Puppy erbij 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 09:17

Laat maar zitten aangezien mensen toch niet lezen wat er geschreven wordt. :')

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 09:18

KimD schreef:
Laat maar zitten aangezien mensen toch niet lezen wat er geschreven wordt. :')

Dat werkt wel twee kanten uit vind ik :'). Veel van wat door anderen geschreven werd buiten jou en Zoe om, werd door jullie ook wel anders geïnterpreteerd geloof ik als wat er geschreven werd ook als ik zie dat er telkens alleen maar gesproken wordt over maar ik wil als fokker niet iemand die maar 1x komt, terwijl er al vaker aangegeven werd dat ik (om mezelf even als voorbeeld te gebruiken en omdat daar ook op gereageerd werd) in ieder geval het niet had over maar 1x komen bv maar dat er een middenweg in te vinden is in mijn mening dan. Ik heb m'n vorige berichtje nog ge-edit. Voor mij is er in ieder geval wel een middenweg hierin en niet maar 1 goede manier en daarin zullen velen hier onderling in van mening blijven verschillen denk ik dus denk dat we sowieso niet veel verder gaan komen met deze discussie.

EDIT

Onze fokster heeft zich helaas ook verkeken op een gezin welke alles heel mooi liet zien, en uiteindelijk niet wisten wat ze met een herder pup aan moesten (en die zijn meermaals geweest ook vooraf want ik was de enige van het nest dan welke later erbij kwam als popkoper zijnde). Die hond is nu een jaar oud en met 6 maanden herplaatst en heeft neurotisch gedrag ontwikkeld. Doodzonde. En daar voelt de fokster zich ook echt klote over. Dit was haar 6e nest dus ook met haar ervaring blijkt toch dat niet alles feilloos werkt helaas.

Maar ik ben idd wel van mening dat je face to face natuurlijk mensen het beste leert kennen wel ja en het makkelijkst door 'leugens' heen kijkt en dat je als zowel fokker en koper daar wel het verstandigst aan doet; elkaar zo goed mogelijk te leren kennen in jouw situatie met wat mogelijk is hierin.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 09:56

Ik begrijp beide kanten :j stel ik zou een nestje fokken zou ik ook die mensen aan een complete screening onderwerpen denk ik := zou dat echt niet los kunnen laten. Maar, ik ben dus ook absoluut geen mensenmens.

1x vind ik ook erg summier hoor. 2x eigenlijk ook wel haha.
Ik had prachtige plannen om een paar dagen verlof op te nemen en dan bij die vriendin te overnachten zodat ik elke dag naar de pups kon enzo. Zij woont vlakbij.
Maarja helaas is dat dus allemaal niet doorgegaan.

Wel een voordeel was dat de fokker en ik elkaar al een keer gezien hadden en dat we dus beide goed bevriend zijn met dezelfde persoon dus dan “ken” je elkaar toch al wel een beetje.

@CB ohnoooo heel veel beterschap voor Arya! :\ :(:) wat sneu dat precies de camera kapot was en ze een hele tijd in de poep heeft moeten liggen -O- hopelijk is het snel over!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 10:02

Jaa, ik vind eisen stellen als fokker zijnde en verwachtingen stellen ook echt heel normaal en screenen is zeker belangrijk voor beide partijen :) Soms lopen dingen idd toch anders als dat je het het liefst had willen zien gebeuren maar dat hoeft niet slecht te zijn natuurlijk. Bij het aantal fokkers waar ik naar had gekeken, welke in m'n top 3 stonden zeg maar, begon het ook al met het invullen van een flinke vragenlijst waarin je al uitgebreid antwoord moest geven op van alles en nog wat bv. voor je dan contact legt om face to face kennis te maken en dat vond ik bv. al een mooi begin. Denk dat het van beide kanten gewoon belangrijk is om elkaar zo goed mogelijk te leren kennen, maar de werk/handelswijze zal toch gewoon voor iedereen verschillend zijn en dat moet ook kunnen vind ik :j Iedereen heeft toch vaak andere denkwijzen en meningen over dingen. Maar ik vind dat aan dit topic ook wel weer fijn hoor, want het zet mij met sommige dingen vaak juist wel weer aan't denken en stelt me dan weer open om meer te leren. Maar met sommige dingen zul je het soms ook gewoon niet eens worden met elkaar haha.

En jaa ik vind het zo sneu voor d'r. Ze is nu al 3x buiten geweest (lucien is net weer terug) sinds vanochtend half 8 en blijft maar bezig en ze is onrustig en aan't janken pff. Komt nu nagenoeg niks meer uit, maar de drang is er wel de hele tijd. Maar even aankijken zolang ze wel nog eet en vooral genoeg drinkt en anders bel ik morgen de DA. Die zal nu nog niet veel doen behalve zeggen kijk het nog even aan. Maar houd d'r wel in de gaten. Mocht het echt verergeren dan ga ik straks nog bellen. Ze zijn gelukkig op werkdagen tot 20.00 open ook (maar we kunnen ze 24/7 bereiken in principe). Ik ben idd nog even aan't kijken nu dat ik zometeen ergens een nieuwe camera ga halen voor vannacht en anders slaap ik onder op de bank mocht het vanavond nog zo zijn.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 10:35

Wij hebben Abby natuurlijk als 'herplaatser' van 9 weken ( dus konden daarvoor ook niet langs komen) maar de Fokker wist binnen 10 minuten dat ze de juiste keuze maakte. Binnen de 9 weken ervoor was ze nooit snel naar mensen toegelopen en binnen 10 minuten lag ze op mijn schoot te slapen.
Het is een echte appenzeller, die krijg je niet zo makkelijk voor je gewonnen.

Ik werk in de ggz en ik kan je zeggen dat iemand 10 keer laten komen nogsteeds een mooi toneelstukje kan zijn, nog mooier dan online en daar prik je echt niet doorheen. Dus 1 a 2 keer of 5 a 6 keer maakt echt bar weinig verschil. Want ook die 1e keer zie je of het karakter bij iemand past. Ik zeg zeker niet dat het verkeerd is om vaker te gaan en hadden we geen herplaatser had ik graag vaker gegaan.
Maar als iemand 6 keer nodig heeft om te zien of een eigenaar bij een pup past, dat gaat imo wat ver.

Hetzelfde dat ik vorige week ergens las dat bij een Fokker er een contract getekend moest worden dat de pups alleen bij medische noodzaak en na overleg gecastreerd mochten worden. Ik haak dan gelijk af, het zou gaan om een pup voor mijn oma en die gaat niet met een ongecastreerd teefje lopen. Het risico op een nestje of abortus en tevens een vol teefje kan niet bij onze gecastreerde rottweiler logeren dus is geen optie.

Als fokker zal je vertrouwen en/of mensenkennis nodig hebben als je je pups goed wil plaatsen of alleen binnen besloten kring plaatsen.

----

Cursebreaker wat vervelend dat jullie haar niet gehoord hebben! Maakte ze toen je beneden kwam wel kabaal of niet echt? Beterschap!
Laatst bijgewerkt door smurffie op 30-06-20 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 10:43

@smurffie goed verwoord! Zo zie ik het inderdaad ook.
Heel gaaf wel als de hond ook zo duidelijk voor jou kiest he? Toby was ook zo. Die liep in de opvang overal achter mij aan, 'ik ga met jou mee' - en pods zijn ook niet bepaald labradors ;)

@CB ach gossie ook echt onrustig en janken ja? Dan voelt ze zich echt niet lekker! Arme ziel :(:)
En wat je zegt: discussie is prima, dat is constructief en leidt vaak tot nieuwe inzichten :j En over sommige dingen worden mensen het gewoon niet makkelijk eens - dat is ook prima! Heb je er in ieder geval even over nagedacht, en dan blijf je alsnog bij je eigen standpunt: niks mis mee :)

Ow, die kleine draak hier... Ik loop even naar het toilet, restant van mijn strawberry-crumble stond nog op tafel. Toby pikt eigenlijk zelden of nooit iets. Maar dit was blijkbaar te verleidelijk, want toen ik terug kwam, was het restje crumble op :') Boefje!

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 10:47

Ik vind het goed hoor Zoe dat je eisen stelt aan je pupkopers. Dan weet je zeker dat de mensen die niet serieus genoeg zijn om bij jou een pup te kopen gelijk weer afvallen. En dan is een ander die wel graag bij jou een hondje weg wil weer gelukkig :)

Wij zijn 3 keer wezen kijken. Waren vanaf 3 weken welkom. En voordat de honden geboren waren hebben we al eens een kennismaking gesprek gehad. Aantal maanden voordat de pups geboren waren.
Zijn bij 3-5-7 weken geweest, en bij 8 weken hebben we hem opgehaald :)

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:01

Het ligt er ook gewoon of je mensen al kent. De fokkers waar onze laatste hond vandaan kwam die zag en sprak ik al wekelijks tijdens de training. Maar ondanks dat wilde ik zelf de ontwikkeling van de pups graag volgen. Ik reed dus met liefde en plezier iedere week op en neer. Soms alleen, soms ging mijn man mee en we zijn ook twee keer met het hele gezin geweest.

Pupkopers maar een of twee keer zien, vind ik ook echt heel weinig. Zeker als ze al vanaf de dracht weten een pup van die fokker te willen. In acht weken tijd moet het toch lukken om minstens vier keer langs te komen? Het is toch ook fijn om de pups goed te volgen en met ze te knuffelen?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:06

Oh, als ik dit zo lees, krijg ik een slecht gevoel over mezelf :o Wij zijn 2x geweest, 3de keer is bij het ophalen. Nu kent de fokker mijn moeder wel (die overigens maar 1x langs is geweest bij de eerste hond, ivm 6 uur enkele reis met OV), en kent de fokker mij via mijn moeder. Maar als ik dan lees dat je zo vaak heen zou moeten, dan denk ik dat we niet goed bezig zijn geweest. :o

Cursebreaker: ohh die deel ik met alle liefde hoor :D
Beterschap met Ayra! :(:)

Skippy02: hopelijk heeft het op zijn minst gesmaakt :') onze katten pakken soms dingen (denk je alles goed te hebben verborgen) om er aan te zitten, paar hapjes en dan maar weer te laten liggen want zo lekker was het nu ook weer niet :') Hopelijk krijgt de pup die manieren niet mee.

Voor de katten eigenaren, hoe hebben jullie je pup aan de katten laten wennen? We hebben nu zolder vrij gemaakt voor de katten zodat ze een rustplek hebben in huis, maar ben wel benieuwd hoe jullie die kennismaking hebben gedaan. :j

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:12

Ohhh boefje die Toby :D Ot zou het ook pikken hoor. Die is gek op aardbei haha.

Ik heb nu een afspraak en ze kon niet mee, dus dan FaceTime ik dr :+

Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 11:13

Hier gewoon erbij gezet. onze katten zijn niet zo moeilijk en boellie heeft ze nooit gepest. Chick kwam als herplaatser en was binnen 5 min 2x op der neus gemept en sinds dien is er niks aan de hand. Djessey vind t net speelgoed maar de katten trekken duidelijk een grens.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:13

Creatieve oplossing, Warboel. :D

kiwiwitje schreef:
Hier gewoon erbij gezet. onze katten zijn niet zo moeilijk en boellie heeft ze nooit gepest. Chick kwam als herplaatser en was binnen 5 min 2x op der neus gemept en sinds dien is er niks aan de hand. Djessey vind t net speelgoed maar de katten trekken duidelijk een grens.

Dus eigenlijk vanaf dag 1 laten kennismaken? De katten weten wel wat een hond is, dat scheelt maar hebben er nooit echt meer dan een paar uur mee samen gezeten. Ik hoop zelf met de ruimte die de katten nu hebben waar de hond niet bij zal komen, dat het ook niet tot een gevecht gaat uitlopen. Maar wil liever goed voorbereid zijn.
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 30-06-20 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:15

Nayomie schreef:
Oh, als ik dit zo lees, krijg ik een slecht gevoel over mezelf :o Wij zijn 2x geweest, 3de keer is bij het ophalen. Nu kent de fokker mijn moeder wel (die overigens maar 1x langs is geweest bij de eerste hond, ivm 6 uur enkele reis met OV), en kent de fokker mij via mijn moeder. Maar als ik dan lees dat je zo vaak heen zou moeten, dan denk ik dat we niet goed bezig zijn geweest. :o

Cursebreaker: ohh die deel ik met alle liefde hoor :D
Beterschap met Ayra! :(:)

Skippy02: hopelijk heeft het op zijn minst gesmaakt :') onze katten pakken soms dingen (denk je alles goed te hebben verborgen) om er aan te zitten, paar hapjes en dan maar weer te laten liggen want zo lekker was het nu ook weer niet :') Hopelijk krijgt de pup die manieren niet mee.

Voor de katten eigenaren, hoe hebben jullie je pup aan de katten laten wennen? We hebben nu zolder vrij gemaakt voor de katten zodat ze een rustplek hebben in huis, maar ben wel benieuwd hoe jullie die kennismaking hebben gedaan. :j

Ertussen gezet. "Hier hebben jullie nog één puppy :+"

Note: wij hebben super makkelijke sukkels van katten. _O-

Inmiddels komen de honden en katten maar nog zelden samen. Ze zien elkaar wel dagelijks want de ren staat buiten natuurlijk. Maar echt samen zijn ze nog maar zelden.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:18

@warboel haha, aardbeien ZIJN ook gewoon lekker natuurlijk!
Ow, heerlijk, facetimen met de hond! :') <<)

Voor wat betreft katten in huis geen ervaring: ik heb geen katten ;) Maar de buurkatten gaat eigenlijk gewoon prima. Dat zijn stoere, rustige katten, die niet gaan rennen. Toby snuffelt, katten geven hem kopjes, niks aan de hand. De stalkatten worden ook gewoon genegeerd, die zijn ook niet bang en dat gaat ook prima. Katten die zomaar op straat gaan rennen daarentegen... }>

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:24

Haha ondeugende Toby.

Hier gelijk eerste dag Senna tussen de katten laten lopen. Nu waren de katten een beer van 50 kilo al gewend.

Hier Senna op zaterdag uitgezocht rn de zondag opgehaald. Moesten ff tuin puppy proef maken. Ze heeft ons ook eigenlijk uitgekozen. Was niet weg meer te krijgen bij onze kleine.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:32

Gitta_: Welkom! Nog even geduld hebben tot de pup er daadwerkelijk is of nog even van je rust genieten, haha. Wat voor ’n pup krijgen jullie? Ik vind het ook wel apart dat er geen foto’s gedeeld worden, maar heb dan ook geen ervaring met showers dus wellicht is dat in die wereld normaal? Ik kan me wel voorstellen dat je daarin teleurgesteld bent. Als je lang moeten wachten is één foto per week al ontzettend leuk. Melle kwam bij mij veel sneller op m’n pad dan verwacht, maar ik kreeg van de fokker zelfs afgedrukte ‘babyfoto’s’ mee na de eerste keer kijken, vond ik zo lief! Ik zie inmiddels in de reactie van Warboel dat het om een Whippet gaat, leuk!

Detroit: Prachtige naam! Weer eens wat anders dan de standaard namen Luna, Max en Daisy. :’)

Warboel: Fijn dat jullie ook veel thuis zijn en tijd hebben voor de pup. Voor mij was dat ook wel deels een vereiste om eraan te kunnen beginnen en dit pakte gelukkig goed uit. Ik studeer nog en loop daarvoor ook wekelijks stage, dus qua oppas moest het gewoon goed geregeld zijn. Het voordeel van thuis wonen en mijn opa en oma een straat verderop hebben helpt wel heel erg, dus de achterban is er. Onze honden zijn zeer zelden alleen eigenlijk, alleen als we toevallig met z’n vieren uit eten gaan of even naar een familieverjaardag.

Nayomie: Wat tof, een Oud-Duitse Herder. Nog even in spanning afwachten dus, maar geduld wordt beloond! Welkom. :) Ik heb geen katten, dus kan je daar niet mee helpen.

x_Jeanine_x: Puppy’s en selfies maken is geen goede combi heb ik al gemerkt, maar wat een dotje is het! Mijn moeder hoopte stiekem dat ik ook voor een Teckel wilde gaan. :’) Leuke naam ook, Yoshi!

NorwayFjord: Vervelend dat Mulan aan het rommelen is met diarree. Hopelijk knapt ze snel weer helemaal op.

cursebreaker: Wat sneu dat ze ziek is. Hopelijk knapt ze snel een beetje op. :(:)

Skippy01: Whahaha, stoute Toby!

punjab: Leuk is dat hè, als een hond je uitkiest. Dat had ik dus met Melle eigenlijk ook. Ik ging erheen met het idee een teefje te willen, maar was op slag verliefd op Melle en dat was wederzijds.

Wat betreft de ‘kijken’-discussie ben ik ook niet heel vaak wezen kijken, maar dat komt omdat Melle pas op mijn pad kwam toen hij eigenlijk al vrij snel weg mocht. Als ik het nestje echt vanaf de geboorte zou volgen, zou ik wel graag vaker willen kijken, maar ik heb er ook wel begrip voor als een fokker daar niet iedere week op zit te wachten. Ik moet zeggen dat deze fokker wel erg veel tijd besteedde aan de kennismaking en ook echt wel navroeg of ik wist wat voor ’n hondje ik in huis ging halen omdat ze verwacht dat Melle wel een pittig karaktertje heeft.

Met Melle gaat het goed. Hij is vannacht (ik slaap momenteel op de grond beneden) zelf even in de bench (met het deurtje open), dus ik was helemaal trots. Ik vind het wel lastig omdat mijn visie nogal strookt met die van m’n ouders en ik natuurlijk thuis woon. Zij zijn meer van het ‘negeren’ en ‘haal ‘m pas uit de bench als hij stil is’ terwijl ik wil dat zijn bench een veilige, fijne plek voor hem is.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:39

@blijnijn Hier was het met de eerste hond zo dat het advies nog was 'niet uit de bench halen'. Mijn vader was daar héél stellig in... Dacht hij. Hij was uiteindelijk de eerste die eruit ging 's nachts als de pup ging piepen, want het was écht zooooo zielig :+ Soms is het wel handig als je ouders óók softies zijn (met de honden dan, mijn vader was militair, wij zijn een stuk rechtlijniger opgevoed haha)

Je moeder heeft zelf teckels dan, dat ze daarop hoopte? Of ze vindt het gewoon leuke hondjes?

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:43

Skippy01 schreef:
@blijnijn Hier was het met de eerste hond zo dat het advies nog was 'niet uit de bench halen'. Mijn vader was daar héél stellig in... Dacht hij. Hij was uiteindelijk de eerste die eruit ging 's nachts als de pup ging piepen, want het was écht zooooo zielig :+ Soms is het wel handig als je ouders óók softies zijn (met de honden dan, mijn vader was militair, wij zijn een stuk rechtlijniger opgevoed haha)

Je moeder heeft zelf teckels dan, dat ze daarop hoopte? Of ze vindt het gewoon leuke hondjes?

Mijn vader is meer zoals ik, maar mijn moeder is daar wat harder in. Komt ook door mijn opa en zijn manier van met honden omgaan, die strookt ook niet met die van mij. :') Mijn vader is degene die zegt "Vind jij dit niet zielig? We moeten hem eigenlijk negeren, maar ..."

Wij hebben thuis nog een Yorkshire Terriër x Shih Tzu en een Labradoodle. Dat zijn echt onze gezinshonden zeg maar. Ik woon nog thuis, maar wilde graag een eigen hond om lekker mee aan de slag te kunnen op mijn manier. Dat mocht ook en we hebben de afspraak gemaakt dat het mijn hond is, ik alles betaal, maar dan ook bepaal hoe ik hem opvoed. In de praktijk krijg ik dus best veel goedbedoelde tips, maar dat vind ik soms wel lastig. Ik ben al zo bang het fout te doen en dan ook nog 'commentaar'. :')

Ze heeft geen ervaring met Teckels, maar vindt het gewoon leuke honden. Ik ben zelf één keer in m'n leven gebeten door een hond, een Teckel. Daar word ik nog steeds om uitgelachen, maar hij had me echt tot bloedens toe te pakken.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:54

Wij hebben pup ook gelijk bij de kat gelaten. Kat even paar keer kijken en als hij wild deed zwaaide ze paar keer met haar poten en toen was het klaar :+
Nu zitten we altijd samen op de bank
Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:56

@blijnijn ah ja, vaders zijn stiekem gewoon softies denk ik! haha
Mijn opa en oma hadden vaak honden die ze dan ook weer weg deden met hetzelfde gemak. Niet nodig te zeggen dat dat ook niet strookt met mijn visie. Maar mijn vader heeft daar dus echt het andere uiterste aan overgehouden: je hebt ze, je zorgt ervoor. Geen gezeur. Als je er niet voor zorgt tot ze omvallen, moet je er niet aan beginnen. Mijn moeder heeft daardoor 9 jaar medicatie geslikt: mijn vader en ik wilden onze spaniel écht niet kwijt. Maar moeders bleek enorm allergisch. Om die reden wilden zij een 'krullenhond' en dat is uiteindelijk een labradoodle geworden ook - nadat een eerdere zoektocht naar een barbet op niks uitliep (en wij zijn niet zo 'ras-vast', althans, niet meer nu een spaniel (springer of cocker, dat waren mijn liefdes en die van mijn ouders) geen optie meer is voor mijn ouders ivm mijn moeder's allergie, en dus voor mij ook niet meer handig, mijn ouders zijn mijn primaire oppas ;) )

Ow, jij door een teckel. Ik door een old english sheepdog, een schapendoes, en mijn eigen springer spaniel. Ook niet echt de rassen waarvan je het verwacht he? ;) To be fair: de OES was ik als peuter ook gewoon aan het vervelen, dat was echt een goedzak, maar ook hij had zijn grenzen, en we waren nét buiten het blikveld van ouders en vrienden op dat moment. Sh*t happens. De schapendoes was een heel slecht gesocialiseerd exemplaar, die mocht daarna ook niet meer los als er kinderen over de vloer waren bij de eigenaren. En de spaniel was van mijzelf en had een afwijking in zijn koppie, kon hij ook niets aan doen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:13

Thanks voor het delen van jullie ervaringen! Nou, dan ga ik ook gewoon voor direct doen ipv het bijzonder maken, direct de hond en de katten samen zetten en even goed in de gaten houden. :j

Nynkster: ah gut, wat een heerlijk stel <3

Grappig om verschil in benchtraining te zien, ook binnen 1 huishouden. Ikzelf denk dat we gaan voor negeren voor huilgedrag en eruit laten op het moment dat het stil is. Maar wellicht dat dit verandert op het moment dat ik weet welke pup het wordt en meer weet van het karakter. :j Ik heb inmiddels ervaren dat iedere hond anders is en iedere hond wat anders nodig heeft.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:57

Ik heb geen van onze honden laten huilen. Als ze huilen is er iets wat ze niet prettig vinden, die associatie wil ik liever niet hebben, het huilen ben ik dus liever voor.

Ik heb de hele gedachtegang achter het negeren en belonen als ze stil zijn ook nooit begrepen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:57

Hier idd ook gewoon kat/homd meteen samen, maar we hebben ze ook tegelijkertijd in huis gehaald en ze zijn samen opgegroeid dus dat is toch ook wel heel anders als dat de een al ouder en in huis is en een ander erbij komt. Ik ben er wel wekenlang heel intensief mee bezig geweest in het begin om ze te begeleiden in de omgang, omdat ze toch beiden moesten leren hoe ze het beste met elkaar om konden gaan; spreken immers 'een andere taal'. Dus de pup leren dat er niet opgejaagd wordt bv. (en tuurlijk zijn er katten die hun grenzen aangeven maar in ons geval was Sansa ook nog een jonge kitten en wilde ik dat niet gewoon op z'n beloop laten, om beiden in bescherming te nemen) en met de kat geluk gehad ook dat ze gewoon graag gezelschap wilde en Arya vanzelf op zocht; ze heeft eigenlijk ook nooit geblazen of gemeen gedaan naar de Arya toe. Ik kan dus weinig zinnigs zeggen verder hihi. Katten geven meestal wel een grens aan, maar ik vind het wel belangrijk om daar die eerste weken toch ook echt goed bij te zijn, zeker als ze veel in dezelfde ruimte zijn samen. Als een van de partijen het namelijk echt niettt leuk vind en de ander blijft zich opdringen, moet er naar mijn idee wel ingegrepen worden. Katten kunnen echt flinke schade toerichten, andersom ook natuurlijk, dus je moet ze toch wel tegen elkaar beschermen een beetje. Maar is even aankijken ook hoe ze reageren straks op elkaar en ook hoe snel de pup eventueel overprikkeld raakt ofniet, want dan kunnen ze door overprikkeling ook weer sneller willen gaan opjagen bv. en dan kreeg Arya bv. verplicht even rust in de bench. Hangt ook af van hoe de kat in kwestie reageert. Blijft die rustig of gaat die rennen, etc? Dat zal een hele andere reactie namelijk opwekken bij de pup ook weer. Ik zou in eerste instantie idd wel gewoon in open ruimte samen zetten en dan even kijken hoe dat gaat en daarop reageren. Misschien regelt de kat het zelf door even duidelijk te zijn, maar misschien dat jij toch wat meer moet begeleiden erin.

Dit is bv. standaard zo hier elke dag:
Afbeelding
Afbeelding

Ze knagen vaak aan dezelfde snack, ze spelen heel leuk samen, ze pesten elkaar ook wel eens haha. Sansa staat ons op te wachten als we terugkomen van wandeling en dan krijgt Arya kopjes van d'r en dan gaat ze Arya helemaal na snuffelen. Ze zoeken elkaar echt altijd op. Is echt genieten. Denk dat wij wel echt geboft hebben hoor en dat veelal te danken hebben aan het feit dat we ze samen meenamen toen ze nog jong waren. Maar ik ben die eerste weken echt wel veel bezig geweest met begeleiden. Niet dat ze dus gemeen waren naar elkaar, absoluut niet, maar ze waren gewoon beide nog jong en moesten nog bepaalde dingen leren, want zelf erkennen ze geen grenzen natuurlijk haha. Arya kreeg van ons bv. geen piep speeltjes want Sansa piepte wel eens als ze aan't spelen waren om aan te geven van 'het is genoeg' en dan stopte Arya bv ook; dat had ze heel snel in de gaten. Dus piep speeltjes gaf ik dan niet omdat ik bang was dat Arya dan bij Sansa ook door zou blijven gaan als ze van zo'n piep speeltje ook gek zou worden, aangezien ze daar vaak in blijven bijten dan als het piept - al was ik er wel om 'tussen beide te komen'.

smurffie
Ohh ja daar ben ik zelf ook wel allergisch voor hoor; die contracten waarin vastgelegd wordt dat je medisch dit of dat niet mag doen met ze. Ik snap de situaties soms wel waarin fokkers bepaalde eisen stellen, maar ik vind het wel fijn om zelf gewoon volledig te kunnen beslissen wat ik met m’n dieren doe nadat ik ze in huis gehaald heb. Mooi verwoord allemaal. En toen m’n man vanmorgen opstond, ik blijf meestal een half uurtje langer liggen, en mij uit bed trommelde kwam ze eigenlijk heel normaal uit de bench maar erna was ze wel weer onrustig omdat ze weer moest gaan zeg maar. Momenteel ligt ze nu te slapen en is ze weer wat rustiger, heeft ze weer wat gegeten enz dus hopen dat het wat bij aan’t trekken is.

skippy & smurffie
Mooi is dat, als ze je zo duidelijk uitkiezen! Was bij ons ook wel het geval durf ik wel te zeggen of het kwam omdat Arya gewoon mensen leuk vind haha, maar van de 6 pups die echt wel even hoi kwamen zeggen enz, was Arya gewoon niet weg te slaan, bij ons alle drie niet en ze is nog steeds zo onwijs gek met ons allemaal en zo graag bij ons. Met 4 maanden oud is ze tussen m’n zoontje en een andere hond in gesprongen om hem te beschermen tegen die hond die met kwade bedoelingen op hem afgevlogen kwam. Die twee hebben ook een mooie band samen.

skippy
Jaa ze was idd echt niet lekker. Ik hoop dat het wat bij gaat trekken. Het is lastig te verklaren ook. Misschien is het wel omdat ze gister in de rode beek is geweest en water ervan heeft binnen gekregen, of omdat ze opeens vlees van E&C gekregen heeft wat ze al een tijd niet had gehad of heeft Sansa d’r aangestoken omdat die ook diarree had Of toch omdat de loopsheid eraan komt en ze van slag is. Even afwachten haha. Ze eet en drinkt wel wat, oogt verder gewoon normaal weer qua gedrag dus ben benieuwd. En hahaha doei crumble!! Jammer voor jou, lekker voor Toby hihi.

Nayomie
Dankje!

Warboel
Zo fijn als je even zo kunt kijken naar d’r!

BijNijn
Ja, ik hoop het ook. Fijn dat het met Melle goed gaat! Jammer is dat als je idd een beetje stookt met je ouders qua visie. Is lastig soms ook hoor met wat de beste aanpak is want iedereen denkt daar ook heel anders over. Een beetje afhankelijk van wat de precieze oorzaak is ook van het gedrag. Arya was vooral even aan’t miepen in t begin in de bench omdat ze het natuurlijk niet snapte met dat deurtje dicht en dat niet leuk vond, maar zodra ze rustig was (al snel) ging het deurtje open en deden wij dus wel belonen met een goedzo en snoepje en die link legde ze heel snel hoor dat als ze rustig was dat dat iets positiefs was. En zo hebben we verder uitgebreid alsook vooral de bench ook leuk proberen te maken en te laten zien dat het ook een veilig plekje is waar ze rust krijgt. Zo kreeg ze ook voerbeurten in de bench, snackjes en legden we haar er overdag erin met open deur ook als ze sliep. Dus in het begin hebben wij dat gemiep ook genegeerd (dit was geen echt huilen, maar wel even een paar miep geluidjes), maar dat ging dan om een halve minuut ofzo dat ze dan eens kon miemelen en dat was echt anders als dat een hond helemaal over de zeik raakt. Bij ons was dat beetje miepen na 1,5 dag oefenen en belonen weg en raakte ze al snel meer gewend eraan. De eerste weken sliep Arya bij ons op de slaapkamer naast het bed in de bench en zijn we overdag in de woonkamer verder gegaan met bench training. Na een aantal weken, toen ze onder ook echt helemaal gewoon was aan de bench, hebben we haar onder in de bench gedaan voor de nacht en dan kreeg ze haar laatste voerbeurt in de snuffelmat in de bench om even bezig te zijn en afleiding te hebben en dan gingen wij naar boven en dat is toen vanaf de eerste nacht goed gegaan en nu is ze bijna 1 jaar oud en gebruiken we de bench dus nog steeds. Is echt haar plekje en ik vind ‘m soms nog heel fijn om ‘m te gebruiken als ze toch nog eens overprikkeld raakt en d’r rust niet kan vinden. Even de bench in en ze is zo rustig. Maar ze zoekt 'm zelf ook dagelijks op op momenten dat ze dus gewoon echt rust wilt en dan weet ze gewoon dat ze die daar het beste krijgt. Ze voelt zich er iig heel prettig in en of onze aanpak dan de juiste was of niet, tja ik weet niet en daar mag dan iedereen ook het zijne van denken, Ze was hier eigenlijk wel snel gewend eraan en heeft het nooit als een negatief iets gezien of behandeld op het wennen in die eerste 1,5 dag na waar ze dan wat gemiept heeft op de momenten dat we oefenden met het deurtje dicht. Bij goed gebruik kan de bench gewoon een ideaal hulpmiddel zijn naast dat het voor de hond gewoon hetzelfde principe heeft als dat je een open mand hebt voor ze; het is hun veilige plekje. Als een hond echt helemaal para wordt in een bench, dan gaat er met de bench training ook ergens iets niet goed en dan zou ik ze ook eruit halen - en je hebt natuurlijk ook honden waarbij de bench gewoon niet de juiste aanpak is en gewoon heel netjes zonder bench kunnen leven. Is gewoon heel persoonlijk ook met wat je eigen gedachtegang is erover en ook altijd kijken naar de situatie an zich en wat werkt voor de hond en wat niet. Bij ons lag de basis van de bench training in het leuk maken van de bench. Arya heeft in het begin met dat deurtje dicht idd wel momenten gehad dat ze het even niet leuk vond, maar gewenning en laten zien dat er niks ergs of eng is aan dat ding, hebben ze dan wel snel door. Ze sliep dan 's nachts met deurtje dicht naast ons bed en dat ging vanaf de eerste nacht prima, dus misschien dat ze daardoor ook snel gewend was als ze overdag onder wel eens met de deur dicht moest als ze overprikkeld was bv.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 30-06-20 13:12, in het totaal 5 keer bewerkt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:00

Nja, zo stond ik er vroeger ook altijd in dat een huilende pup iets nodig heeft net als een baby, totdat ik een hond kende die hier daadwerkelijk écht misbruik van maakt. Daar wil ik wat voorzichtiger in zijn. :=

Volgens mij wordt hierin ook het eea verteld.
https://youtu.be/vVvkc2_j5sc

Maar zoals ik zei, het is per hond denk ik verschillend.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:07

Dan zit het in de basis dus fout want dan is de pup aangeleerd dat huilen iets opleverd.