Border collie topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mandje

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:30

Hij stond op brok met af en toe kvv. Maar wil hem graag volledig kvv geven. Aangezien hij met brok niet genoeg eet. Meerdere soorten brokken geprobeerd. Aangezien lotgering vettiger is als de meeste kvv wil ik daar graag mee beginnen.
Maar hij is dus ziek geweest (ziek geworden toen ik net het vlees had besteld dus nog niet gegeven) Nu wil hij zijn eigen brok sowieso niet eten. Alleen maar slechte brokken/worsten geen vers en hij kreeg hopen poep. Had nog een pens in de vriezer liggen van smuldier ik denk dat is bekent voor hem en dat eet hij dus wel.
Misschien dat ik ook gewoon even geduld moet hebben en eerst een paar dagen alleen pens moet geven. Dat hij het nog niet aandurft om nieuwe dingen te eten. (geen idee hoe een hond denkt :') )

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:40

Hoe oud is hij nu?

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:53

Ruim 2,5 jaar oud.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:22

Half 3 ook een afspraak bij de DA.
Jinn heeft een grote 'knobbel' bij de anus zitten. Ik schrok me natuurlijk dood. Je denkt meteen het ergste.
Nu voelde ik verder en toen ik mijn hand er onder vandaan haalde rook ik poep. Nog eens gevoeld en ik denk dat het opgehoopt poep is in de vacht alleen ik mag er niet aan komen.
Toch maar een afspraak gemaakt bij de DA want die 'ophoping' moet er toch weg. Geen idee hoe maar hij moet weg.

Als ik er weer ben krijgen jullie meer info.

Hoe is het met Boco?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 15:40

JesdaJinn, sterkte.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:43

Sterkte en succes bij de Da.

Met Boco gaat het steeds beter. Hij heeft steeds weer meer trek en heeft gisteravond smuldier en lotgering door elkaar gemengd met smaak opgegeten.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:39

Nou, we zijn weer terug.

Gisteravond zat ik samen met mijn ouders in de kamer en Jinn lag bij ons. Toen zei mijn vader ineens: "Goh, wat stinkt die hond." Ik knikte, want dat had ik ook al geroken, maar hij laat ook wel eens scheetjes dus heb er verder niks achter gezocht.

Vandaag was ik vrij en ik lag nog in bed, komt ineens mijn moeder de kamer binnen en zegt: "Jinn doet ontzettend raar.' Ik direct uit bed en naar beneden gegaan en inderdaad. Jinn kwam half aanwaggelen. Lopen, zitten, lopen, zitten en dan soort van sleetje rijden maar dan op sneller tempo. Ik dacht direct aan de anaalklieren en heb het nog een halfuurtje aangekeken maar hij bleef maar aangeven dat ie er echt last van had.
Dierenarts gebeld en kon er om half 3 terecht.

Kom ik daar de behandelkamer binnen en trekt de DA z'n neus op. Ik zag dat en grinnikte: "Ja, dat rook ik ook al." Hij tilde Jinn z'n staart op en toen zei die: 'Er zit helemaal een plakaat poep onder de staart.' Daar kwam dus die lucht vandaan. Hij heeft stukje geschoren en er kwam echt heel veel poep af. Geen dunne poep gewoon normale poep en hij heeft ook aan de anaalklieren gevoeld. Die waren inderdaad ontstoken maar wel leeg.
Jinn heeft een prikje gehad tegen de ontsteking en heb hem thuis in bad gedaan.

Nu is het afwachten en mocht het niet beter worden dan ga ik zo weer terug

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:20

Net lekker in de regen gewandelt met de hondjes. Een vieze hond is een blije hond toch? :D Afbeelding

Afbeelding

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 08:44

mandje schreef:
Hij stond op brok met af en toe kvv. Maar wil hem graag volledig kvv geven. Aangezien hij met brok niet genoeg eet. Meerdere soorten brokken geprobeerd. Aangezien lotgering vettiger is als de meeste kvv wil ik daar graag mee beginnen.
Maar hij is dus ziek geweest (ziek geworden toen ik net het vlees had besteld dus nog niet gegeven) Nu wil hij zijn eigen brok sowieso niet eten. Alleen maar slechte brokken/worsten geen vers en hij kreeg hopen poep. Had nog een pens in de vriezer liggen van smuldier ik denk dat is bekent voor hem en dat eet hij dus wel.
Misschien dat ik ook gewoon even geduld moet hebben en eerst een paar dagen alleen pens moet geven. Dat hij het nog niet aandurft om nieuwe dingen te eten. (geen idee hoe een hond denkt :') )

Hoi, ik wou hier even een 'opmerking' over geven.
Wij hebben een tijd geleden onze honden op aanraden van mensen van onze hondenschool op vers vlees gezet ipv brokken. Omdat dit natuurlijker is en gezonder zou zijn. Maar mijn moeder mengde dit met brokken omdat ze deze dan anders zou moeten weggooien ivm houdbaarheid. Op de club vroegen ze hoeveel gram vlees onze honden kregen, ze zei toen het aantal en vertelde ook dat ze dit mengt met brokken.
Toen bekeken ze haar met grote ogen alsof zij een moord had gepleegd. Naar het schijnt moet je ofwel vlees ofwel brokken geven maar niet mengen of afwisselen. Volgens hen zou een hondenmaag anders werken om brokken te verteren dan vlees. Dit kan zorgen voor problemen en aandoeningen.

Misschien is dit het geval bij jouw hond? Ik zeg maar iets, maar dit kwam ineens in mij op.
Wij zijn inmiddels overgeschakeld op brokken. Als wij een weekend op wedstrijd zijn moet je niet altijd gaan bedelen bij iemand om zijn vriezer/koelkast te gebruiken voor het vlees te bewaren. Brokken kan je overal meenemen zonder probleem

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 08:56

Klopt, een krokante brok doet er langer over om te verteren en blijft boven in de maag hangen.

Een geperste brok werk bijna hetzelfde als vlees. En hoe meer vlees er in die brok verwerkt is hoe beter.

Maar het liefst naast vlees op 1 dag geen brokken.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:48

Ik heb veel gelezen dat je het inderdaad niet op 1 dag moet geven. Dat doe/deed ik dus niet. Af en toe is bijv. 1 dag in de week kvv en ik gaf ook geperste brokken. Nu als hij het blijft eten ga ik volledig op kvv. Weekend weg zou bij ons niet gauw gebeuren.
Toch bedankt voor het meedenken maar denk dat het wat anders was.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:00

xDenies schreef:
Klopt, een krokante brok doet er langer over om te verteren en blijft boven in de maag hangen.

Een geperste brok werk bijna hetzelfde als vlees. En hoe meer vlees er in die brok verwerkt is hoe beter.

Maar het liefst naast vlees op 1 dag geen brokken.

Dit is totaal ongefundeerd. De mensen die dit soort desinformatie verbreiden hebben hele vreemde voorstellingen van hoe een hondenmaag functioneert.
Heb er overigens niets op tegen, dat mensen vers voeren. Wel dat er niet bestaande meerwaardes aan worden toegekend.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:21

Bedankt voor je mening maar ik heb het toch al in vele artikelen zo gelezen en onderbouwd gehad door verschillende mensen die hier in gedoken zijn.

Maar prima hoor. Vergeet wat ik gezegd heb.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:44

Ik weet niet wat er nu klopt. Ik hoop dat Boco volledig kvv wil en hij het er goed op doet. Ben er ook nog niet uit hoe ik het met beloningen ga doen. Maar denk dat dat er met elk soort voer wel eens botst.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 14:02

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:47

Ehm, oeps, ik heb me opgegeven voor een trial morgen, zaterdag 21 nov.

Eigenlijk had ik me voorgenomen het niet meer te proberen met Gláma, maar ik heb de organisator opgebeld vanmiddag om te horen wanneer het begon (was echt alleen van plan als toeschouwer te gaan), en hij heeft me overtuigd mijn hond mee te nemen en een poging te wagen...

We zijn dus eigenlijk helemaal niet voorbereid, hebben de laatste tijd niet getraind. Maar de jaarlijkse roundup is net achter de rug, en ze heeft dus redelijk veel gewerkt. Daarbij is ze inmiddels vijf en heeft aardig wat ervaring.

Hoe het gaat, we zullen het zien. Ze heeft haar zwakke punten, die eigenlijk het gevolg zijn aan een gebrek aan moed/zelfvertrouwen. Dit maakt de top van de outrun, als ze het verst van mij moet presteren het spannenste moment. Komt ze daar heelhuids doorheen, krijgt de schapen gestart en in de richting van de post gedreven, dan hebben we een redelijke kans door de baan te komen.

Zo niet, als de schapen haar doorzien, en besluiten koppig te zijn, dan is het waarschijnlijk een totall loss en heb me voorgenomen niet te lang daar te blijven hangen; als het misgaat blaas ik de zaak vlot af.

Begin toch enigszins zenuwachtig te worden...

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 19:09

snap ik :) succes

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:05

Kuggur: succes!! Trust your dog zeiden ze vaak genoeg tegen mij, en dat is ook vaak zo....:)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:25

Bedankt, ben erg nieuwsgierig naar hoe dit zal gaan...

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:37

Succes morgen Kuggur!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:14

En, hoe ging het vandaag?

Met een beetje geluk mag ik binnenkort beginnen met puppyspullen inkopen. *\o/*

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 22:50

Oh? Vertel :P