Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaraNova

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 12:33

En hoe houden jullie de caafjes in de winter want ze schijnen geen wintervacht aan te maken? Mogen ze dan wel buiten? Hok isoleren of warmte lamp er bij?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 12:38

BarbaraNova schreef:
En hoe houden jullie de caafjes in de winter want ze schijnen geen wintervacht aan te maken? Mogen ze dan wel buiten? Hok isoleren of warmte lamp er bij?

Het hok van de cavia's is tocht vrij. Op de hele koude dagen zorg ik er voor dat ze een hele dikke laag stro en hooi hebben om in te kruipen. :)
Afgelopen winter het eerste jaar de cavia's buiten gehad en het ging prima.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 12:41

fijn dat je zo duidelijk antwoord hoor, ben er toch beetje ongerust op. Ze krijgen buiten veel meer ruimte maar wil het wel goed doen. Kunnen caafjes bij konijnen mits genoeg ruimte? Worden ze schuwer als ze buiten wonen? Nu zijn ze zo gezellig en worden graag gekriebeld.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 12:47

BarbaraNova schreef:
fijn dat je zo duidelijk antwoord hoor, ben er toch beetje ongerust op. Ze krijgen buiten veel meer ruimte maar wil het wel goed doen. Kunnen caafjes bij konijnen mits genoeg ruimte? Worden ze schuwer als ze buiten wonen? Nu zijn ze zo gezellig en worden graag gekriebeld.

Cavia's en konijnen samen is iets waar verschillende meningen over zijn :o
Ik heb op dit moment 4 konijnen en 6 cavia's samen lopen. 2 kleine konijnen en 2 grote konijnen. Gaat hier prima, ze hebben dan ook wel echt veel ruimte. Met het voeren zitten ze zij aan zij, verder zoeken ze elkaar niet op.
Er is blijkbaar een ziekte die konijnen kunnen overdragen aan cavia's, dus dat is een risico (ik weet de naam even niet).
Belangrijkste is dat konijnen en cavia's geen soortgenoten zijn en ze dus allebei hun eigen vriendjes nodig hebben.

Ze hebben hier allebei hun eigen hokken, dus ze kunnen weg van elkaar als ze dat willen. De konijnen hebben twee hokken waar ze in moeten springen, wat de cavia's dus niet kunnen en de cavia's hebben een kleine ingang waar de konijnen niet door kunnen (al gaat het kleinste konijn er stiekem wel eens in).

Of ze schuwer worden kan ik niet zeggen, ik heb ze alleen maar buiten gehad. Hier komen ze aan lopen als ik bijvoorbeel eten heb en ze rennen niet direct de hokken in als er iemand loopt maar ze zijn niet handtam. Ik ben daar ook niet mee bezig, dus het is misschien ook wel hoe je er mee om gaat :)

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 12:52

hoeveel ruimte heb je voor je konijnen en cavias? Ja ik heb nu een half tuinhuis voor 1 koppel van mijn konijnen, een NHD voedster met een vlaam ram. Dat is zo ruim dat ik daar makkelijk een schot in kan zetten met een kleine doorgang zodat de caafjes een eigen stuk hebben.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 12:55

Ik kan ze voeren van uit het raam, als het raam open gaat dan komen ze altijd aanrennen :)
Afbeelding

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 13:23

ohhh ook een franse, zo leuk!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 15:47

Die hebben heerlijk veel ruimte Mjetterd! Zalig voor ze !!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:09

Nouuuu morgen neemt mijn zus hun beertje mee, hopelijk wordt het nog wat met die oude sok, want hij is al 5 jaar...

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 18:31

Ik kom me hier ook melden! Binnenkort komen onze eerste cavia’s! Wij hebben zelf nooit cavia’s gehad, dus ik ben me goed aan het inlezen.
Belangrijkste zal de kooi zijn. Ik ben wel benieuwd hoe jullie kooien eruit zien! Ik zag op internet hele mooie draadkooien, maar ik vraag me vooral af wat ze nodig hebben.
En natuurlijk voer: welke merken zijn goed? Kan ik het bij bijvoorbeeld faunaland halen?

We krijgen ze overigens van mijn schoonmoeder. Die heeft enkele weken geleden een moeder en dochter cavia opgehaald bij de fokker. Blijkt dat de dochter drachtig was van haar broertje. Niemand had t in de gaten, dochter was 3 weken toen ze werd opgehaald door schoonmoeder. Ze vond de cavia wel dikker worden, maar vergeleken met haar andere cavia’s niet anders.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:42

Wat leuk dat er cavia’s komen!

Geef aub je cavia’s voldoende ruimte. De meeste te kopen kooien zijn te klein :( .

Ben je wat handig? Op pintrest vind je leuke ideetjes hoe je bv een kast kan ombouwen.
Je hebt ook van die kooien die je zelf met losse panelen/rooster kan opbouwen. Handig daaraan is dat je ze later nog kan uitbouwen, of een etage maken.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:17

Wat leuk dat je cavia´s krijgt! Wat bizar dat het zeugje al met 3 weken bevrucht is, sneu ook :(:)

Ruimte is inderdaad heel belangrijk. Van de standaard kooien vind ik eigenlijk alleen de 1.60 meter kooi ruim genoeg. Officieel is 1.20x0.5 het minimum, maar als vast verblijf zonder uitloop vind ik dat maar een saai leven voor ze.

Die van mij hebben zelfgemaakte bakken (niet door mij maar door mijn wel handige vader :)) ) De berenduo's hebben 1 x 1.25 meter. Daarnaast heb ik nog een drie- en viertal met dames + castraat, die hebben allebei een hok van 1.7 x 0.9 meter met een bovenverdieping van 1.25 x 0.5. Ze benutten de ruimte echt, en zijn dol op de brug naar de bovenverdieping. Ik vind zelf dat ze zo ook veel leuker zijn om naar te kijken, want ze worden een stuk actiever.

Dit zijn mijn binnenverblijven:
https://boktimg.nl/img/m/hk1unM.jpg
https://boktimg.nl/img/m/rsSjLO.jpg
https://boktimg.nl/img/m/ODiG40.jpg
https://boktimg.nl/img/m/60tPIh.jpg

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:03

Afbeelding
Afbeelding
Hier wonen mijn monstertjes het binnen verblijf is 140x70cm met verdieping van 70x70cm. En met mooi weer zitten ze overdag op het gras in een ren van 120x80cm.
Mijn kooi is helemaal dicht ivm katproef.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:24

Ja, ruimte is zeker belangrijk! Wij hebben wel een tuin, maar geen gras. Weet eigenlijk niet of dat nog wat uitmaakt?
Wat mij betreft mogen ze ook dagelijks in huis even rondlopen of misschien met een afgezet stuk (weet niet of ze draden knagen, want dat is wel een dingetje hier…die zijn hier onder de kast en bank gelegd).
Verder dacht ik aan die draadjeskubuskooi, zoals die van Roosje. Maar weet eigenlijk niet zo goed of dat een geschikt verblijf is. In principe hoeft er geen ‘dak’ op, want we hebben geen andere dieren in huis.

En inderdaad…het is heel sneu dat ze al met 3 weken drachtig is geworden. Ze is eigenlijk een soort tienermoeder nu. Gelukkig is ze ontzettend lief en doet ze het heel goed met de kinders!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:25

melody7 schreef:
Wat leuk dat je cavia´s krijgt! Wat bizar dat het zeugje al met 3 weken bevrucht is, sneu ook :(:)

Ruimte is inderdaad heel belangrijk. Van de standaard kooien vind ik eigenlijk alleen de 1.60 meter kooi ruim genoeg. Officieel is 1.20x0.5 het minimum, maar als vast verblijf zonder uitloop vind ik dat maar een saai leven voor ze.

Die van mij hebben zelfgemaakte bakken (niet door mij maar door mijn wel handige vader :)) ) De berenduo's hebben 1 x 1.25 meter. Daarnaast heb ik nog een drie- en viertal met dames + castraat, die hebben allebei een hok van 1.7 x 0.9 meter met een bovenverdieping van 1.25 x 0.5. Ze benutten de ruimte echt, en zijn dol op de brug naar de bovenverdieping. Ik vind zelf dat ze zo ook veel leuker zijn om naar te kijken, want ze worden een stuk actiever.

Dit zijn mijn binnenverblijven:
https://boktimg.nl/img/m/hk1unM.jpg
https://boktimg.nl/img/m/rsSjLO.jpg
https://boktimg.nl/img/m/ODiG40.jpg
https://boktimg.nl/img/m/60tPIh.jpg

Jij hebt hele mooie, robuuste verblijven! Ook zo mooi open! Fok jij ook met ze?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:26

Lukasje schreef:
Wat leuk dat er cavia’s komen!

Geef aub je cavia’s voldoende ruimte. De meeste te kopen kooien zijn te klein :( .

Ben je wat handig? Op pintrest vind je leuke ideetjes hoe je bv een kast kan ombouwen.
Je hebt ook van die kooien die je zelf met losse panelen/rooster kan opbouwen. Handig daaraan is dat je ze later nog kan uitbouwen, of een etage maken.

Zelf ben ik niet heel handig, mijn partner is dat gelukkig wel.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:32

Met de losse panelen, bedoelde ik de draadkubussen trouwens.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 00:33

Ze kunnen best aan draden knagen ja, en ze worden bijna nooit zindelijk. Dat zou ik zelf ook wel een nadeel vinden aan loslopen in huis. Geen gras maakt niet uit, dan slijten de nageltjes mooi af.

Ik fok eens in de +/- 3 jaar een nestje om mijn eigen lijn in stand te houden. Ik wil ze allemaal houden, dus vaker kan helaas niet. Het is wel ontzettend leuk <3

Draadkubus verblijven zijn ook super! Een groot voordeel daarvan vind ik dat de korte kant 70 centimeter is, dat scheelt veel ten opzichte van 50 centimeter. Soms hebben ze wat ruimte nodig om elkaar in vrede te passeren :+ Ik vind ze alleen wat lastiger netjes te houden. Zo'n glad oppervlakte doe je wat makkelijker met een doekje af, bij mij blijven de tralies vaak langer stoffig omdat ik het te veel werk vind om dat vaak te doen :=

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 02:41

De binnenbak van de draadkubus kun je ook met vochtige doek afnemen. Al vind ik het met badmatten erin wel echt beter schoon te houden dan met losse bodem bedekking. Omdat de matten goed vocht absorberen word de binnenbak niet echt vies. Maar alles heeft voor en nadelen. De matten moeten wel echt wekelijks gewassen ivm geur.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:55

Roosje01 schreef:
De binnenbak van de draadkubus kun je ook met vochtige doek afnemen. Al vind ik het met badmatten erin wel echt beter schoon te houden dan met losse bodem bedekking. Omdat de matten goed vocht absorberen word de binnenbak niet echt vies. Maar alles heeft voor en nadelen. De matten moeten wel echt wekelijks gewassen ivm geur.

Die matten geven wel echt veel kleur! Vind dat wel heel gezellig staan. Maak jij gebruik van de matten?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:28

Ja zoals je misschien ziet op mijn foto heb ik ze erin liggen. Maar ik heb 2 basic setjes van ikea een grijs en een bruin. Voor mij werkt het heel fijn. Haal ze eruit schud ze leeg boven de groene container, en zuig ze uit met een 2e hands kruimeldief. die ik alleen daarvoor gebruik en was ze dan in een waszak. Heb zelf rugklachten dus elke keer bodembedekking erin in en eruit scheppen werd te zwaar omdat je toch gebukt staat. Tussendoor zuig ik de kooi ook nog met de kruimeldief want ze poepen echt veel :=

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 18:23

:x ja? Poepen ze veel? Dan ga ik denk ik toch voor een gewone bodembedekker. Hooi of zaagsel. Mijn kinderen kregen ook geen wasbare luiers _O-

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 18:43

Dieselpaard schreef:
:x ja? Poepen ze veel? Dan ga ik denk ik toch voor een gewone bodembedekker. Hooi of zaagsel. Mijn kinderen kregen ook geen wasbare luiers _O-

Hahaha ja ze poepen echt veel :D Ik heb wel het eetgedeelte aan de ene kant en het slaap/ren-gedeelte aan de andere kant, dat eet gedeelte doe ik elke week en het andere gedeelte kan makkelijk 3 weken blijven liggen, daar plassen ze niet en poepen ze amper :D

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 19:53

Had eerst normale bedekking maar dat vloog ook in het rond als ze rond rennen :=

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:29

Oja, ze poepen en pissen erg veel en heb je je ruimte niet groot of weinig bedekking, vind ik het snel erg stinken.