Puppy erbij 2018

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ianthe

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:17

Haha nou die eerste weken vond ik ze ook niet boeiend hoor. Met oppassen doe je dan ook maar weinig, want mams regelt alles wel. En met een week of 6 zijn ze juist weer monsters en hangen ze alleen maar in je kleding;p Mijn ras was allemaal 1 kleur, maar dan nog was er een gezin die perse een bepaalde pup wilde hebben, gele halsbandje. Als je de bandjes zou omwisselen, zouden ze het geeneens zien. Rijke mensen, dus denken dat lukt ons wel als wij zeggen dat we alleen die pup willen. Nou nee dus, het was keuze van fokker later of helemaal niks;)

Bij Olly´s ras vind ik lever het mooiste, maar fawn zou ik ook niet erg vinden als die beter was. In Olly´s nest zat maar 1 reu, maar ook bij hem gewacht tot 8 weken om te kijken of die wel ok was qua bouw ook, qua karakter zat wel goed.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:21

Hier geen echte fokker maar we hadden allemaal een voorkeur met 5/6 weken en nu achteraf gezien was iedereen zijn gevoel wel juist. Nala is heel rustig. Uit de boom kijkend en daarna wel excited. Heel fijn :D precies zoals ik zelf ben haha. Zo hond zo baas toch haha.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:52

Hier werd er ook pas gekozen na de nesttest, die op 7 weken was. Zig heb ik pas vanaf 2, maar die heb ik qua karakter (en vooral geslacht) gematcht met onze toenmalige beagle.

Vind het altijd zo grappig dat fokkers (ook de goede met de gezondheidstesten e.d.) dan zelf op kleur fokken (zoals blue merle) en jou er dan op afrekenen als je een bepaalde kleur wilt. Beetje double standard much := .
Mijn honden zijn puur toevallig 'mijn' kleur. Qua karakter pasten ze gewoon heel erg goed en als dat niet zo was geweest, had ik ze niet gehad. Ging wel opzoek naar de combi natuurlijk en zal dat voor de volgende hond weer doen. Heb ook wel nestjes laten gaan om kleur, maar dan had ik dus ook geen klik met 't karakter, want voor 'the one' ga ik echt wel overstag.

Zig is nog steeds snotterig en verkouden :(.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 23:04

Kenzo was 1 van mijn 2 voorkeur puppen en had mij niet uit gemaakt als ik zijn broer had toegewezen gekregen. 1 van de andere 2 dan was ik wel af gehaakt denk ik.

Kymo tja ach... Verhaal apart is in rassen (kruising) niet waar ik naar zocht. Logisch want is een rare mix haha. Had graag een pup gehad met 1 of 2 blauwe ogen. Gezien hij 2 bruine heeft klopt dat ook niet.
Qua vacht wou ik niet effen kleurig en wel wit er in. Wit heeft hij niet maar alle tinten bruin wel.
Qua maat zocht ik van chihuahua tm herder en hij zal er tussenin gaan zitten dus oke.
Vacht lengte wou ik geen korte stekel haren. Deze heeft hij niet maar ruw, lang en volle dubbele vacht heeft hij wel.

Wat ik zeker wou was hond met pit, met karakter, handzaam en leuke mix. Volgens mij uiteindelijk op alle punten geslaagd. Hij is hond nummer 6 en mijn droomhond qua uiterlijk heb ik nog nooit gehad en zal nummer 7 vast ook niet zijn. Ben echt een karakter mens en zal nooit kiezen voor 5 a 6 weken en dat is al vroeg. Echter met Kenzo had ik al een klik toen hij 2 a 3 weken jong was dus het kan zeker wel zo vroeg.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 23:18

Olly heb ik nooit gezien voordat ik hem nam haha. Nog grappiger, heb nog nooit een hond van dit ras gezien in mijn hele leven.. Hij was de eerste ;) Maar wel gewacht of de fokker hem ook goed genoeg vond met 8 weken dus. Kon gewoon niet even naar Litouwen toe om hem te zien helaas, dus tsja. Maar ja met importeren is het toch anders, vooral landen die wat verder zijn.

De volgende komt wel uit Duitsland, maar is nog 5 uur rijden, dus daar zal ik ook niet wekelijks gaan kijken. Ken die fokker heel goed, dus zou er veel mogen zijn, maar dat gaat helaas niet echt door de afstand.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 23:26

ZoZenn schreef:
Hier werd er ook pas gekozen na de nesttest, die op 7 weken was. Zig heb ik pas vanaf 2, maar die heb ik qua karakter (en vooral geslacht) gematcht met onze toenmalige beagle.

Vind het altijd zo grappig dat fokkers (ook de goede met de gezondheidstesten e.d.) dan zelf op kleur fokken (zoals blue merle) en jou er dan op afrekenen als je een bepaalde kleur wilt. Beetje double standard much := .
Mijn honden zijn puur toevallig 'mijn' kleur. Qua karakter pasten ze gewoon heel erg goed en als dat niet zo was geweest, had ik ze niet gehad. Ging wel opzoek naar de combi natuurlijk en zal dat voor de volgende hond weer doen. Heb ook wel nestjes laten gaan om kleur, maar dan had ik dus ook geen klik met 't karakter, want voor 'the one' ga ik echt wel overstag.

Zig is nog steeds snotterig en verkouden :(.

Je zegt het enigszins verkeerd. De meeste fokkers staat het tegen als je zegt dat je een bepaalde kleur wilt, er niet van wilt afwijken, en ook niet wilt wachten.

Ik wilde perse een blue merle van Sookie, het eerst nest was maar één pup, een Sable, daarna bleef ze leeg en daarna kwam Dana. Ook geen blauwe, maar dat terzijde. :+

Echter, dan haken superveel mensen af, want ze willen perse die bepaalde kleur maar willen ook niet wachten, dus die 'hoppen' van fokker.

Dat stoort fokkers, niet een voorkeur voor kleur.

Ik heb ook vrij vroeg aangegeven dat Dana qua nestgedrag mijn voorkeur hadden, toen eenmaal het keuzemoment daar was en madam was een echte prinses en diva met eigen wil wist ik het héél zeker. Ondanks dat ze toch niet blauw was. :=

Hier is het kleumseizoen ook weer begonnen.

Afbeelding

Afbeelding

En Harvey was zeer geconcentreerd!

Afbeelding

Morgen ga ik samen met Azmay en haar oordelende op de Brunssummerheide uitwaaien! Dan is de puppiewuppie alvast moe voor haar ingreep donderdag. :z

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 00:01

KimD schreef:
Je zegt het enigszins verkeerd. De meeste fokkers staat het tegen als je zegt dat je een bepaalde kleur wilt, er niet van wilt afwijken, en ook niet wilt wachten.

Oké, hier zou ik nog respect voor hebben. Maar.... Niet als de pups geboren worden, de juiste kleur er niet uitkomt en ik direct moet kiezen. Waar kies ik dan op? Nergens, want voor 6 weken zie je dus niks en dan zou ik de pup afwijzen op kleur. Karakter kan ik immers nog niks van zien.

Van de meeste fokkers, ook de goede testers, moet je toch echt direct kiezen. Daar kan ik sowieso natuurlijk niks mee en al helemaal niet als ik dan niet op kleur kan kiezen.

Ik heb best wel lang gewacht, wilde echt een reutje uit AJ z'n lijn :j.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 00:08

Karma heb ik ook op karakter gekozen, balto tja die was er zo dus niet zelf gekozen :+ Chansy heb ik 1 uur gezien en toen bleef die al, oude eigenaar zijn nieuwe vriendin was allergisch dus tja dan moet de hond weg natuurlijk 8)7 ik ben dus een sucker voor zielige verhalen _O-

Karma der nest, mocht er een teef bij zitten ga ik ook goed kijken naar karakter welke teef mag blijven (mocht we geluk hebben natuurlijk)

edit: ik wilde helemaal geen border collie :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 00:12

ZoZenn schreef:
KimD schreef:

Oké, hier zou ik nog respect voor hebben. Maar.... Niet als de pups geboren worden, de juiste kleur er niet uitkomt en ik direct moet kiezen. Waar kies ik dan op? Nergens, want voor 6 weken zie je dus niks en dan zou ik de pup afwijzen op kleur. Karakter kan ik immers nog niks van zien.

Van de meeste fokkers, ook de goede testers, moet je toch echt direct kiezen. Daar kan ik sowieso natuurlijk niks mee en al helemaal niet als ik dan niet op kleur kan kiezen.

Ik heb best wel lang gewacht, wilde echt een reutje uit AJ z'n lijn :j.

Ik heb het gelukkig nog niet meegemaakt, en zou ook per direct een nest laten liggen. Dan kom je waarschijnlijk met de verkeerde hond thuis...

Als jij bij het melden voor de wachtlijst aangeeft dat je perse die kleur wilt en daar niet van wilt afwijken, dan kan de fokker jou gewoon overslaan. Dat is waar de meeste mensen bang voor zijn, dat er dan niks tussen zit.

Zelfde met het reu / teef verhaal.

Voor het nest van Harvey stonden 10+ mensen op de lijst voor een teef. Wij schreven vrij laat en wisten dat voor een teef de kans nihil zou zijn. Dus overlegd, en voor de doeleinden die Kay ermee had was een reu ook prima. En Warempel, we waren de eerste. Dus ook eerste keus.

Er werden 3 reuen en 3 teven geboren, er is nog één iemand geswitcht, voor hun gezin maakte het ook niet uit.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 00:22

KimD schreef:
Als jij bij het melden voor de wachtlijst aangeeft dat je perse die kleur wilt en daar niet van wilt afwijken, dan kan de fokker jou gewoon overslaan. Dat is waar de meeste mensen bang voor zijn, dat er dan niks tussen zit.

Maar is dat dan zo erg? Ik wil dus heel graag of een bi blue of een red merle. Geslacht maakt mij niet uit.

Als er nou een heel nestje black and tan geboren wordt en ik zeg dat ik pas want absoluut niet mijn kleur (sorry dexter :(:) ), is dat dan erg?

Of is dat niet wat je bedoelt?

Ik zou niet een hond nemen om zijn kleur alleen maar misschien wel een hond laten om zijn kleur.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 00:25

Kaus schreef:
KimD schreef:

Maar is dat dan zo erg? Ik wil dus heel graag of een bi blue of een red merle. Geslacht maakt mij niet uit.

Als er nou een heel nestje black and tan geboren wordt en ik zeg dat ik pas want absoluut niet mijn kleur (sorry dexter :(:) ), is dat dan erg?

Of is dat niet wat je bedoelt?

Ik zou niet een hond nemen om zijn kleur alleen maar misschien wel een hond laten om zijn kleur.

Nee, ik vond dat ook niet erg om langer te moeten wachten. Maar je hebt mensen die dan vinden dat ze lang genoeg gewacht hebben, en 'opeens' dan toch maar een andere kleur kiezen omdat ze perse een hond willen, en dus niet willen wachten op 'hun' kleur.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 00:33

Ah ja op zo'n manier.

Ik verander ook altijd van mening over kleur :') Eerst wilde ik absoluut een blauwe cattle met oogvlek en nu wil ik alleen nog maar rooien en vind ik de blauwen een beetje raar. Alsof dat niet de kleur is die hoort.

Kelpie vind ik bruin nog steeds gaaf maar vind black and tan wel heel chique. Blauw vind ik het mooiste <3 Maar die gaat er sowieso nooit komen ivm gezondheid :n

En vroeger wilde ik suuuuper graag een langharige (aussie of border) blue tri merle en nu vind ik dat echt niet meer mooi :=

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 01:02

In Skip zn advertentie stonden iets van 3 reuen en 2 teven. Toen ik belde had hij nog 2 reuen. Andere mensen hadden via de berichten functie op marktplaats een pup uitgezocht. :+ omdat de Fokker dat weekend naar de andere kant van het land ging, moest ik direct kiezen want hij wilde niet een pup "voor niets" 3 uur in de auto meenemen. Ik heb toen gezegd dat ik wel naar Groningen kwam. Daar de keuze gemaakt om voor de zwarte te gaan. Was iets fijner gebouwd en zou iets meer de kat uit de boom kijken en was wat rustiger. Omdat ik in een flat woon en dit mijn eerste hond zou zijn, ben ik dus voor de zwarte gegaan. Al vond ik de keuze wel lastig want de bruine was ook erg gaaf! En de zwarte past prima bij me: Skip

Wel grappig dat Skip me direct opviel op de foto's van de advertentie. Ergens had ik al een "klik" terwijl dat later toen ik de advertentie nog eens door keek pas opviel.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 03:53

Ik heb na 3 uur gekozen voor toch een teef uit het nest van Olivia. Waren alleen maar teefjes en een hond sprak mij heel erg aan.

Wel de hele tijd contact gehouden met de fokster en iedere dag gevraagd wat de pups hadden gedaan. Na 5/6 weken daarheen gereden en op basis van de verhalen had ik een oogje op 3 van de 5 pups. Op de heenweg te horen gekregen dat deze pup echt helemaal van mij zou worden en ook op mijn naam zou komen, dus viel 1 pup van de 3 alweer af. Voor mijzelf wilde ik namelijk een hond met veel temperament.

Ben toen voor Olivia gegaan omdat ze veel temperament had, maar wel ging slapen als ze genoeg activiteiten had gehad. Andere pup met evenveel temperament ging dan net in een soort kleuter overdrive en was te geprikkeld.

Was toeval dat de hond die ik had gekozen ook de hond was waardoor ik had besloten toch een teefje van dit nest te willen. Oh en ze had de perfecte kleur.

Ze was wel de enige die niet naar ons toe kwam en gewoon het eerste uur onder de bank heeft liggen pitten. := fokster heeft haar eronderuit moeten halen zodat we haar ook nog even konden bekijken.

Deze fokster werkte heel fijn met kiezen. Ze keek naar je ervaring en op die basis gaf ze meer of minder keuze. Veel vonden Olivia wel erg mooi ( blue brindle ) maar ‘ mochten ‘ haar van te voren al niet kiezen door haar karakter.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 04:59

Oh en kleur went, karakter moet je aan staan.
Ik bedoel maar ik vind herders met veel zwart en effe zwarte rug helemaal geweldig. Kenzo wat dat betreft te weinig zwart en zijn rug is echt gemengd zwart/bruin. Vind ik normaal erg lelijk maar bij hem staat het geweldig whahaha.
Zijn karakter was waar iknals een blok voor viel en past nog steeds 100% bij mij. Wat doet uiterlijk er dan nog toe.

Vandaar dat ik voor 2de hond zo uitgebreid kon zoeken tussen enorm veel zeer verschillende rassen. Het uiterlijk is uiteindelijk altijd mooi hoe lelijk ze eigenlijk ook zijn. Het karakter moet bij je passen. Karakter moest energiek, baasgericht, zelfstandig, doorzetter, niet angstig zijn. Graag fors van bouw wat hou niet van sprieterige honden. Hoe de pup uiteindelijk uit groeit zie ik uiteindelijk wel weer maar basis karakter is wat precies bij mij past en dit nu zo proberen te begeleiden dat dit ook zo blijft.

Karakter kun je natuurlijk deels nog beïnvloeden en bij schaven maar de aanleg blijft in principe aanwezig.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 07:47

Hier kiezen we rond de 6 weken, wij kiezen als eerste en nieuwe puppykopers kunnen hun voorkeur door geven. Dan gaan bepalen wij of de pup ook daadwerkelijk kwa karakter bij de nieuwe eigenaar past. De pups die naar het buitenland gaan worden zoiezo altijd door ons gekozen omdat de eigenaar meestal niet komen kijken, we weten wat ze zoeken in een pup dus kunnen wij dat beter beoordelen.
Tot nu toe enkele keer gehad dat de voorkeur die de mensen hadden niet bij hun paste maar meestal komt het wel goed.
Als er mensen op de wachtlijst staan en die geven na geboorte al aan dat ze bepaalde pups niet willen ivm kleur heel banketstaaf dan kies ik andere mensen van de wachtlijst, een keer niet gedaan en dan uiteindelijk met 6 weken blijkt dat de pup die ze niet willen door de kleur het beste bij hun past met als gevolg ze willen de pup niet en ik moet een nieuw baasje zoeken met 6/7 weken terwijl ik er van te voren genoeg op de wachtlijst had.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 08:02

Bij Sofie was ik bij de geboorte en wilde ik absoluut geen van de pups (ik ben geen fan van kleine hondjes, kleine hondjes ook niet van mij). Ik had van tevoren geroepen dat het twee reutjes en een teefje zouden zijn. Bevalling ging heel moeilijk, na twee reutjes in stuit, met heel veel hulp geboren, moesten we naar de dierenarts voor een keizersnede want er zat nog een pup in maar die kwam niet. Toen riep ik voor de grap "als de derde een teefje is is ze voor mij!".

De derde was een teefje, dus ondanks dat het een grap was ben ik daarna wel heel hard na gaan denken. Ik woonde op kamers en leefde nogal onregelmatig, dus een grote hond kon echt niet. Maar een chihuahua....

Het gevolg ligt nu op m'n schoot, en in die 3,5 jaar heb ik nog nooit spijt gehad. Gezelschap, leven in huis, veel contact met mensen op straat, en madame gingen in het begin en een tas mee op de scooter en dat vond ze fantastisch. Het aanpassen aan een huisje-boompje-beestje bestaan had ze wel wat moeite mee.

Toen we op zoek waren naar een labrador teefje hadden we wel een duidelijke voorkeur voor kleur, absolute voorkeur voor geslacht (ik heb niets met reuen). Bij een nestje wezen kijken naar een teefje met de verkeerde kleur en een kruising, maar sprak erg aan op de foto's. Absoluut geen goed gevoel bij het nest en de fokker, dus laten gaan. Tweede nest waar we gingen kijken was 1 bruin teefje over en 7 reutjes. En de teefje was het leukst en voelde goed. Dus die ligt nu hier in haar mand te ronken.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 08:22

Hier had ik op voorhand aangegeven dat ik een merle wou. Red of Blue en een teef.
1ste nest was er alleen een blue merle reu. Nouja jammer dan wachten we.
2de nest waren er 2 blue merle reutjes en 1 blue merle teef.
Wij zijn elke 2 weken langs geweest (1,5uur rijden). Op week 6 wisten we dat ze voor ons was.
Stonden nog bij iemand anders op de wachtlijst maar die hadden alleen maar black en bleu merle bi's.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 08:37

Ik heb bij mijn eerste border geroepen het moet een eered reu zijn met stamboom. Ik ben thuis gekomen met een zwart witte pup van 4 maanden uit het asiel
Mijn 2e border moest een eered reu met stamboom zijn. 2 punten zaten goed, maar Kenai is bruin.
Mijn 3e nu roep ik geen kleurvoorkeur meer maar het moet echt een teef worden. (Stiekem wel in mijn hoofd liefst zwart wit en het zal van de pups afhangen of ik er vanaf wijk). Van geslacht ga ik dit keer niet afwijken.

lotteenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:41

Even terug komend op het behoefdes doen probleem. Ze heeft een dag daarna besloten het toch weer bij m'n vriend ook te doen :'), dwars dametje dat het is.

Ik heb alleen het idee dat ze het soms koud heeft s'avonds tijdens het wandelen aan de andere kant het is een husky denk ik dan.. of is het wel beter om nu een jas te kopen nu ze nog zo klein is?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:42

gewoon goed bezig houden tijdens het wandelen dus niet 15 min still gaan staan, ze is nog puppy dus die echte wintervacht is er nog niet. Nu het wat kouder word zal ze die snel gaan aanmaken

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:05

Ik vind het zelf een beetje overdreven om met dit weer al een jas aan te doen, zo koud is het helemaal niet. Mijn pup kreeg ik half november vorig jaar en die heeft nog nooit een jas aangehad..en dat is een hond zonder ondervacht en met een hele korte, dunne vacht;p Maar ja, die ging zelf ook gewoon lekker in de sneeuw spelen, moest de tuin deur open laten, die wilde alleen maar naar buiten toe in de kou haha.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 17:11

Hier krijgt ze toch echt al een jasje aan als ze echt aangeeft t koud te hebben. Helaas zijn de dunne jasjes echt al geen *** meer waard omdat het klittenband niet meer blijft zitten. En die nieuwe jasjes zijn voor nu veel te dik. Maar helaas het is niet anders, als ze het koud heeft gebruikt ze haar lichaam alles behalve fijn en daar krijgt ze last van. En daar plukken we dan de rest van de week weer last van. Als dat met een jasje op te lossen is dan doen we dat maar.

Een tijdje geleden gingen daar interessante thermo beelden van rond op FB. Die ik natuurlijk nu weer niet terug kan vinden. Daar lieten ze ook het verschil zien tussen kortharen zonder ondervacht van het zelfde ras. Waarbij 1 hond duidelijk een jas wilde en het echt koud had terwijl de andere prima zonder jas kon en het ook echt minder koud had.

gevonden, alleen niet op fb.

https://digidog.nl/hondenjas-onzin-toch-nuttig/

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:31

INtressant om te zien. Zeker omdat ze ook een aussie gebruiken. Het vb met de whippets zal jij ook merken met chick en boellie zeker?

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:32

Vind jasjes verder prima hoor, maar met dit weer al? Terwijl het nog wel heeeel wat kouder gaat worden. Olly zie ik ook weleens rillen, maar die is tijdens het wandelen zo in beweging, dat ik een jas niet nodig vind. En schat zo in dat een jas bij hem ook zo kapot is, die gaat overal doorheen. Met training zou die er wel eentje aankrijgen als er een koud windje staat en hij moet wachten.

Mijn teckel heb ik geen jas voor nu, als het echt koud gaat worden, krijgt zij er ook wel eentje aan. De oudste hond is een dikzak met hele dikke vacht, die lijkt het nooit koud te hebben.