Katten!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyy

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:04

Die boterham foto. :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:14

Wat een dropje <3
Ik zie een hoop ellende via de kattenopvang van m'n vriendin, nu ook weer 1 nest binnen en 1 nest wat elk moment binnen kan komen, 2e nest voor beide poezen in nog geen 6 maanden tijd en van eigenaren die geen geld hebben maar wel hun intacte poezen maar buiten laten lopen. :x
Ik ben niet per definitie tegen nestjes van rasloze katten, zolang er maar gedegen getest wordt op erfelijke afwijkingen maar zolang dat niet gebeurd en we kampen met een enorm kattenoverschot welk elk jaar weer flink wordt aangevuld...
Ik kies dus heel bewust voor volwassen herplaatsers, die kittens vinden snel een huisje en zorgen er eigenlijk voor dat de volwassen katten minder kans hebben op een huisje, tenzij ze lang haar hebben of een bijzonder kleurtje.
Voor Mowgli* stonden ze rijen dik terwijl die geen huisje zocht, maar Jhula*, Aife en Vlekje komt geen hond voor omdat die te oud (Jhula* was 13 toen ik hem adopteerde en Aife is 9), niet mooi genoeg (Jhula* had en Vlekje heeft geen apart kleurtje) of lelijk (Vlekje is moddervet) zijn.
Dat terwijl het ontzettend leuke katten zijn, alleen het zijn geen schattige kittens en dat werkt enorm tegen ze. -O-
Vorig jaar had ik een kitten in de opvang die binnen 2 weken verhuisde, normaal vang ik geen kittens op maar de opvang had een intacte kater en zij zou 10 maanden oud zijn en was ook nog intact dus uit nood even bij mij geplaatst.
Van de 7 katten die ik tot nu toe in opvang heb gehad hou ik er 3 zelf, de eerste is in april overleden, de 2e en 3e lopen hier nog rond en daarvan hoop ik dat ze dat nog heel lang blijven doen.
De andere 4 is er 1 van terug naar de opvang, 2 hebben een nieuw baasje en de laatste zit hier nog maar moet binnenkort weg, we hopen dat er een baasje voor komt en anders gaat ze terug naar de opvang.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:03

Hier ook geen plaats voor een katje erbij. Wij hebben er 2 en wachten nog op een kitten van een fokker. Willen jullie wat mooie kitten foto's zin van somali kittens en een abesijn kitten?
Met een beetje geluk wordt er voor ons een kitten geboren in december.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:12

Wat een geweldige foto's komen er voorbij!

Dit is mijn Messi, een aparte kat die niet altijd even lief is, metname als hij erg druk is. Maar ben stapel gek met dit maffe dier <3
Afbeelding
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 23:26

Grappig, zo over die 'oeps' nesten. Ik zou dus echt nooit een kat bij een fokker vandaan halen. Ga echt geen honderden euro's voor een kat uitgeven. Het asiel zit vol leuke katten. We hebben inderdaad een kattenoverschot, dus waarom moet er vanalles bij gefokt worden, dan?

Moet zeggen, dat ik de boerderijkittens wel altijd schattig vind. Maar ook die neem ik niet mee. Heb ooit 3 kittens meegenomen uit India. Gedumpt in de goot. Kregen op hun paspoort 'oosterse korthaar' te staan. De Indiase variant van europese korthaar (ofwel vuilnisbakkenras :D ) neem ik aan. Leer ik later dat ze daar serieus op fokken. Doen ze dat ook op europese kortharen? Wel schattig, die kleintjes trouwens. De laatste daarvan is dit jaar op 19 jarige leeftijd overleden.

Nu 2 asielkatten. Ook leuk. Lilo was nog net even jonger dan een jaar. Sonja 'al' 3 jaar. Maakt eigenlijk niet veel uit. Alle katten zijn leuk <3

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 23:45

De echte Europees Korthaar is een ras idd. :)
De variant die overal rondloopt is een rasloze kat die veel overeenkomsten heeft met het ras, maar officieel gewoon een huistuinkeukenkat is.
Geldt ook voor jouw Oosters Kortharen en mijn voormalige Turkse Korthaar.
Je kunt er vanuit gaan dat als er geen stamboom bij zit het onder de huistuinkeukenkat of kruisingen valt. :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 07:42

Ja hier om medische redenen raskatten. Wij zijn allergisch nl! en met siberen is dat veel minder!

Daarbij vind ik de gezondheidscheck die raskatten krijgen fijn. Kreeg ik ook toen ik zwanger was.

En helaas komen veel htkkatten in asiels terecht.. Ze kosten niks dus ach..

Wil niet zeggen dat ze minder leuk of lief zijn uiteraard!
Als we niet allergisch zouden zijn waren we denk ik toch voor raskat gegaan..

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 07:56

Help!!!!

Mooie waterbak met voerbak gemaakt wat denk je.
Een groot waterballet
Mijnheer heeft het nu echt uitgevonden.

Heb de andere waterbak ook maar weer neergezet en hij speelt ermee.
Poot erin en spetteren maar.
Hele vloer onder.

Niet 1x maar steeds weer
Heb hem al in zijn nekvel met zijn kop over de natte vloer gehaald
Plantenspuit

Helpt niet

Ik wil ook niet te heftig daarop reageren want hij moet toch drinken en ik heb er nog 2 lopen die ook moeten drinken.

Eerst was het steeds de bak omgooien en nu is het waterballet.

Ik weet het even niet meer.
Iemand nog ideeën en opties?

Hij stond er net uit te drinken ik heb hem de hemel ingeprezen... en niet gespeeld.

Eigenlijk bén ik bang dat ik het maar moet accepteren iets met puberkat

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:15

lor1_1984 schreef:
De echte Europees Korthaar is een ras idd. :)
De variant die overal rondloopt is een rasloze kat die veel overeenkomsten heeft met het ras, maar officieel gewoon een huistuinkeukenkat is.
Geldt ook voor jouw Oosters Kortharen en mijn voormalige Turkse Korthaar.
Je kunt er vanuit gaan dat als er geen stamboom bij zit het onder de huistuinkeukenkat of kruisingen valt. :)

Wel apart, dat je bij een hond in zo n geval op het paapoort 'kruising huppeldepup' ziet staan, terwijl bij een kat dan gewoon europese korthaar staat. Zou dan eigenlijk niet horen.

Ik heb trouwens wel een kattenencyclopedie en daar had ik toen wel een Singapora uitgezocht. Lijkt me zonn leuke kat! Siamesen en Oosterse Kortharen trouwens ook. Karakter dan. Want net als bij honden slaan fokkers volledig door in het op uiterlijk fokken, vind ik. Als je die driehoekige koppen ziet.... dat is toch ook geen gezicht. Je schijnt als oud 'model' siamees de tonkinees te hebben. Lijkt me al beter. Maar nog steeds ga ik geen bakken geld uitgeven aan de aanschaf van een kat. Genoeg leuke katten in het asiel.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:37

Tonkinees stond ook op mijn verlanglijstje maar mijn eerste was een kruising siamees oosters korthaar en het karakter sprak me erg aan
Vriend van mijn was erg allergisch maar bij hem had hij geen last
Toen kreeg ik Me-Ow Die was siamees en Mads en Mink zijn Thai
Maes is kruising

Een burmees had ook mijn voorkeur maar die zie je ook niet zoveel meer of je betaald er goud geld voor

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:52

Burmees spreekt me ook aan, ja. Toen we op zoek waren naar (uiteindelijk) Sonja, kwam ik een Burmees tegen voir 100 euro. Wel al volwassen. Vond ik leuk, maar het was de kat voor mijn dochter en zij koos wat anders.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:54

Dat waterballet herken ik.
Noa schuift met de bak zodat het over het randje gaat en dan likt ze van de grond.
M'n vloer komt er bol van te staan. Heb er al zon speciale placemat onder.

Een oplossing heb ik nog niet.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 10:04

Ik was ook helemaal verliefd geworden op het oosterse ras maar inderdaad die "moderne" koppen :wow:. Dus na goed zoeken uitgekomen op de traditionele siamees ook wel Thai. Net zoals de 2 (en een halve :D ) cuties van Mando <3

Als je naar de karakters kijkt lijken al die oosterse rassen toch erg op elkaar. Dus een Thai, ook omdat ik daar een super fokker voor gevonden had.

En wat een heerlijke knapperd is het toch + precies het karakter wat bij ons past en daarom heb ik ook de keuze gemaakt voor een raskat.

Afbeelding

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 10:09

Strik erom en breng maar haha
Heerlijk bekkie.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 10:12

Ik heb nu een volle waterbak in het aanrechtbak gezet. Moeten ze daar maar drinken.
We hebben wel een stenen vloer maar toch.

Hij is echt aan het puberen.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 10:31

Wat een mooie katten <3 mag ik hier ook meepraten?

Ik heb 2 raskatten, verwant aan de Abessijn en Siamees. 1 ex-kater van 5 en een ex-poes van bijna 3. Die laatste is een herplaatser en heeft een half jaar geleden haar laatste nestje gehad. Ze is nu een week bij ons en het arme ding heeft enorme stuwing... ze woonde bij een fokker met nog 5 andere katten waaronder haar laatste kitten, die dronk dus nog bij haar.

Hebben jullie ervaring met het koppelen van volwassen katten? Want op zich gaat het heel goed (ze blazen niet naar elkaar) maar mijn ex-kater is een schijterd en houdt afstand. Nu is er voor hem ook veel veranderd (zijn vriendje is 2 weken geleden ingeslapen wegens chronisch nierfalen, daarna hebben we de krabpaal vervangen door een krabton en de kattenbakken ook vervangen, dit ivm een neutrale geur voor de nieuwe poes) maar hij was echt dikke vrienden met de vorige kat, we hebben alleen zo snel een nieuwe poes in huis genomen omdat hij echt wegkwijnde. Duurt het lang voor ze vriendjes worden over het algemeen? Ze hebben wel interesse in elkaar, hetzelfde karakter, maar zijn vriend had juist het tegenovergestelde karakter.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 10:40

Nu heb ik even een plaatje van een siamees gezocht hoor! Ik dacht juist dat dit ouderwets was?
Maar dat is dus niet zo?Afbeelding

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 10:41

Mando schreef:
Ik heb nu een volle waterbak in het aanrechtbak gezet. Moeten ze daar maar drinken.
We hebben wel een stenen vloer maar toch.

Hij is echt aan het puberen.

Mogen ze wel op het aanrecht dan? Dat is de enige plek in huis waar onze kat niet mag komen. En dat doet ze dan ook niet.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 10:42

Nee, die grote oren zijn er de laatste jaren in gefokt. Er zijn grote voorstanders van maar ook grote tegenstanders.

Overigens hadden ze wel al grote oren vergeleken met de HTK-kat, dat wel.

Roos04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 10:51

Dan kun je altijd een grotere waterbak overwegen met een klinker of wat voor steen dan ook er in? Iets waardoor ze het niet meer om kunnen gooien.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:05

Het omgooien is nu het probleem niet maar het leeg spetteren.

Ja zo worden ze tegenwoordig gefokt zijn dan net vleermuizen als ze klein zijn.
Oren waar ga je met kat naartoe _O-

Bij ons heeft het ook even geduurd toen wij Mink erbij kregen
Met Mads was het gelijk goed maar Me-Ow was heel boos.
Dat heeft een half jaar geduurd en als Mads lag te slapen kreeg die ineens een mep.
Hij Mink durfde hij dat niet maar Mads is gewoon zo vreselijk lief.

Ik moet toch even wat met die bak ze mogen eigenlijk ook niet op het aanrecht.

Ik ga niet een nog grotere bak neerzetten kan ik net zo goed een emmer neerzetten
Deze is al groot zat

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:13

Mando schreef:
Help!!!!

Mooie waterbak met voerbak gemaakt wat denk je.
Een groot waterballet
Mijnheer heeft het nu echt uitgevonden.

Heb de andere waterbak ook maar weer neergezet en hij speelt ermee.
Poot erin en spetteren maar.
Hele vloer onder.

Niet 1x maar steeds weer
Heb hem al in zijn nekvel met zijn kop over de natte vloer gehaald
Plantenspuit

Helpt niet

Ik wil ook niet te heftig daarop reageren want hij moet toch drinken en ik heb er nog 2 lopen die ook moeten drinken.

Eerst was het steeds de bak omgooien en nu is het waterballet.

Ik weet het even niet meer.
Iemand nog ideeën en opties?

Hij stond er net uit te drinken ik heb hem de hemel ingeprezen... en niet gespeeld.

Eigenlijk bén ik bang dat ik het maar moet accepteren iets met puberkat

Ik heb de grote drinkbak in een metalen dienblad staan.

Veel Coons en genoeg andere katten zijn gek op water, dat straffen vind ik geen goed idee. :o

Dit is ook nog een mogelijkheid. https://static.webshopapp.com/shops/003 ... untain.jpg

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:16

Heb ik dus ook
Afbeelding

Nou ik ga ook niet zeggen wat leuk Maes dat je dit doet.
Ik accepteer veel van mijn katten maar dit niet.
Echt puber gedrag.

Dit vind ik wel een mooie bak...
Ga eens op zoek naar zoiets

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:25

Wow, dat is een mooie drink/voederbak!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:33

Fabster schreef:
Grappig, zo over die 'oeps' nesten. Ik zou dus echt nooit een kat bij een fokker vandaan halen. Ga echt geen honderden euro's voor een kat uitgeven. Het asiel zit vol leuke katten. We hebben inderdaad een kattenoverschot, dus waarom moet er vanalles bij gefokt worden, dan?

Ik vind niet dat je de vele oeps en pretnestjes kunt vergelijken met raskatten fokker.
Je hoeft je krolse poes maar even op straat te zetten en ze komt zwanger terug. Nu ook weer bij mijn overbuurvrouw, (wilde ook graag een nestje). Terwijl een goede fokker bezig is met gezondheid, karakter en bouw. Helaas zijn er maar weinig mensen die met hun huis, tuin en keuken kat de malle molen in gaan om erfelijke aandoeningen uit te sluiten voordat ze aan een nestje beginnen. + de bij raskatten verplichte FIP en FELV testen.
De meeste echte raskatten komen ook niet in het asiel terecht.

Maar snap je keuze zeker, altijd goed om voor een asieldier te gaan. :j