Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lor1_1984

Berichten: 12111
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 01:26

Ik lok ze door ze uit de hand te laten eten.
Zo gaan ze mij sneller associëren met iets leuks.
Ik zit rustig voor de kooi en reik ze een blaadje sla/witlof oid aan, beginnen met een groot blad en wanneer ze steeds meer vertrouwen krijgen kun je de grootte verkleinen.
Inmiddels zitten ze voor de tralies te wachten tot ik ze wat lekkers geef en ze weten dat ze daarna hun bak gevuld met groenten krijgen.

Net zoals ze nu doorkrijgen dat oppakken betekent dat ze naar buiten gaan waar een bordje met wat groenten/kruiden op ze wacht.
Ze vinden het oppakken nog steeds niet leuk maar de beloning maakt dat ze steeds een beetje beter meewerken.
Tussendoor hanteer ik ze vrijwel niet, ze zijn meer kijkdiertjes hier dus buiten noodzakelijke handelingen (zak schoonmaken, nagels knippen, naar buiten verplaatsen etc) komen ze niet in de hand.
Ik heb ze in een kooi van 160cm zitten dus lekker veel ruimte voor 2 heren.

Ik overweeg om ze volgende zomer iig overdag naar buiten te doen.
Er is nog twijfel of ik een ren koop of de puppyrenpanelen gebruik icm een tuinnet erboven.
Ik heb een stuk tuin dat vanaf 12u vrijwel geheel in de schaduw ligt dus dat zou een mooie plek zijn voor ze, wel geheel op de tegels maar ik had al bedacht om gras en/of kruiden te zaaien in zo'n wasmachine lekbak ofzo. :)

Dit zijn mijn heren:
Afbeelding
Ze zitten hier buiten onder de bovenkant van een 120cm kooi, met redelijk weer is dat standaard wanneer ik de kooi verschoon. :)
Bij felle zon of wind hang ik er een dekbedovertrek overheen.

Roosje01

Berichten: 10765
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 02:10

Mijne komen ook alleen in handen als ze naar buiten gaan. Heb ze ook niet echt als knuffel dieren, al vind suzie het wel gezellig om even bij je te kroelen als je dr vast hebt. En is ook makkelijker te pakken. Ze vind over dr koppie kriebelen ook lekker voor deurtje van de kooi. Amber houd niet van oppakken en aaien ze laat het oppakken redelijk toe, als je snel genoeg bent. Maar ze weten ook als ze naar boven gaan in hun tent (koepeltentje voor cavia’s ooit in duitsland in een dierenwinkel gekocht) dat ze naar buiten gaan. Dus amber gaat meestal met tent en al naar buiten en soms net zijn 2en in de tent. Met warm weer gaan ze meestal pas laat in de middag als de meeste zon van het gras weg is.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12784
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 12:18

Vandaag heb ik 3 zeugjes opgehaald. Tot mijn schrik zaten er 2 bij een mannetje in het hok.
Hoe aannemelijk is het dat ze drachtig zijn? Ze zijn beide 6 maand oud. Zo ik begreep kwamen ze allemaal uit verschillende nestjes, dat hoop ik dan maar.

Wat moet ik verder weten? 0 ervaring met nestjes en eigenlijk was ik dat ook nooit van plan.

melody7

Berichten: 13696
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 12:31

Bij 6 maanden is de kans groot dat ze drachtig zijn. Hoe lang hebben ze bij de beer gezeten?

6 maanden is wel een redelijk gezonde leeftijd, beetje vroeg, maar dat kunnen ze lichamelijk goed aan. Meestal gaat bij cavia's alles vanzelf.

Dieselpaard
Berichten: 1762
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 12:50

Nou, onze caafjes komen uit een vrouwtje dat met 3 weken al drachtig was. Het is gelukkig allemaal goed gegaan. Schoonmoeder heeft ze vanaf het begin veel in de handen gehad (sowieso om iedere dag te wegen), waardoor wij 2 handtamme caafjes hebben.
Dagelijks wegen was om te kijken of ze voldoende groeiden. Vanaf minimaal 300gram mogen ze weg bij de moeder. Vanaf 3 weken moet een eventueel mannetje weg bij de vrouwtjes, want dan kan hij ze al drachtig maken.

lor1_1984

Berichten: 12111
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 14:02

Ik hou voor wanneer ik ooit in de toekomst eens een nestje zou fokken 3 weken of 300gr aan.
Das zo ongeveer de richtlijn voor het scheiden vd beertjes, net wat het eerst komt. :)
Maar met een castraatbeer en een intacte beer wordt fokken een beetje lastig, dus dat is echt (verre) toekomstmuziek.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12784
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 18:24

melody7 schreef:
Bij 6 maanden is de kans groot dat ze drachtig zijn. Hoe lang hebben ze bij de beer gezeten?

6 maanden is wel een redelijk gezonde leeftijd, beetje vroeg, maar dat kunnen ze lichamelijk goed aan. Meestal gaat bij cavia's alles vanzelf.


In heb het nagevraagd, wel uit hetzelfde nestje en ze zitten al samen vanaf hun geboorte en ze zijn nog nooit drachtig geweest. Lijkt me onwaarschijnlijk, zal het mannetje niet vruchtbaar zijn misschien?

melody7

Berichten: 13696
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 19:11

Ik deed bij de beertjes iets boven 250 gram, in praktijk zie je dat ze rond die tijd ook om hun moeder heen gaan lopen 'pruttelen', dus dan is het tijd om op kamers te gaan :+

Bizar dat iemand zo lang een nestje bij elkaar laat! Helaas weet je niet wat precies waar is, dus ik zou ze gewoon behandelen alsof ze drachtig zijn. Hopelijk is het niet zo, maar dan ben je voorbereid. Het enige wat ik veranderde was geen bieten, en na de geboorte een vlokkenmix en extra groente om wat te ondersteunen. De komende 2 maanden (tot je zeker weet of ze wel/niet) drachtig zijn moet je geen extra dikmakers voeren, omdat eventuele baby's dan te groot kunnen worden.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12784
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 23:57

melody7 schreef:
Ik deed bij de beertjes iets boven 250 gram, in praktijk zie je dat ze rond die tijd ook om hun moeder heen gaan lopen 'pruttelen', dus dan is het tijd om op kamers te gaan :+

Bizar dat iemand zo lang een nestje bij elkaar laat! Helaas weet je niet wat precies waar is, dus ik zou ze gewoon behandelen alsof ze drachtig zijn. Hopelijk is het niet zo, maar dan ben je voorbereid. Het enige wat ik veranderde was geen bieten, en na de geboorte een vlokkenmix en extra groente om wat te ondersteunen. De komende 2 maanden (tot je zeker weet of ze wel/niet) drachtig zijn moet je geen extra dikmakers voeren, omdat eventuele baby's dan te groot kunnen worden.



Ja bizar... Ik zei dus ook: dus ze zijn mogelijk drachtig? Werd wel een beetje glazig aangekeken, alsof ze daar niet bij stil had gestaan.

Dank voor de tips Melody! En dan dikmakers in de zin van snoepjes en muesli e.d.? Dat voer ik eigenlijk sowieso niet. Het is groente/fruit, gras, hooi en standaard brok.

Ik zal eens kijken of ik ze binnenkort op de foto krijg. Misschien zien jullie wat.

melody7

Berichten: 13696
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 00:47

Ik bedoel inderdaad met name muesli. Brokken ook niet te veel, dat is eigenlijk altijd zo. Afhankelijk van het voer is 25 gram per dag vaak al genoeg. In fruit zit meer suiker dan in groente, maar dat mogen ze best een stukje. Wat lekkers kan geen kwaad, zo lang je maar niet (onbewust) steeds meer gaat geven tijdens een dracht. Hooi mag (moet) natuurlijk wel onbeperkt, het is niet erg als ze daar meer van gaan eten.

Als je ook foto's van bovenaf maakt kun je het over een tijdje goed met elkaar vergelijken.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12784
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 07:38

Foto's zijn gemaakt. Niet ideale foto's maar ik was überhaupt al verbaasd dat ze zich vanmorgen lieten zien met voeren..
Volgens mij is er nog weinig van te zeggen maar ik ben benieuwd wat jullie er van denken.

Afbeelding

De kleine cavia achter de zwart/witte
Afbeelding

Met hoeveel maanden is een cavia volgroeid? Ik twijfel of ze 6 maanden zijn, ze zijn echt nog wel klein vergeleken met de rest.

melody7

Berichten: 13696
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 09:19

Mijn eerste gedachte was ook dat ze jonger zijn. Ze zijn dan echt nog wel wat ieler, maar dit lijkt mij erg klein. Ik zou een maand of drie denken. Ik heb even die van mij terug gezocht. De twee linkse cavia's zijn hier 3 maanden.
Afbeelding

Ik zie nu niks aan ze nee. Leuke groep!!

Heb je de geslachten trouwens nagekeken? Bij zo'n vage verkoper weet je nooit wat je mee krijgt :=

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12784
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 09:26

Niet gekocht gelukkig, gratis opgehaald. We hebben samen de geslachten bekeken, heb er niet enorm veel verstand van maar het mannetje had duidelijk een piemeltje en de andere 2 niet en leken wel een vrouwtje te zijn :j

Gisteren had ze het over 6 maand maar heb de advertentie even terug gekeken en daar stond 4 maand. Klinkt aannemelijker. Ze lijken iets groter dan die op de foto hier boven.

Vanaf 2 maand zijn ze vaak vruchtbaar toch?

melody7

Berichten: 13696
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 09:30

Gelukkig!

Ja klopt, al heb je soms ook uitzonderingen die vroeger vruchtbaar zijn. De beertjes dus een stuk vroeger, dat maakt het wel lastig.

lor1_1984

Berichten: 12111
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 12:44

Das een beetje zoals het beertje bij het zeugje laten zodat die kan helpen met de biggetjes en dan dom kijken dat het zeugje non stop drachtig is. :+

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12784
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 22:25

Na het bericht van gisteren over mogelijk 2 drachtige cavia's, valt het mij vandaag ineens op dat er meerdere zeugjes best wel dik zijn. Ik vraag mij af of ik het mij verbeeld of dat die op korte termijn echt enorm zijn gegroeid. Je voelt het al wel aankomen: Ik ben bang dat er meer zeugjes drachtig zijn.
Ik was helemaal geen nestjes van plan en vang juist zeugjes op van Marktplaats die worden afgestaan. Ik ben dus helemaal niet van plan om meer cavia's op de wereld te zetten, ik 'red' er liever een paar extra die een goed huisje zoeken.
De afgelopen tijd voelen de cavia's zich wel zichtbaar goed in hun vel, ze zijn veel op pad en genieten van het lange gras en eten uit de moestuin.

Niet ideaal dus allemaal, mochten ze wel zwanger zijn. Dat zou betekenen dat er een beertje tussen loopt waarvan ik denk dat het een zeugje is. En dat zou betekenen dat er in theorie 9 zeugjes zwanger zouden kunnen zijn. -O-

Allereerst foto van 1 van de dikkies, het gaat om de bruin/witte.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb dus al een paar cavia's gecheckt vanmiddag op geslacht, want mocht er een beertje tussen zitten dan wil ik die zo snel mogelijk apart zetten. In principe check ik het geslacht altijd voor ik ze er bij zet, maar mogelijk iets over het hoofd gezien? Nu zijn mijn cavia's niet enorm handtam en makkelijk te vangen. En ik heb 1 castraat, zou die niet enorm ruzie moeten maken met het 2de beertje?
Kunnen jullie misschien even meedenken welke cavia's in theorie een beertje zouden kunnen zijn?

Situatie:
* Ik heb 3 cavia zeugjes al een jaar, zijn alle 3 uit de opvang gekomen. Eigenlijk ben ik wel 100% zeker dat dit zeugjes zijn. Ik heb ze al een jaar zonder dracht en ze komen bij een gedegen opvang met veel kennis weg. Al deze 3 zeugjes zijn dik.

* 3 mei 2022: Er komen 3 zeugjes bij van een vrouw die er niet meer voor kan zorgen.

* 19 juni 2022: Ik heb 2 California erbij gekregen, deze 2 hebben de mensen bij mij gebracht. 1 zou gecastreerd beertje zijn en de andere een zeugje. Eigenlijk geloof ik deze mensen 100%

* 26 juni 2022: 2 cavia's er bij gekomen, moeder en dochter aldus de vorige eigenaar. Jongentje was allergisch en het ging ze aan het hart dat de cavia's weg moesten.

* 7 juli 2022: Er is 1 borstel cavia bij gekomen, dit zou een zeugje moeten zijn. Het lijkt mij sterk dat die gedekt heeft, dan zou er al een flinke buik binnen 10 dagen moeten zijn gekomen.

Dus eigenlijk mijn vragen:
Kun je zien of een cavia gecastreerd is? Ik denk van niet?
Vanaf hoeveel weken dracht ga je daadwerkelijk een buik zien? Want dan kan ik misschien al wat cavia's wegstrepen?
Hoe snel zou een beertje een zeugje drachtig kunnen maken? Stel ik heb 5 zeugjes en 1 beertje vanaf 3 mei, had ik dan al wel een nestje moeten hebben?
Zullen een castraat en een beertje niet gaan vechten in deze situatie?

lor1_1984

Berichten: 12111
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 23:42

Ik zie verschil tussen mijn castraatbeer en mijn intacte beer maar de intacte heeft ook een stel ballen waar je u tegen zegt. :')
Ik hoef ze er niet eens voor op te tillen, als ze met de achterkant naar mij zitten zie ik één met een lege zak en één met een goedgevulde zak. :+

Ik zou in de toekomst alles wat nieuw binnenkomt op geslacht controleren voordat je ze bij je bestaande groep zet. :)
Intussen duim ik dat je geen drachtige dames hebt en geen per ongeluk toch beren.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12784
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 06:20

lor1_1984 schreef:
Ik zie verschil tussen mijn castraatbeer en mijn intacte beer maar de intacte heeft ook een stel ballen waar je u tegen zegt. :')
Ik hoef ze er niet eens voor op te tillen, als ze met de achterkant naar mij zitten zie ik één met een lege zak en één met een goedgevulde zak. :+

Ik zou in de toekomst alles wat nieuw binnenkomt op geslacht controleren voordat je ze bij je bestaande groep zet. :)
Intussen duim ik dat je geen drachtige dames hebt en geen per ongeluk toch beren.



Haha, de castraat heeft sowieso geen enorme ballen :')

Ik check altijd voor ik ze bij de groep zet :j maar het kan natuurlijk zo zijn dat ik een keer het niet goed gezien heb.

lor1_1984

Berichten: 12111
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 08:42

Uiteraard. :)
Mss kun je een opvang benaderen met je verhaal en vragen of zij een geslachtscheck willen doen?
Zul je ze wsl wel allemaal moeten vangen en ernaartoe brengen maar het geeft jou wel zekerheid wb de geslachten en vaak kunnen zij ook voelen/zien of je er drachtige dames tussen hebt zitten.

Normaal zouden beertjes gaan knokken onderling als je er meer dan 1 hebt maar met veel ruimte en voldoende zeugjes zou dat weleens heel erg mee kunnen vallen omdat ze elkaar ruim uit de weg kunnen gaan.
Kijk maar naar Mason's cavies op Facebook bijvoorbeeld, die hebben 80+ cavia's en een deel ervan zijn gecastreerde beertjes. :)

Emori

Berichten: 13137
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 09:02

Ik heb 3 intacte beren en die ballen zijn idd niet te missen, hihi.
Die gaan heel goed samen trouwens, ze hebben enorm veel ruimte.

Hopelijk hebben ze alleen genoten van het goede leven en zijn ze niet drachtig!

lor1_1984

Berichten: 12111
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 09:50

Scheelt ook dat je geen dames erbij hebt natuurlijk. :)
Hier ook enkel beertjes en wel af en toe wat onrust maar de jongste is ± 7 maanden nu en denkt dat hij heel wat is terwijl de oudste het daar niet over eens is.
Meestal is het een beuk, wat geprrrrr, kontjewiebelen en kort opjagen en weer klaar, 1x had de oudste een dikke pluk haar tussen zijn tanden. :=
Maar dat was ook meteen het heftigste wat ik gezien heb van ze.

De heren spelen nu buiten, hun kooi is weer schoon:
Afbeelding

Emori

Berichten: 13137
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:21

Nee bewust geen dames of nog apart een groep dames. Gaat veel te leuk zo samen :)

Lekker voor ze! Hier zijn ze even los in de tuin, mogen even grasmaaien voor me

lor1_1984

Berichten: 12111
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:28

Ik heb mijn duo kort na mijn vorige post weer binnengehaald, de temperatuur was in een half uur 5°c gestegen. :wow:
Het is nu 28°c hier, dat worden gebakken cavia's als ze nu buiten zouden lopen. :x

BarbaraNova

Berichten: 4229
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 15:24

Hoe gaat het hier? Iedereen de warmte overleefd? Volgende week weer behoorlijk warm. Vindt het sneu voor de beestjes...

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12784
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 15:40

Goed overleefd gelukkig! Heb ook niet het idee dat ze er enorm last van hebben.
Sowieso vraag ik mij af: Oorspronkelijk komen ze uit zuid Amerika toch? Daar dealen ze ook met hoge temperaturen. Al zullen ze daar waarschijnlijk verkoeling zoeken in grotten en in de grond?

Mijn konijnen hadden het zwaarder vorige week in ieder geval.