Puppy erbij 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:11

@CB ach, jammer voor mij... Heel goed voor mijn lijn dat ik dat niet allemaal opgegeten heb... Maar ja, nu krijgt Toby natuurlijk wel ietsje minder eten vandaag... ;)

Qua bench: Toby vindt een bench prima, zolang er maar iets zachts in ligt. Lewis (de doodle) zoekt echt zijn bench op en niet zo vaak zijn mand. Hij doet ook zelf het benchdeurtje open en trekt het ook weer achter zich dicht.
Onze spaniel daarentegen háátte de bench echt. Gillen krijsen, zichzelf tot bloedens toe open hebben liggen door zó tekeer te gaan met poten en snuit op de spijlen. Ik ben ooit weggegaan en toen was hij rustig. Ik kwam terug (van letterlijk even boodschappen doen ofzo, toen hij een maand of 5 was denk ik?) en het bloed zat tegen de muren omhoog. Maar goed: afwijking in zijn koppie dus. Hij ging bij alles van 0 naar 100 qua stress, daar zat écht niets tussen. Stoffen bench en kunststof bench volledig aan gort getrokken, met de metalen bench dus zichzelf gesloopt. Puppyren was ook paniek. Je probeert toch gewoon van alles. Hij vond het allemaal niks. Uiteindelijk dan maar gezegd 'ok, hij kan los in de gang slapen, als hij dan toch een ongelukje heeft, hoeven we niet het hele huis te doorzoeken'. Dus hij lag in de gang bij de slaapkamers en alle ellende was over. Hij lag ook niet graag in een mand of op een kussen, maar het liefst gewoon op de houten vloer of op het vloerkleed. Bij hem hebben we bench training gewoon echt opgegeven op een bepaald moment. Het gaf geen rust, het gaf alleen maar meer stress. Als 'gewoon los' dan wel ok is, prima, dan lekker gewoon los...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 13:11

KimD schreef:
Dan zit het in de basis dus fout want dan is de pup aangeleerd dat huilen iets opleverd.

Ja dat was bij boellie bij de fokker wel zo. Als ie geluidmaakte werd ie eruit gehaald. Of ie nu wel of niet iets moest doen. Dus ook als ze hem er net ingezet hadden..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:17

Skippy
Kan me idd goed voorstellen dat je in die situatie gewoon echt buiten de bench gaat zoeken qua oplossingen en dat is dan zo te zien positief uitgevallen, mooi! Met Rex hebben wij ook nooit een bench gehad en die sliep ook bij ons op de slaapkamer en op bed en als we weg waren lag ie lekker op de bank. En het liefst laat ik Arya in de nacht ook tzt met een open deurtje gewoon slapen, dat ze zelf kan kiezen en ook op de bank of tegels kan liggen als het bv zoals nu in de zomer warm wordt, maar ik durf het nog niet aan ivm de kat omdat ik zo'n doemdenker ben die zich overal zorgen over maakt. Niet dat ze elkaar wat doen, maar ik denk dat ze elkaar geen rust geven. Komen we natuurlijk alleen achter als we het eens proberen hoe het gaat.

Arya ligt overdag meestal overal waar ik ben; of op de bank erbij, of aan het voeteneind op de grond of als ik achter de pc zit ligt ze hier op de grond erbij. Meestal ergens bij m'n voeten dus, op een manier waarbij ik haast acrobatische kunsten moet vertonen om over d'r heen te kunnen stappen; lekker in de weg dus. Soms gaat ze wel nog even in de bench liggen als ze echt moe is, of als ze d'r snack daar liever wilt eten, maar in de regel is ze meestal ergens waar een van ons ook is haha. 's Avonds laat gaat ze wel al automatisch naar de bench als ze klaar is voor d'r nachtrust :')

Kiwi
Pfoe ja, lijkt me lastig om dat eruit te trainen als ze idd met zoiets dan iets fout aangeleerd hebben gekregen.

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:20

Cursebeaker jouw stel samen is echt. <3 Hopelijk knappen ze beide snel weer op van de diaree.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:25

kiwiwitje schreef:
KimD schreef:
Dan zit het in de basis dus fout want dan is de pup aangeleerd dat huilen iets opleverd.

Ja dat was bij boellie bij de fokker wel zo. Als ie geluidmaakte werd ie eruit gehaald. Of ie nu wel of niet iets moest doen. Dus ook als ze hem er net ingezet hadden..

Dit is waar ik op doelde ja. Ik bedoel niet dat huilen per direct verkeerd is, maar het moet dus niet zo zijn dat er altijd een positieve ervaring (alsin, mag eruit, krijgt brokjes etc) tegenover staat.

Eigenlijk precies wat cursebreaker hier zegt. :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:37

Maar dat gedrag moet je juist vóór zijn, dan kan de associatie wel volledig positief omdat je geen huilende pup hebt. Als ze dan piepen dan is er meestal ook wel iets aan de hand, moeten plassen of poepen.

Edit: Tussen piepen en huilen zit een héél groot verschil hè.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:42

Wij bedoelen hetzelfde, maar ik praat er denk ik wat langsheen of maak het onduidelijk :') Je moet het ook voor zijn, alleen in gevallen dat de pup er nét in zit en al geplast heeft van te voren wat kiwipitje zegt, zou ik het negeren. Maar wat je zegt inderdaad, voordat de pup wat aangeeft, zou je hem al eruit moeten hebben gehad zodat de pup niks aan hoeft te geven. Ik ben dan ook zeker voorstander van het voorkomen van huilen dan het genezen ervan.

Edit: ik noem waarschijnlijk beiden huilen, maar ik denk in dit geval dat het dan om piepen gaat ipv huilen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 13:52

Soms kun je t niet voorkomen. Genoeg mensen ook die daar de kennis en ervaring nog niet voor hebben of toch onzeker zijn of twijfelen of verkeerde ondersteuning krijgen terwijl ze super hun best doen.
Of net als bij ons al de pech dat t bij de fokker al “aangeleerd “ was..

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 14:16

Wij hebben pup ook nooit echt laten janken maar was ontzettend lastig want Dexter had van zijn moeder geleerd dat janken betekent dat ze eraan kwam rennen. Wij zijn dus echt begonnen met enkele seconden alleen laten. Uiteindelijk heel veel gedoe mee gehad (o.a. omdat buren logen dat hij niet jankte terwijl hij dat wel deed en zij dan op de deur gingen slaan). Nu jankt hij gelukkig niet meer maar dat heeft wel twee jaar gekost.

Verder is hier een beetje teveel gezged om allemaal op te reageren. Maar welkom voor alle nieuwelingen!

Ik ga zaterdag naar een herder toe om de mogelijkheden te bespreken om met Dexter daar te komen werken *\o/* Hij js ontzettend positief over wat hulp en zijn twee kuddes staan op vijf minuten fietsen. Hopelijk kan ik dus binnenkort wat foto's plaatsen van Dexter in zijn element *\o/* :D

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 14:22

@kaus oeh spannend!!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 14:52

Kaus schreef:
Wij hebben pup ook nooit echt laten janken maar was ontzettend lastig want Dexter had van zijn moeder geleerd dat janken betekent dat ze eraan kwam rennen. Wij zijn dus echt begonnen met enkele seconden alleen laten. Uiteindelijk heel veel gedoe mee gehad (o.a. omdat buren logen dat hij niet jankte terwijl hij dat wel deed en zij dan op de deur gingen slaan). Nu jankt hij gelukkig niet meer maar dat heeft wel twee jaar gekost.

Verder is hier een beetje teveel gezged om allemaal op te reageren. Maar welkom voor alle nieuwelingen!

Ik ga zaterdag naar een herder toe om de mogelijkheden te bespreken om met Dexter daar te komen werken *\o/* Hij js ontzettend positief over wat hulp en zijn twee kuddes staan op vijf minuten fietsen. Hopelijk kan ik dus binnenkort wat foto's plaatsen van Dexter in zijn element *\o/* :D

Dat ken ik.. een buurman die op het raam ging bonken als Guinness blafte. Dan gek vinden dat het gedrag over ging in totale hysterie. 8)7

Jaren later nog plezier van. Sukkel.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 15:09

Wauw jullie tetteren er op los. Zo goed mogelijk bijgelezen.
Over het bezoeken: Naya was 1u30 rijden enkele reis en wij zijn om de 2 weken geweest. Vond ik eigenlijk perfect.
Eind dit jaar verwacht ik mijn eerste nest en verwacht wel ook dat ze meer als 2x komen. Als ze uit het buitenland komen is dit wel anders. Ook moeten ze voor het nest minimaal 1 keer langskomen om kennis te maken en alles uit te leggen. En ook hier komt er een contract.
Snap dat dit voor sommigen een no-go is maar dan zoeken ze maar een andere fokker :)

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 15:10

Oh leuk Kaus. :D

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 20:19

Ik heb het ook niet over piepen, maar echt huilen en in paniek zijn. Melle was de eerste nacht echt in paniek en aan het huilen, niet wat piepjes van "ik weet niet wat ik hier van vind". Inmiddels gaat hij met mijn aanpak (de bench moet leuk zijn en een veilig plekje) af en toe zelf de bench in om te slapen zolang ik in de buurt van de bench zit en met het deurtje open. Het duurt dan misschien wel langer voor we uiteindelijk bij de stap zijn dat hij de bench in kan met het deurtje dicht én als ik er niet bij ben, maar dat liever dan een pup die helemaal over z'n toeren gaat. Het 'negeren' in die zin past gewoon niet bij mij, maar mijn ouders zijn in mijn ogen daarin nog wat 'ouderwets'. :+ Ik wil ook niet zeggen dat negeren per definitie fout is hoor, maar ik ben meer van de positieve aanpak en dan maar iets langzamer. Inderdaad de drama voor zijn door rustig op te bouwen. Hij maakt echt wel stapjes, maar het zijn puppy-stapjes. :)

Klinkt leuk, Kaus!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 21:35

Wooowww jullie zijn hard gegaan :D

Ik heb met Yoshi een rondje woonwijk gewandeld voor de 2de keer dat ze bij ons is. Momenteel laat ik haar nog plassen en poepen in de tuin, voordat ik bij het veldje ben :+
En normaal wel regelmatig wandelen alleen dan bos of bij de plas waar ze lekker los kan. Maar nu dus keurig aan het riempje, super braaf mee gewandeld, nog kindjes op skeelers tegen gekomen, andere honden waar wij netjes voor uitwerken, nog gespeeld met een teckel en een kitten tegen gekomen :D

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 21:44

Wat leuk, x_Jeanine_x! Fijn dat het goed ging. :)

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 22:42

Heb voor het eerst niet alles gelezen maar vind het wel leuk om op de onderwerpen in te gaan :D

Jack (13 jaar geleden) ging ik kijken met 10 weken en nam ik meteen mee. Beste impuls aankoop ooit.

Jones (3 jaar geleden) zijn we een keer geweest voor de pups er waren en toen met 3 weken en 6 weken ongeveer volgens mij. Op 8 weken opgehaald en nog steeds contact met de fokker.

Jackie (3 mnd geleden) met 3 en 6 weken wezen kijken en met 7 weken opgehaald (i.v.m. corona) en ook nog contact met de fokker.

Geen gekke contracten of vereisten, bij alle 3 de honden ging het vooral op gevoel en hadden we een wederzijdse klik met de fokkers. Met die van Jack had ik overigens geen contact meer naderhand maar dat was ook een pretnestje. Was een geweldige hond die we nog steeds erg missen.

Jack ging altijd prima in de bench. Jones accepteerde het absoluut niet. Jackie was er ook makkelijk mee maar we hebben hem inmiddels toch weggehaald en nu slaapt ze met Jones bij ons op bed of op de grond in de slaapkamer. Veel gezelliger <3
Laatst bijgewerkt door RoosvanBlue op 30-06-20 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 22:44

Zo hebben we toch weer even meegepraat haha. Oh en ik kreeg deze foto’s nog van een paar weken geleden!

Afbeelding
Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 07:24

@roos ze zien er gewoon ALTIJD vrolijk uit, die beardies :D heerlijk!

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 08:10

Wat een leuke foto's!!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:29

sorry allemaal, ik heb het niet bijgehouden. Mijn schoonmoeder is plots overleden (operatie niet overleefd) en nou ja, jullie kunnen je het wel indenken wrs.. ;(

Ik geloof dat er een hoop nieuwe zijn! welkom.

Onze Charlie begon weer te janken in de nachten.
Nu vannacht voor het eerst buiten de bench laten slapen en hij was stil.. Hij haat de bench, dat is duidelijk.

Ik zal later proberen eea bij te lezen!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:31

BlijNijn schreef:
Ik heb het ook niet over piepen, maar echt huilen en in paniek zijn. Melle was de eerste nacht echt in paniek en aan het huilen, niet wat piepjes van "ik weet niet wat ik hier van vind". Inmiddels gaat hij met mijn aanpak (de bench moet leuk zijn en een veilig plekje) af en toe zelf de bench in om te slapen zolang ik in de buurt van de bench zit en met het deurtje open. Het duurt dan misschien wel langer voor we uiteindelijk bij de stap zijn dat hij de bench in kan met het deurtje dicht én als ik er niet bij ben, maar dat liever dan een pup die helemaal over z'n toeren gaat. Het 'negeren' in die zin past gewoon niet bij mij, maar mijn ouders zijn in mijn ogen daarin nog wat 'ouderwets'. :+ Ik wil ook niet zeggen dat negeren per definitie fout is hoor, maar ik ben meer van de positieve aanpak en dan maar iets langzamer. Inderdaad de drama voor zijn door rustig op te bouwen. Hij maakt echt wel stapjes, maar het zijn puppy-stapjes. :)

Klinkt leuk, Kaus!

ik heb ook een poging tot opbouwen gedaan (pup is nu 14 weken dus al 6 weken bij ons, maar na zo'n minuut of 7 gaat hij los... het stopt niet, ja als ik er naast zit.) Blaffen, huilen tekeer gaan.. hij trekt alle registers open. Hij is dan net uit geweest, heeft zijn buikje vol..

Ik heb hem er nu dus uit...
Laatst bijgewerkt door IMJ op 01-07-20 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:32

Wat een leuke foto's Roos! Ze zien er inderdaad zo vrolijk uit <3

Bij ons kwam Popo pas in het oog toen hij 6 weken was dus we zijn er maar 1x geweest voor we hem mee naar huis namen. Wel een heel lang bezoek zonder andere pupkopers erbij dus we hebben elkaar toen heel goed leren kennen en nog steeds contact, dat scheelt wel een hoop denk ik. Ze is ook best "streng" in het selecteren van kopers. Maar zoals CB al zei geeft dat helaas niet altijd garantie op een goed tehuis, ook van dit nest is er eentje bij iemand terecht gekomen die het helemaal verpestte (terwijl die al een poedel hadden waar niets mis mee was) en die kwam weer terug. Maar zij wordt nu gelukkig opgeleid tot hulphond :D
Als ik op een wachtlijst stond of al eerder wist dat ik ergens een pup ging halen zou ik wel vaker langsgaan, maar niet 6 weken achter elkaar. Popo's fokker woont ook 200 km verderop en ik heb geen auto dus zo makkelijk is dat allemaal niet te regelen. :+

Ik ben weer aan het werk na de verhuizing dus Popo is overdag weer lekker in de werkroedel, daar is hij wel blij mee, sociaal contact. Gisteren was ik hem kwijt tijdens de uitlaatronde in mijn pauze, stonden blijkbaar 100m verderop twee collega's met hun honden, daar win ik het natuurlijk niet van hahaha. Wel heel schattig dat ze elkaar allemaal van grote afstand herkennen.
We wonen nu dichterbij het buitengebied en ik merk toch dat de drempel om er nog even op uit te gaan lager is geworden daardoor. Gisteravond bijvoorbeeld zijn we nog even 40 minuutjes gaan fietsen door het bos, mijn vriend, Popo en ik. Hij doet dat echt keurig, blijft zo netjes naast wat we ook tegenkomen (honden, paarden, fietsers, groepen hardlopers). En hij vindt het leuk! Voor mij ook een prettige manier om hem wat extra beweging te geven zonder meteen 2 uur de deur uit te zijn. *\o/*

Edit: Jeetje IMJ wat vreselijk :( Gecondoleerd en heel veel sterkte.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 09:47

Jezus IMJ wat heftig. Sterkte!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:01

Gecondoleerd en sterkte IMJ!

@simoonzel lekker he, dichtbij buitengebied wonen? Fietsen is niet mijn hobby, maar ik loop dus zó het bos in, ben er in kleine 10 minuutjes vanaf mijn huis, of in 30 seconden vanaf mijn ouderlijk huis (behalve nu: zo onwijs veel processierupsen, ik vermijd het bos even en ga zoveel mogelijk het dorp of 'de polder' in)