Het grote gerbiltopic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grass

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:10

Dat wegschieten doen die van mij ook wel eens. Vooral als er net bezoek is geweest. Ze horen het meteen als er andere mensen zijn.
Ik pak ze in principe ook niet op inderdaad. Ik doe wel elke dag een paar keer mijn hand in het hok. Daar klimmen ze dan wel uit zichzelf op en dan lopen ze zo op mijn schouder. Ik ben altijd wel een beetje bang dat ze er af springen en ik ze niet weer krijg. Maar dat is tot nu toe nooit gebeurd :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:11

Bij mij is er bij m'n vorige paartje eentje ontsnapt, rende onder de kast maar kwam al snel weer tevoorschijn, gelukkig! Ezarja is wel nieuwsgierig naar m'n hand, Nibbit komt alleen als er een berg voer op ligt :').

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:29

Ze zijn bij mij allebei wel erg nieuwsgierig, de een is alleen wat minder bang dan de ander. Dat wegschieten doen ze hier ook, vooral als ze net wakker zijn. Maar vannacht bijvoorbeeld, dan zijn ze aan het graven en doen en dan draai ik me om in bed (ze staan op mijn slaapkamer) en dan hoor ik ze al wegschieten haha.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:07

Pfft, leuk hoor, die gerbils :')
Ik heb ze nu eindelijk weer in de grote bak, wel afgeschermd dus dat ze maar een klein stukje hebben. Ben de hele tijd aan het koekeloeren of ze niet aan het vechten zijn ofzo. Ze hebben nu een laagje zaagsel en een keukenpapiertje om op te knagen en een nestje te bouwen. Ook hebben ze wat gegeten, ging prima, geen geruzie of gekibbel, helemaal mooi.

Zaterdagnacht kwamen vriend en ik thuis van de vereniging, we hadden de techniek van een bigband gedaan, afbouwen duurde vreselijk lang en we zijn nog even blijven hangen voor iets te snacken en een drankje, dus 5u thuis. Zie ik een gerbil wegschieten.. En ja hoor, waren we nog even met onze slaperige niet-nuchtere koppen twee uur bezig met die !@#$%^&*-beesten te vangen :')

Is het jullie ook opgevallen dat zoveel dierenartsen bijna niks weten van gerbils? Ik ben er nu bij drie geweest en die hebben alledrie een grove misvatting gedaan over m'n zieke gerbil. Eerst was er eentje met een afgebroken staartje, nu daar ging een AB spuit in maar ze hielden er rekening mee dat hij ingeslapen moest worden, terwijl het gewoon genas en hij er totaal geen last van hield. Tweede keer had mijn gerbil wormen, had hij niet herkend en ik moest haar maar gewoon gaan dwangvoeren, ze is een dag later overleden. En vorige week kreeg ik wormenmiddel mee: ik moest 0.05mm cc geven gedurende 5 dagen, dit was voor gerbils van 20-30 gram. Ik geen idee, maar de mijne wegen dus 60 en 75 gram :') en ze zijn niet superdik ofzo. Google vertelt mij dat dit ook een normaal gewicht is... Durf bijna niet meer met mijn gerries naar de DA te gaan, ze lijken er gewoon niks van te weten en het niet toe te willen geven :\ of te denken dat het wel hetzelfde zal zijn als een hamster ofzo.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:09

Eerlijk gezegd ben ik nooit naar de DA geweest met m'n gerbils, zijn vrij gezond allemaal, wel 1 keer advies ingewonnen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:12

Ik ook niet zo vaak hoor, alleen die keer met die wormen was wel even naar, en dat staartje was een vervelend ongeluk. Vanwege dat ik zo'n nare ervaring heb gehad met wormen blijf ik ze nu wel goed ontwormen.
Gelukkig kan mijn vriend het beter dan ik, hij heeft hamsters gehad en moest ze ook wel eens iets geven. Je moet ze op hun rug houden, kopje zachtjes tussen de duim en wijsvinger en dan in de mondhoek spuiten. Het maakt ook niet uit als je morst op de wangen ofzo, want ze wassen zich altijd en zo krijgen ze het alsnog binnen :)*

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:36

Mag ik hier ook mee komen praten? :) ik heb sinds woensdag weer een koppeltje, en heb eerder 2 keer een koppel gehad.
Ze heten Woezel en Pip (:+) en het zijn 2 mannetjes. Woezel is donkergrijs met wit en weegt 115 gram en Pip is crèmekleurig en weegt 84 gram, beste en verschil dus... Ik heb ze (helaas) bij de Welkoop vandaan en weet dus ook niet precies hoe oud ze zijn maar ze zouden even oud moeten zijn vertelden ze mij.

Ze zitten in een aquarium van 80x40x50 en hebben het prima naar hun zin volgens mij :)

Afbeelding

Het aquarium ziet er nu overigens zo uit, met een plateau en 2 (door hun zelf ingegraven) buizen waar ze graag in zitten en doorheen kruipen:

Afbeelding

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:52

Wat een leuke verhalen komen weer langs over de gerries. Leuk dat dit topic weer een beetje in leven is :)
Die van mij zijn redelijk tam, ze laten zich echter niet snel oppakken, maar komen wel graag iets lekkers uit m'n hand halen.
Ik ben ook nog nooit met een gerbil naar een DA geweest (gelukkig), maar ik zou eigenlijk ook niet zo goed weten waar ik dan naar toe moet gaan... Blijft altijd lastig.

@Rubber_Duck: Leuke gerbils heb je! Als ik je een tip mag geven, ik zou ze wat meer 'speelgoed' geven. wc rolletjes en wc papier doen het bijvoorbeeld altijd goed en wat meer bodembedekking waarderen ze altijd! Ik kan me alleen haast niet voorstellen dat ze even oud zijn, dan zou die ene wel een behoorlijk groei achterstand moeten hebben. Maar ach, dat maakt voor de gerbils niks uit hoor, hier is ook de ene 3 jaar en de ander 1,5 en ze vinden elkaar hartstikke leuk :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:57

Zou ook oppassen met dat flesje in de bak. Heb ik ook gehad, en binnen een paar weken was het rode deel weggeknaagd en ging het flesje lekken.
Je kunt van die metalen houdertjes kopen, kan je alsnog het flesje mooi in de kooi hebben maar is het plastic beschermd voor gerbiltandjes :)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:59

Ik geloof het eigenlijk ook niet, toen ik ze zag zonder iemand gesproken te hebben zei ik al tegen mama dat Woezel wel ouder moet zijn. Hij is overigens het meest bezig met nestjes maken en Pip is vooral heel nieuwsgierig en heeft al precies door dat hij aan de rechterkant de bak uit mag haha!
Meer bodembedekking gaat niet, dan komt het over de rand en ze hebben best veel hoor, de foto vertekend :) rolletjes hebben we nog wel liggen, maar ik kan ze dus ook gewoon wc papier geven? :D

@Margrathea het was ook als tijdelijke oplossing omdat ik niet weet hoe ik iets anders op moet hangen.. Het is glas namelijk. Welke metalen houders bedoel je precies? :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:02

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:16

Ja die :P

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:35

Bedank voor de tip :j

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:08

Het hoeft niet persé een leeftijdsverschil te zijn tussen de twee gerbils van Rubber_Duck, ik denk eerder dat Woezel gewoonweg te dik is. Gerbils wegen normaal gesproken tussen de 60 en 85 gram, als ik Wikipedia mag geloven.

@ Margrathea: Hahah, dat is balen dat je ze dan nog moet vangen :') Ik heb ook geen ervaring met dierenartsen, maar ik volg de opleiding dierverzorging en daar heb ik veel vaklessen samen met paraveterinair leerlingen, en we hebben nog nooit les over gerbils gekregen. Weet niet hoe dat bij diergeneeskunde zit, maar bij ons wordt er in elk geval geen aandacht aan besteed :n

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:02

Maar dat zou dus betekenen dat Pip al aan de 'grens' zit en als ik die vasthoud vind ik m best dun eigenlijk. Vind Woezel er dan beter uitzien haha. Zal ze volgende week weer even wegen :)

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 01:22

Hoi hoi,
Ik lees al een tijdje mee, ik heb in het verleden 4 gerbils gehad. Nu, na jaren, krijg ik volgende week een prachtige bak met 2 dames erin. Een CP nootmuskaat en een siamees. Kan niet wachten! :D

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 09:29

Wat leuk! Ik heb een LCP Nootmuskaat en siamees gehad. Waar komen ze vandaan en zijn het pups?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:41

Rubber_Duck schreef:
Maar dat zou dus betekenen dat Pip al aan de 'grens' zit en als ik die vasthoud vind ik m best dun eigenlijk. Vind Woezel er dan beter uitzien haha. Zal ze volgende week weer even wegen :)

Kan zijn dat ie even wat gestresst is van de verhuizing enzo... Of was dat de jonge? Daar kan het ook aan liggen :)

Tegen het advies van gerbilforum.nl in heb ik toch hun molentje maar in de bak geplaatst. Ze waren echt urenlang nonstop aan het hoekgraven, ja sorry maar op een gegeven moment kan je het niet meer negeren. Bovendien lijkt het me intens frustrerend dat ze hun energie niet kwijt kunnen, en dat komt de gemoedelijke sfeer vast niet ten goede... En inderdaad, het enige was dat ze daarnet allebei tegelijk in het molentje wilden, maar toen ze er allebei een eindje in hadden gerend zijn ze lekker gaan slapen :)

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:20

Ze komen bij Queenies vandaan en ja het zijn pups.. :)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:10

Pip is al aangekomen, hij weegt nu 99 tot 103 gram, dus hij voelt zich prima geloof ik haha. Blijf ze nog een paar weken wegen zodat ik weer of ze genoeg of teveel eten :)
wat voeren jullie ze en hoe? In een bakje of verspreid door de kooi? En als tussendoortjes? :)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:13

Ik geef ze het gewoon in een voerbakje. Heb wel gedacht aan door het hok strooien zodat ze moeten zoeken, maar als ik zie hoe vaak ze weer nieuwe gangen hebben gegraven ligt dat voer binnen no time op de bodem van de bak denk ik.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 09:56

Ik voer ze door de bak heen, van het voerbakje worden ze maar lui. Als ze weten dat er voer te vinden is in het strooisel gaan ze er vanzelf naar op zoek als ze honger hebben.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:21

zelf ben ik geen fan van door de bak heenvoeren... zo kan ik niet in de gaten houden of ze voldoende eten :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:23

Weegschaal :)*

Als ze vrolijk rondhupsen door de bak en er goed uitzien kan je ervan uit gaan dat ze goed eten hoor :j

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:23

Rubber_Duck schreef:
Pip is al aangekomen, hij weegt nu 99 tot 103 gram, dus hij voelt zich prima geloof ik haha. Blijf ze nog een paar weken wegen zodat ik weer of ze genoeg of teveel eten :)
wat voeren jullie ze en hoe? In een bakje of verspreid door de kooi? En als tussendoortjes? :)

Ik leg het op drie verschillende plekken: In de voerbak vul ik aan (is nooit helemaal leeg), op de loopbrug 2 a 3 handjes en 3 a 4 handjes door de kooi spreiden en een beetje verstoppen. Hier doen ze dan een week mee (ze staan dus op onbeperkt, ik geef ze niet 2x per dag zoveel gram).