Wij hebben vandaag de 29 overlopers die niet dragend zijn gesponst. Over een ruime week gaan we ze spuiten, en met een 2 weken gaan de sponzen eruit en dan mag de bok erbij. Hopelijk dan nog een hoog percentage dracht en anders zullen ze moeten vertrekken...
Ingewikkeld. Wij gebruiken of sponsen, of spuiten. Laatste jaren sponsen (praktischer, spuiten moet twee keer). Kun je wat meer vertellen over het hoe en waarom van die methode?
Normaal gebruiken we het om de geiten voor de KI te synchroniseren. Dan krijgen ze sponzen in, na 9 dagen spuiten we ze met estrumate en folligonan, en na 11 dagen verwijderen we de sponzen. 2 dagen later worden ze dan geinsemineerd. Nu met de overlopers gebruiken we de sponzen als laatste kans. we hopen hier de kans op dracht mee te verhogen.
Ik vraag me af of het dezelfde sponsen zijn die wij gebruiken. Volgens mijn da zijn degene die wij gebruiken niet toegelaten in Duitsland, dat zou ook het geval kunnen zijn voor Nederland. Zijn die estrumate en folligonan inecties voorwaarde voor het goed werken van de sponsen?
PBA_
Geplaatst: 30-12-16 20:23
Ik lees vrolijk mee, nooit gehoord over sponsen erg interessant. met een beetje mazzel zijn mijn 2 geitjes ook drachtig. Ze worden wel dikker
Renske_W
Geplaatst: 30-12-16 20:58
Deze ronde hebben we sponzen van zoetig. De veramix, werkzaam bestanddeel is medroxyprogesteronacetaat. Leuk woord voor galgje Vorige ronde hadden we andere sponzen, weet niet welk bestanddeel die hadden. Weet dat er hier in de zomer heel lastig aan komen was en er sponzen uit Frankrijk en Engeland werden gehaald. De hormonen spuiten we voor een betere bevruchtingspercentage en het aantal lammeren.
Edit: Meestal worden de hormonen alleen gespoten als er buiten het seizoen geiten aangedekt worden.
Laatst bijgewerkt door Renske_W op 30-12-16 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Nee, wij zetten de geiten niet droog. Sommige geiten zetten zichzelf op Den duur wel droog, maar die komen nog wel 2 keer in de melkstal. zo zien we ze zeker 2x per dag, en moeten ze ook 2x per dag lopen. Dit ook ter voorkoming van slepende melkziekte. Maar sommige van de dragende geven nog best wat melk.
Ik ben nog steeds aan het bijleren, maar kan nergens goed vinden hoe en met welke kenmerken de juiste conditie score kan bepalen qua gewicht. kan iemand mij aan de hand van plaatjes etc mij dat laten zien?
Ik heb hopelijk van de week een mooi voorbeeld van de conditiescore van de geit. Heb even iemand gemaild, zou dat sowieso al krijgen, maar jij herinnert mij er nu aan, dus maar eens een mail achteraan gestuurd.
2 van onze lammetjes, ik ben vandaag weer op stage geweest
PBA_
Geplaatst: 04-01-17 01:10
Renske_W schreef:
Ik heb hopelijk van de week een mooi voorbeeld van de conditiescore van de geit. Heb even iemand gemaild, zou dat sowieso al krijgen, maar jij herinnert mij er nu aan, dus maar eens een mail achteraan gestuurd.
wat een timing dan . ben benieuwd zou het graag zien
Vanmiddag de schapen gescheiden en de eerste 10 naar huis gehaald. Het duurt nog precies 4 weken voor de eerste kan, maar poeh. Sommige schapen zijn al goed zwaar en dik, broertje grapte al Bij De dikste "daar zitten er 4 in!". Hoop niet dat hij gelijk heeft..
Kuggur
Geplaatst: 05-01-17 19:01
Daar maken wij ook altijd grappen over, meestal zit er dan maar 1 in .