Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 15:14

Mag ik me hier melden? Ik heb mijn Russische Dwerghamster 2 weken geleden opgehaald via Marktplaats, mensen wilden er vanaf.

Ben geïnspireerd door jullie prachtige verblijven en ben zelf ook begonnen met scapen in een bak van 90x40x40

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze is niet zo tam, maar dat vind ik niet erg, voor mij toch meer een kijkdiertje.

Heb nu alweer allemaal ideeën om het hok om te gooien, maar for her sake moet ik daar maar even mee wachten :=

Edit: over het zandbakje staat ondertussen ook een houten bruggetje, zodat ze daar ook wat meer privacy heeft

Afbeelding

xDenies

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 16:21

Natuurlijk mag jij je hier melden, wat ontzettend leuk! En direct zo'n fijne ruimte, gaaf zeg!

Ik begrijp dat je nog even wilt wachten met omgooien, maar als een inrichting verbeterd kan worden zou ik dat zeker niet laten wachten. Puur omdat een verbeterde inrichting in het belang van de hamster is! :)

Als je gaat veranderen dan geef ik je graag de tips mee om van de zijkanten af te werken & je ladders niet in te graven. Een ladder dient als 'muur', aan de ene kant is het laag en aan de andere kant bouw je het op. Nu deze helemaal in de bodembedekking staat (en ook diep) kan je hamster daar al niet 'doorheen' graven. Met van de zijkanten afwerken ga je meer vulling/beschutting creëren zonder dat je extra spullen gebruikt!

Het is een prachtig wildkleurtje, geef haar maar even de tijd - dan zal je merken dat het straks allemaal wel mee valt :D

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:41

Ik als naïeve eigenaar van haar alle eerste hamster dacht dus dat dat trapje in de bodem nodig zou zijn als versteviging naar het hoge gedeelte :')
Little did I know dat de twee bodembedekkers die ik nu gemengd heb echt super stevig zijn en zoiets dus helemaal niet nodig is, dus die gaat er lekker uit.

Ik neig ook om de tunnel die nu onderin ligt, misschien schuin in de bodembedekking te steken zodat ze er zo in kan lopen en dan verder kan graven. Ze is namelijk nog niet zo heel erg van het graven.
En ik denk dat ik de boomstam vervang voor een ander huisje, dit ding neemt echt extreem veel ruimte in, maar daar moet ik even goed mee puzzelen.

Ik ga er morgen dan mee aan de slag :D hoop niet dat het te stressvol voor haar is, denk namelijk wel dat het echt een verbetering voor haar zal zijn.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 16:04

Vandaag dus even langs de dierenwinkel geweest en uiteraard met 900 hamsterdingen naar buiten gelopen :')

Afbeelding

Afbeelding

Het bruggetje is weg, de tunnel onderin is ook weg en het mega boomstamhuis is weg. Voor mijn gevoel heeft ze opeens echt duizend maal meer ruimte.

Ik heb een andere tunnel gekocht die ik dus in de bodem heb gestoken in de hoop dat ze ook wat meer de diepte in gaat graven. Ze graaft nu alleen onder haar zandbakje, want daar zit een opening van haar ondergrondse doolhof :')

Waar je nu links dat bosje groen ziet staan, wil ik eigenlijk liever ook nog een klein huisje of iets anders van beschutting, anders was het daar dus erg leeg.
Maar nu even zo opgelost.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 14:21

Ik heb nog even een vraagje.

Floki heeft zijn scape helemaal anders gemaakt dan dat ik hem had ingericht. Niet erg natuurlijk. Heel veel gangen en holletjes ontdekt alleen nu graaft Meneer zijn radje helemaal onder. Hij graaft hem vol bodembedekking en maakt voor t radje een kleine holletje. Zijn radje zit dus helemaal onder de bodembedekking en dat betekend dus dat hij er niet in kan rennen.
Nu haal ik elke morgen alles uit t radje en wanneer ie dan savonds wakker wordt, begint ie te rennen voor enkele minuten en meteen weer op dezelfde plek te graven en dus weer t radje vol te gooien.

Wat nu?

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:25

Radje op een andere plek zetten?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:35

Daarom staat mijn wiel altijd op een plateau, dat kunnen ze m ook niet ondergraven.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:33

xRaisin schreef:
Radje op een andere plek zetten?

Dat heb ik natuurlijk al geprobeerd maar echt ruimte heb ik daar niet voor. Dan zou ik een huisje ee uit moeten halen. Staan meer huisjes in dan nodig ^^

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 16:50

Als je nou een huisje zoals Jesper half ingraaft, of de achterzijde als 'muur' gebruikt, kan je het wiel daarop laten rusten deels :)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 18:35

xDenies schreef:
Als je nou een huisje zoals Jesper half ingraaft, of de achterzijde als 'muur' gebruikt, kan je het wiel daarop laten rusten deels :)

Ik wil eigenlijk niet nog meer aanschaffen maar ik heb nu huisje en radje omgedraaid en denk dat t nu wel goed gaat

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 20:44

Oh ik bedoelde ook niet dat je iets moet aanschaffen hoor, maar wellicht bracht het je op creatieve ideeën :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn creatieve ideeën! Even voor het gemak de tekst erbij kopieren:
Beter goed gejat, dan slecht bedacht Doen ze immers ook bij mij.
Ik wilde al heel lang het bomen idee zelf regelen en zaterdag vond ik daar de goede boompjes voor. Vandaag uit de vriezer en bekleed en voor de show even in een bak gezet Wil er denk ik nog houdertjes voor maken maar vind het een heel grappig sfeertje geven!

Ze zijn voor een toekomstig projectje en dan zullen ze ook meer in de inrichting verwerkt worden. Maar grappig is het wel!

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 07:28

Even een kleine update van mijn kant, mijn beide hamsters zijn 10 gram aangekomen. Mijn Syr is nog in de groei, en weegt nu 162 gram. De kleine weegt nu 52 gram. Ik weet niet of het echt 100% acuraat is (ik denk het haast niet, dat die kleine 10 gram is aangekomen in twee weken), maar het geeft in ieder geval een indicatie. Zeker van die kleine ben ik blij, want ik vond hem een beetje mager toen ik hem kreeg. Zijn buik is nu wat meer opgevuld.

Mijn volgende doel is, naast grotere bakken, betere wieltjes kopen. Ik heb nu twee Kaytee wielen, maar die zijn goedkoop en ik heb er vanalles aan moeten aanpassen om ze enigzins stil te krijgen. Rotdingen. Zodra het budget het toelaat wil ik Wodent Wheels kopen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 10:06

Mijn hamstertje was stabiel 45 gram, maar helaas vond ik hem vanochtend dood aan 1 van zijn wilgenbruggen. Hij is vast komen te zitten en heeft zich waarschijnlijk dood gestresst. Ik weet nu niet of ik weer een hamster wil, ik voel me zo'n slechte eigenaar.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 10:30

Ah nee, Jorex wat naar! Veel sterkte!
Ik herken je gevoel, vorig jaar is mijn hamster ook vast komen te zitten in een wilgebrugje. Gelukkig hadden wij het wat eerder ontdekt, maar zijn achterpootje moest wel geamputeerd worden. Maar oooh wat voelde ik mij toch een slechte eigenaar :(.

Maar een ongeluk zit in een klein hoekje en waar mijn hamster vast is komen te zitten had ik vantevoren niet als gevaarlijk ingeschat. Soms kun je het niet van te voren weten en dat maakt je geen slechte eigenaar!

Heel veel sterkte met het verlies!

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 10:32

Jorex schreef:
Mijn hamstertje was stabiel 45 gram, maar helaas vond ik hem vanochtend dood aan 1 van zijn wilgenbruggen. Hij is vast komen te zitten en heeft zich waarschijnlijk dood gestresst. Ik weet nu niet of ik weer een hamster wil, ik voel me zo'n slechte eigenaar.

Oh jeeeetje wat ontzettend rot dit ;(
Maar dit maakt je echt geen slechte eigenaar, zoals Raisin al zegt; een ongeluk zit in een klein hoekje :(:)
Sterkte.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 10:34

Ja ik heb 2 uur wakker gelegen door zijn standaard geluiden en omdat ik een nieuwe WiFi router heb met een onwijs fel lampje. Rond drie uur lampje afgetaped en in slaap gevallen. De hamster staat letterlijk achter mijn bed. Ik was rond 8 uur weer wakker en rond 9 uur toen ik uit bed kwam zag ik hem liggen. Ik snap echt niet waarom ik hem niet heb horen krijsen. Kooi is nu opgeruimd en schoon. Ik ga 30 juli terug en ik zie dan wel of er in mijn omgeving hamsters zitten die een nieuw thuis nodig hebben.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 12:39

Onze hamster krijste ook niet toen hij vast zat. Hij was gewoon fanatiek aan het trekken. Mogelijk had je het ook niet kunnen horen dus!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 12:49

Wat ontzettend sneu Jorex! :( Sterkte met het verlies. Schuif het niet in je eigen schoenen want een ongeluk zit in een klein hoekje & krijsen zullen ze ook echt niet doen op zo'n moment. Je bent absoluut geen slechte eigenaar <3 Laat het vooral even bezinken en gun het de tijd voor een plekje.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 21:37

Dankjulliewel, maakt me weer iets beter om te horen dat ze dat ook geluidloos kunnen doorstaan. Ik ga misschien volgende maand samen wonen dus dat komt dan eerst. Tenzij ik in omgeving Drachten een hamstertje voorbij zie komen in een te klein kooitje. Maar dan alsnog in overleg met mijn vriend. Het appartement wat we op het oog hebben, heeft een extra kamer, dus daar zou Sneaky in komen te staan.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 22:41

Floki zet echt zijn hele hok op de kop. Gelukkig laat ie nu zn radje met rust maar van wat ik heb gemaakt is niks meer over.
Gelukkig maar want dan krijg ik t idee dat hij dan gelukkig is.

Wat ook super cute is dat ik zijn zakje voer pak. Even mee ritsel en hem dan roep en hij komt dan ook echt. Natuurlijk door t geritsel van zijn voerzak maar dat vertellen we er niet bij :P Hij luistert gewoon haha

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 01:56

Jorex schreef:

Oh nee, dat zal je wel een naar gevoel opgeleverd hebben :( . Makkelijk te zeggen vanaf een beeldscherm, maar dit klinkt mij als een 'freak accident' in de oren. Soms gaan dingen gewoon mis, en hoe goed je oplet soms kun je niet alles voorkomen. Een paard kan ook stomweg struikelen en een verwonding oplopen. Dat wil nog niet zeggen dat je het met opzet gedaan hebt of dat het jouw schuld is.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 10:26

Precies wat Juniper zegt :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 17:11

Al een hele lange tijd wilde ik zelf graag wat knutselen met DAS-klei maar eigenlijk heeft het drie jaar in de kast gelegen en heb ik er niets meer mee gedaan. Geen tijd, geen fut, geen inspiratie. Gisteravond na wat googlen op een filmpje uitgekomen en vandaag aan de slag gegaan. En ik ben eigenlijk best trots!

Helaas klei op dus kan nu niet verder. Nergens in een winkel te koop. Dus maar gelijk bij een webshop ook mesjes besteld in plaats van mijn huis-tuin-en-keuken-producten die er niet voor bedoeld zijn :Y)

Afbeelding

Afbeelding

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:50

Te schattig om niet te delen

Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 18:28

Ik heb gister weer een bak gescaped :)

Afbeelding

Afbeelding

Op de foto zetten blijft een lastig ding :P Haha. Maar ik ben er wel erg tevreden over en Hamilton overigens ook! Die is papa in wording trouwens.

Mijn elfenhuisje heb ik gesloopt, kwam er niet goed vanaf. Weet nu waar ik op moet letten bij de toekomstige knutsel fase :P
En mijn nieuwe project is vandaag binnen gekomen ... daarover later meer! *\o/*