Beginnen met kippen houden

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kiekeboefje

Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 22:46

Tja dat kan ook… heb hele broedse Cochins… gaat dat goed in een grote groep kippen? Of ja groot, divers in ras en grootte

lies

Berichten: 9670
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 23:03

Heb geen ervaring, maar mijn buurvrouw heeft elk jaar wel kuikens. Ze zet de hen met de eieren vlak voor het uitkomen apart in een hokje. Eerste dagen alleen in het hok, later ook een uitloopje er aan vast. Ze zet ze dan tegen de 6 weken met hok en al in de kippenren, zodat de rest er een beetje aan kan wennen. Na een paar dagen doet ze dan hun hok open en dan lopen ze er probleemloos tussen.

Matheno

Berichten: 7974
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 11:54

Erpel schreef:
Van het voorjaar wil ik dan nog paar hennen erbij halen. Mijn enige hen tot nu toe legt ook nog geen eieren helaas. Geen idee of dat aan de kip of aan mij ligt :') Jullie kunnen me vast raad geven?


Kippen houden vaak een winterstop. Hier is nu 1 van de hennen pas weer begonnen met leggen sinds november.

Marcella

Berichten: 37017
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 12:07

Heb nu zo'n 2 weken nu 2 eitjes per dag op 8 hennen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23617
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 12:09

Onze ene hen is in oktober begonnen met leggen en de ander nog helemaal nooit een ei van gehad (beide uit maart '22)

Kiekeboefje

Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:13

Is ook heel gezond om een winterstop te hebben bij kippen volgens mij. Ik heb iedere dag 1 ei op 11 kippen :-) helemaal prima, komt wel weer

Lucia88

Berichten: 563
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 14:13

Na de winterstop ben je wel altijd weer extra dankbaar als de 'productie' weer op gang komt! Nu om de dag 1 ei, maar ik heb ook maar 2 echte leggers, de rest is sier.

lies

Berichten: 9670
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 14:31

Mijn ex broedmachine kippen leggen het hele jaar door, vrijwel elke dag een ei per kip. De rest legt momenteel helemaal niks, of 1 slappig eitje in de maand..

horsii

Berichten: 7814
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 00:27

Goed gelukt die zijdehoen kruisingen.

Heel leuk het speelhuisje.

Hier een oud hondenhok als hok.
Volgende wordt een hok waarin je kan staan.



Hier leggen 3 vd 4, de 4e zit tegen de leg aan.
Is een late ze zijn van Pasen vorig jaar.
Twee zijn flink in de rui dus nu een a twee eitjes per dag.

Wil er graag nog twee cream legbars bij.

Lopen ze los? Onze lopen los en scharrelen dus de hele dag. Maken dus minimaal gebruik van de trapbak. Maar laat ik ze een dag in de ren, eten ze netjes hun legkorrel.

Afbeelding

Vanmiddag was ik de dames kwijt. Lagen ze lekker te zonnebaden.

Afbeelding

Afbeelding

En sinds een maand zijn Dolly en Dora flink in de rui. Dolly ziet er helemaal niet uit.

Afbeelding

lies

Berichten: 9670
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 10:57

Hebben ze allemaal namen? :D De mijne niet, eerlijk gezegd.

Mijn nieuwe dames willen niet meer in het hok slapen, maar gaan in de laurier zitten tegen de avond. Elke avond dus een strijd om ze eruit te krijgen (het is echt een heel dichte en grote laurier..).

Iemand een idee waarom ze niet in het hok willen slapen? Geen bloedluis gedetecteerd.
Zullen de andere 'oude' kippen ze er niet inlaten?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23617
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 11:56

hier hebben ze ook namen maar we hebben er ook maar 2

as we speak lopen ze lekker los in de tuin, even lekker grasjes pikken.
Hier moeten ze in het hok 's nachts met het luik dicht gezien we er vorig jaar een verloren zijn aan een hongerige egel.
Ik heb nu ook een autodoor van omlet hier liggen die moeten we alleen nog even ophangen dan hoeven ze er 's morgens ook niet meer zo achterlijk vroeg uit als ik moet werken maar kan de deur gewoon om 9u open. Hoewel ze wel minder lawaaierig zijn nu ze echt alle dagen zo vroeg eruit gaan en ik zorg dat er een bak voer klaar staat

Kiekeboefje

Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 15:18

horsii je kippen hebben een goed leventje <3

lies, wat lastig! Zou het niet iets van gewoonte kunnen zijn? Mijn cochin hen Tris slaapt ook wel eens buiten. Hoog en veilig bovenop het hok. Haha hier idd ook een grote laurier, niet te doen ze daar uit te krijgen he :')

Mijn eerste kipjes en de hanen hebben een naam, de bruine hennen hebben hun 'eigen kleur' :P

Polly, ik denk dat ze inderdaad minder lawaai maken als ze er vroeg uit gaan. Dat is hier ook zo

Trix! <3
Afbeelding
Nog eens Sjaak, ik vind hem zo gaaf <3
Afbeelding

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23617
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 15:23

Hier gaan ze naar buiten als ik de deur opendoe. Eens in de 3 weken hebben we hier allemaal tegelijk vroege dienst en is het dus nog donker als ik de deur opendoe, dan gaan ze echt als een stel idioten tekeer.
Nu het wat minder donker is gaat het iets beter maar hopelijk gaan ze op een normale manier naar buiten als de deur straks vanzelf open gaat

horsii

Berichten: 7814
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 21:17

Lies, lastig om ze er dan uit te krijgen.
Wellicht toch de pikorde.

Ja ze hebben hier alle vier een naam.
Dotje, Dora, Dolly en Doris.

Kiekeboefje, mooie haan.


Heerlijk lekker allemaal vrij scharrelen.

Hier ivm onregelmatig werken een automatisch deurtje
Dus bij dagdiensten zet ik de ren om 530 open maar blijven de kipjes nog op stok.
Ze zijn hier niet lawaaierig.

Lucia88

Berichten: 563
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 21:19

Zeker hebben ze namen! De hanen Felix en Thomas en de hennen Christel, Koko, Kiki, Lizzy, Doortje.

lies

Berichten: 9670
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 22:03

Haha, leuk die namen.
Mijn eerste kippen hadden wel namen, maar die werden in 1 nacht door een aantal vossen uit de laurier gevist (daarom ga ik nu ook zo panisch elke avond de kippen eruit halen). Sindsdien geen namen meer voor de kippen. Witte, nieuwe, vieze ( :') ), bruine, etc. is dan gangbaar. Ze luisteren toch niet.

Ja, misschien pikorde, geen idee. Ze gingen er eerst wel in, sinds een paar dagen niet meer. Zal morgen nog eens kritisch kijken of er toch geen bloedluis in het hok zit. Vaak wel een indicatie als ze niet meer binnen willen slapen..

Ik heb een deurtje met sensor, maar de sensor is niet erg gevoelig. Dus als het allang licht is, staan ze te drammen voor het deurtje tot ie open gaat. Ik moet 'm eigenlijk wat gevoeliger afstellen, maar geen idee hoe :D

tamary

Berichten: 29319
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 22:10

Roofdieren zijn nog/al actief uur voor en na zonsopgang/ondergang. Dus ook al drammen je kippen, beter dat ze pas ruim na zonsopgang er uit mogen.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12784
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 15:31

Ik kom even binnen vallen :D
Laatst had ik gehoord van iemand dat Sabelpoot krielen veel minder de grond kapot maken. Is dit inderdaad zo of niet echt aan het ras gerelateerd :)?

Matheno

Berichten: 7974
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 16:21

Mjetterd schreef:
Ik kom even binnen vallen :D
Laatst had ik gehoord van iemand dat Sabelpoot krielen veel minder de grond kapot maken. Is dit inderdaad zo of niet echt aan het ras gerelateerd :)?



Krielen maken sowieso veel minder "rotzooi" dan grote. In mijn ervaring zijn zijdehoendertjes ook rustig en krabben de grond niet helemaal kapot.

horsii

Berichten: 7814
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 16:50

Geen ervaring mee.

Hier een kip met poep aan kont dus gisteren avond van stok gehaald om te kijken.
Boosdoener kapotte veerpennen bij haar achterwerk.
Deels schoongemaakt maar ze had geen geduld voor alles.
Vanavond maar weer even badderen en schoonmaken.

Meerdere ervaring met kapotte veerpennen? Ze is wel flink in de rui geweest. Zag er toen zo uit
Afbeelding
En had ook geen staart meer.
Kam is weer mooi rood en ze legt weer goed.

Kiekeboefje

Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 16:56

Mijn Cochins zijn ook niet zulke vernielers, mijn grote kippen daarentegen zeker wel! Ik heb geen ervaring met Sabelpootkrielen.

Nee geen ervaring met kapotte veren.. waar zou dat door kunnen komen? Ik denk gelijk aan wormen, maar heb geen idee hoor.

Hier wat eitjes in de broedmachine van New Hampshires en over twee week komen de eitjes van Cochins hopelijk uit!
Wat een vreselijk weer voor de kippen afgelopen week :P We hadden hier een pak sneeuw, veel regen en nu harde wind… ze komen bijna hun hok niet uit. Alleen voor eten en drinken. Hier de twee Cochins Trix en Klaartje met haar dochter de witte hen zonder naam :))
Afbeelding

horsii

Berichten: 7814
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 20:36

Twee weken terug wees worm onderzoek niets uit.

Leuke kip die witte.
Lijkt mij ook erg leuk eitjes uitbroeden, maarja die hanen..

Marcella

Berichten: 37017
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 21:49

Je mag de hanen wel brengen hoor. ;)

horsii

Berichten: 7814
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 21:50

Lekkere soepkip. :Y)

Zal hier zoiezo pas volgend voorjaar worden ivm verbouwing. :+

Marcella

Berichten: 37017
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 22:01

Kipfilet en poten zijn ook lekker om zo te eten. Tot maximaal 6 maanden is het lekkerst ook al zijn het scharrel hanen. Hoe jonger hoe malser, maar ook minder.

Ze gaan op luxe wintersport de hanen.