Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 16:01

Ik ben vanochtend naar de fokveedag in Hellevoetsluis geweest, voor de keuringen van de kvth, maar ook voor t eerst koekeurinfen gezien. Bereinteressant! Geprobeerd goed te luisteren en mee te kijken met de jury en hun oordeel. Leerzaam!
Kwamen wat termen voorbij die ik hier geleerd heb, dus dat was erg leuk.

Ik vind Johanna een mooie vaars, voor zover ik er zich op heb. Niet te lang in de rug, achterbenen fijne kromming (hoe noem je dat? Dat ze niet te steil staan?) en ze lijkt mooi ruimte te hebben in haar ribben.
Hoe is haar uier in vergelijking met andere vaarzen? Gemiddeld of wat kleiner of juist wat voller/groter?
Ben heel benieuwd naar jouw uitleg over haar exterieur! :j

Bij de keuring vanochtend heb ik kinderkeuring gezien (geweldig die kinderen met de kalfjes) en eentje van melkvee, die hadden denk ik allemaal al meerdere keer gekalfd.
Ik had de nummer 1 zowaar geraden hahahaha :') De nummer drie had t beste heenwerkenbeweging, veruit zei de jury zelfs, maar toch een derde plek, omdat de uiers van de nummer 1 en 2 mooier/beter waren. Is dat altijd belangrijker dan heenwerkenbeweging of ligt dat aan de smaak van de jury?

Sorry voor al de vragen hoor..

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 16:16

Jaan81 schreef:
Ik ben vanochtend naar de fokveedag in Hellevoetsluis geweest, voor de keuringen van de kvth, maar ook voor t eerst koekeurinfen gezien. Bereinteressant! Geprobeerd goed te luisteren en mee te kijken met de jury en hun oordeel. Leerzaam!
Kwamen wat termen voorbij die ik hier geleerd heb, dus dat was erg leuk.

Ik vind Johanna een mooie vaars, voor zover ik er zich op heb. Niet te lang in de rug, achterbenen fijne kromming (hoe noem je dat? Dat ze niet te steil staan?) en ze lijkt mooi ruimte te hebben in haar ribben.
Hoe is haar uier in vergelijking met andere vaarzen? Gemiddeld of wat kleiner of juist wat voller/groter?
Ben heel benieuwd naar jouw uitleg over haar exterieur! :j

Bij de keuring vanochtend heb ik kinderkeuring gezien (geweldig die kinderen met de kalfjes) en eentje van melkvee, die hadden denk ik allemaal al meerdere keer gekalfd.
Ik had de nummer 1 zowaar geraden hahahaha :') De nummer drie had t beste heenwerkenbeweging, veruit zei de jury zelfs, maar toch een derde plek, omdat de uiers van de nummer 1 en 2 mooier/beter waren. Is dat altijd belangrijker dan heenwerkenbeweging of ligt dat aan de smaak van de jury?

Sorry voor al de vragen hoor..

Ja keuringen zijn altijd interresant ik ben het alleen zo vaak niet met de jury eens. Ik vind de koeien van tegenwoordig vaak te smal en te groot ik hou meer van ronde koeien.

Hoe meer lengte een koe heeft hoe beter, als een koe kort in de rug is word ze juist afgestraft. Johanna heeft denk ik een mooie lengte. Ik denk dat haar uier 1 van haar sterkste punten is, een uier mag niet te ruim zijn en moet goed aangehecht zijn en lang dat zit allemaal wel goed. Hij had misschien iets hoger mogen zitten van achteren.

Verder denk ik dat haar bovenbouw net iets te week is. Ze heeft iets een holle rug soms maar minimaal hoor.

Ook is ze wat smal van voren daar baal ik van en dat is haar grootste fout denk ik. Ze heeft ook een beetje een franse stand.

Verder is ze heel compleet ik denk dat dat haar juist goed maakt, niet te extreem en ze zit goed in elkaar. Ze gaat over hele mooie goede droge benen. Heeft voldoende inhoud voldoende ronde ribben en toch straalt ze genoeg melk uit.

1e word ik absoluut niet dat geloof ik niet, als ik maar geen laatste word vind ik het goed.

Heenwerkenbeweging wat is dat? Haha nog nooit van gehoord. Beenwerk misschien?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 16:23

Afbeelding
Haar uier als die vol is <3

Afbeelding
En hier zie je goed hoe dicht haar voorbenen bij elkaar staan (vaars ernaast ook )

Hoe breder het daar is, hoe meer ruimte voor het hart, hoe sterker de koe.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 16:29

Super uitleg weer, dank je!

Was, bedoel idd beenwerk (stomme autocorrect)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:19

lisaaahtjuuh schreef:
Normaal hebben we brok van een heel klein voerfabriekje bij ons uit de buurt maar ik wil ze perse via zo'n kaliber opfokplan van de Heus opfokken. Vandaar dat ik het voer zelf moest halen.

Waarom kies je daarvoor? Of wellicht moet ik vragen: wat maakt dat die werkwijze je aanspreekt?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:54

Misschien zie ik je dan wel op de keuring Lisa... Waarschijnlijk komen wij ook met een vaars.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 19:30

wendyenbram schreef:
Misschien zie ik je dan wel op de keuring Lisa... Waarschijnlijk komen wij ook met een vaars.

Haha gezellig!

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 19:35

ikke schreef:
lisaaahtjuuh schreef:
Normaal hebben we brok van een heel klein voerfabriekje bij ons uit de buurt maar ik wil ze perse via zo'n kaliber opfokplan van de Heus opfokken. Vandaar dat ik het voer zelf moest halen.

Waarom kies je daarvoor? Of wellicht moet ik vragen: wat maakt dat die werkwijze je aanspreekt?

Nou haha ik heb een keer een hele studie avond daarover gehad en het leek me gewoon een heel goed systeem. Ze doen het er ook echt super op. Wat bij ons thuis nogal eens gebeurd is dat de kalfjes te weinig krachtvoer opnemen als ze gespeend worden. Ze krijgen dan best een tik en dan krijg je van die kleine bottige kalfjes met een enorme pens, een beetje een peervormig kalf. Maar mijn pa wil dat niet inzien. Mijn moeder wel dus die voert stiekem meer brok bij (zij doet de kalfjes) maar in mijn beleving kan de jongvee opfok bij ons thuis beter. Is niet slecht maar het kan altijd beter. Dus vandaar doe ik het met mn eigen kalf zo en met Mariëtte natuurlijk. Misschien ziet me pa dan wel het verschil met zn eigen jongvee. Het is alleen wel een stuk duurder. Maarja ze zijn nu toch al vip kalveren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:40

lisaaahtjuuh schreef:
ikke schreef:

Nou haha ik heb een keer een hele studie avond daarover gehad en het leek me gewoon een heel goed systeem. Ze doen het er ook echt super op. Wat bij ons thuis nogal eens gebeurd is dat de kalfjes te weinig krachtvoer opnemen als ze gespeend worden. Ze krijgen dan best een tik en dan krijg je van die kleine bottige kalfjes met een enorme pens, een beetje een peervormig kalf. Maar mijn pa wil dat niet inzien. Mijn moeder wel dus die voert stiekem meer brok bij (zij doet de kalfjes) maar in mijn beleving kan de jongvee opfok bij ons thuis beter. Is niet slecht maar het kan altijd beter. Dus vandaar doe ik het met mn eigen kalf zo en met Mariëtte natuurlijk. Misschien ziet me pa dan wel het verschil met zn eigen jongvee. Het is alleen wel een stuk duurder. Maarja ze zijn nu toch al vip kalveren.

Wat zou dan het verschil zijn dat jouw kalfjes het goed doen en de andere minder? Als in: wat doe jij anders dan wat je vader doet.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 10:51

ikke schreef:
lisaaahtjuuh schreef:

Wat zou dan het verschil zijn dat jouw kalfjes het goed doen en de andere minder? Als in: wat doe jij anders dan wat je vader doet.

Als het goed is zijn mijn kalfjes beter ontwikkeld en zijn ze mooi rond ipv peervormig. Omdat ze meer krachtvoer krijgen en de overgangen in het voer minder abrupt zijn.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 10:57

Mooi en leuk topic.....

Ik heb ook mn favo koe, en heb vorig jaar stierkeuze gedaan en in april is t kalf geboren..

Heb nu dus 2 favorieten bij een goede vriend die melkveehouder is, op de enige juiste manier in mijn optiek.

Ik kom hier elke x ff kijken als dr nieuw bericht is.....

Op de foto mn favo koe, 5 dgn voor ze afkalfde..

Pietje 132...

Gggrrr foto uploaden wil niet......hellup!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:11

Wat houdt dat kaliber opfokplan verder precies in dan? Heb je voorbeeldfotos van een rond en een peervormig kalf?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 21:49

Jaan81 schreef:
Wat houdt dat kaliber opfokplan verder precies in dan? Heb je voorbeeldfotos van een rond en een peervormig kalf?

hmm ik heb zo geen voorbeeld foto. Maar stel je een kalf voor die op zn rug een beetje bloot is en dan wel een enorme buik heeft. Een rond kalf heeft iets meer vlees op zn rug.

Onze kalveren gaan van 6 liter melk op n dag naar een weekje 3 liter p.d. en dan patsboem 0 liter. En daarbij krijgen ze maar een halve kilo brok en wat mais en verder hooi. Die overgang is te groot. Hun pens groeit wel door al het ruwvoer maar hun skelet blijft wat achter dat trekt later wel bij, maar toch denkik dat je er een hoop mee wint als ze meer krachtvoer opnemen met spenen en je de melk geleidelijk afbouwt.

Mairy kreeg de eerste dagen kaliber start dat is musli en toen ze daar ong 200 gram per dag van op nam ben ik dat gaan mengen met kaliber opfok. Om vervolgens helemaal over te
gaan op de kaliber opfok(brok).

Eerste dag kreeg ze biest 6 liter 2e dag 4 liter poedermelk en dat is in 3 dagen opgebouwd naar 6 liter melk en vorige week zijn we begonnen met afbouwen naar 5 liter. Volgende week krijgt ze 4 (dus 2x2 ) en die week daarop 3 om zo verder af te bouwen naar 0. Ze vreet nu al bijna een kilo brok per dag (krijgt onbeperkt) en onbeperkt hooi. Als het goed is neemt ze dus voldoende voer op straks als ze gespeend is.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 22:09

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 22:29

Een ½kg krachtvoer is bij spenen inderdaad veel te weinig. Het was even zoeken, maar dit artikel is erg interessant.

http://www.vetvice.nl/upload/files/Futu ... ongvee.pdf

Dit zeggen ze over ruwvoer/krachtvoer bij spenen:

Ruwvoer
Wanneer kalveren gespeend worden, moeten ze hetzelfde ruwvoer verstrekt krijgen als wanneer ze nog melk kregen; hooi, luzerne of voordroogkuil van goede kwaliteit. Dit ruwvoer kan aangevuld worden met het rantsoen van de oudere kalveren. Op die manier zullen de kalveren al gaan wennen aan het ruwvoer wat ze na het spenen krijgen. Het afwennen van melk levert stress op en een totale verandering van ruwvoer op dat moment zal de stress doen toenemen.

Krachtvoer
Kalveren moeten bij het spenen 1,5 kg/krachtvoer/dag opnemen. Voer de kalveren geen melkveebrok, maar zorg voor verse, smakelijke kalverbrok. De opname van de brok moet gecontroleerd worden, dit kan eenvoudig wanneer er gebruikt wordt gemaakt van een krachtvoerautomaat. Bij verstrekking voor het voerhek of in bakken is het van belang dat de groepssamenstelling goed is; wanneer de leeftijd tussen de kalveren te groot is, is de kans groot dat de oudere kalveren meer krachtvoer opnemen dan de jongere kalveren.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 22:39

Ik ga zeker de links en het filmpje bekijken. Interessant!
Hier krijgen ze vanaf dat ze 1 week oud zijn kalverbrok tot hun beschikking. 2x daags. De eerste weken eten ze dat nooi helemaal op, maar sta er steeds van te kijken hoe snel ze al gaan sabbelen/eten van de brokjes.
Na een week of 4 is het standaard na het melk drinken brokjes eten.
We hebben nu 5 kalfjes staan die bijna drie maanden zijn, dus we gaan langzaam afbouwen met de melk. Ze eten al volop brok en hopelijk pakken ze het zo goed op als het vorige groepje.

Ik denk dat ik wel een beeld heb van wat je bedoelt met rond kalf en peervormig. Ik had er geen idee van dat je dat nog zo erg kan 'sturen'.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:04

Ik ben een beetje een late binnenkomer, heb het topic gisteren gezien en gister en vandaag helemaal doorgelezen.

Zo ontzettend leuk! Inderdaad een kijkje in het boerenbedrijf wat je niet vaak ziet. Vind het machtig interessant, heb koeien altijd al geweldig gevonden.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 20:13

Potverdorie, krijg ik vandaag eindelijk mairy dr schets binnen staat er Mairy 1 op ipv Valkelo Mairy 1..

Eens even kijken of dat nog veranderd kan worden.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:06

Das wel beetje jammer idd...

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:13

Bij ons is er gisteren een stierkalf geboren. Super knap beestje, hoop dat hij mag blijven.
zijn vader is een knuffel stier, dus als hij dar karakter heeft. :D

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:07

Morgen definitief toch naar de keuring in Ermelo met onze vaars. 1e zullen we niet worden (2e en 3e ook niet) Maar er is ons gevraagd om mee te doen, omdat onze koeien nog horens hebben. En deze Vaars gewoon de mooiste was uit onze veestapel.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 21:12

wendyenbram schreef:
Morgen definitief toch naar de keuring in Ermelo met onze vaars. 1e zullen we niet worden (2e en 3e ook niet) Maar er is ons gevraagd om mee te doen, omdat onze koeien nog horens hebben. En deze Vaars gewoon de mooiste was uit onze veestapel.

Leuk! Makkelijk te herkennen ook dus jullie vaars.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:09

Ja zeker makkelijk hahaha. Lijkt me wel leuk, ik heb nog nooit meegedaan. Mijn man loopt. De vaars is wel "wild" pas 1 week met haar aan het lopen. vandaag helemaal gewassen en gepoetst. Gewoon een leuke ervaring om mee te maken.

Tot morgen.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 05:35

wendyenbram schreef:
Ja zeker makkelijk hahaha. Lijkt me wel leuk, ik heb nog nooit meegedaan. Mijn man loopt. De vaars is wel "wild" pas 1 week met haar aan het lopen. vandaag helemaal gewassen en gepoetst. Gewoon een leuke ervaring om mee te maken.

Tot morgen.

Ik heb haar vorige week zaterdag geschoren, ff een rondje gelopen en verder niet. Eigenlijk moet je oefenen maar ik heb echt geen tijd gehad.

Zo meteen even wassen en inladen maar. Hopelijk loopt ze net zo makkelijk als vorige week.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 07:27

Oké Top succes :-)

De onze loopt helemaal niet makkelijk. Of ze loopt niet, of heel hard. Maar misschien, met alle indrukken vandaag dat het goed gaat.