Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 19:04

Wat een dropje <3 geweldig die witte kousen!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 20:02

Ze is momenteel lekker in de uitprobeer fase :+

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 21:27

Hier wordt de pup ook vanuit de fokker getiterd.
Dit wordt Chims zusje. <3 Nog twee nachtjes slapen.
Afbeelding

Hoe doen jullie het alleen zijn opbouwen? Chim heeft verlatingsangst dus die gaat iig niet meehelpen haha. Mijn Beagle had dat ook en de Herder later kon juist weer heel goed alleen zijn, maar het is te ver weggezakt om te weten hoe ik dat heb aangepakt.

Zit ook nog een beetje te dubben, want Chim gaat ook 2x in de week naar de hondenschool. Nu is het in de zomer gelukkig wel vrij rustig op de club. En wanneer starten met puppycurcus?

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 21:46

Wat een knapperd miepmiept <3 puppycursus start hier vanaf 10:weken. Echt alleen is voor ons nog te vroeg, wel al kleine momentjes die verrassend goed gaan. Ik doe het rustig aan en als het goed gaat bouw ik verder uit. Ik heb de tijd.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 23:20

Miepmiept schreef:
Hier wordt de pup ook vanuit de fokker getiterd.
Dit wordt Chims zusje. <3 Nog twee nachtjes slapen.
[ Afbeelding ]

Hoe doen jullie het alleen zijn opbouwen? Chim heeft verlatingsangst dus die gaat iig niet meehelpen haha. Mijn Beagle had dat ook en de Herder later kon juist weer heel goed alleen zijn, maar het is te ver weggezakt om te weten hoe ik dat heb aangepakt.

Zit ook nog een beetje te dubben, want Chim gaat ook 2x in de week naar de hondenschool. Nu is het in de zomer gelukkig wel vrij rustig op de club. En wanneer starten met puppycurcus?

Wat heeft het ermee te maken dat Chim naar de hondenschool gaat, waar twijfel je over?

Onze honden zijn sowieso zelden tot nooit (lang) alleen, en als pup zijnde de eerste zes tot tien weken sowieso helemaal niet.

Ze komen in een vreemd huishouden (tenzij hier geboren) en moeten daar nog flink aan wennen, het duurt een aantal weken voordat je elkaars ritme een beetje te pakken hebt. Pas als die rust er is gaan we het alleen blijven proberen, maar eigenlijk is dat maar heel minimaal en zijn ze bij ons nooit echt alleen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 04:37

Gabber kan prima alleen zijn al vanaf dag 1. Uiteraard enorm! blij mee. Hij is van zichzelf zeer zelfstandig en onafhankelijk. Het nadeel is dat het hem geen zak uit maakt dat je weg geweest bent dus begroeten doet hij je ook niet haha. Mijn terrier doet altijd zot en Gabber kijkt ons niet eens aan eigenlijk. Ik geef puppen wel altijd veilig knaagwerk (runderkophuid plaat bijvoorbeeld) bij het alleen zijn. Hier maakt Gabber amper gebruik van overigens maar merk wel dat het steeds meer en meer gebruikt wordt. Hij gaat wisselen natuurlijk.

Ik werk vanuit huis en heb de honden nu mee op de werkkamer. Echter bewust laat ik ze dagelijks 1x beneden terwijl ik boven werk voor 1 a 1,5 uur en dat bouw ik rustig op. Gabber zit dan in z'n ren en mijn terrier loopt los binnen en buiten.
Mijn vorige herder ben ik 2 jaar bezig geweest voor hij stabiel alleen kon zijn. Mijn terrier zelfs 5 jaar dus hier erg blij mee! Overigens altijd doe ik het alleen zijn al binnen paar dagen proberen gewoon te maken. Dan wel alleen met andere honden erbij want bij de vorige pups hadden we nog 5 a 6 volwassen honden lopen.

Bij de paarden lopen ze los over de boerderij en trainen we mooi katten negeren (loopt bende wilde katten). Echter mijn trekpaard duldt echt geen honden in de weide of paddock dus als ik echt met de paarden bezig ben dan zit Gabber vast aan de lijn aan de loods, in de kennel of in de bench in de auto. Alles vind hij prima en gaat gewoon ontspannen liggen rond kijken. Mijn terrier kiest er meestal voor bij Gabber te blijven maar die blijft los want die blijft netjes weg uit de weide en paddock.

Puppy cursus of sowieso cursus is niet aan mij besteed. Ook door mijn ziekte ik kan niet garanderen een bepaald uur te kunnen trainen. Zeker niet bij slecht weer. Ik ben al het hele jaar bezig om uiteindelijk mijn normale werkuren te gaan werken. Blij dat dit waarschijnlijk binnen 3 maanden ook lukt maar dat is mijn enigste verplichting op uur en tijd.
Ik train uiteraard zelf wel dagelijks korte momenten met hem en daarin is het een voorbeeldige leerling. Ik heb wel allerlei trainingen, cursussen en zelfs opleidingen gevolgt in mijn jaren dat ik beroepsmatig met honden deed werken dus al zeg ik het zelf ik heb ervaring zat qua trainen. Het is wel mocht hij toch extra uitdaging nodig hebben tzt dat ik het absoluut ga proberen. Dan wel op volwassen leeftijd en eerst röntgenen zodat ik weet hoe hij in elkaar gebreid is :D hoopers blijft wel favoriet bij mij om te doen of in elk geval iets met veel activiteiten. Prima als we een basis gehoorzaamheid moeten doorlopen maar daar ligt absoluut niet mijn interesse als ik daadwerkelijk het trainingsveld op zou gaan.

Maandag middag ben ik na het werk in het centrum gaan zitten bij de winkels. Zomaar mensen bestuderen met winkelwagens enz enz. Gillende kinderen, rennende kinderen en allerlei geurtjes. De slager was favoriet haha. Dinsdag gewoon gewandeld met normale oefeningen en werken. Woensdag bos en terras training gedaan, gisteren na het werk lekker naar de zee geweest en vandaag extra vrije dag staat bos en XXL dierenwinkel op de planning. Zaterdag en zondag mee op de menwagen en terras training (bij de paarden is een eettentje dus is gewoon op 'eigen' terrein). Maandag extra vrije dag en bos en dierenarts voor importeren. Dinsdag absoluut weer een rust dag voor hem. Ik werk 4 dagen door de weeks behalve op woensdag dus die dagen is er veel rust. Ik moet al jaren erop letten ze genoeg rust aan te bieden ipv genoeg bezigheden :D zeker als hij sociaal blijft want de boer vind het prima dat ze lekker rond scharrelen op de boerderij. Gelukkig pakt Gabber zelf z'n rust. Mijn terrier kan dat inmiddels ook goed. Mijn herder stond altijd aan maar liet zich wel prima beperken uiteindelijk en was dan relaxt in de auto of kennel aan het rond kijken.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 08:32

KimD schreef:
Wat heeft het ermee te maken dat Chim naar de hondenschool gaat, waar twijfel je over?

Onze honden zijn sowieso zelden tot nooit (lang) alleen, en als pup zijnde de eerste zes tot tien weken sowieso helemaal niet.

Ze komen in een vreemd huishouden (tenzij hier geboren) en moeten daar nog flink aan wennen, het duurt een aantal weken voordat je elkaars ritme een beetje te pakken hebt. Pas als die rust er is gaan we het alleen blijven proberen, maar eigenlijk is dat maar heel minimaal en zijn ze bij ons nooit echt alleen.

Of Chim vakantie moet nemen of dat ik de pup meeneem. Alleen thuis of in de auto is nog geen optie natuurlijk. Kan haar ook meenemen en zien hoe het gaat, Chim kan ook een lesje toekijken.

Haha mijn Duitser was ook zo, als ze haar lijstje had afgevinkt voor die dag kwam ze me ook niet begroeten. Puppenschooltje, ja ach op zich wel fijn dat je echt even kan trainen met afleiding en idd heb je die basis veelal nodig voor andere activiteiten.

Zal blij zijn dat het morgen is en ze er is, ga me echt over alles druk zitten maken en uiteindelijk gaat het allemaal zoals het gaat en komt het wel goed. :')

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:36

Wij hebben eerst geleerd dat hij alleen beneden kan blijven en wij boven waren, maar dit was totaal geen moeite. Toen hij 10 weken was ben ik een keer de deur uit gegaan naar de auto, hem in de gaten gehouden via de camera. Hij keek een minuut naar de deur en ging toen liggen, dus heb toen een paar boodschappen gehaald om de hoek. Inmiddels kunnen we hem een paar uurtjes alleen laten.
Onze Duitser is juist enorm van het begroeten. Komt je alweer begroeten als je boven een was in de wasmachine hebt gedaan. :')

Wij hadden gisteren weer puppy les, hij gaat steeds meer spelen met de anderen. <3
Hij was de eerste lessen wat terughoudend, en deed wel mee als ze hem kwamen opzoeken. Maar nu neemt hij ook het initiatief. Moest wel lachen, er was 2 weken geen les en hij is nu beduidend de grootste geworden. Rende een pup op hem af, maar hij was bezig met een ander. En die ene pup lanceerde zichzelf echt in hem, maar Snuf bleef staan en die pup viel om. :=
Wel leuk dat 4 van de 6 overgaan naar de volgende groep, de andere 2 stoppen met hondenschool.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:08

Ik laat ze wel vrij vlot eens alleen. Ben ook alleen dus kan pup niet meenemen boodschappen doen etc. Maar moet zeggen dat monster dat goed op lijkt te pakken.

Over de hondenschool. Heb je een partner? Kan die de pup niet vermaken op de hondenschool als jij de les doet? Of ben je alleen.

Mijn boefje is gearriveerd. Iemand vroeg naar de verder plannen met haar. Het is de bedoeling dat ze op den duur bij de schaapskudde waar ik fulltime werk mee gaat helpen met het hoeden op de hei. In tegenstelling tot een collie is een hutehund een hoedende hond, collies zijn drijvende honden. Sommige collies kunnen wel hoeden overigens.

Ze heeft gister voor het eerst schapen gezien. Ze is best wel stoer. Eerst even kat uit de boom kijken en daarna gaat ze heel stoer erheen. Ze is in huis ook voorbeeldig. Gaat uit zichzelf in de bench liggen slapen en netjes buiten haar behoeftes elke keer. Met de collies gaat ook goed, ze moesten even wennen maar lijken prima te accepteren dat deze Duitser hier nu woont :Y) merk zon enorm verschil met de border collie. Dit beestje is echt onverschrokken en totaal niet onder de indruk van harde geluiden. Sta er echt van te kijken

Ze heet Ranger
Afbeelding
Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 10:15

Wat een dropje.
Ik laat ze hier ook altijd snel alleen. Al zijn hier altijd andere honden/katten bij ze

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:17

Ze doet het echt zo knap, Nynkster <3

-

Wij hebben het ook vrij vlot gestart; het opbouwen naar het alleen kunnen zijn, maar wilden dat vooral doen omdat we gewoon vooraf wisten dat we haar toch regelmatig gewoon niet altijd mee kunnen nemen (we willen als gezin zijnde ook wel eens samen shoppen, bios, verjaardagen en uit eten en ik vind dat geen onrealistische verwachting om met een hond in huis te kunnen doen want ze kunnen nu eenmaal niet altijd overal mee naartoe- ook niet elk individu doe je daar zelf een plezier mee.) en dat we dat gewoon goed wilden opbouwen. Het is dus ook niet dat wij dagelijks weg waren, verre van, maar toch. Dus wij zijn dat na een 3 weken zoiets gaan opbouwen - vooraf thuis al opgebouwd dmv in andere kamers achter laten bv, kleine stapjes dus. Bij ons werd het enorm goed en snel opgepakt (hier wel gebruik gemaakt van een bench en de bench was dan ook al goed opgebouwd voordat we aan het alleen blijven zijn begonnen). Vind het persoonlijk ook wel fijn/belangrijk dat de basis/stabiliteit er gewoon is bij een hond dat dit kan. Gewoon voor hen zelf ook, dat ze niet met stress thuis zitten (in de auto heeft ze die basis bv ook en kan ze ook in de kennel rustig blijven wachten, wat ook belangrijk is voor mij wanneer ik met haar alleen langer weg ben en een keer een wc stop moet doen etc). Maar het is ook vooral even kijken naar je hond als individu. Bij ons dus vrij snel opgepakt, zodra de bench training goed erin zat en we thuis binnen al hadden geoefend. En met echt de deur uitgaan zijn we ook echt begonnen bij een minuut en vanaf daar verder opbouwen totdat ik eens mijn zoon van school kon halen zonder haar (onder aan de straat), klein boodschapje doen etc. Als we langer als bv 3,5u weg waren, kwam m'n schoonmoeder altijd oppassen. Tegenwoordig doen we dat ook nog, als we bv 4/5uurtjes weg zijn - dan komt ze tussendoor even een paar uurtjes zitten bv om het op te breken.

Tegenwoordig werkt mijn man bijna full time thuis, ik ben sowieso meestal altijd thuis... dus het is niet perse heel veel nodig meer dat ze doordeweeks alleen moet kunnen zijn maar eerder werkte mijn man fulltime op kantoor en moest ik toch ook echt wel eens naar afspraken e.d. In het begin als ze jong zijn plan je overal om heen maar het is toch ook wel prettig als dat op een gegeven moment niet meer nodig is :j En met dingen ondernemen in weekenden kan en willen we haar ook gewoon niet altijd overal mee naartoe nemen/slepen. Doen we haar echt geen plezier mee constant, en soms gaat het ook gewoon niet. En met goed opbouwen en gewenning is er ook gewoon niks mis mee dat ze eens alleen thuis zijn :j Tuurlijk doen we samen onze wandelingen wel, af en toe uitjes, en vakanties gaat ze eigenlijk ook altijd mee (dit jaar zijn we voor het eerst in 6 jaar zonder haar weg geweest, vlieg vakantie) en dan zijn we non-stop samen ook, maar in de weekenden blijft ze eigenlijk wel structureel altijd wat uurtjes alleen ivm sport/to do's/afspraken - maar ze slaapt ook gewoon dan :j

Maar het is gewoon heel goed kijken naar je hond als individu ook, wanneer je dit opstart - en welke stappen er vooraf ook nodig zijn al om een rustige basis te leggen vanuit waar je dit gaat uitbouwen. (TIP: gebruik een camera ook, zodat je aan de hand daarvan goed kunt kijken Hoe je hond eronder is wanneer je gaat opbouwen. Dan kun je een hoop potentiële ellende voorkomen mbt verlatingsangst wat de kop kan opsteken)

*hier geen andere honden, wel een kat waar ze samen mee leeft (en die 2 zijn ook 2 handen op 1 buik)

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 12:30

Met Obi (onze eerste) was alleen blijven in het begin ontzettend moeilijk, hij vond de bench überhaupt al niks en als we weg waren zat hij alleen maar te schreeuwen. Met hem was het in het begin al moeilijk genoeg als wij boven waren en hij beneden. Hebben we echt rustig moeten opbouwen met hem. En zodra het een half uur goed ging (wat wel een aantal maanden geduurd heeft) konden we daarna makkelijk opbouwen naar een langere periode en nooit meer problemen mee gehad.

Jabba (onze tweede) is totaal anders qua karakter, die was als pup al veel zekerder en zelfstandiger. Hij is gek op mensen en enorm knuffelig, dat wel. Maar hij heeft anderen niet zo nodig zoals Obi dat had (en nog wel een beetje heeft). Toen hij er 2 weken was ben ik met Obi weer korte stukjes gaan hardlopen waarbij Jabba alleen in de ren bleef en van daaruit gaan opbouwen dat hij ook zonder Obi alleen kon zijn. In het begin was het goed timen, dan moest ik weggaan op het moment dat hij lag te slapen en was het prima. Later maakte het moment van weggaan ook niet meer uit en was hij gewoon oké. Hij heeft wel toen hij begon met puberen een periode gehad dat hij niet meer alleen (zonder Obi) kon blijven. Dat ging een kwartiertje goed en daarna schreeuwde hij de boel bij elkaar. Toen even een stapje terug gegaan en weer uitgebouwd zodat het weer oké zou zijn. Ik vind het daarin ook met twee honden belangrijk dat ze niet afhankelijk zijn van elkaar.

En ook enorme verschillen in wat werkt voor welke hond. Voor Jabba was iets veiligs te knagen of een gevulde kong super, dat hield hem even bezig en daarna rustig slapen. Voor Obi werkte het voor geen meter, die was dan zo druk met het eten dat hij nauwelijks doorhad dat ik wegging en zodra het op was raakte hij in paniek omdat hij dan doorhad dat hij alleen was. Wij hebben ook een camera en als Jabba onrustig is werkt het als ik daar door praat om hem gerust te stellen. Daarin is Obi ook andersom, die hoort dan mijn stem maar snapt niet waar het vandaan komt en die blijft vervolgens maar zoeken waar ik ben.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 17:21

Afbeelding

Beeldschoon toch :D ;) zo zie ik mijn honden het liefst <3 *\o/*

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 17:22

Miepmiept schreef:
KimD schreef:

Of Chim vakantie moet nemen of dat ik de pup meeneem. Alleen thuis of in de auto is nog geen optie natuurlijk. Kan haar ook meenemen en zien hoe het gaat, Chim kan ook een lesje toekijken.

Haha mijn Duitser was ook zo, als ze haar lijstje had afgevinkt voor die dag kwam ze me ook niet begroeten. Puppenschooltje, ja ach op zich wel fijn dat je echt even kan trainen met afleiding en idd heb je die basis veelal nodig voor andere activiteiten.

Zal blij zijn dat het morgen is en ze er is, ga me echt over alles druk zitten maken en uiteindelijk gaat het allemaal zoals het gaat en komt het wel goed. :')

Daar doe ik dan weer niet moeilijk over. Mee in de auto en daarin blijven als ik je niet nodig heb, onze honden zitten meerdere uren per week in de auto en camper en daarin draaien ze wel vrij snel mee. Meestal na een week of drie/vier.

Buiten dat ik wagenzieke pups fok hebben ze daar eigenlijk nooit problemen mee.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 17:27

Mijn terrier vind echt alleen thuis zijn niets en ook nooit geleerd maar in de auto is het prima. Vanmorgen terwijl ik in de dierenwinkel was met Gabber is hij zonder problemen in de auto gebleven. Gabber vind dat al helemaal geen probleem maar die zou het thuis ook wel trekken verwacht ik. Wij doen dat echter nooit dus leer het ook niet. Als ze alleen in de auto kunnen blijven dan is dat meer dan genoeg

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 17:36

Ah lekker zandsnoetje.

Het is toch een beetje afwachten, mijn Herder zat juist weer niet graag alleen in de auto en was veel liever thuis. Mijn Beagle was zowel auto als thuis een ramp. Chim gaat weer ietsjes beter in de auto.

Ik zal wel zien hoe het loopt, ze mag iig mee het veld op in een bench/buggy/fietskar. Gezien de verlatingsangsten van de herplaatsers ben ik er ook gewoon net wat bezorgder om.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 22:20

Wat leuk al die pups zeg, vooral die herdertjes <3 Wat grappig ook een Altdeutsche hutehund! Dat hoor je niet heel veel :D ik ben benieuwd hoe het karakter je bevalt!

Ook weer even een kleine update van Charley. Mijn moeder en ik zijn deze week 3 dagen naar Zeeland geweest, hij genoot weer ontzettend van de zee (als een hond kon glimlachen zou het er denk ik zo uit zien als op de laatste foto :') )! We zijn een van deze dagen ook langs een teefje geweest die heel binnenkort gedekt gaat worden door Charley. We wilden van te voren even kijken of het klikte tussen die 2, maar die konden het zo ontzettend goed met elkaar vinden! Was echt heel leuk om te zien. Dit zal zijn eerste nestje zijn dus ik ben super benieuwd! Hij en het teefje lijken elkaar heel mooi aan te vullen in ieder geval, de vereniging is ook al super enthousiast. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 02:16

Charley is prachtig en ja van Zeeland blijf je lachen vandaar dat wij er ook wonen haha. Al geeft elk voordeel ook nadelen. Gabber heeft kennis gemaakt met de zee en wordt daar ook super vrolijk van. Echter hij blijkt s nachts niet te waarschuwen als hij nodig moet plassen en stond dus s ochtends in hoog water in z'n ren. Nou ja staan, hij lag er gewoon in. Z'n mand was nog keurig droog maar dat is kennelijk te warm om in te slapen. Gelukkig hebben we tegels dus de bende was zo opgeruimd maar handig is het niet. Voortaan de zee maar s ochtends vroeg bezoeken dan is het s nachts al wel weer uit het lijf. Dat zoute water is dan echt even een nadeel

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 06:58

Mooie foto's!

Oei, die kon dus gelijk gewassen worden. :')
Hier ook Zeeuwse en ik hoop dat Ica voldoende herdergenen heeft om ook lekker te zwemmen. Strakjes ophalen, eindelijk.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 07:20

Miepmiept schreef:
Mooie foto's!

Oei, die kon dus gelijk gewassen worden. :')
Hier ook Zeeuwse en ik hoop dat Ica voldoende herdergenen heeft om ook lekker te zwemmen. Strakjes ophalen, eindelijk.

Heel veel plezier *\o/* *\o/* *\o/*
Bij Gabber lijken die genen er prima in te zitten maar nu 2x bij de zee geweest en ik vergeet elke keer de lange lijn of waterschoenen voor mezelf. Durf hem niet los er in te laten gaan. Stel hij raakt in psniek zonder bodem dan moet ik direct kunnen handelen. Hij had echter wat last van z'n darmen dus wou dat eerst oke hebben voor er ook nog zeewater bij kwam. Die darmen zijn nu prima dus binnenkort eens mee de zee in *\o/* normaal zwemmen ze hier gerust meerdere keren per week en daarna dan de waterblazer erover. Scheelt weer heel veel borstelwerk :D

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 10:11

Afbeelding

Onze pup is inmiddels ruim acht maanden, gaat echt zo snel. En zijn twee RR vriendjes zijn nu ruim tien maanden. Heerlijk drie van die energieke puber pups in huis.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 11:42

Esplendido schreef:
[ Afbeelding ]

Onze pup is inmiddels ruim acht maanden, gaat echt zo snel. En zijn twee RR vriendjes zijn nu ruim tien maanden. Heerlijk drie van die energieke puber pups in huis.

Ze is zo knap! <3

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 12:03

Esplendido schreef:
[ Afbeelding ]

Prachtige puber die fantastisch verzorgd is qua vacht <3 3 pubers i huis pffff ik bedankt vriendelijk :D :D maar vast wel gezellig idd

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 12:44

We zorgen er echt voor dat er maximaal zeven dagen tussen de wasbeurten zit. We willen voorkomen dat er klitten in zijn vacht komen. Dus hij gaat iedere 5 tot 7 dagen in bad en wordt daarna geborsteld en geföhnd. Nu is het zo’n 2 tot 2,5 uur werk.

We hebben in totaal acht honden, de oudere honden helpen wel mee met opvoeden en die pubers maken elkaar ook lekker moe met buiten spelen. Natuurlijk heb ik momenten waarbij ik denk ‘waar ben ik aan begonnen’ maar eigenlijk gaat het echt prima. Zowel ik, als mij man en jongste dochter zijn fanatiek met de honden dus we zijn ook met drie personen die met ze trainen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 12:58

Esplendido schreef:
We zorgen er echt voor dat er maximaal zeven dagen tussen de wasbeurten zit. We willen voorkomen dat er klitten in zijn vacht komen. Dus hij gaat iedere 5 tot 7 dagen in bad en wordt daarna geborsteld en geföhnd. Nu is het zo’n 2 tot 2,5 uur werk.

We hebben in totaal acht honden, de oudere honden helpen wel mee met opvoeden en die pubers maken elkaar ook lekker moe met buiten spelen. Natuurlijk heb ik momenten waarbij ik denk ‘waar ben ik aan begonnen’ maar eigenlijk gaat het echt prima. Zowel ik, als mij man en jongste dochter zijn fanatiek met de honden dus we zijn ook met drie personen die met ze trainen.

Oh, sorry. Hij is zo knap dan. :=