Husky, wie heeft er een ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xTiffani

Re: Husky, wie heeft er een ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:09

Pepper is niet zo gek op ijs haha, geef hem wel eens een ijsblokje en even sabbelen is wel lekker maar hij gaat niet zo gek doen als denver :')

Hij gaat wel fanatiek likken (kauwen >;) ) als ik er wat snoepjes in doe en dan bevries.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:19

@lisitano: persoonlijk hou ik ook wel van kruisingen , als ze goed uitkomen zegmaar hihi! Ze zeggen ook altijd dat kruisingen sterker kunnen zijn.

@ the Others: leuk dat er meer ijsfans zijn! Gaan jullie ook de ballon truc doen?

@ Tiffani ; mijn volgende ballon wordt er 1 met snoepjes ertussen!

Sneeuwneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 22:11

Lisitano schreef:
Ushanka schreef:
Ik moet eerlijk zeggen geen fan te zijn van kruisingen.

Waarom niet?
Als je een doordachte kruising fokt kan het fijn uitpakken. Ik ben groot voorstander van outcross in de fok, dat zou een hoop problemen bij rashonden op kunnen lossen.

Ik denk dat ik er "over het algemeen" bij had moeten zetten. Al is dit toch wel een beetje appels met peren vergelijken. Een bewuste outcross is imho wel heel wat anders dan een doelloos gefokte, random kruising van 2 absoluut niet bij elkaar passende rassen, waarbij de ouderdieren hoogstwaarschijnlijk ook nog eens niet getest zijn op erfelijke afwijkingen (want zo is dat nou eenmaal bij het merendeel van dergelijke pretnestjes, of pretnestjes in het algemeen).

Kijk eens hoe mooi de AVLS omgaat met outcrossprojecten. Naast dat de ouderdieren aan een strenge selectie, waar gezondheid een onderdeel van is, moeten voldoen, worden de toekomstige baasjes van de F1 dieren ook gewaarschuwd voor mogelijke moeilijkheden. Allemaal prachtig en daar zouden sommige andere rasverenigingen best een voorbeeld aan mogen nemen. Maar dat neemt niet weg dat 99% van de kruisingen in onze maatschappij niet bepaald uit de verantwoorde fok komen, wat je terug kan zien in botsende karakters, ongebalanceerde honden of mislukte verhoudingen. Het lijkt me duidelijk dat mijn zin ging over de overgrote meerderheid in plaats van de uitzondering, maar enfin.

Lisitano schreef:
De meeste Mal x Hus kruisingen vind ik overigens goed geslaagd,

De meeste mal x hus kruisingen die jij kent vind je goed geslaagd, wat niet echt een goede graadmeter is lijkt me. Zo kan ik er uit mijn hoofd al 5 opnoemen die ik geen fijne honden vind, sommige qua karakter niet en sommige qua bouw.

Lisitano schreef:
minder hysterische van de Husky en het minder serieuze van de Malamute.

Een hus die in roedelverband leeft is niet te vergelijken met een huis-tuin-en-keuken-hus, een hus uit een showlijn is niet te vergelijken met een hus uit een werklijn, een hus waarmee fanatiek gesport wordt is niet te vergelijken met een hus die voldoende heeft aan simpele wandelingen. Ik vind 'hysterisch' nogal extreem om als kenmerk voor te leggen bij een ras dat zo rijk is aan variatie. Dan nog zou dat een rare reden zijn voor zo'n kruising, aangezien er genoeg andere poolhonden beschikbaar zijn met 'mildere' karakters o.a. de samojeed.

Sneeuwneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 22:17

De ijstruc vind ik leuk, die kende ik nog niet. Zal eens kijken of ik thuis wat ballonnen heb liggen om het uit te proberen. :)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 13:25

Ushanka.

Wat betreft de kruisingen ben ik het met je eens. Ik ging uit van de zin die je opschreef natuurlijk ;) Vandaar dat ik er bij zet dat een kruising niet altijd slecht hoeft te zijn. In jouw nadere uitleg kan ik je alleen maar gelijk geven.

En inderdaad ken ik een aantal goed gelukte Husky X Malamute mixen. Je zegt dat het geen goede graadmeter is en dat is natuurlijk waar maar vervolgens zeg jij hetzelfde ;) Degenen die ik ken zijn net een stukje kalmer dan de Husky's die ik ken. Ik ken niet alleen huis, tuin en keuken Husky's trouwens. Ik vind je arrogant overkomen in je reactie maar dat kan mijn gebrek zijn.

Ik zeg nergens dat ik pro kruisingen ben. Ik schreef enkel dat er ook een positieve kant is aan kruisingen omdat jij duidelijk schreef dat het jouw voorkeur niet heeft. En daarna zeg je iets over Malamute in jouw hond waarop ik reageer met een positieve ervaring. Mijn hond draagt trouwens ook een deel Malamute bloed ;)

Overigens heb ik hysterisch met een knipoog geschreven. De Husky is nogal vocaal en staat over het algemeen direct in de startblokken. Over het algemeen zijn Husky's toch wel een stuk meer aanwezig en energiek dan een Alaskan Malamute.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 16:27

Malamutes vind ik veel mooier dan de hussen. Echter idd een stuk relaxter en ik zoek juist het hyper gedrag voor de sport haha. Dat is echt het nadeel als je houd van groot en grof maar hyper/drukke hond zoekt met snelheid. Weet daardoor echt nog niet wat ik moet kiezen voor volgende hond.

Of de racelijn husky heb al bepaalde lijn op het oog of de tamaskan en dan een nest met veel husky en herder bloed voor wat betreft waakzaam zijn en willen werken. Al zal de tamaskan vermoedelijk weer minder werklust hebben dan de husky uit racelijnen maar je moet dat net treffen.

De kans dat ik niet kan kiezen en uiteindelijk de zogenaamde showlijjn husky neem uit ranke lijn en dan diep zwart met wit en blauwe ogen is ook reeel of toch ga voor een hound hahahaha. Op de tamaskan na met alle rassen ervaring ;)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 19:46

dierenfan schreef:
Of de racelijn husky heb al bepaalde lijn op het oog of de tamaskan en dan een nest met veel husky en herder bloed voor wat betreft waakzaam zijn en willen werken. Al zal de tamaskan vermoedelijk weer minder werklust hebben dan de husky uit racelijnen maar je moet dat net treffen.
Misschien is dit nest dan iets voor je. Moeder veel herderbloed en vader veel huskybloed
Afbeelding

sorry voor het binnen vallen :Y)

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 19:53

Ik zat Boris te filmen hoe hij door de bloemenweide aan het huppelen was (hij springt steeds om erboven uit te komen zegmaar). Dus huppel, huppel, huppel, terug op het verwilderde paadje, huppel en ineens uit het niets doet hij zijn behoefte vol op die bloemetjes _O-

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:51

Jaaa ik kwam die aankondiging tegen. Enorm veel zin in. Ik ga komende maand op mezelf en heb voor mezelf ook zomer 2017 voor een pup in mijn hoofd haha.

Maar toch heb die twijfel hoe is mijn leven over een jaar?? Als weet niemand dat van te voren.

Sneeuwneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 02:10

Lisitano schreef:
En inderdaad ken ik een aantal goed gelukte Husky X Malamute mixen. Je zegt dat het geen goede graadmeter is en dat is natuurlijk waar maar vervolgens zeg jij hetzelfde ;)

Nee, ik maak een vergelijking tussen het verschil in de honden die wij kennen om aan te geven dat een beperkt aantal individuen niet representatief hoeft te zijn voor de populatie.

Lisitano schreef:
Degenen die ik ken zijn net een stukje kalmer dan de Husky's die ik ken. Ik ken niet alleen huis, tuin en keuken Husky's trouwens. Ik vind je arrogant overkomen in je reactie maar dat kan mijn gebrek zijn.

Ik zeg ook niet dat jij alleen huis-tuin-en-keuken-hussen kent. Ik zeg dat 'hysterisch' (wat een vrij extreem kenmerk is) geen passende karaktereigenschap is bij een ras met zo veel variatie. Bij dat woord denk ikzelf direct aan een neurotische hond die geen rust in zijn kop kan krijgen. Was niet aanvallend bedoeld of iets dergelijks, ik zal in het vervolg mijn berichten maar volbombarderen met smileys zodat dat niet mis kan gaan. Nou klinkt die zin opeens heel sarcastisch, niet zo bedoeld, I think you get the point. :D

Lisitano schreef:
Ik zeg nergens dat ik pro kruisingen ben. Ik schreef enkel dat er ook een positieve kant is aan kruisingen omdat jij duidelijk schreef dat het jouw voorkeur niet heeft. En daarna zeg je iets over Malamute in jouw hond waarop ik reageer met een positieve ervaring. Mijn hond draagt trouwens ook een deel Malamute bloed ;)

Dan een excuus van mijn kant. Ik las dat stukje als een soort goedpraten van het fokken van mal x hus kruisingen, vooral in combinatie met de zin ervoor. En als felle strijder pro verantwoorde fok en contra doelloos vermeerderen word je dan toch wel even in het harnas gejaagd. :')

Sneeuwneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 02:23

dierenfan schreef:
Jaaa ik kwam die aankondiging tegen. Enorm veel zin in. Ik ga komende maand op mezelf en heb voor mezelf ook zomer 2017 voor een pup in mijn hoofd haha.

Maar toch heb die twijfel hoe is mijn leven over een jaar?? Als weet niemand dat van te voren.

Leuk! Geniet lekker van de voorpret. Je hebt in ieder geval nog genoeg tijd om een ras of lijn te kiezen.

Wil je vooral distance lopen of sprint? En dan hobbymatig of echt voor de win?

De twijfel komt me bekend voor. :) Laat je niet gek maken erdoor, je zit nog nergens aan vast en mocht de situatie tegen die tijd niet ideaal zijn, dan heb je altijd nog de mogelijkheid de aanschaf uit te stellen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 07:48

Puur hobbymatig. Mijn honden leven bij mij in huis. Ik kan half jaar per jaar trainen maar de hond moet ik rond jaar verzorgen ;)
Ik ga dus voor leuke hond voor de sport maar waar ik daarnaast bovenal qua uiterlijk en karakter enorme klik mee heb. Mocht het een uitblinker in de sport zijn dan is het fijn. Mocht hij middelmatig zijn dan ook goed als we samen lol hebben.
Met de huidige kan ik niet eens wedstrijden lopen dus kijk en help ik alleen bij wedstrijden nu. Echter van de tochten door het bos voor de functie genieten wij allemaal. Al vinden hun 5 a 6 km meer dan genoeg voor mij mag langer maar ik kijk naar de honden ;)
Deze zijn ook op latere leeftijd pas aan de sport begonnen en niet zo gedreven.

Sneeuwneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 02:01

Leuk hoor dierenfan, dat is eigenlijk de instelling die ik momenteel ook heb met de pup: plezier op nummer 1. Nou heb ik wel hoge verwachtingen wat de sport betreft (vooral distance-gericht), maar het zijn van een prettige huishond vind ik net zo belangrijk.

Mijn reu is ook op latere leeftijd de sport ingedoken. Het is geen fanatiekeling, maar hij heeft toch een aantal jaar prima als leidhond gelopen. Stiekem zou ik graag eens een wedstrijd met hem doen in de stepklasse, "samen op avontuur", dat idee. Denk alleen niet dat dat nog gaat gebeuren, in het team werkt hij beter.

Wij genieten op dit moment met volle teugen van de natuur in Oost-Europa. Ergens ook een soort "samen op avontuur" ondanks dat we hier wel vaker zijn geweest. Hierbij een paar kiekjes, lekker aan het doen wat hij het liefste doet.
Voor de oplettende kijker, hij mist inderdaad een pluk vacht op zijn hoofd, vandaar de asymmetrie in het masker.

Afbeelding
Afbeelding

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 06:05

Net 2 weken op vakantie geweest in gran canaria. Pepper bij de ouders van mijn vriendin gelogeerd. Ik mis hem ontzettend en heb enorm veel zin om hem te zien maandag!! Ik kan echt niet meer zonder hem, lekker ding dat hij is <3 ik kan echt niet wachten tot ik hem weer zie

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:26

Mooie foto's!

Hopelijk heb je wel een lekker vakantie gehad! :D

Ik ben net een weekje in nederland geweest en miste mijn lieverds ontzettend. Gister heeft mijn man mij opgehaald met de hondjes en het is zo leuk om te zien hoe blij ze ook zijn :D

karma is zo ontzettend groot geworden, bijna een echte dame ;)

Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:17

Oh wat is karma ook mooi aan het worden!!
Vroeger dacht ik alleen husky's met blauwe ogen mooi te vinden maar eigenlijk moet ik bewust op ogen letten wil ik het op merken. Het is puur de verschijning husky in het geheel die mij trekt en niet de ogen. Rare gewaarwording na veel jaren haha.

Heb eens 3 maanden lang een broer en zus alleen uit elkaar kunnen houden door buik te voelen of piemel te zien haha. Tot ik besefte na 3 maanden ze dagelijks uren te zien dat de reu blauw en de teef bruine ogen had hahahaha

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:23

Ushanka dan step je toch eind oktober op de bijna eerste wedstrijd? Daar nog net geen 5 km ;)
Ik zou het ook graag doen maar deze honden echt niet geschikt. Heb 2x 2 honden ze willen niet alleen. De 2 reuen durven uit te vallen naar andere honden heb dat nog niet volledig onder controle en 1 reu durft naar rare mensen ook (liggende fotograven bijv.)
En de reu/teef combinatie zijn beide bang van mensen (teef totale paniek de reu wat terughoudend) en zeer onzeker in vreemde situaties dus trekken dan niet met allemaal toeschouwers en helpende mensen langs de kant.

Ooit komt mijn tijd wel ;) ik geniet enorm van dit stel en dat hopelijk nog jaren hoewel ik volgende jaar denk plaats te hebben voor pup of herplaatser erbij ;)

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:22

Pff de enige manier om mijn hus te laten luisteren lijkt wel boos worden, maar zodra eenmaal het bloed onder mijn nagels zit ben ik zo bang dat ik uit mijn slof ga en te ver ga := Pup weet natuurlijk ook niet wat wel de bedoeling is en wat niet, arm ding.
Hoe gingen jullie daarmee om? Met dingen zoals graven, constant trekken aan de lijn enz.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:07

Even een schopje, hoe is het met alle hondjes hier?

Pepper doet het erg goed, we zetten regelmatig de voordeur open als mama boodschappen heeft gehaald en dan haalt pepper zijn eigen zakje met koekjes op :D dan rent hij enorm trots weer mee naar binnen, ook als er bezoek komt gaan we niet gelijk de deur dicht doen. Dus als hij een keertje de deur uit glipt blijft hij lekker op de oprit en rond de auto rennen. <3

Verder ben ik teveel weg.. 3 weken vakantie gehad en toen gelijk introductie week op school. Toen ik thuis was week Pepper niet van mijn zijde en bleef me maar aanstaren >;) ik mag duidelijk niet meer de deur uit. Ik ben de enige die met hem traint, wat trucjes laat doen etc. Je ziet hem enorm enthousiast worden als hij weer wat mag doen.

Wat zijn honden toch geweldige dieren <3

Edit:

Afbeelding

Afbeelding
Net thuis van vakantie, wat had ik hem gemist!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:16

Leuk dat het zo goed gaat! :D

Wat pepper doet, doet karma al als ik 3 uur weg ben geweest :+ Ze is zo ''stuck on me'' maar ze luistert heel goed moet ik zeggen! Ondanks dat ze nu een tiener is. Ze loopt nog steeds constant los en dat gaat super :D

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:25

:') haha, Pepper doet het nu al niet meer nu ik 3 dagen thuis ben.

Hij is wel wat meer op zich zelf en laat weinig merken.

Wat fijn dat karma nog goed losloopt! Hier dacht ik dat Pepper los kon bij de koeien.. kuch de eerste 3 x keek hij er niet naar om, misschien eens een rondje in het weiland kijken. En toen begon hij de koeien die op de grond lagen te klieren zodat ze op gingen staan, zo alle koeien langs. (Hij raakt ze niet aan, hij is er bang voor maar ondeugendheid wint van zn angst >;) )

Dus helaas ons mooie rondje moet hij maar aangelijnd tot dat de koeien weer binnen staan.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 23:21

Ik ben er erg blij mee hoe ze zich gedraagd :j karma is als de dood voor koeien :') die komt er niet in de buurt haha. Herten daar in tegen zijn te verleidelijk maar gelukkig komt ze gelijk terug als ze hem uit het oog verliest :D hairs euhm wat is het nederlandse woord ook alweer :+ die gaat ze een paar meter achteraan en dan komt ze ook terug. Ik ben toch haar veilige haven gelukkig.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 23:25

Uh hairs? Als in een haas?

Pepper begint wat meer lef te krijgen >;) liggend zijn ze oké en dan gaan ze staan en rent hij weg :')

Met konijnen is hij een beetje lui, even een sprintje erachter aan en dan is het wel weer genoeg geweest.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 00:31

haha ja hazen dat is het :D

Uska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:37

Wat lief dat Pepper z'n eigen koekjes ophaalt <3 leuk dat'ie zo blij was om jou weer te zien! En wat een lefgozer met de koeien :P

Wat knap dat Karma kan loslopen!

Met Kayuh is alles goed: hij is morgen jarig *\o/*