Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
. Wij stonden even gek te kijken.

Moonfight schreef:Met onze inspectie vandaag bruisde de bijen allemaal naar buiten nadat we licht berookt hadden. We hadden net de bovenste bk eraf, die al geinspecteerd. Ze bruisde zowel via de vliegplank als de bovenkant de bk uit. Daarna wel onrustig maar niet boos. Iemand dat gedrag wel eens gezien?
Nickeltje schreef:Ja. Wij hebben één volk dat dat standaard doet, bruisend over de rand zoals cola te snel ingeschonken. En na de controle zit de helft nog een uur aan de buitenkant van de kast... Verder nooit boosaardig ofzo.
Maar kennelijk noem je ze anders afhankelijk van welke je net ergens anders neerzet.

Ik heb ze met de hand in de 6-ramer geprobeerd te stoppen, maar geen kans dat ik de Q te pakken had natuurlijk. Uiteindelijk de stronk kunnen oppakken en afgeschud in een lege speciekuip. Die lag vervolgens vol met bijen én troep, dus overzetten was ook weer kansloos. En daar had ik ineens wél de Q in handen! Maar, kon zo snel mijn kluisje niet vinden en hop! daar was ze gevlogen. Hele tuin vol met opvliegende bijen (terwijl mijn kinderen daar rondrenden zonder schoenen aan…). Gelukkig snel weer gesettled, deze keer op een betere plek zodat ik ze gewoon in een emmer kon afslaan. ‘S avonds kwam een vriendin een handje helpen, en hebben we de zwerm naar de kast kunnen overzetten:

)

Marcella schreef:Heb een paar vragen zou je een kast ook geschikt kunnen maken voor solitaire bijen door er geen ramen, maar buisjes in te doen.
Zit nu dat iedere keer mijn hotel leeg gehaald word wat ik ook doe. Enige is dat insecten er dan nog wel steeds bij kunnen, maar vogels niet. Met dat die hotels vaak geen lang leven hebben en financieel weinig geld om er voor uit te geven.
Met dat ik het vroege voorjaar ineens een zwerm op mijn tuin had. Zou ik dan gewoon een kast neer kunnen zetten zodat ze een tijdelijk settle plekje hebben tot een imker ze op kom halen. Vond het doodzonde namelijk om de volgende dag behoorlijk wat dode te vinden.
lijkt me echt fantastisch.