Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
cursebreaker schreef:Ik denk dat je ook met een zwaarder type niet een doel voor ogen moet hebben dat je agility wedstrijden wilt doen bv. Als je dat wilt doen, moet je je gewoon beter focussen op een ander ras om in huis te halen.
Maar als je niet traint met het doel om op wedstrijd te gaan, kun je een agility parcours gewoon op eigen tempo en dat van de hond doen, dus; niet oefenen op tijd bv. wat je voor wedstrijden wel doet op een gegeven moment, en dan vind ik het ook heel ander < gewoon voor de 'fun'. Als je er bewust naartoe werkt onder goede begeleiding kun je agility zelf wel beoefenen met een zwaarder type, alleen Aangepast dus - en dan idd geen doel voor ogen hebben dat je intensief de wedstrijd sport in wil gaan, want dat zie ik idd ook echt niet zitten met een zwaarder gebouwd ras.
En ik zou er dan bv. voor kiezen om oefeningen te doen die beter passen en oefeningen die idd te zwaar zijn om vaker te doen, achterwege te laten. Je bent niet verplicht om Elke oefening te leren lijkt me? Als je geen wedstrijden wilt gaan doen. Desnoods koop ik zelf spullen en huur ik particulier iemand in als het bij een hondenschool niet mogelijk is om aangepast ermee bezig te zijn.
Als ik zie waar een K9 voor getraind wordt - niet dat ik wil dat mijn hond Zo intensief aan't werk is als zo'n hond natuurlijk haha maar ze laten wel zien wat ze allemaal kunnen natuurlijk en dat is vrij divers, maar die zijn meestal dan ook wel iets minder zwaar gebouwd - zijn er zeker wel wat oefeningen wat een herder zonder kans op problemen, kan doen als ze daar gewoon lichamelijk voor getraind worden. Je moet er gewoon bewust mee bezig zijn en aanpassingen doen waar mogelijk en dan zal er vast wel wat leuke oefeningen zijn die ik met Arya straks bv. voor de 'fun' wel zou kunnen doen ALS zij daar interesse voor heeft. Misschien ligt speuren haar meer en gaan we die kant op. We zien wel hihi. Eerst puppy cursus en gehoorzaamheid, dus we hebben nog wel even te gaan. Ik heb in ieder geval geen illusies erover, ben niet van plan om actief de sport in te gaan, met wat dan ook, en zal de gezondheid van m'n hond natuurlijk altijd op de eerste plek zetten in plaats van mijn eigen zin door drijvenMisschien doe ik na de gehoorzaamheid wel niks en houden we het bij veel wandelen en misschien fietsen bv. We zien wel hoe het loopt. Ik heb wat dat betreft ook nog geen goed inzicht in Arya en haar karakter en wat ze mentaal ook voor uitdagingen nodig heeft. De tijd zal dat leren.
mvdende schreef:Ontwormen doe ik 1 a 2 x per jaar. Vlooien en teken dit jaar voor het eerst in april ( ivm Landal huisje en bang voor vlooien besmetting) een tablet Simparica gegeven. Iets andere werkzame stof dan Bravecto en de hoeveelheid is ook lager want de Simparica werkt maar voor één maand. In mei heb ik voor het eerst 3 teken van Skip af moeten plukken. Opgelopen tijdens een wandeling in de buurt van Durnal Belgische Ardennen. Zelfs hier in Brabant nog geen teek gezien en dus ook geen Simparica meer gegeven.
cursebreaker schreef:Maar ik ga ook niet intensief sporten met d'r he. Als zij het leuk vind om eens zo'n parcourtje af te leggen kan ik dat gerust eens af en toe doen met d'r tegen de tijd dat ze volgroeid is en ik spieren opgebouwd heb met d'r:) ALS ze daar interesse voor heeft heet dat ook. Zoals gezegd, wacht ik sowieso eerst af en kijk ik wat ze wil. Ik heb al gezegd dat wat IK wil niet belangrijk is en dat ik kijk naar mijn hond. Maar als ze het leuk vind, ga ik er zeker verder naar kijken. Ik heb al gezegd geen wedstrijden te willen lopen en niet intensief te willen trainen, maar gewoon voor de fun. En dan ook aangepast en geen intensieve oefeningen. Dat vind ik heel wat anders als dat jij het hebt over een herder waar wedstrijden mee gelopen worden. Wie heeft het over aanmodderen ook trouwens? Ik zeg net dat ik zoiets ook alleen zou proberen als ik een plekje heb waar er fatsoenlijke instructie is... En met fatsoenlijke instructie kun je gerust een aangepast parcours uitstippelen voor een herder waar je Geen wedstrijden mee wilt lopen en dus geen tijds druk op gaat zetten als je een parcours aflegt, lijkt me? Wie verplicht mij dat ik Alle oefeningen moet afleggen in een rondje? Ik ga geen wedstrijden lopen. Er zijn echt wel agility oefeningen die je met een volgroeide herder, die goed in de spieren zit, kunt doen zonder dat ze zodanig belast worden dat het HD/ED en artrose aanwakkert. Wederom; ik ga geen wedstrijden lopen dus wie verplicht mij dan om ook te zwaar belastende oefeningen te doen met d'r? Een goede begeleider kan toch ook een aangepast parcours met mij oefenen?
De herder van mijn schoonzus heeft ED en HD en artrose sinds ze pup is.. met 4 maanden al geconstateerd en duidelijk aanwezig. Zou de 2 niet halen. Is ondertussen 10 jaar en heeft nog nergens last van. Zal een van de weinige zijn waarbij dit zolang goed gaat. Maar een 'doodsvonnis' van een DA hoeft niet altijd wat te zeggen. Als jij met beleid omgaat met een hond met HD is er nog redelijk goed pijnvrij te leven. Vooralsnog ga ik er overigens niet vanuit dat mijn herder met 4/5 HD gaat krijgen natuurlijk, maar ik wilde wel even inhaken op het HD verhaal. Ik hoop verder echt dat HD/ED en artrose ver weg gaan blijven bij ons en daar ga ik m'n stinkende best voor doen om m'n pup tijdens de groei ook met rust en regelmaat te laten opbouwen qua beweging en zware inspanningen zoals lopen in mul zand e.d. te vermijden voor een lange tijd zodat ik het hopelijk niet in de hand ga werken. Ik ben wel bekend met herders en hun afwijkingen, dus ga daar echt wel bewust en verantwoord mee om, ook al houd ik agility als een optie in gedachten om aangepast onder goede begeleiding te doen op een eigen tempo en geen wedstrijd niveau. Komt een beetje over nu alsof ik m'n bewust wil opzadelen met HD/ED en artrose omdat ik agility in de mond neem.
Ik heb gezegd dat ik aankijk hoe het gaat straks en het belang van m'n hond vooropstel. Maar eens wat agility oefeningen doen wat ik dan zou doen, op een aangepast tempo is niet vergelijkbaar met een herder gebruiken voor agility wedstrijden te lopen, herhaaldelijk. Twee heel andere situaties bv. Daarnaast; het heeft m'n interesse, maar zoals gezegd, ga ik straks kijken naar wat Arya en ik beiden leuk vinden. Speuren heeft ook m'n interesse, dus houd ik bv. als optie. En misschien gaan we wel niks doen behalve lekker veel wandelen en fietsen bv. als we klaar zijn met gehoorzaamheid. En als het geen optie is om aangepaste agility oefeningen te doen die zouden passen bij m'n hond, doen we het niet. Net zo goed. Maar we zien het wel
cursebreaker schreef:Ik denk bij aangepast, oefeningen die een volgroeide herder met goede bespiering gewoon moet kunnen? Het is niet zo dat herders lichamelijk niks kunnen doen he? slalommen is dan idd misschien geen goed idee nee, maar een paar hindernisjes springen en plankjes lopen bv. kan een volgroeide herder met bespiering echt wel doen onder begeleiding, zonder er artrose aan over te houden. Je gaat me toch niet vertellen dat elke agility oefening voor geen enkele herder geschikt is? Dat er oefeningen zijn die je idd beter niet met ze kunt doen; geloof ik meteen en helemaal mee eens. Maar waarom zou je met een herder geen oefeningen eruit kunnen pikken wat ze lichamelijk gewoon zouden kunnen? hindernisjes springen; in het bos springen ze ook over een boomstam. Om maar wat te noemen.
Kaus schreef:Dat idee dat jij noemt KimD heb ik ook al met een paar Aussies die ik zie frisbeeen. Waar Dundy (19kg) zichzelf zo de lucht in lanceert en springveren in zn poten heeft, komen die Aussies niet zo hoog van de grond en schudt alles als ze landen. Dan heb ik het wel over Aussies van +-25kg, niet die lichtvoetige hondjes zoals Naya. En hetzelfde verhaal met de Zwitserse herder in de groep.
Ik zou met een herder eerder denken aan hooperen, speuren, reddingswerk, etc. Maar dat noemde je op zich zelf ook al. Behendigheid (en in mijn geval dan frisbee) is echt een aanslag op het lijf.
cursebreaker schreef:Ik snap wel wat je zegt hoor Kim en zal ook echt voorzichtig te werk gaan, met Wat we dan ook gaan doen later. Ik ga echt niet zomaar met haar aan iets beginnen tzt. Daar laat ik het maar even bij nu. Zoals gezegd, er is nog lang geen sprake van ook maar beginnen aan zoiets. Dit zijn voor mij nu nog maar gedachte spinsels en ik heb nog niks gedaan of me ergens op vast gepind, alleen interesse getoond in... Toch bedankt voor het uiten van je zorgen.
Voorop staat nu gewoon lekker genieten van onze pupsel en eerst de puppy cursus en gehoorzaamheid overleven en dan zien we wel waar het pad ons brengt tegen de tijd dat ze volgroeid genoeg en sterk genoeg is om meer te doen. Ik vind het belangrijker om me dadelijk eerst te focussen op het opbouwen van meer wandelen op verschillende ondergronden, als ze volgroeid is en eventueel dan fietsen eraan toevoegen. Ik hoop dat ze zwemmen ook leuk gaat vinden, dat wil ik haar ook regelmatig laten doen. Zwemmen en fietsen op rechte stukken is goed voor d'r spieren rondom heupen e.d. te versterken dus dat wil ik wel graag doen als ze ouder is. Heb gezien bij de herder van m'n schoonzus hoeveel goeds dat gedaan heeft voor de spieropbouw bv.
Speuren lijkt me erg leuk. Reddingswerk vind ik ook interessant van wat ik er tot nu toe over gehoord en gelezen heb. We zien het wel.
EDIT:
Na me even wat meer ingelezen te hebben in hooperen kom ik tot de conclusie dat dat eigenlijk wel iets wat ik een beetje voor ogen had. Ze hebben dan wel tunnels waar herders misschien voor moeten bukken, maar een beetje inspanning kom je met geen enkele 'sport' onderuit natuurlijk. Als ik ernaast aandacht besteed aan zwemmen en fietsen om de spieren rondom heupen en ellebogen goed getraind te houden, is hooperen idd wel iets wat een leuk alternatief kan zijn.
Ik gebruikte de benaming agility ook niet goed in de discussie. Mijn plan was ook niet om volledig actief met agility bezig te zijn, maar ging het me idd om de hindernissen te doen die bij de hond in kwestie zouden passen - zoals hooperen bv. idd een leuk alternatief zou kunnen zijn.
kiwiwitje schreef:Als je maar niet tegen Boellie gaat vertellen dat ie niet meer op de mouw mag bijten... dan breekt zijn hart in duizend stukjes![]()
Nee grapje. Hij vind t prachtig en Chick ook. Maar we doen het niet zo vaak en vooral niet hoog..
Van schreef:Het zal de meeste hier verbazen hoe lenig mijn 35kg en 70cm grote wolfhond is. Die zal lichamelijk geen problemen hebben met agility. Hij vind het alleen superstom
KimD schreef:candalisa schreef:Joy heeft ook tot latere leeftijd agility gelopen zo ken ik meer rottweilers die dit op hoog niveau doen. Ik geloof als je verantwoord met je hond omgaat en je hond goed genoeg kent dat je zelf heel goed kan inschatten waar je hond toe in staat is.
Welk hoog niveau dan?
candalisa schreef:KimD schreef:
Welk hoog niveau dan?
Die hebben hun AAD titel en lopen op niveau master en excellent. Ik heb zelf 4 jaar lang agility lessen gegeven en er zijn echt meer rassen die aanleg hebben dan alleen de “borders”
KimD schreef:kiwiwitje schreef:Als je maar niet tegen Boellie gaat vertellen dat ie niet meer op de mouw mag bijten... dan breekt zijn hart in duizend stukjes![]()
Nee grapje. Hij vind t prachtig en Chick ook. Maar we doen het niet zo vaak en vooral niet hoog..
Is Boellie een border collie of een vlinderhondje geworden dan?![]()
Er lopen ook meerdere Boellies in de agility trouwens, maar ook die komen niet echt lekker weg, die zijn veel te stevig.
kiwiwitje schreef:[/b]KimD schreef:
Is Boellie een border collie of een vlinderhondje geworden dan?![]()
Er lopen ook meerdere Boellies in de agility trouwens, maar ook die komen niet echt lekker weg, die zijn veel te stevig.
Haha nee, maar we hadden t net over rassen die niet geschikt zijn voor bepaalde sporten. Boellie is voor mij voor echt sporten net wat te ''bully''. Bij hem ligt het risico op blessures denk ik wel wat groter ondanks zn flinke spierontwikkeling zonder dat ie daar iets voor hoeft te doen. Chick daar in tegen is veel flexibeler en beter gebouwd. Djessey lijkt er netjes tussenin te gaan zitten![]()
Van Chick haar type sporten er heel veel en die doen t goed in de agility. voor zover ik weet.
[b]Van; je was nog geweest voor een 2e echo? Helaas toch echt leeg?