Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:17

Ik heb geen vrouwtjes gehad, wel mannetjes... En ja die van mij zijn luie viespeuken, hangen met hun achterwerk uit de hangmat om te piesen en als ze op mijn hand gaan hangen weet ik ook wat ze doen. Maar ik vind mijn mannen geweldig, actieve ratjes zouden niets voor mij zijn.

Ze ruiken wel gauw dus maar soit.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 07:32

Hallo allemaal, mag ik me hier ook melden?

Nog geen ratteneigenaar.. moet nog 2 weken wachten tot "mijn" babies geboren zijn <3 (en dan nog 7 weekjes tot ik ze op mag halen)

Wel al heel druk op zoek naar spulletjes enzo :o

Sterkte Banjer, idd. Jammer dat ratjes niet zo oud worden.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:12

Dank je S en Z! en welkom in het topic :)

Bij welke rattery heb je gereserveerd? en heb je mannen of vrouwen gereserveerd? :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:42

Ik weet niet of ze een website heeft. Kende er toevallig 1 :D

We hebben 2 dametjes gereserveerd :j Verwachting is een kleurennestje, mama heeft huskytekening en papa japanner.

Kan haast niet wachten, heb er zoveel zin in! :D Ga wss wel op kraamvisite.. wil dat kleine grut wel van dichtbij bekijken want voor je t weet zijn ze groot <3

Maar ik moet geduld hebben want voorlopig moeten ze nog bij mama blijven (maar nu moeten ze eerst maar eens geboren worden hihi)

Zarah_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 16:55

Heb net het hele topic doorgelezen en veel nieuwe dingen gelezen!

Ik heb vroeger altijd ratjes gehad, maar ik liet ze altijd lekker rond lopen en dat had tot gevolg dat er overal gaten in zaten op den duur. :+
Dat vonden mijn ouders niet zo'n succes, dus toen was het over met de pret..

Nu heb ik mijn eigen stekkie en komen morgen 2 rittens! *\o/*
Een mooie grote kooi aangeschaft (100x80x54) en ingericht. Wil er eigenlijk nog wat trappetjes en buizen in, maar dat komt nog. :)
Afbeelding

Wat me nog niet helemaal duidelijk werd in dit topic is wat jullie voeren.
Op internet lees ik dat het perfecte rattenvoer nog niet bestaat en dat veel mensen mengen?
Ik weet nog wel van vroeger dat ik gemengd voer gaf en dat ze alleen de lekkere stukken eruit haalden en de rest lieten liggen. Daarom heb ik nu eerst selective rat van Supreme science aangeschaft, maar ben wel benieuwd wat jullie voeren en waarom. :)

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:37

Ik voer inderdaad Supreme Science Selective Rat óf Reggie Rat. :j Ik wilde graag vegetarisch voeren, omdat ze daar minder snel tumoren van krijgen. Het grote voordeel van SS is dat ze niet kunnen kiezen uit de verschillende stukjes omdat ze allemaal hetzelfde zijn. Ik geef gewoon dagelijks verschillende dingen als: paprika, wortel, komkommer, tomaat, druif, banaan, appel, cracker, rozijntjes ,etcetc. als extraatje. :)

Zarah_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:51

Oh, wat interessant! Ik wist niet dat ze van dierlijke producten sneller tumoren krijgen.
Terwijl je ook leest dat ze juist die dierlijke producten ook nodig hebben. De meningen zijn er nogal over verdeeld geloof ik.

Wat jij zegt vind ik inderdaad ook het grote voordeel van SS, alle brokjes zijn gelijk, dus ze kunnen niet alleen de lekkere stukjes eruit vissen.

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:39

Ik geef ze op jongere leeftijd één keer per week een hondenbrokje of een gekookt eitje. Hoe ouder ze worden, hoe minder ze krijgen. :D

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:25

Ik heb eerst afgewisseld tussen Reggie Rat, Xtra Vital en De witte molen (geloof ik), puur op wat er in de dw hier te krijgen is. Dat was alleen gemengd voer, dus idd visten ze de brokjes eruit en lieten de pitjes en biksstaafjes liggen. Nu heb ik een dw gevonden die SS verkoopt, en dat bevalt tot nu toe prima :D Dat komt tenminste op :D

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:43

Trouwens heb ik nog een tip voor je denk ik. De houten plateau's in je hok zullen wel snel gaan stinken.. Dus misschien zijn de Ferplast Hoekplateau's handiger? :j

Zarah_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:51

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:53

Ik zou persoonlijk de houten plateau's er inderdaad uithalen. En dan kun je 2 (misschien 3) Ferplast plateau's erin doen. Bijvoorbeeld linksonder en rechtsboven. Deze kun je makkelijk eruit halen om helemaal af te soppen of je kunt er ook snel een doekje overheen halen. :D

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:54

Plas e.d zal ook door het stofje trekken en dan vervolgens alsnog in het hout... Raad je inderdaad ook plastic plateau's aan, die kan je heel makkelijk even afdoen met een doekje en blijven ook geen geurtjes in hangen..

Zarah_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:56

Hmpf, jullie hebben wel gelijk denk ik..

Jammer, vond het net zo leuk die houten plateau's op verschillende hoogtes. :+ Heb ik dus weer niks aan. :Y)
Heb je dan ook zo'n plastic plateau wat je door de gehele 'diepte' van de kooi kan ophangen, dus niet alleen de hoeken?

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 00:02

Voor zover ik weet niet, maar die Ferplast plateau's zijn vrij groot wel hoor. 38 x 38cm als ik me niet vergis. :j

Zarah_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 00:06

Gelukkig zaten de houten plateau's al bij de kooi en heb ik er niet apart nog geld voor uitgegeven. :Y)

Oh, 38 x 38 is inderdaad wel groot! :j Zal eerst eens kijken of we ze hier in het tuincentrum ook hebben, dat scheelt weer verzendkosten. :)
Verder nog tips om een kooi in te richten? Bepaalde dingen die goed in smaak vallen bij jullie ratten?

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 00:16

Ik denk dat je mijn inrichten al hebt gezien in dit topic? :D Ik gebruik voornamelijk hangmatten (allerlei soorten, maak ik zelf) en daarbij heb ik huisjes, sputniks, mandjes, etcetc. :D

Zarah_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 00:18

Ik heb wel een heel leuk setje gezien die je zelf genaaid had met hangmatjes en buizen etc, de andere foto van jouw kooi doet het helaas niet meer.

Ik heb vandaag wel heel dapper bij de action een fleecedeken gekocht met de bedoeling om zelf hangmatjes etc te gaan maken, maar daar moet ik eerst nog wat moed voor verzamelen. :D

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 00:24

Mijn kooi zoals die op dit moment is:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog meer voorbeelden van mij:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De ene keer zit er meer in de kooi als de andere keer, maar dat maakt het juist leuk voor ze haha.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 07:32

gave foto's. Ik ben helaas niet zo handig met de naaimachine -O-

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:30

Ik kruip uit de meeleespositie en meld me ook :)
Ik heb de ratten nog niet maar ze worden binnenkort geboren :D
Ik wil graag twee mannetjes en kleuren boeien mij niet zo,het gaat mij meer om karakter.
De voliere heb ik al klaar staan om in te richten,alleen zit nog steeds op mijn plateua's te wachten.
S_en_Z ik doe alles met de hand nadat de mijne kapot ging.
Duurt even maar is best te doen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:10

Hoi liesje!

Oké kan t altijd proberen natuurlijk

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:39

Alles van hout had ik al snel uit de kooi gedaan in het begin. Gaat echt stinken... Nu heb ik alles van plastic (kan je afnemen) en stof (kan je wassen). En dat gaat erg goed.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:43

mag ik me ook melden?
ik heb 2 ratten dames,
een husky en een grijze dumbo

Zarah_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:39

Eh, de bedoeling was dat ik vandaag 2 rittens zou krijgen, maar er zitten er nu toch echt 4 in mijn kooi. :+
Degene van wie ik ze overnam moest al haar ratjes wegens omstandigheden weg doen, dus vroeg of ik ze ook alle 4 eventueel over wilde nemen.
En ach, mijn kooi is er groot genoeg voor en stiekem kon ik toch al niet kiezen. :Y)

Het zijn 4 mannetjes, hebben allemaal dezelfde vader, maar 1 heeft een andere moeder. Van deze ene heb ik ook de gehele stamboom gekregen. :) Van de andere 3 is het wel deels bekend, maar niet helemaal.
Het zijn twee Black Berken Dumbos, één Beige Berken en één Black Japanner. De beige berken is van 03/04 en de andere 3 zijn van 22/03.
En ze zijn zooo leuk! :D *\o/*

Ze hebben eerst grondig de kooi geïnspecteerd en ik geloof dat hij goedgekeurd is, want ze liggen nu bekaf te slapen. <3
2 in het huisje, 1 in een hangmat en de ander heel sneu op een plankje. :Y) Edit: Oh, hij is net lekker bij z'n broertjes in het huisje gaan liggen. :)

@Joon: Die inrichten zijn echt te gek! :) Ik ga eens kijken of ik ook wat kan fröbelen.