'400 euro boete voor loslopende kat'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:01

maura schreef:
Vicky_Belle schreef:
Nu wil ik wel eens horen hoe je deze situatie kan oplossen zonder dme wetgeving te veranderen.
Waar zie jij dit op een volwassen manier op te lossen?

Om de tafel gaan, pot koffie erbij, kijken wie wat nodig heeft en waarom en dat samen in orde maken. Mocht de situatie al zo ver uit de hand gelopen zijn dat de betrokkenen te emotioneel zijn om rustig te bespreken wie wat nodig heeft, dan mediation inschakelen.

Sorry hoor, maar koppel B. hoeft dat helemaal niet. Zéggen tegen A. en als die dat niet oplost, gemeente bellen. Als die niets doet treedt buurman B. op in het belang van zijn vrouw.
Ik zou dat fluks oplossen tenminste. En afdoende.

De overheid hoort hier in op te treden en indien die dat niet doet,.... Jammer voor de katten doch dat is de schuld van mevrouw A.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:06

fransje23 schreef:
damian23 schreef:
En 400 euro vind ik een prima boete. Een boete moet wel prikkelend werken. Want waarom vind je in Dubai geen afval op straat? Juist, omdat daar hele hoge boetes op staan. Kauwgum op straat in Singapore zal je niet vinden. De boete? ...600 dollar.

In landen met de doodstraf voor moord zijn er worden niet minder moorden gepleegd..

Ik vermoed dat alle loslopende katten vangen en na 14 dagen gastverblijf laten inslapen het probleem RAP sterk verminderd.
Kan budget neutraal: Chippen verplichten en de kosten van het gastverblijf omslaan over de gevangen geschipte katten en die waarvan de eigenaars zich melden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:44

Ik kan me niet voorstellen dat het echt veel maatschappelijk draagvlak zou krijgen als de overheid een soort systematisch katten mep plan op zou zetten. Vangen en herplaatsen wellicht wel, maar in Nl doet men meestal heel moeilijk als er (aaibare) beestjes dood moeten. Maar zou je ze moeten herplaatsen dan zit je dus met een oneindig aantal katten in het asiel waar je niet meer vanaf komt, want je vangt er enerzijds enorm veel en maakt het mensen tegelijkertijd veel moeilijker om een kat te houden en dus lastiger om katten te herplaatsen.

Stel nu dat ik het er wel helemaal mee eens zou zijn dat katten niets te zoeken hebben los buiten vraag ik me toch wel af wat daar dan een realistische oplossing voor is. Want het enige voorstel wat ik steeds hoor is gewoon als een malle katten gaan wegvangen, en dan heel veel boetes uitdelen of die allemaal doodmaken. Maar dat lijkt mij eerlijk gezegd echt een hele dure oplossing (want mankracht om te vangen, op te sporen, katten in tussen te verzorgen etc) waarbij je (aangezien ik denk dat afmaken niet echt heel realistisch is) met echt bizar veel katten opgescheept blijft zitten? Imo is dat nu niet echt een logisch kosten baten plaatje? (Je kan geld immers ook maar 1x uitgeven, gemeentes bezuinigen nu al op dingen die imo belangrijker zijn dan een kat, zoals jeugdzorg ed)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:21

liedje89 schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat het echt veel maatschappelijk draagvlak zou krijgen als de overheid een soort systematisch katten mep plan op zou zetten. Vangen en herplaatsen wellicht wel, maar in Nl doet men meestal heel moeilijk als er (aaibare) beestjes dood moeten. Maar zou je ze moeten herplaatsen dan zit je dus met een oneindig aantal katten in het asiel waar je niet meer vanaf komt, want je vangt er enerzijds enorm veel en maakt het mensen tegelijkertijd veel moeilijker om een kat te houden en dus lastiger om katten te herplaatsen.

Stel nu dat ik het er wel helemaal mee eens zou zijn dat katten niets te zoeken hebben los buiten vraag ik me toch wel af wat daar dan een realistische oplossing voor is. Want het enige voorstel wat ik steeds hoor is gewoon als een malle katten gaan wegvangen, en dan heel veel boetes uitdelen of die allemaal doodmaken. Maar dat lijkt mij eerlijk gezegd echt een hele dure oplossing (want mankracht om te vangen, op te sporen, katten in tussen te verzorgen etc) waarbij je (aangezien ik denk dat afmaken niet echt heel realistisch is) met echt bizar veel katten opgescheept blijft zitten? Imo is dat nu niet echt een logisch kosten baten plaatje? (Je kan geld immers ook maar 1x uitgeven, gemeentes bezuinigen nu al op dingen die imo belangrijker zijn dan een kat, zoals jeugdzorg ed)

Tuurlijk is het plan financieel niet haalbaar, praktisch lastig en zit je daarna inderdaad met een nog groter overschot aan katten in de asiels want euthanasie is politiek waarschijnlijk onbespreekbaar.

Overigens hebben de mensen in dit topic hebben geen probleem met een verhoging van de gemeentebelasting met honderden euro's per huishouden om de kosten te dekken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 00:47

fransje23 schreef:
Tuurlijk is het plan financieel niet haalbaar, praktisch lastig en zit je daarna inderdaad met een nog groter overschot aan katten in de asiels want euthanasie is politiek waarschijnlijk onbespreekbaar.

Waarmee we dus weer bij het punt zijn bij A veroorzaakt onacceptable overlast in huis/tuin van B, overheid beschermd B niet = en nu???

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 07:39

fransje23 schreef:
Overigens hebben de mensen in dit topic hebben geen probleem met een verhoging van de gemeentebelasting met honderden euro's per huishouden om de kosten te dekken.

Nou ja ik ben in principe tegen het houden van huisdieren als je er niet voor kan zorgen, dus nee, die kosten vind ik geen goed idee... waarom moet ik daarvoor betalen?

Mensen moeten eens nadenken voordat ze beesten aanschaffen...

bruintje123

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:00

Kattenbelasting invoeren daarmee kan dat plan betaald worden.
}> }:)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:09

Ja prima! Voor de mensen die de kat los hebben lopen dan graag..

Ik betaalde ook al hondenbelasting voor kak die ik opruimde..
Om dan nu ook kattenbelasting te betalen voor mijn katten die niet buiten de tuin komen is ook wat..

Verplicht een bandje om met de penning van dorp.
Moest mijn hond ook. ;-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:47

Hoe dan ook zal er toch iets moeten gaan gebeuren (ook in Belgie graag.). Mensen moeten meer verantwoording nemen voor hun dieren. óók honden eigenaren. Die vergiftigde gehaktballetjes en die andere huisdierensnacks met spijkers en glas enz in... Dat is een frustratie die ergens vandaan komt. Is dat een correcte gezonde manier van handelen? Nee, in geen geval. Maar ze komt wel ergens van... Ik zie ook te veel honden die niet bij gehouden worden onder het mom van "hij doet niks". Maakt geen f*ck uit of ie wat doet of niet, als je niet weet of de andere persoon al dan niet bang is voor honden houd je de hond bij je. En zo kan je zowel over katten als honden een hele lijst maken.

We moeten gewoon als huisdier-eigenaren verantwoording op nemen. De hond hier mag niet op springen tenzij mensen zelf op hun benen tikken. Als zij toch in enthousiasme aanstalte maakt roep ik haar altijd terug, ik krijg dan vaak de reactie "laat haar toch".
Nee, want op een dag komt er iemand die daar helemaal niet van gediend is en dan ben ik blij dat ik mijn hond geleerd heb niet op te springen en te wachten tot ze "uitgenodigd" is om te gaan kijken ipv er gewoon als een debiel heen te rennen.
Ik houd van honden maar ik heb een hekel aan honden die tegen je op springen. En dat zie ik ook nog steeds te vaak gebeuren. Dus het zijn niet alleen katten-eigenaren die een flink tandje bij moeten steken, laat dat duidelijk zijn. Maar er moet wel ergens iets gaan gebeuren. :) Want op deze manier gaan de dieren er het slachtoffer van worden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:38

Huertecilla schreef:
fransje23 schreef:

Waarmee we dus weer bij het punt zijn bij A veroorzaakt onacceptable overlast in huis/tuin van B, overheid beschermd B niet = en nu???

SSS, een afkorting uit het amerikaanse platteland.
Spoiler:
Shoot, Shovel, Silence

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:11

fransje23 schreef:
liedje89 schreef:

Nou ja, laten we wel wezen...
Ik betaal ook niet voor de aanpassingen voor de honden (losloopveldjes, poepstofzuigerpoepstofzuiger) dus waarom moet ik dan wel weer voor die katte betalen?
Dan kan ik net zo goed kijken of ik een petitie kan starten om een schutting te mogen plaatsen in mijn tuin, als dat mag een schutting plaatsen en de tuin kat vrij maken, dat kost net zo veel geld :+
En ik pas er gewoon voor om zoveel geld te betalen voor het dier van een ander... Niemand betaald voor mijn omheining voor de pony?
Of voor de ruiterpaden etc etc...
En kom niet aan met dat ik dat wel doe, want als dat zo zou zijn dan zouden de ruiterpaden wel begaanbaar zijn en dat zijn ze niet :+

Ik vraag mij af hoeveel geld het daadwerkelijk zou kosten...

Je moet een opleiding ontwikkelen, oké... Dat kost geld. Laten we zeggen, ruim genomen... 1000 euro.
Dat verdeeld over 17 miljoen mensen valt reuze mee :)

Dan heb je nog mensen nodig die de opleiding tot kattencontroleur en vanger gaan volgen. Tjah, daar gebruik je mensen voor die uit de bijstand komen :j
Win win... Minder mensen in de bijstand... En mensen die het probleem kunnen oplossen.
Goed, dat kost ook geld want je kan ze moeilijk hetzelfde salaris aanbieden als in de bijstand.
Maar je hoeft weer geen geld weg te geven aan mensen die niet werken.
En mensen die werken hoeven ook niet bij de voedselbank aan te kloppen.
Dus dat scheelt ook weer :j

De asiels hebben meer mensen nodig :j
Dat scheelt weer...
En er is natuurlijk een ict afdeling nodig die het hele systeem van chipjes etc bij houd. Wellicht gekoppelt aan Amevi.

Voorals nog zie ik meer voor dan nadelen aan het plan...

En uiteraard moet het geld ergens vandaan komen... Daarom katten belasting en boetes voor diegene die hun kat los hebben laten lopen :j

Ik zie niet in waarom dit financieel niet haalbaar zou zijn.
Dat roepen is vooral stemmingmakerij in de hoop dat jou kat vooral overlast mag blijven veroorzaken :o

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:32

maura schreef:
Vicky_Belle schreef:
Nu wil ik wel eens horen hoe je deze situatie kan oplossen zonder dme wetgeving te veranderen.

Om de tafel gaan, pot koffie erbij, kijken wie wat nodig heeft en waarom en dat samen in orde maken. Mocht de situatie al zo ver uit de hand gelopen zijn dat de betrokkenen te emotioneel zijn om rustig te bespreken wie wat nodig heeft, dan mediation inschakelen.

Huertecilla schreef:
Sorry hoor, maar koppel B. hoeft dat helemaal niet. Zéggen tegen A. en als die dat niet oplost, gemeente bellen. Als die niets doet treedt buurman B. op in het belang van zijn vrouw.

De overheid hoort hier in op te treden en indien die dat niet doet,.... Jammer voor de katten doch dat is de schuld van mevrouw A.

Natuurlijk hoeft koppel B dat niet. Niemand beweert overigens dat ze dat moeten. Ik zeg wel dat zij, als ze de situatie inderdaad willen oplossen, ze dat naar mijn mening het beste kunnen doen door daar samen over om de tafel te gaan zitten. En het dan ook daadwerkelijk over die katten te hebben natuurlijk. Alleen maar koffie drinken en over iets anders beginnen als het gesprek over de katten te moeilijk wordt schiet uiteraard niet op.

Hoewel deze buren - volgens nieuwe informatie - wel goed met elkaar lijken om te gaan, blijven de katten voor overlast zorgen. Althans, volgens een andere buurvrouw die de situatie aanziet en het nodig vindt deze op internet te beschrijven, maar die zelf feitelijk niet betrokken is.

Het zou kunnen dat koppel B meer waarde hecht aan de relatie met mevrouw A dan aan de overlast door de katten, of de situatie uit eigen keuze accepteert. Het zou ook kunnen dat ze er vreselijk onder lijden maar niets durven te zeggen. Dat zou heel naar voor ze zijn, maar je kunt niet verwachten dat andere mensen stoppen met overlast veroorzaken als jij niet laat weten dat je die overlast ervaart. Overlast is geen wiskunde. Wat de een ongelooflijk vervelend vindt, is voor de ander geen probleem. En wat je als overlast ervaart, kan bovendien in de loop van de tijd sterk veranderen. Dus als je ergens mee zit, wees dan zo volwassen om het te bespreken. Kun je dat niet, schakel dan een professional in (wat de gemeente overigens ook zou doen in deze situatie, mits die natuurlijk gemeld wordt. Ook gemeenteambtenaren hebben geen zesde zintuig waarmee ze op afstand overlast kunnen opsporen). Voor de minder nauwkeurige lezer: mediation is niet hetzelfde als meditation. Het scheelt 1 letter, maar het ziet er heel anders uit.

Verder is het totaal niet relevant of jij zo'n situatie al dan niet fluks en afdoende zou oplossen. Maar ik moest wel erg lachen om die opmerking. Het heeft altijd iets aandoenlijks, zulke grootspraak. In de echte wereld, in het land en de gemeente waar dit onderwerp speelt, is beter doordachte wetgeving van kracht dan veel mensen in dit topic kennelijk weten (hoewel al die wetgeving eenvoudig op internet is terug te vinden). Hier zijn die flukse oplossingen van jou en van redneck Amerika en angry white men, gewoon strafbaar.

M_D_H, stellen dat dit plan financieel niet haalbaar zou zijn is geen stemmingmakerij. Stellen dat het ontwikkelen van een opleiding, ruim genomen, 1000 euro kost zou dan eerder stemmingmakerij zijn, omdat elke onderbouwing daarbij ontbreekt. Maar bij stemmingmakerij gaat het meestal om onjuiste beweringen die eventueel waar zouden kunnen zijn. 1000 euro voor het ontwikkelen van een opleiding kan natuurlijk helemaal niet, dat komt niet in de buurt. Dus dat is gewoon totale nonsens.

Als je de staat van dienst van ict-instrumenten van overheden een beetje hebt bijgehouden de afgelopen jaren, of een beetje op de hoogte bent van de kwaliteit van de registratie van diersoorten die wel verplicht geregistreerd worden in Nederland dan weet je ook dat alleen al dit onderwerp een vrijwel onmogelijk drempel zal zijn om dit plan uit te voeren.
Amevi (ik gok dat je Amivedi bedoelt?) gaat natuurlijk in geen 100 jaar haar database koppelen aan een systeem van de overheid. Dat mogen ze namelijk helemaal niet, onder andere dankzij wetgeving die we in democratisch Nederland gelukkig nog steeds hebben om de invloedssfeer van de overheid in onze persoonlijke vrijheid te beperken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:34

IMJ schreef:
Ja prima! Voor de mensen die de kat los hebben lopen dan graag..

Ik betaalde ook al hondenbelasting voor kak die ik opruimde..
Om dan nu ook kattenbelasting te betalen voor mijn katten die niet buiten de tuin komen is ook wat..

Verplicht een bandje om met de penning van dorp.
Moest mijn hond ook. ;-)

Ik betaal ook voor de honden die niet buiten het erf kakken. En nooit gebruik maken van het uitlaadveld.
Dus hup al die katten belasting }>

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:35

Ayasha schreef:
Hoe dan ook zal er toch iets moeten gaan gebeuren (ook in Belgie graag.). Mensen moeten meer verantwoording nemen voor hun dieren. óók honden eigenaren. Die vergiftigde gehaktballetjes en die andere huisdierensnacks met spijkers en glas enz in... Dat is een frustratie die ergens vandaan komt. Is dat een correcte gezonde manier van handelen? Nee, in geen geval. Maar ze komt wel ergens van... Ik zie ook te veel honden die niet bij gehouden worden onder het mom van "hij doet niks". Maakt geen f*ck uit of ie wat doet of niet, als je niet weet of de andere persoon al dan niet bang is voor honden houd je de hond bij je. En zo kan je zowel over katten als honden een hele lijst maken.

We moeten gewoon als huisdier-eigenaren verantwoording op nemen. De hond hier mag niet op springen tenzij mensen zelf op hun benen tikken. Als zij toch in enthousiasme aanstalte maakt roep ik haar altijd terug, ik krijg dan vaak de reactie "laat haar toch".
Nee, want op een dag komt er iemand die daar helemaal niet van gediend is en dan ben ik blij dat ik mijn hond geleerd heb niet op te springen en te wachten tot ze "uitgenodigd" is om te gaan kijken ipv er gewoon als een debiel heen te rennen.
Ik houd van honden maar ik heb een hekel aan honden die tegen je op springen. En dat zie ik ook nog steeds te vaak gebeuren. Dus het zijn niet alleen katten-eigenaren die een flink tandje bij moeten steken, laat dat duidelijk zijn. Maar er moet wel ergens iets gaan gebeuren. :) Want op deze manier gaan de dieren er het slachtoffer van worden.

Hier kan ik het alleen maar voor 300% mee eens zijn.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:40

Vicky_Belle schreef:
Een situatie hier in de straat, we wonen in een woonwijk:
buurvrouw A (alleenstaande vrouw) heeft 4 katten en een hond. de katten kunnen ten alle tijde naar buiten door een luikje. Buurvrouw heeft erg veel steun aan de dieren. Haar ganse tuin is overwoekerd door bamboe dus afzetten kost haar werkelijk heel veel geld want dan moet ze eerst de bamboe laten uitgraven.
Buurkoppel B zijn een ouderlijk stel, de vrouw heeft heel veel allergieën en gezondheidsproblemen zoals huisstofmijt en ook dieren (inc. katten). De katten van buurvrouw A komen geregeld op bezoek in de tuin en gaan slapen op hun bankstel en kakken in de moestuin. Als het raam openstaat gaan ze ook geregeld naar binnen om hun territorium af te zetten.
Buurkoppel B ziet dus echt af van buurvrouw A haar katten, de vrouw kan niet in de tuin zitten op het bankstel en moestuinieren en eens om de zoveel weken heeft ze binnen ook letterlijk gezeik.
je kan zeggen: sluit je ramen, maar met een huisstofmijt-allergie is dat niet goed.

Nu wil ik wel eens horen hoe je deze situatie kan oplossen zonder de wetgeving te veranderen.

Voor mij is het ook duidelijk dat een kat net als elk ander dier niet 100% de vrijheid mag krijgen.
katten moeten worden getrokken met honden. Er mag gerust een boete zijn, maar 400 euro is wel veel.

Buurvrouw A betaalt het afzetten van de tuin van buurkoppel B, als alleen deze mensen last hebben van de katten van buurvrouw A. Of maakt een ren, laat hem maken als ze het niet zelf kan. Geen geld hebben maar wel 4 katten en een hond onderhouden. 1 keer een flinke operatie aan een bijvoorbeeld aangereden kat en je bent dat geld ook kwijt. Even sparen voor een afzetting/ren.

Als het maar 1 van de 4 is die overlast bezorgt bij de buren, deze herplaatsen of 2 als dat nodig is is ook nog een optie.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:46

maura schreef:
maura schreef:

Huertecilla schreef:

Natuurlijk hoeft koppel B dat niet. Niemand beweert overigens dat ze dat moeten. Ik zeg wel dat zij, als ze de situatie inderdaad willen oplossen, ze dat naar mijn mening het beste kunnen doen door daar samen over om de tafel te gaan zitten. En het dan ook daadwerkelijk over die katten te hebben natuurlijk. Alleen maar koffie drinken en over iets anders beginnen als het gesprek over de katten te moeilijk wordt schiet uiteraard niet op.

Hoewel deze buren - volgens nieuwe informatie - wel goed met elkaar lijken om te gaan, blijven de katten voor overlast zorgen. Althans, volgens een andere buurvrouw die de situatie aanziet en het nodig vindt deze op internet te beschrijven, maar die zelf feitelijk niet betrokken is.

Het zou kunnen dat koppel B meer waarde hecht aan de relatie met mevrouw A dan aan de overlast door de katten, of de situatie uit eigen keuze accepteert. Het zou ook kunnen dat ze er vreselijk onder lijden maar niets durven te zeggen. Dat zou heel naar voor ze zijn, maar je kunt niet verwachten dat andere mensen stoppen met overlast veroorzaken als jij niet laat weten dat je die overlast ervaart. Overlast is geen wiskunde. Wat de een ongelooflijk vervelend vindt, is voor de ander geen probleem. En wat je als overlast ervaart, kan bovendien in de loop van de tijd sterk veranderen. Dus als je ergens mee zit, wees dan zo volwassen om het te bespreken. Kun je dat niet, schakel dan een professional in (wat de gemeente overigens ook zou doen in deze situatie, mits die natuurlijk gemeld wordt. Ook gemeenteambtenaren hebben geen zesde zintuig waarmee ze op afstand overlast kunnen opsporen). Voor de minder nauwkeurige lezer: mediation is niet hetzelfde als meditation. Het scheelt 1 letter, maar het ziet er heel anders uit.

Verder is het totaal niet relevant of jij zo'n situatie al dan niet fluks en afdoende zou oplossen. Maar ik moest wel erg lachen om die opmerking. Het heeft altijd iets aandoenlijks, zulke grootspraak. In de echte wereld, in het land en de gemeente waar dit onderwerp speelt, is beter doordachte wetgeving van kracht dan veel mensen in dit topic kennelijk weten (hoewel al die wetgeving eenvoudig op internet is terug te vinden). Hier zijn die flukse oplossingen van jou en van redneck Amerika en angry white men, gewoon strafbaar.

M_D_H, stellen dat dit plan financieel niet haalbaar zou zijn is geen stemmingmakerij. Stellen dat het ontwikkelen van een opleiding, ruim genomen, 1000 euro kost zou dan eerder stemmingmakerij zijn, omdat elke onderbouwing daarbij ontbreekt. Maar bij stemmingmakerij gaat het meestal om onjuiste beweringen die eventueel waar zouden kunnen zijn. 1000 euro voor het ontwikkelen van een opleiding kan natuurlijk helemaal niet, dat komt niet in de buurt. Dus dat is gewoon totale nonsens.

Als je de staat van dienst van ict-instrumenten van overheden een beetje hebt bijgehouden de afgelopen jaren, of een beetje op de hoogte bent van de kwaliteit van de registratie van diersoorten die wel verplicht geregistreerd worden in Nederland dan weet je ook dat alleen al dit onderwerp een vrijwel onmogelijk drempel zal zijn om dit plan uit te voeren.
Amevi (ik gok dat je Amivedi bedoelt?) gaat natuurlijk in geen 100 jaar haar database koppelen aan een systeem van de overheid. Dat mogen ze namelijk helemaal niet, onder andere dankzij wetgeving die we in democratisch Nederland gelukkig nog steeds hebben om de invloedssfeer van de overheid in onze persoonlijke vrijheid te beperken.

Je hebt al de opleidingen voor BOA, daar hoeft dan alleen de kat aan toegevoegd worden.
Aangezien er genoeg informatie over katten houden en vangen en verzorgen bij de dierenopleidingen vandaan te toveren zijn, hoeft dat echt niet meer te kosten hoor.
En... Als je een keer goed zou lezen , wat je tot nu toe geen enkele leer gedaan hebt bij mijn berichten.. Zou en gelezen hebben dat ik een ruwe gok nam.
Als dat vermeld wordt is het ZEKER geen stemmingmakerij!
Hooguit stemmingmakerij van jou dat jij jet stemmingmakerij noemt, zoals je van vrijwel elk bericht van mij iets negatiefs weet te maken...
En voor de duidelijkheid, dat is erg vermoeiend, dus zou je dit bericht beter willen lezen voor je antwoord? Dank je wel :)

Amivedi bedoelde ik inderdaad. Telefoon maakt er compleet wat anders van :roll:

Bijzonder dat jij van het koppelen van een database voor verloren dieren een compleet privacy ding weet te maken en daar de democratie ook nog bij weet te betrekken.

Maar ik begrijp het wel weer. Om de mensen hun privacy te laten behouden in ons democratische land moeten de mensen die last hebben van de huisdieren van die op privacy beluste mensen maar slikken.
Daar komt het op neer want niks kan en niks mag en niemand wil wat moeite doen en oh drama de privacy gaat verloren (Die je sinds internet al lang kwijt bent maar dat terzijde) en het enige wat mag is met een mediator om de tafel gaan zitten waarbij vaak de oplossing is dat diegene die overlast er vaart maar moet slikken.

Nee duidelijk...

Overigens vraag ik mij wel af waarom de rednecks en the angry white man er weer bij betrokken worden...

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:57

Ayasha schreef:

Weet je, ik denk dat minstens 90% van de huisdier-eigenaren het helemaal met je eerste zin eens is. Maar ook verantwoording is geen wiskundig begrip.

Voor jou valt het niet-tegen-mensen-opspringen van honden onder die verantwoording. Voor veel andere hondeneigenaren niet. Niet omdat die mensen onverantwoordelijk of asociaal zijn, maar omdat zij en de mensen in hun directe omgeving dat gedrag niet als ongewenst gedrag ervaren. Dan kun jij vinden dat zij fout zitten, maar dat is niet meer of minder dan een persoonlijke mening.

Er staan ontzettend veel persoonlijke ervaringen in dit topic, maar niet 1 van een honden- of katteneigenaar die van zichzelf vindt dat hij/zij geen verantwoordelijkheid neemt voor de hond of kat in kwestie. Wel heel veel van mensen die vinden dat een ander geen verantwoordelijkheid neemt. Als je een ja/nee lijstje maakt en dat door iedereen in dit topic laat invullen, krijg je allemaal verschillende lijstjes.

Is het verantwoord om:

Je hond tegen vreemden te laten opspringen? ja/nee
De kat mag uit de tuin te laten? Ja/nee
De hond te laten loslopen buiten de aangewezen losloopgebieden? Ja/nee
De ergens te laten lopen waar een automobilist moet remmen? Ja/nee

Een aantal mensen zullen overal nee op zeggen, anderen overal ja en de rest van alles was. En er zullen mensen zijn die meer informatie willen, bijvoorbeeld hoe groot de hond is die tegen mensen opspringt of hoe de omgeving van de tuin waar de kat wel of niet uit mag er uitziet.

Je kunt je gaan zitten opwinden over het feit dat andere mensen er andere ideeën over verantwoordelijkheid en overlast op nahouden, je kunt ook accepteren dat iedereen recht heeft op zijn/haar mening. Oók over dit onderwerp. Niet omdat de mening van die andere beter of slechter is dan die van jezelf, maar omdat het verspilling van energie is om je op te winden over dingen die je toch niet kunt veranderen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:32

Katten zijn al jaren vogelvrij, het vergt vooral een ommezwaai in mentaliteit - andere dieren mogen niet loslopen en overlast veroorzaken dus waarom katten wel? Ik heb het idee dat de laatste jaren steeds meer mensen tegen loslopende katten zijn dus hopelijk duurt het niet meer al te lang voordat mensen hun verantwoordelijkheid eindelijk nemen (al dan niet bij verplichting door de wet). Met honden is het ook gelukt, met katten moet het ook kunnen.
Een verbod op loslopende katten in gebieden met een bepaald aantal inwoners bijv (of bouw) zou al een goed begin zijn. En natuurlijk is dat uitvoerbaar, maar dan moet je het wel willen.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 05-09-17 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:33

M_D_H schreef:
Dat roepen is vooral stemmingmakerij in de hoop dat jou kat vooral overlast mag blijven veroorzaken :o

Is geen stemmingmakerij meer logisch nadenken. Het is gewoon een duur idee met niet alleen financieele maar ook praktische haken en ogen. Een kat vangen is lang niet altijd simpel, jer zal veel gewerkt moeten worden met vangkooien. Voor de gemeente Tilburg wordt al gepraat over 25 (was het 27?) man personeel, rekent die even door met een normaal jaarsalaris. Daarnaast de opleiding, kosten voor de kooien, auto's en natuurlijk een manager en extra personeel voor de administratie. Daarna de kosten voor uitbreiding van de dierenopvang, extra personeel daar etc.

Kun je zeggen we zetten langdurig werkelozen in maar die mensen moeten ook nog dit werk kunnen uitvoeren.

Overigens zorgt mijn kat niet voor overlast, die is een of twee uurtjes per dag buiten. Doet alles in de bak, weinig tuinen om mijn huis en sowieso in de nacht binnen. Is ook nog eens gechipt en gecastreerd.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:35

M_D_H, relax. Ik heb je berichten zeer nauwkeurig gelezen en dus ook jouw 'ruim genomen' erbij gezet. Lees zelf maar terug, je schreef 'ruim genomen', niet 'ruwe gok'. Hoe veel beter wil je dat ik lees, als ik begrijp dat je Amivedi bedoelt waar je Amevi schrijft?

Stemmingmakerij noemde ik omdat je er zelf over begon:

M_D_H schreef:
Dat roepen is vooral stemmingmakerij in de hoop dat jou kat vooral overlast mag blijven veroorzaken

Of vind je dit zelf een normale manier van discussiëren? Zeker omdat in diverse posten, niet alleen de mijne, prima wordt onderbouwd waarom dit plan niet uitvoerbaar en niet financieel haalbaar is.

M_D_H schreef:
Bijzonder dat jij van het koppelen van een database voor verloren dieren een compleet privacy ding weet te maken en daar de democratie ook nog bij weet te betrekken.

Maar ik begrijp het wel weer. Om de mensen hun privacy te laten behouden in ons democratische land moeten de mensen die last hebben van de huisdieren van die op privacy beluste mensen maar slikken.
Daar komt het op neer want niks kan en niks mag en niemand wil wat moeite doen en oh drama de privacy gaat verloren (Die je sinds internet al lang kwijt bent maar dat terzijde) en het enige wat mag is met een mediator om de tafel gaan zitten waarbij vaak de oplossing is dat diegene die overlast er vaart maar moet slikken.

Als je niet begrijpt waarom de databases van een stichting als Amivedi niet gekoppeld mogen worden aan overheidsinstrumenten, dan kun je ook gewoon om meer uitleg vragen. Nergens voor nodig om zo zuur te reageren. Maar het zit zo: de mensen die hun persoonlijke gegevens (naam, adres, telefoon, veel persoonlijker kun je niet worden) aan Amivedi hebben gegeven, hebben dat gedaan met een bepaald doel en onder bepaalde voorwaarden. Amivedi mag die gegevens gebruiken om gevonden dieren terug te brengen bij hun eigenaar, maar niet om aan de overheid te vertellen wie de eigenaar van een bepaald dier is. Het is namelijk wettelijk verboden om persoonlijke gegevens van mensen zonder hun nadrukkelijke toestemming door te geven aan derden (Wet Bescherming Persoonsgegevens), we leven hier gelukkig niet in een politiestaat, dus de overheid valt in dit geval ook gewoon onder derden. Tenzij alle eigenaren van bij Amivedi geregistreerde huisdieren Amivedi toestemming geven om die gegevens te delen met de overheid, kan hun database nooit gekoppeld worden aan een ict-instrument van de overheid om boetes uit te delen aan eigenaren van loslopende katten. En ik denk niet dat die eigenaren daarvoor gaan tekenen, jij wel?

Ik vind het ontzettend vervelend voor je dat je het gevoel hebt dat niks kan en niks mag en ook dat je denkt dat er geen privacy meer is. Mijn ervaring is juist dat er ontzettend veel kan en mag en dat het nog steeds heel goed mogelijk is om je privacy te bewaken. En ook dat het heel goed mogelijk is om, zonder bemoeienis van politie of gemeente, samen met je buren te bepalen wat wel en niet gewaardeerd wordt. Ook fijn trouwens als je eens een paar dagen weg wilt, bij ons in de buurt zorgen we dan voor elkaars post, planten, tuin en dieren.

Je vraag over de rednecks en angry white men snap ik trouwens echt niet, het lijkt me overduidelijk waar die vandaan komen.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:45

Tja veel verschillende gedachtes hierover....ik ben ook kattenfan,(voornamelijk voor m'n eigenste,haha)
Ik woon in een rijtjes huis en heb de tuin afgezet omdat ik mijn kat heilig heb....wil niet dat ze op straat komt en ook niet bij de buren,daarbij mijn kat is véél te duur voor zulk soort geintjes.
mocht er 'n vreemde kat bij mij proberen te komen ...met pech blaast die dan de laatste adem(sorry).
De boete vind ik zeker wel belachelijk hoog...
Eerlijk als ik 'n HK zou hebben die altijd hort op mocht van mij en die zouden ze "vangen" geloof mij dat ik 'm nooit of te nimmer op zou halen :o
Maar mijn kat heeft geluk,die mag dat niet en ik zorg ervoor dat ze ook niet buiten mijn tuin kan komen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:44

vivana schreef:
Tja veel verschillende gedachtes hierover....ik ben ook kattenfan,(voornamelijk voor m'n eigenste,haha)
Ik woon in een rijtjes huis en heb de tuin afgezet omdat ik mijn kat heilig heb....wil niet dat ze op straat komt en ook niet bij de buren,daarbij mijn kat is véél te duur voor zulk soort geintjes.
mocht er 'n vreemde kat bij mij proberen te komen ...met pech blaast die dan de laatste adem(sorry).
Eerlijk als ik 'n HK zou hebben die altijd hort op mocht van mij en die zouden ze "vangen" geloof mij dat ik 'm nooit of te nimmer op zou halen :o
Maar mijn kat heeft geluk,die mag dat niet en ik zorg ervoor dat ze ook niet buiten mijn tuin kan komen.

Dus als jouw dure kat een keer ontsnapt en bij de buren in de tuin zijn laatste adem uitblaast is dat vast ook prima.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:55

Jis_ schreef:
vivana schreef:

Dus als jouw dure kat een keer ontsnapt en bij de buren in de tuin zijn laatste adem uitblaast is dat vast ook prima.

Nou inderdaad Jis_.
@vivana Een HK is in jouw ogen misschien niks waard, maar mijn HK's zijn voor mij meer waard als jouw dure poekie. Want die is in mijn ogen niks meer waard als mijn € 10,- HK's .

Maargoed dat is off-topic.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 16:01

Jis_ schreef:
vivana schreef:

ontsnapt?...zal niet meevallen..ene éne buren hebben GROTE honden,daar past ze wel voor..andere buren zijn heeeeel lief :D
..Daarbij alleen buiten als ik thuis ben anders gewoon binnen heeft niemand er last van +:)+
@nontie; En als die HK kat je net zoveel waard is..hou je die ook aan huis,in mijn ogen...

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 16:38

vivana schreef:
ontsnapt?...zal niet meevallen..ene éne buren hebben GROTE honden,daar past ze wel voor..andere buren zijn heeeeel lief :D
..Daarbij alleen buiten als ik thuis ben anders gewoon binnen heeft niemand er last van +:)+
@nontie; En als die HK kat je net zoveel waard is..hou je die ook aan huis,in mijn ogen...

Tja dan kom je weer op de discussie wel of niet je tuin afzetten. Ik vind het voor die van mij niet nodig;

Ze komen zodra ik ze roep, zijn 's nachts altijd binnen, kijken uit voordat ze oversteken (ja echt waar) , ze schijten alleen bij die man in de tuin die zijn hond tegen mijn schutting laat pissen. (en die hond was er eerder). Geen klachten, in de hele wijk niet en iedereen weet dat het mijn katten zijn, want ze loeren gezellig onder de schuttingdeur door en gaan mee container aan de weg zetten. Zodra ik klachten krijg, ja dan zal ik ze zo veel mogelijk proberen in eigen tuin en huis te houden. Wat nog een uitdaging wordt want 1 kruipt tussen de schuttingplanken door als het moet. Ze staan op kwalitatief goed voer dus poepen eens in de 2 dagen, zijn dikke maatjes met de katten van de buren, de buurvrouw is ook helemaal gek met ze. Ben ik alleen maar blij mee want als ik op vakantie ben zijn ze ook niet in de stress omdat de buurvrouw ze eten geeft ineens.

Nogmaals; als ik klachten krijg ga ik met de 'klager' in gesprek om samen tot een gemoedzame oplossing te komen. Als daar uit komt dat ik mijn tuin moet afzetten, prima.

Jouw poekie is prima welkom in mijn tuin, zolang ze bij mij niet schijt en gewoon gemoedzaam met die van mij kan rondscharrelen.