Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 20:11

tamary

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 20:17

Stok is even hoog vrijwel als legnest, dan stapelen zich vaak liever in legnest. Maak de stokken hoger (mits dat past) of sluit voor de nacht je legnesten af (scheelt een hoop smerige eieren).

anitas1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:59

Wij gaan het hok zelf maken ook. Zodat het helemaal in de tuin past. We willen het natuurlijk wel zo goed en fijn mogelijk voor de kippen en onszelf maken.
Mochten jullie dus handige tips hebben dan heel graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 15:13

De stok kan ook te smal wezen.. hier kiest alles altijd netjes de stok. Enkel de zijdehoen slaapt in het legnest, die kan eeecht niet op stok zitten (buiten in de ren gaat het anders prima := )

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:24

Iemand hier nog omheiningstips?

Wij willen een betere omheining gaan maken maar onze wensen maken het lastig kiezen... Het gaat om sier en krielkipjes van diverse rassen
De huidige omheining van 1,20 komen 2 kipjes regelmatig overheen

We willen een omheining waardoor je de kipjes goed ziet scharrelen, we hebben ze niet alleen voor de eitjes maar ook voor de gezelligheid
We twijfelen over de hoogte van de omheining 1,40/1,60/1,80?
En dan materiaal; iets waar ze niet goed op kunnen landen of in kunnen klimmen
Of dan toch maar gelijk helemaal overdekken; sta hoogte voliére achtig, of juist laag, maar hoe maak je dan je hok schoon?
Bescherming voor zon en regen, ze zijn niet slim en laten zich geregeld natregenen of gaan in de volle zon zitten.... dus overkappen? met wel materiaal? Of toch meer bosjes/boompjes planten (kipproof...welke dan?) ?

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:33

Afbeelding

Onze legkipjes van Red een Legkip zijn vorige week gekomen! Super leuk om te zien hoe ze alles ontdekken sinds ze het hok uit durven, onze haan begeleidt ze wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 17:12

Kelly, ik zou op stahoogte overdekken en dan het deel van de ren naast het nachthok een golfplaat op. Dan is er altijd een stuk droog. En de rest is zo afgeschermd met wat zeil indien nodig. En gezien er nog stééds vogelgriep heerst is dat geen overbodige luxe -O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 19:09

Heb geen zeil, maar tegenwoordig wel een net over het fruitbomen stuk (=extra ren gedeelte helaas voorjaar verboden voor de kippen).

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 19:40

Ik heb een pluimvee net en de dames gewiekt.
Soms komt er nog wel eens een overheen maar ze staan niet meer om de haverklap in de keuken (of op de bank, voor het raam, op tafel). Voordeel is dat het verplaatsbaar is dus als het heel nat is verzet ik het net naar onder de overkapping en krijgen ze extra groenvoer/kippenluzerne maar kunnen ze wel scharrelen.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 20:33

Ik heb een kunststof tuinhuis omgebouwd tot kippenhok. Ik wil niets anders meer.
Schoonmaken is veel en veel makkelijker. En het is ideaal dat ik in het hok kan staan.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 11:50

Polly schreef:
Daar had ik ook op gerekend maar vooralsnog ligt het er nog steeds sinds april, we moeten het zelfs maaien :D

Hoe is het met je gras, Polly? :D

Ik heb een 4 kippen van een boer gekregen die op de nominatie voor in de soep stonden. Maar nu weet ik niet wat voor merk het is. Iemand hier die het weet?

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 12:43

Misschien gewoon boeren kruising. Zijn wel mooi.

Gok geloverd.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 13:51

Gras? Hadden wij gras? :+

We hebben nog steeds gras en de dames zitten op hun winterstukje. 3x1,5 aarde en 4x1 verhard en droog onder de veranda.
Als ruwvoer hebben ze nu ruwvoerblokken naast legkorrel en voor de lekker graan, meelwormen en fruit/groente. Daarnaast hebben ze een bakje schelpen en kiezel.
Als het weer lekker warm word krijgen ze er weer gras bij.

Afbeelding

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 17:59

Ik heb sinds een paar maanden ook kippen, ze lopen in de wei bij mijn schapen.

Van de 5 gekregen kuikens, zijn er uiteindelijk 4 hanen. Tot nu toe gaat het gelukkig goed. Inmiddels heb ik voor 3 hanen een plekje geregeld, dus die gaan in het voorjaar verhuizen.

Nu merk ik alleen dat ze geen gebruik maken van de trapbak met legkorrel. Ze krijgen wel elke dag wat graan gevoerd extra. En soms wat groente etc. Kiezel enzo staat er ook standaard. Ze lopen door de wei wat te scharrelen, maar zitten vooral bij het hooi van de schapen in hun schuilstal. Krijgen ze dan toch genoeg binnen of moet ik de trapbak anders gaan gebruiken? Ik zit er beetje over te dubben. Ze zijn niet zo tam nog dat ik ze even op kan pakken, maar voor het oog zien ze er goed uit en niet mager.

Van het voorjaar wil ik dan nog paar hennen erbij halen. Mijn enige hen tot nu toe legt ook nog geen eieren helaas. Geen idee of dat aan de kip of aan mij ligt :') Jullie kunnen me vast raad geven?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 19:02

Wil je eieren dan is het eten van legkorrel belangrijk. Eten van teveel hooi is wel een risico.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 19:15

Wow wat toevallig, heb er afgelopen dagen nog aan gedacht in dit topic te reageren.. :))

Lies wat een gelukje! Je hebt prachtige kippen gekregen, werd er ook bij verteld hoe oud ze waren?

Polly hahaha gras word m niet met kippen hè, alleen als ze heel veel gras hebben. Als ze maar gelukkig en gezond zijn :)

Erpel, wat jammer dat je dan 4 hanen hebt!! Dat ze geen eieren legt ligt waarschijnlijk aan het licht. Een kip heeft veel uren daglicht nodig en dag hebben we momenteel gewoon te weinig.
En idd wat Marcella zegt, voor eieren moeten ze wel legkorrel/meel eten :)

Mijn groep bestaat inmiddels uit 6 New Hampshires, een Serama, 2 kriel Cochins en 5 kruisingen zijdehoen, Serama en Cochin <3
Heb van de week een pakket bij kippenpakket.nl besteld, heel tevreden over de producten! Vooral de nestvulling vinden de dames geslaagd!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 20:12

Kiekeboefje schreef:
Lies wat een gelukje! Je hebt prachtige kippen gekregen, werd er ook bij verteld hoe oud ze waren?

Tegen de leg, dus 20/25 weken dan toch?

Knappe kinders heb je :) Die zijdehoender kruisingen zijn wel heel goed gelukt, mooie kleur zo!

Erpel, hier eten ze ook weinig legmeel, misschien alleen het hoognodige. De mix is veel lekkerder. Ondanks dat, leggen ze wel prima eieren (nu minder idd). Snappen ze de trapbak wel? Eten ze er helemaal niets van, of een klein beetje?

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 20:37

Ja gaaf zijn die hè! Mooie witte dames <3

Oh zonde daar soepkippen van te maken toch?!

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 23:52

@ Marcella, wat is het risico van teveel hooi? Zou ook niet weten hoe te veranderen voor nu := Weet ook niet of ze het echt eten ook.

@ Kiekeboefje, wat een mooie kippen heb je! Waar heb je de kippen vandaan?

@Lies, ik heb in de begin de trapbak open gehad, toen aten ze er ook uit. Daarna nog enkele keer gezien dat ze er uit aten. Maar heb nu al tijdje niet hoeven bij te vullen. De hen is van mei/juni, dus had wel keer een ei verwacht haha

Ben ook benieuwd naar wat jullie een fijn hok vinden of do en donts! Ik heb nu nog een leenhok en we zitten te kijken naar zo'n hooiberghok te maken.

Heb nog nooit kippen gehad, maar vind ze zo leuk. Alleen al hoe ze op je af komen rennen :D Vind ook zo jammer dat ik afscheid moet nemen van een paar hanen :=

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 00:06

Zo'n hooiberg vind ik wel leuk, maar lijkt me niet erg praktisch. Ik zou wel voor zo groot mogelijk gaan. Ben al aan het 3e toe, vond de andere twee eigenlijk te klein. Heb nu een idioot groot hok (eigenlijk een speelhuisje voor kinderen) en het werkt super onhandig met schoonmaken, maar het staat wel heel leuk in mijn tuin :D

Hier nog in aanbouw
Afbeelding

Afbeelding

Heb een vrij grote ren, maar de dames lopen eigenlijk liever in de tuin..
Afbeelding

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 00:25

Ooooh wat een prachtig hok, en een prachtige kippies <3

Ik maak morgen wel even foto's van ons hok

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 09:22

Ze zijn allemaal van marktplaats :) dankjewel!!

Lies wat een prachtig hok heb je!! <3

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 10:11

Haha thnx!
Ben er zelf ook heel blij mee en belangrijker nog, de kipjes vinden het ook een fijn hok volgens mij. Heb zelf een legnest in elkaar getimmerd, die zit uit het zicht aan de achterkant, er zitten 3 legplekken in. Had er eerst kattenmandjes in staan, als legnest, maar dan moest ik er dagelijks in en ze ruzieden om de grootste :D

Toch wel trots op mijn creatie (met hulp van een franstalig youtube filmpje) dus moet het ook even showen 8-)

Afbeelding

Afbeelding

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 12:16

Hij is erg gaaf Lies! Mooi gedaan :)

Ik wil een broedmachine aanschaffen en eigen eieren van mijn New Hampshires uitbroeden. Ik heb wel eerder kuikens gehad maar toch heb ik wat vraagjes aan de kenners. Doen jullie de kuikens enten? Hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Mijn prachtige haan Sjaak <3
Afbeelding

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 21:46

Thnx!

Ik weet er weinig van, maar heb je geen broedse zijdehoender (die dingen zijn hier ALTIJD broeds) die ze kan uitbroeden?

Sjaak is idd prachtig! <3