Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 11:54

Kaitlyn schreef:
dierenfan schreef:
Afgelopen zondag in Renesse om kibbeling geweest en daar waren ontzettend veel Duitse mensen die kwamen kroelen en aaien. Ook wel een paar Nederlanders. Hier in de buurt hooguit 5 mensen gehad in de afgelopen weken die hem aandacht wilden geven. Men is bang voor herders. Ik spreek bewust af met een aantal mensen voor samen wandelen want hier houdt gelukkig vrijwel iedereen hun hond bij.

Ook als ze nog zo “klein” zijn? Hier vinden ze hem vooral nog op een soort teddybeer lijken doordat hij zo fluffy is. Ze komen gewoon de weg oversteken om met ons te praten en hem te aaien. := Snuf vindt het fantastisch, die is zelfs teleurgesteld als een voorbijganger hem helemaal negeert.

Ja dat gebitje, net bugs bunny. Onderin heeft hij 2 dubbele tanden, maar volgens de dierenarts lost zich dit meestal vanzelf op. Als dat niet zo is dan moeten we komen om de puppy tanden eruit te laten halen.

[ Afbeelding ]

Hij begint ook zijn puppy fluf langzaam te verliezen en krijgt krulletjes op zijn rug.

[ Afbeelding ]

xSannee schreef:
Wij hebben op vakantie ook Ydolo gevoerd :J Ging prima, maar toch meer & vaker ontlasting. Prima voor vakantie, maar thuis vind ik KVV prima.
Oh en ongeveer alle groentes en fruit vind ze heerlijk, dus dat krijgt ze regelmatig erbij, beetje wat we hebben de week/dag.

Kaitlyn hij is erg knap hoor <3 <3
dat andere mensen honden maar laten rennen en snuffelen zal je nog meer tegenkomen, misschien stopt het als hij te intimiderend wordt _O-

Haha ja dat zou stiekem wel fijn zijn. :')

Chef heeft weken een (geheel) dubbel gebit gehad. Enorm fijn bij een bijter O:)
Maar dat is allemaal gewoon goed gekomen. Had het nog niet eerder gehad bij een pup maar schijnt best vaak voor te komen...

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 11:59

Wij hebben het eerste jaar als basis brok gevoerd, met kvv erbij. Bij de meeste soorten ook enorme hopen ontlasting, niet normaal. Erna overgestapt op 100% kvv en ik wijk alleen af wanneer we op vakantie gaan waarbij we geen kvv kunnen meenemen. Als we bv tot 3u rijden ergens naartoe neem ik gewoon kvv mee. We zitten dan in een huisje waar een vriezer vak is dus dat redden we dan prima voor de duur van het verblijf - en we hebben er een extra grote en goede koel box voor aangeschaft die dan in de auto gewoon aan blijft en echt super goed koelt :j. Als ze bij m'n ouders is, word er ook gewoon kvv gevoerd door m'n ouders, dus prima haha.

Als ik wat anders voer tijdens vakanties is het gestoomde worst en blik voer, waarbij ik tegenwoordig dan meestal vooral blikvoer gebruik. Dat is meestal max 16dagen dan op een jaar. Heel af en toe heeft ze zo tussendoor ook wel eens blik voer, wat ik altijd op voorraad heb staan. Brok voer ik dus eigenlijk nooit meer, voor ons ook niet nodig voor vakanties. Van KVV>brok valt haar 'zwaarder' en bij blikvoer en worst heeft ze dat niet zo, dus dan is het simpel voor ons (ik gebruik af en toe brok wel als trainers/beloning en dat gaat ook prima verder dus het is niet dat ze het niet kan verdragen). We hebben ook altijd genoeg plek in de auto's met reizen om blik mee te nemen dus voor de ruimte besparing hoeven we gelukkig ook niet iets anders te kiezen. Verder zijn wij zo door de dag heen nooit lang genoeg weg dat er voer mee moet aangezien ze in de ochtend gevoerd word en in de avond - en als dat zou zijn, dan zou er blik mee gaan :j Als ik tussendoor wat zou geven met langere tijd weg, heb ik meestal iets van proteine bars mee/vlees strips, etc. maar meestal niks uitgebreids omdat ik geen fan ben van vaker voeren/tussendoortjes buiten die 2 voerbeurten om per dag.

Sinds ze op kvv zit, is de ontlasting wel verminderd qua hoeveelheid, maar ze poept meestal alsnog 2x per dag wel. Wat ik ook niet gek vind aangezien ze ook 2x per dag gevoerd word waardoor dat systeem ook 2x aan de gang is. Als we actief zijn, canitrail e.d. eerder of lange wandelingen aan de gordel, wil ze wel eens vaker poepen. Met bewegen/actief zijn merk je bij haar wel echt dat de darmen aan gaan :')

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 12:17

Konstantine schreef:
Mij werd verteld dat voer afwisselen in het eerste jaar kon leiden tot allergie, hoe staan jullie daarin?

Groente en fruit krijgt hij ook wel eens, overschot of snijresten (het stuk komkommer wat te klein wordt voor de mandoline bijvoorbeeld).
Vooral worteltjes vindt hij mega lekker.

Hier wordt het qua mensen die op straat willen kroelen al wat minder nu hij wat gegroeid is (15 weken inmiddels). De eerste weken was het om gek van te worden, je kwam nergens.

Absoluut een fabel :j afwisseling is juist goed. Net als dat rauwe voeding in het eerste halfjaar juist bijdraagt aan een lagere kans op allergieën en een beter ontwikkeld immuunsysteem bij pups.

Fitz krijgt overigens wel meer ontlasting van brok, ook andere ontlasting (volumieuzer, waar kvv drollen heel compact zijn).

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 12:21

Rauw voer blijft uiteindelijk gewoon super goed aansluiten bij het spijsvertering systeem van een hond (&kat), even globaliserend gesproken over dieren waar verder geen aanleiding bij is dat ze er niet goed op gaan om wat voor reden dan ook. Op anatomisch en fysiologisch gebied, is het spijsvertering systeem daar gewoon voor 'gemaakt' (katten zijn bv bij uitstek sowieso echt carnivoor, maar de hond van vandaag de dag is bij uitstek ook gewoon nog steeds hierop 'gemaakt'). Imo is kvv dus inderdaad mega mega waardevol om op z'n minst Erbij te voeren bij een pup/jonge hond. Persoonlijk zie ik dus ook al heel graag dat fokkers dit bv al meepakken in hun nest zodra ze naar vaste voeding overgaan :j

Heel zwart wit gezegd; Brok is uiteindelijk ook vooral ontwikkeld vanuit de mens, Voor de mens; gemak e.d. Niet perse voor de dieren zelf, omdat zij dit op fysiologisch gebied nodig hebben zeg maar, maar na tig jaren is het ondertussen wel gewoon een groot en normaal onderdeel geworden dat het erbij hoort - voor velen.

dierenfan

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 13:03

Ik ben wel positief verrast hoeveel mensen hier vers voeren eigenlijk! Hier in omgeving is het best ongebruikelijk ik moet er altijd best een stuk voor reizen om te kopen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 13:05

Bedankt voor jullie inzichten, dat ze er juist gevoeliger van zouden kunnen worden, omdat ze niets gewend zijn, klinkt best wel logisch.
Ik wil er niet zomaar alles ingooien, maar als er een keer leveringsproblemen o.i.d. zijn wil je wel een alternatief kunnen bieden.
De door jullie genoemde kwalitatief goede merken zet ik op mijn lijstje met opties :)

Wat jammer dierenfan!
Ik woon niet in de meeste vooruitstrevende regio, maar ik heb er niet stad en land voor hoeven doorkruisen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 13:09

Ik heb gelukkig 1 adres op zo'n 10 km afstand die behoorlijk uitgebreid assortiment heeft. Ik rij dus regelmatig daar heen of verderop bij een vriendin maar dat is nog verder weg alleen kan ik het dan combineren met een bezoek aan haar. De smuldier uit de gemiddelde supermarkt vind ik geen kwaliteit meer. Zelfs de pens ruikt dan niet eens. De supermarkten in directe omgeving hebben overigens niet eens smuldier haha

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 13:29

Konstantine schreef:
Bedankt voor jullie inzichten, dat ze er juist gevoeliger van zouden kunnen worden, omdat ze niets gewend zijn, klinkt best wel logisch.
Ik wil er niet zomaar alles ingooien, maar als er een keer leveringsproblemen o.i.d. zijn wil je wel een alternatief kunnen bieden.
De door jullie genoemde kwalitatief goede merken zet ik op mijn lijstje met opties :)

Wat jammer dierenfan!
Ik woon niet in de meeste vooruitstrevende regio, maar ik heb er niet stad en land voor hoeven doorkruisen.

Aanvullend kun je ook eens rondneuzen op Voerwijzer.com (misschien was het al eens gemeld, maar heb ik het gemist). Hele fijne informatieve site met up-to-date (wetenschappelijke achtergrond) informatie en fabrikant beoordelingen door experts. Goed in te lezen door mensen wie nieuw zijn in het hele voer-dingetje mbt honden en ook katten.

En inderdaad, altijd goed om op de hoogte te zijn van alternatieven mocht je om wat voor reden dan ook je standaard voer keus niet kunnen krijgen op kort termijn :j Ik ben ook graag voorbereid hierin. Ik bestel overigens meestal online, maar heb ook lokaal keus dus ik weet dat ik 7 dagen per week, 24/7 wel aan voeding kan komen wat in mijn ogen goed is en dat geeft een gerust gevoel.

Voor de kat zit ik bv echt deels vast aan online kopen omdat het lokaal niet te krijgen is, dus daar moet ik dan beter bij nadenken. Ik zorg dat ik dus ook altijd voorraad heb staan bv zodat je altijd even kunt overbruggen mocht het een keer langer duren voor er nieuwe voorraad zou kunnen komen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 08-08-25 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 13:31

Sinds ik kvv voer absoluut minder en betere ontlasting én een hond die goed eet. Dat was voor ons voornamelijk de reden om kvv te gaan proberen. Nero at zo slecht dat hij er echt ziek/niet lekker van werd.

En klein nieuwtje. Nero heeft een vriendinnetje erbij.
Kimi, border collie teefje van 13 mei. Geboren bij een vriendin en zo kwam ze bij ons terrecht. Pittig ding maar leert wel enorm snel.

Afbeelding

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 13:37

Bedankt voor de tip cursebreaker!
Ydolo is niet in de buurt verkrijgbaar, dus een wel in de winkel te krijgen alternatief is altijd welkom.
Wij hebben ook extra brokken in huis in ons noodpakket, je weet maar nooit. Als die tegen de datum zouden gaan lopen voer ik ze op en bestel ik nieuw.

Ooh wat een dotje Shaya! Gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding. <3

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 14:15

Ik haal kvv in de dierenwinkel of online, Ydolo heb ik ook gewoon besteld. Maar vind dat juist wel makkelijk haha.

Inmiddels met proberen van verschillende merken en smaken er achter dat Evi niet tegen Kip en Kalkoen kan, dus dat vermijden we. Verder wisselen we lekker af.

Shaya wat een cutie <3 veel plezier samen! Wat vind Nero ervan?

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 15:31

Nero heeft oprecht moeten wennen aan zo een klein ongeleid projectiel maar ze zoeken elkaar nu wel steeds meer op. Nero is nog wat te lief voor haar.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 17:28

Oh geweldig Shaya wat een droppie. Ik durf niet aan een border te beginnen ivm de vele epilepsie verhalen die ik overal hoor maar vind ze zo leuk! Moet wel zeggen dat ik de werklijnen niet mooi vind en de showlijn te popperig dus zou weer een zoektocht zijn naar iets tussenin. Jou pup vind ik geweldig. Sluit niet uit dat ik ooit na zorgvuldig uitzoeken er toch eens aan begin. Hoewel als ik het qua trim werk toch aan durf er toch eerder nog een border terrier komt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:02

Shaya_ schreef:
Sinds ik kvv voer absoluut minder en betere ontlasting én een hond die goed eet. Dat was voor ons voornamelijk de reden om kvv te gaan proberen. Nero at zo slecht dat hij er echt ziek/niet lekker van werd.

Kimi, border collie teefje van 13 mei. Geboren bij een vriendin en zo kwam ze bij ons terrecht. Pittig ding maar leert wel enorm snel.

[ Afbeelding ]

Wat een schatje! Maar hadden jullie niet kortgeleden jullie tweede hond weggedaan, omdat het niet ging? Of was dat iemand anders?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:04

Shaya_ schreef:

[ Afbeelding ]

Huh? Heb je er nu toch weer 2 nadat je vorig jaar (dacht ik?) de volwassen Border Collie weg deed omdat 2 teveel was?
Wat als het je straks alsnog weer boven het hoofd groeit?

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:13

Een jaar geleden is Tommy inderdaad herplaatst omdat hij beter af is als enige hond. Nog steeds contact mee en hij doet het daadwerkelijk fantastisch daar.

Daarbij hadden we 2 reutjes met slechts 6 maanden leeftijd verschil wat uitte in trek gedrag met wandelen en had ik de jongste nog thuis.

Nu gaan beide kids naar school, is Nero bijna 3 en hebben we bewust voor een teef gekozen waar ik ook daadwerkelijk een klik mee heb. De situatie is nu dus heel anders.
Hiervoor hadden we 3 border collies tegelijk dus ervaring heb ik wel ;)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:39

Wat een knap pupje! :)

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 19:04

Leo schreef:
Wat een knap pupje! :)

Dankjewel <3 Ze is leuk.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 19:49

Gefeliciteerd Shaya! Knap pupje.

Jeppe krijgt ook Kvv, ik bestel het online samen met Kvv voor de duitse dog van mijn ouders.
Dan komt er in 1x 40kg vlees binnen. Geen verzendkosten dan ook. wij bestellen bij Dogmeat.
Maar je hebt bijvoorbeeld ook DARF of Ekowolf waar je online kan bestellen.
Jeppe krijgt volledig KVV en Dieke half KVV en half Brok.
Laatst bijgewerkt door Eloya op 08-08-25 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 19:52

dierenfan schreef:
Ik ben wel positief verrast hoeveel mensen hier vers voeren eigenlijk! Hier in omgeving is het best ongebruikelijk ik moet er altijd best een stuk voor reizen om te kopen.

Sommige merken kun je bij de dierenwinkel of het tuincentrum bestellen, ik zou gewoon even informeren naar de mogelijkheden. :)
Hier om de hoek zit een dierenwinkel die Darf verkoopt bijvoorbeeld en (per doos) voor je meebesteld.
Levering is elke 2 weken dacht ik, en je moet uiterlijk x dagen daarvoor je bestelling doorgeven.
Als je bij de website besteld komt er nog een x bedrag boven op voor gekoeld verzenden, via een verkooppunt niet.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 19:55

Ik reis er in principe ook niet zelf standaard voor, mbt KVV inkopen. Ik bestel grotendeels online via Florisvlees, al jaren - zij hebben echt een enorme keus in voer fabrikanten, naast ook een heel mooi aanbod BARF e.d. En ik wissel het dan soms af met 2 lokale verkopers die een 3 tal merken verkopen onderling die ik nog structureel voer, en beide verkopers bezorgen ook aan huis. Soms ga ik het wel afhalen en heel af en toe ook eens bij PetsPlace de BARFmenu gehaald in nood. Maar ik hoef zelden dus zelf te gaan reizen. Florisvlees oa bezorgen met eigen diepvriestransport door heel nederland bv. (& delen van BE). Hebben dan wel vaste leverdagen per provincie dus dat is wel iets om rekening mee te houden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:46

Vanmorgen vroeg z'n eerste veilige zwemles gehad. Ik was aan het twijfelen hoe hem te leren zwemmen maar bedacht dat wij hier een strandje hebben waar ze een natuurlijke barricade gemaakt hebben zodat bij laag water er altijd wat zeewater achter blijft waar men dan in kan. In alle vroegte gegaan voor er gezinnen enz zijn en hem veilig los zelf kunnen laten onderzoeken wat zee, water en zwemmen is. Ging prima met behulp van mijn ervaren terrier. Hij had de slag zo te pakken dus 10 minuten de honden lekker laten doen en toen weer terug naar de auto. Gelijk om vlees gegaan voor de komende 4 weekenden dus dat ook weer binnen.

Afbeelding

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:21

Wij bestellen bij een groothandel die verschillende merken verkoopt. Wij bestellen 120-150 kilo en dat wordt gekoeld thuis afgeleverd. Ideaal vind ik dat.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:32

Ik kan amper 10 a 15 kg kwijt en betaal voor 1,5 kg nu 10 euro (dat gaat per dag op met dit 2 tal) dus best behoorlijke voerkosten maar prima voor in de weekenden.
Heb net eens gezeten voor brokken. Als huidige brok eind op is zal ik eens farmina brok bestellen. Ik ben benieuwd voor mij heel ander soort brok dan dat ik gewend ben maar vertrouw op jullie en voerwijzer.