoefde je niets voor die fotograaf te betalen?

10 euro, dus geen geld, het was eeb speciale actie.

Maar heb 1 foto die ermee door kan, dus ik ga vragen of ik alle foto's die ze gemaakt heeft mag zien en daar drie uit mag kiezen.

Dagmar80 schreef:
Citaat:

:') Hihi.

Jammer dat de foto's tegenvielen. Was er gewoon een fotograaf die foto's maakte en dat je dan naar wens kon nabestellen?

Ik ben zelf fotograaf en kan mij best voorstellen dat het nog best lastig is om echt mooie foto's te maken tijdens een training. Allemaal mensen op voorgrond/achtergrond etc. Licht moet meewerken...

Ik zou best een leuke springfoto van Toby willen, maar best moeilijk om die zelf te gaan maken tijdens de training als ik mee moet rennen :D

Ja, dat het lastig is snap ik zeker. Heb zelf ook gefotografeerd, maar dit is echt niet goed zeg maar. Mijn telefoon maakt mooiere foto's.

We hebben trouwens omstebeurten op het veld getraind, dus geen andere honden en mensen in de buurt :).

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:33

Laten we het maar weer over sporten hebben.

Csiva is zaterdag gepromoveerd naar de C bij de RvB. Met 4 wedstrijden mijn 3 P'tjes gehaald. We waren er dus zo uit ;) Nu maar zien wat we er van bakken in de C. Wordt wel echt n stukkie pittiger ;)

Ons VP van zaterdag
https://www.youtube.com/watch?v=TAEgDFyB-aI

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:49

gefeliciteerd!

ik heb zaterdag niet heel bijzonder gelopen. zondag parcoursen van willem Alexander, dat was flink breien. toch op het vp 8e geworden. zooooo jammer van mijn afloop schutting...als ze die had gehad....
ach ja, vind het heel wat dat we daar rondgekomen zijn

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:42

Machie, wat goed zeg!!

Bij ons worden loopse teven als laatste gezet met wedstrijden. Dus aan het einde van de dag, zodat er daarna geen reu meer het veld op hoeft. Ze lopen alleen wel over de rest van het terrein, maar ik ben nog geen club tegen gekomen waar je niet mag komen met een loopse teef. Ik was pas geleden nog aan het trainen met mijn volle reu, terwijl het teefje van mijn vriend dekrijp was en ook op het veld liep. Was met het veld oplopen even lastig, kiezen tussen vlak langs loopse Winni of langs een pup. Ik koos voor Winni :')

Wij zijn een paar maanden geleden naar een andere club gegaan, bevalt erg goed! Ze gaan beide heel hard vooruit, behalve dat Winni stilgelegen heeft door een blessure en nu mijn vriend geblesseerd is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:43

Machie schreef:
Laten we het maar weer over sporten hebben.

Csiva is zaterdag gepromoveerd naar de C bij de RvB. Met 4 wedstrijden mijn 3 P'tjes gehaald. We waren er dus zo uit ;) Nu maar zien wat we er van bakken in de C. Wordt wel echt n stukkie pittiger ;)

Ons VP van zaterdag
https://www.youtube.com/watch?v=TAEgDFyB-aI

Gefeliciteerd :D!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:08

Dagmar : dan heb je ipo 3 met je teef en wil je een nestje fokken met je topper en dan is de binnenvoering er uit...
Niet realistisch dus.
Chemisch lijkt me ook niet bevordelijk op de lange termijn,
Mijn mening blijft dat baasje en hond er maar mee moeten leren dealen, moeten wij met onze reu ook .
thats Life

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 18:05

Levi wordt half augustus gecastreerd, de chip bevalt erg goed.
Na hoe lang zou ik de agility training weer op kunnen pakken?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:24

KarinW86 schreef:
Levi wordt half augustus gecastreerd, de chip bevalt erg goed.
Na hoe lang zou ik de agility training weer op kunnen pakken?

Als de hechtingen eruit zijn denk ik.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 23:21

Na 10 dagen gaan de hechtingen eruit. Ik zou na 14 dagen de training hervatten. :)

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 07:37

Ok thnx!
Ben eerst nog met vakantie waarschijnlijk, dus dan zijn we toch al 2 weken verder +:)+

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 10:21

Seni schreef:
Na 10 dagen gaan de hechtingen eruit. Ik zou na 14 dagen de training hervatten. :)

Ik duim dat Csiv dat idd redt. Die wordt maandag gecastreerd en een maand later hebben we het NK. Zou wel fijn zijn voor die tijd nog eens te kunnen trainen :D

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:22

Hihi dat zou wel fijn zijn ja.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:29

Teef is dan wel weer wat 'heftiger' dan een reu, denk ik Machie? Tessa is er best wel flink van slag van geweest. Maar goed, die is niet in dezelfde conditie als Csiv en heeft toen narcose voor een belgisch trekpaard gehad. :')