Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dieselpaard

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:17

Oké…dat is wel een dingetje om in m’n achterhoofd te houden!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:20

De hoeveelheid die er in en dus ook weer uit gaat is absurd voor hun formaat. Ik blijf me erover verbazen hoeveel er in zo'n klein beestje past :+

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:55

Ja dat is ook waar ! Ze vreten , niet normaal ! Wat een lading groentes zij verorberen :wow: . Dus tjsa, het gevolg ….

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 22:29

Idd altijd honger die beesten :=

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 23:52

Ja zijn echte bootwerkers met groente eten haha, heb zelf een 1,20 flat maar ze komen er vaak genoeg uit om lekker de pootjes te strekken. Maar leuk dat je cavia's krijgt dieselpaard

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 08:41

Ik zag net al voorbij komen dat jullie groenten kopen voor de cavia’s. Ik begin te begrijpen waarom!
Gelukkig heb ik een paard gehad, dus extra kosten heb ik rekening mee gehouden! Haha!

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 15:17

Ik heb mijne ook op badmatten (van Ikea) met handdoeken. Maar ik vind het wel snel nat worden op de eetplek, dus ik twijfel om daar wat anders neer te leggen. Ik zie ook wel eens hokken met daarin een losse plastic bak met korrels oid waar het eten en hooi ligt, zodat je dat makkelijker kan verschonen, dat lijkt me wel wat.
Wij schudden de matten 2x per dag uit en ik heb elke 2 wel een was met matten/handdoeken.
Hiervoor had ik Hemparade met daaronder puppypads, daar deed ik veel langer mee maar toen waren ze ook nog baby en had ik er 2 ipv 3 :P Nu zou het alle kanten opstuiven :+

Vraagje, hebben mensen hier nog goede tips voor het knippen van zwarte nageltjes? Ik durf niet zo kort te gaan ivm bloeden maar ze blijven daardoor wel echt aan de lange kant (met name achter), lijkt me toch niet prettig lopen voor ze.

Dit zijn mijn schatjes trouwens :D

Afbeelding
Twee zilveragouti rex zeugjes van een fokker en castraat Wilfred komt bij stichting cavia vandaan :)

En mijn draadkubus, ooit begonnen als 4x2 :))
Afbeelding

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 15:31

Die hebben lekker de ruimte zo! Merk je niet dat het koud optrekt van de grond trouwens? De dames zitten hier iedere dag in de ren, dat is zo'n opvouwbaar ding met een zeiltje op de bodem. We leggen er dan handdoeken in, maar ik vind het soms toch een beetje aan de koude kant. Heb er nu maar nog een fleecedeken onder liggen als isolatie. Mickie en Lennie zijn ook allebei een beetje verkouden nu dus dan ben ik toch al een beetje een bezorgd caviabaasje :') Gisteren Lennie de hele avond in een fleecedeken gerold op schoot gehad, gelukkig is die vandaag weer een stuk fitter. Ze krijgen nu ook van die Knoevel luchtwegdinges er bij, dat werkt wel goed heb ik het idee.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 18:56

Ik had ze eerst op kasten staan, toen hadden ze de 'uitbouw' nog niet. Maar toen had ik ook in de winter het gordijn daar dicht omdat er bovenaan het raam een rooster zit waar tocht door komt (als die openstaat). Nu zal ik in het najaar denk ik met een fleecedeken oid die wand afdekken als isolatie :j

Awh, verkoudheid is niet fijn! Hopelijk zijn ze snel weer fitter!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 21:26

Wat een prachtige hokken _Lois_! Hele oude tip ooit van een oud fokker gekregen als je nageltjes gaat knippen zet een bakje bloem binnen hand bereik. Als je dan per ongeluk te ver knipt nageltje erin dopen houd het bloeden op. Maar met mijn zwarte nagel caafs knip ik steeds kleine stukjes eraf

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 08:50

Hebben jullie dan allemaal de kooi niet op de grond staan?
Hier zijn toevallig dinsdag de vloer en spouwmuren geïsoleerd, dus de kou is nu al een stuk minder! Heel blij mee!

Mijn schoonmoeder vermoedt dat ze een mannetje en vrouwtje voor ons heeft. Balen natuurlijk! Ik had gehoopt op 2 vrouwtjes!
Nu moeten ze dus vanaf 3 weken gescheiden zitten. Ze vertelde dat er vanaf 4 maanden kan worden gecastreerd. Maar nu dan? Dan zou ik nu 2 bakken moeten kopen en daarna weer 1 grotere…iemand een goede oplossing daarvoor?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 19:02

Nee mijn schoonvader heeft een tafel op maat gemaakt met een rvs frame en een plaat erop. Dan kunnen de spullen eronder staan.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 19:43

Mijn kooien staan op een lack tafeltje en een ander soort van nachtkastje kan ik ook mijn spullen kwijt eronder

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:39

Ik had de mijne op de grond staan maar had eronder van bij Action van die goedkope rubberen tegels die je in elkaar kan klikken.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:14

Roosje01 schreef:
Nee mijn schoonvader heeft een tafel op maat gemaakt met een rvs frame en een plaat erop. Dan kunnen de spullen eronder staan.

Zijn dat de cavia spullen? Voer en bodembedekking?
Dat is wel slim bedacht eigenlijk!
Hebben jullie cavia’s ook nog speeltjes ofzo?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 14:08

Ja bak voer, bak hooi, bak snoepjes en bak met schone set badmatten. Zelfs mijn kattenvoerbak staat eronder :=

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 07:53

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mijn 3 mannen leven heerlijk buiten (met een goed nachthok) Ik heb nu nog ijzeren hekjes, met daarbinnen verschillende huisjes, maar wil een hele uitloop maken, een buis ingraven. Ze rennen hele afstanden. Zo leuk om te zien

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 13:30

Wat een leukerds <3
En dat huisje is ook super leuk :D

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:39

Mijn cavia laat allemaal plukken haar los als ik een beetje door de vacht woel!? En ze lijkt veel korstjes op haar rug te hebben, een bobbelige huid op een groot deeel van haar rug.
Ze heeft geen echte kale plekken vooralsnog.
Doordat het erg slecht met me gaat de afgelopen maanden (zware depressie), heb ik haar de afgelopen tijd weinig aangehaald, dus ik kwam er niet eerder achter. Ik voel me zo schuldig. Ik heb het hok vast niet genoeg schoongemaakt.

Ik heb het hok net verschoond (hennepvezel) en de baal hooi is ook vrij recent. Moet ik het hooi weggooien?
Maandag ga ik naar de dierenarts. Of moet ik morgen al gaan?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 10:46

Hoe is het afgelopen Gaby? Ik heb echt te weinig verstand van cavia’s om je erbij te helpen.

Vandaag zijn de onze gekomen Afbeelding
Afbeelding

De witte is het mannetje, de donkere het vrouwtje. Dat vrouwtje klimt en springt, dus we hebben de bovenkant maar even dichtgemaakt
Afbeelding

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:59

Wat een leuke cavia's, Dieselpaard! Hebben ze al namen? En ga je het mannetje nog laten castreren?

De cavia bleek mijten te hebben, dus ik heb het hok en de huisjes extra goed moeten ontsmetten :\ .
Over iets minder dan 2 weken ga ik terug naar de dierenarts voor een 2e pipet anti-mijt.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 17:40

Ik verbaas mij hoe slim ze zijn. Heb van de week een bal gekocht om snoepjes etc in te doen dat ze dan moeten rollen. Doe er nu de brokjes in, zodat ze wat moeite moeten doen. En net zag ik suzie zo achter de bal aan door de kooi gaan.

Leuke caafs hierboven veel plezier met ze.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 19:10

Wat een leukerds dieselpaard! Dat springen kan best wel onhandig zijn :+

Ze kunnen inderdaad heel slim zijn. Ik heb zelfs verschillende denkspellen voor ze, zoals voor honden. Ze zijn er heel handig in, mits de beloning lekker genoeg is :))

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 10:20

Gaby schreef:
Wat een leuke cavia's, Dieselpaard! Hebben ze al namen? En ga je het mannetje nog laten castreren?

De cavia bleek mijten te hebben, dus ik heb het hok en de huisjes extra goed moeten ontsmetten : .
Over iets minder dan 2 weken ga ik terug naar de dierenarts voor een 2e pipet anti-mijt.

Ja, dat mannetje wordt zeker gecastreerd. We hoeven geen nestje, we kijken eerst rustig aan hoe dit gaat en hoe de jongens ermee omgaan. Onze oudste is echt al heel verantwoordelijk, die komt beneden en regelt gelijk eten en drinken voor de caafjes (kind is 5). De jongste moeten we heel goed in de gaten houden en kunnen we niet alleen laten met een cavia.
Overigens hebben we ook 2 buitenhokken waar de jongens er ook lekker bij kunnen zitten:

Afbeelding

Ach jee…hoe komen ze nou weer aan mijten?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 22:27

Hoe is het hier met iedereen :) ?
Hier op dit moment 10 cavia's. Kom elke keer via fb of marktplaats cavia's tegen die ik dan weer ophaal, haha! Zo leuk om te zien hoe ze in het begin heel angstig en terug getrokken zijn en ze per dag steeds vaker te voorschijn komen.

Waar ik eerst 4 gladhaar 2/3 kleur had, krijg ik nu wat variatie in kleur. Het is geen verzamelitem natuurlijk maar ik hoop in de toekomst nog wel wat borstels er bij te krijgen en een Teddy vind ik ook erg leuk :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding