Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:35

Heb je roofdieren in de buurt? Dan zou ik wel het luikje dicht doen.
Ik doe zelf alleen het luikje dicht als ze weer zo vroeg wakker worden ivm herrie. Maar goed, ben nu elke dag voor de kippen aan al wakker en weg dus luikje is open. Onze ren is ook goed dicht, dus er kan niets in komen van buitenaf.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:37

Neen wij hebben geen roofdieren voor zover ik weet, wij zitten in Antwerpen... Dus het luikje gewoon open laten dan zodat ze nog kunnen eten/drinken als ze dat willen vannacht of morgenvroeg?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:48

'S nachts zijn kippen vrij comateus, dus de komen niet van hun stok af. Eigenlijk pas als het licht begint te worden worden ze actief en komen ze echt tot leven. Helaas in de zomer de van ons rustig om 5.00 :')
Luikje open zou ik doen :)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:56

Oké dan doen we dat zo, bedankt! :) Ik was wel effe bang, want 1 van de cochins viel de legkip steeds aan maar dat ging gelukkig vanzelf over... Die legkip is 3x zo groot maar dat kon haar niet deren haha! Ben benieuwd voor morgen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:25

Sorry hoor maar ik heb toch nog een vraagje... De legkip is niet gewend om buiten te zitten en nu is het hier wel aan het waaien en regenen... Ze zitten allemaal lekker boven binnen, maar met het luikje open komt er natuurlijk nog wel wat koude binnen. Kan ze daar tegen? De kleintjes zijn gewend om buiten te zitten.

Edit: ik ben net even gaan kijken met de zaklamp en ze zaten alle 3 lekker dicht bij elkaar (niet op de stok, maar op de grond bedekt met houtkrullen >;) ) en de legkip netjes in het midden hihi! Heb voor alle zekerheid het luikje toch maar dicht gedaan omdat het hier nogal hard aan het regenen en aan het waaien is... Voor de 1e nacht moet he dan maar eventjes zo en morgen sta ik vroeg op om ze er uit te laten! Hopelijk is zo iedereen blij... :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:00

Prima hoor, ons hok gaat altijd (automatisch) dicht 's avonds. Momenteel vallen de temperaturen gelukkig mee, maar ik vind het een prettig idee dat ze tochtvrij zitten en er geen roofdieren bij kunnen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:04

Toen wij de kuikens bij de hennen hadden, konden ze absoluut niet samen in 1 hok, maar samen in het nachthok was nooit een probleem.

Tochtvrij zitten onze dames sowieso; hebben alleen de ingang open en verder is het hok volledig tochtvrij. Opening zit ook zo dat de wind er zelden op komt (en dan nog eigenlijk niet, hebben het hok wel handig neergezet). Maar dicht maakt ook niet uit voor de dames, zijn ze lekker rustig in de ochtend haha

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:50

Hier een kipje minder. Mijn goed leggende bruine kipje is gisteren het 4 uurtje van een rover geworden. Iemand enig idee welk dier alleen een paar veren overlaat van een kip. Heb wel kunnen zien waar ze geplukt is ( op 3 plaatsen) maar er zelfs geen snaveltje van teruggevonden. De andere 2 zijn de hele dag in de buurt van hun hokje gebleven, die hadden de schrik behoorlijk in de veren.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:10

Vandaag waarschuwde de hond me :+

Ik ging buiten kijken en werd bijna gék van de takkeherrie in de stal. Er liep een kip te krijsen. :D
Nieuw gedrag, zou ze gelegd hebben?
Ja hoor! Een ei! <3 Van de dotjes.

Hebben jullie ervaring met broedsheid?

Tante Toos is broeds, ik schop haar ongeveer 4 keer per dag van haar nest af. Ze eet gelukkig nog wel. Ze was net 2 weken aan de leg. In het voorjaar mag ze kuikens uitbroeden, nu nog niet. Veel te koud, nat en dat soort gedoe. Klopt het dat de broedsheid ongeveer 3 weken aanhoudt?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 10:33

Neeee! ik opende speciaal dit topic om ook te vertellen dat ik gisteren de eerste twee eitjes heb gevonden!

Wat toevallig! hahahaha!

Ik weet alleen niet of het 2 eitjes van 1 kipje was (had een dag niet gekeken) of van elk kipje een.

Vandaag ben ik eindelijk weer even thuis, ben zo benieuwd of ik ze zie zitten dadelijk.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 11:28

Gefeliciteerd met jullie eitjes *\o/* <3 *\o/*

Hier al een paar jaar kipjes, maar elk ei blijft een klein dagelijks cadeautje :j .
Ongelooflijk ook ze blijven maar leggen deze winter met dit nagenoeg lenteweer.
Ik ben benieuwd wanneer de "kuikens" gaan leggen, 2 van dit jaar leggen al om de dag, ben benieuwd naar de rest.

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 11:52

Haha, mijn kipjes zij al heel wat weken opgehouden met leggen... Volgens mij leggen ze maar 2 maanden in het jaar écht (bijna) dagelijks een eitje... Maar dat maakt mij niet uit, ze zijn hier voor de knuffels & niet voor de eitjes... :P

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 12:39

Pina22 schreef:
Haha, mijn kipjes zij al heel wat weken opgehouden met leggen... Volgens mij leggen ze maar 2 maanden in het jaar écht (bijna) dagelijks een eitje... Maar dat maakt mij niet uit, ze zijn hier voor de knuffels & niet voor de eitjes... :P

Wat voor kippen heb je dan?

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 17:23

Wyandotte kriel :) We dachten dat het goede legkippen waren (dat hadden we van iemand gehoord), maar we hebben toch iets anders gemerkt & op internet gelezen... Want ze stoppen al heel snel met leggen, en beginnen pas weer laat...

SaartjeNina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 22:08

Heb nu 1ei per dag van 7 kippen :')

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 23:49

Haha, wauw... :wow:

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 11:57

Mijn wyandotjes geven anders braaf eitjes op het moment. Hoop dat de nieuwe die ik vanmiddag ga halen dat ook doen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:13

De kippen zijn zo leuk <3

Alweer een oorverdovende herrie. Ditmaal was het andere Wyandotje aan het schreeuwen, terwijl haar zus een ei aan het leggen was. Henk ging ervan kraaien. En toen was t weer rustig :D

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:30

dblijham schreef:
Mijn wyandotjes geven anders braaf eitjes op het moment. Hoop dat de nieuwe die ik vanmiddag ga halen dat ook doen.

Jups, de onze ook hoor... In het najaar een stop gehad maar ook nu nog elke week wel een ei of twee. Dat had ik niet verwacht :)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:32

Jaah!! Mijn guppen zijn ook aan de leg..... eerst een kwarteleitje, zo klein, nu al ietsje groter. Leuk, zo midden in de "winter"! Inderdaad eerst van dat hysterische gekakel, zo van: "wàt the hell, wàt gebeurt er nu?"

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:38

Heb nog maar 2 Wyandottekipjes en die leggen prima, eentje is een "kuiken" van dit jaar.
Heb deze week 26 eitjes kunnen weg geven, normaal eten we bijna alle eitjes zelf in de winter, hahaha, sparen we ze op voor de weekendontbijtjes :D .

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:47

avaluna schreef:
Heb nog maar 2 Wyandottekipjes en die leggen prima, eentje is een "kuiken" van dit jaar.

Die is er wel héél vroeg bij dan. ;)

Wij kunnen er ook niet tegen eten nu onze jonge Australorps op dreef zijn. Gemiddeld drie eitjes per dag van vier jonge hennen en twee oude die nauwelijks meer leggen.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:48

SaartjeNina schreef:
Heb nu 1ei per dag van 7 kippen :')

Ach joh, ik 1 per dag van 22 kippen :+ :D . Komt vast goed over een tijdje !
Leuk topic trouwens ! Ik heb :
4 x zwarte marans
4 x wyandotte (groot formaat)
1 x wyandotte kriel
4 x Bleu-des-landes
3 x schijndelaar
2 x Welsumer
3 x bruine legkip
1 x witte legkip

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:01

Eén ei van 22 kippen? _O- Wel een mooie verzameling heb je, ziet er vast kleurrijk uit!

Antheman schreef:
Klopt het dat de broedsheid ongeveer 3 weken aanhoudt?

Dat verschilt nogal per kip. Wij zetten ze ook gewoon altijd buiten en dan geven ze het na een paar dagen wel op. Sommige rassen zijn zo hardnekkig broeds dat ze dan buiten gaan zitten broeden. := Onze kippen halen het gelukkig niet in hun hoofd in deze tijd van het jaar. Tot nu toe zijn ze niet vaker dan twee keer per jaar broeds, maar soms ook helemaal niet. Hoe minder hoe beter wat mij betreft, ik vind het altijd maar een gedoe. :o

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:21

Dank je, ja, het is een bonte verzameling, zal binnenkort 'ns foto's maken :).