Puppy erbij 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Galaika

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:18

Interessante info over sliplijnen!

Aangezien onze pup vanuit de fokker Royal Canin krijgt, zoek ik een nieuwe brok. Mijn oog is op Dog Lovers Gold gevallen, alleen vind ik weinig info over het verschil tussen koudgeperste brok of gewone brok?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:25

Galaika schreef:
Interessante info over sliplijnen!

Aangezien onze pup vanuit de fokker Royal Canin krijgt, zoek ik een nieuwe brok. Mijn oog is op Dog Lovers Gold gevallen, alleen vind ik weinig info over het verschil tussen koudgeperste brok of gewone brok?

Het verschil kan ik je heel goed laten zien, ik ga even de foto's zoeken en een post schrijven.

I'll be back. <<)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:32

Koudgeperst is better omdat het zakt in de maag, dat zorgt ervoor dat de hond een vol gevoel heeft en de vertering zo gaat als dat het bedoeld is. Daarnaast is niet koudgeperst ook een groter risico voor maagkantelingen.

Hier zie je een simpel voorbeeld dat ikzelf veel gebruikt heb in lezingen of workshops die over voeding gingen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit proefje is gewoon met water, normaal zou ik het met maagzuur doen, maar dat heb ik thuis niet tot mijn beschikking.

Zoals je ziet zakt de koudgeperst netjes en valt daar ook netjes uit elkaar. Dat doet de andere brok niet.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:44

Wij voeren Dog Lovers Gold en ZoZenn ook. Verder nog wel mensen in dit topic volgens mij.

Zoë ik heb het voor je gevraagd. Bij de nieuwelingen die echt voor de gehoorzaamheid willen gaan leren ze links aan. Maar als het je niet zo interesseert en je wil rechts is dat ook prima. IPO doet links en KNVP doet rechts en links.

Vandaag was de les super leuk! Veel balans gedaan en zaten in een groepje van twee. Een succes dus deze keer :D

Tijdens de fotoshoot van Lizzy had de fotograaf ook Dundy en Dexter er even bij gezet. Ik ben helemaal verliefd <3

Afbeelding

Afbeelding

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:55

Hmm oké, dus koudgeperst is beter omdat het zakt? Ik heb eerder het idee dat, omdat krokant minder snel verteert, dat langer een vol gevoel geeft en ze sneller honger krijgen bij koudgeperst. Ik zit zelf te twijfelen om over te stappen naar geperst, omdat AJ toch wel erg veel scheet. Zig doet het overal prima op, dus die verhuis ik dan voor het gemak mee. Moet je dan van de ene op de andere dag overstappen? Omdat je niet beide kan mengen dus.

Die foto's <3

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:58

Leuke foto’s van dexter!

Ik gaf eerst koud geperst. Ook aan mijn vorige hond. Maar Naya kreeg hiervan oprispingen wat wel vaker een klacht is als je hond er niet tegen kan. Dus nu op de gewone brok van Acana. Volgende zak stap ik over naar “volwassen” brok. Dit omdat de textuur van haar stoelgang niet altijd top is en ik hoor hier en daar dat dit wel vaker voorkomt door puppybrok

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 21:00

ZoZenn schreef:
Hmm oké, dus koudgeperst is beter omdat het zakt? Ik heb eerder het idee dat, omdat krokant minder snel verteert, dat langer een vol gevoel geeft en ze sneller honger krijgen bij koudgeperst. Ik zit zelf te twijfelen om over te stappen naar geperst, omdat AJ toch wel erg veel scheet. Zig doet het overal prima op, dus die verhuis ik dan voor het gemak mee. Moet je dan van de ene op de andere dag overstappen? Omdat je niet beide kan mengen dus.

Die foto's <3

Wat betreft overstappen ben ik iemand die zegt, gewoon cold turkey overstappen. :j Heb er nog nooit problemen van ervaren.

Dat een hond veel poept wil eigenlijk zeggen dat hij meer binnen krijgt dan dat hij nodig heeft. Wel een teken om je voer eens onder de loep te nemen. :j

Ik geloof dat ik het laatst al eens gezegd heb, in principe zou ik alle hoopjes van onze honden in één zakje kunnen doen.

Zoe_97

Hier deden ze het ook niet goed op koudgeperst.

KimD

Knapperd Kaus! <3

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 21:02

Dit vind ik trouwens op de voerwijzer:

Claims die fabrikanten maken:

de brokken vallen makkelijker uit elkaar in de maag. Is dit een voordeel? Ik denk dat dit voor de meeste honden geen voordeel (of nadeel) is, maar ik vermoed dat hierdoor sommige honden beter reageren op geperste brokken dan op andere soorten brokken. Andersom zijn er ook honden die juist minder goed reageren op geperste brokken en krokante brokken wel goed verdragen.

Verder noemen fabrikanten van geperste brokken dat de voedingsstoffen gelijkmatiger vrijkomen in de maag. Of dit echt zo is weet ik niet. Als de brok in de maag makkelijker uiteen valt, is het ook te vermoeden dat de koolhydraten juist in een kortere tijd verteerd en opgenomen worden, wat juist voor een grote suikerspiegelschommeling zorgt. Maar dit is slechts speculatie.

Geperste brokken zakken naar de bodem van de maag en krokante brokken blijven drijven. In een filmpje wordt dit aangetoond in een glas water met azijn. Echter werkt een maag heel anders dan een glas water. Een maag staat niet stil, maar werkt om alles te mengen. Dat sommige krokante brokken blijven drijven in een glas, overtuigt mij er niet van dat geperste brokken dus beter zijn voor een hond.

Tenslotte wordt er soms genoemd dat de kans op een maagtorsie kleiner is op geperste brokken. Er zijn geen gegevens die deze stelling kunnen bevestigen of ontkrachten. Ook op geperste brokken komen maagtorsies voor. Er is voor mij geen reden om te denken dat geperste brokken het risico op een maagtorsie verkleinen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 21:05

Aan dat hele stuk heb je ook net niks zeg. _O- 'Weet ik niet' 'Er is voor mij' 'Ik vind'.

Als je zo'n stuk schrijft dan doe je toch fatsoenlijk onderzoek naar het verschil en voor- en nadelen van de verschillende soorten brok? :')

ZoZenn schreef:
Dit vind ik trouwens op de voerwijzer:

Claims die fabrikanten maken:

de brokken vallen makkelijker uit elkaar in de maag. Is dit een voordeel? Ik denk dat dit voor de meeste honden geen voordeel (of nadeel) is, maar ik vermoed dat hierdoor sommige honden beter reageren op geperste brokken dan op andere soorten brokken. Andersom zijn er ook honden die juist minder goed reageren op geperste brokken en krokante brokken wel goed verdragen.

Verder noemen fabrikanten van geperste brokken dat de voedingsstoffen gelijkmatiger vrijkomen in de maag. Of dit echt zo is weet ik niet. Als de brok in de maag makkelijker uiteen valt, is het ook te vermoeden dat de koolhydraten juist in een kortere tijd verteerd en opgenomen worden, wat juist voor een grote suikerspiegelschommeling zorgt. Maar dit is slechts speculatie.

Geperste brokken zakken naar de bodem van de maag en krokante brokken blijven drijven. In een filmpje wordt dit aangetoond in een glas water met azijn. Echter werkt een maag heel anders dan een glas water. Een maag staat niet stil, maar werkt om alles te mengen. Dat sommige krokante brokken blijven drijven in een glas, overtuigt mij er niet van dat geperste brokken dus beter zijn voor een hond.

Tenslotte wordt er soms genoemd dat de kans op een maagtorsie kleiner is op geperste brokken. Er zijn geen gegevens die deze stelling kunnen bevestigen of ontkrachten. Ook op geperste brokken komen maagtorsies voor. Er is voor mij geen reden om te denken dat geperste brokken het risico op een maagtorsie verkleinen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 21:13

Collies vallen meen ik wel onder de rassen die grotere kans op maagkanteling hebben? Zou dan wel koud geperst doen. Dexter doet het er super op.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 21:15

Daar kan ik dan weer niks zinnigs over zeggen. Rasspecifiek vond ik nooit zo interessant dus heb dat redelijk links laten liggen.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 21:16

Ik vind echt weer heerlijk een hoop tegenstellingen op het internet, heb ik weer niks aan. Net als met de KVV discussie, wat is nu wijsheid/waarheid. Het blijft zelf aanrommelen en kijken wat er gebeurt, denk ik dan. Misschien toch eens die koudgeperst kopen, 5kg, en dan kijken wat ze doen. AJ poept in ieder geval wel (te) veel.

Als je gewoon niet gaat sporten direct na het eten of je hond rustig een uurtje laat liggen voordat hij gaat sporten, is er sowieso weinig aan de hand. Ik weet zo niet of collies daar gevoeliger voor zijn, naar mijn weten niet.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 21:22

Zoals ik al zei. Omtrent honden is niks beschermd, iedereen kan roepen wat hij of zij de waarheid acht. Vaak kun je mensen zonder kennis wel vrij snel klem praten door kritische vragen te stellen en alle te beargumenteren. Meestal eindigt het in 'ja maar, ja maar, ja maar'.

Is ook zo met honden trainen, agility is ook niet beschermd. Iedere gek mag daar trainingen in geven. Of je er nou verstand van hebt of niet. Zo ontstaan vaak gevaarlijke situaties, eigenlijk zouden ze er verplichtingen aan moeten stellen. Bepaalde basiskennis. :j

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 21:22

Ach, Jasper poepte op koudgeperst ontzettend veel, op krokant brok doet hij het super.

Eigenlijk hebben ze echt heel minimaal ontlasting. Ook een hond die ik hier vaak heb zitten en voorheen farmfood kreeg heeft nu op ‘ mijn ‘ brok veel minder ontlasting en een mooiere zachtere vacht.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 21:23

Excuses trouwens voor de fouten, de autocorrect is een beetje doorgeslagen. Er sluipen soms rare dingen in zinnen zie ik... :?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 21:25

Ik heb ook nooit echt gelezen over maagkanteling. Maar meende dat het met grote honden met diepe borst is. Laat er sowieso altijd een uur tussen eten en spelen. Daarom krijgen die van mij alleen in de avond eten.

Je kan ook wel die 13kg kopen en als het niks is koop ik het van je over _O- Wij hebben ook eerst 5kg gedaan maar na twee dagen waren de scheten over.

Dexter en ik zitten terug in de trein. Hij ligt lang uit en kwispelt af en toe wanneer er iemand langsloopt :Z

Afbeelding

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 21:26

Ik voer wat ze eten;p Brokken zijn ze geen fan van, dus als ik een brok heb die ze eten dan krijgen ze die :+ Maar goed, binnenkort weer ruimte voor een vriezer, dus dan gaan we weer naar vlees. Dat eten ze tenminste goed en Olly moet dikker zijn voor shows. Brokken kan ik de hele dag laten staan en eten ze wanneer ze zin hebben. En dat is dan echt weinig.

Brokken van 60 euro of meer voor 1 zak van 10-15kg ga ik sowieso niet kopen, dat vind ik een beetje overdreven.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 21:28

Hmm, ik zal er eens wat over lezen. Maar ik voer dus alleen 's ochtends vroeg en 's avonds laat of ik pas het aan op onze inspanningen.

Kijk ik wel even of ik die 13kg doe, is wel veel goedkoper dan :j.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 22:27

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 22:37

Mijn laatste Berner kon ook niet zo goed tegen geperste brok en kreeg het grootste deel van zijn bijna 12 jarige leven Dog lovers Gold want dat kreeg de eerste eigenlijk al, er was trouwens in die tijd maar 1 variant van.

En ik heb het eigenlijk nu voor Marley maar weer gekocht, alleen dan de vis variant omdat die net iets beter lijkt qua samenstelling. Ik heb de krokante brok want die hadden ze hier in de dierenwinkel gewoon liggen. De Belcando die Marley bij de fokker heeft meegekregen is bijna op nu en wilde ik ook niet meer omdat die alleen online te koop is en ik de brokjes ook te klein vind.

Overigens heb ik het er laatst nog over gehad met de vrouw die in onze lokale dierenwinkel staat en zelf net ook een pup heeft, voor wat betreft het verschil koudgeperst versus krokant. Zij heeft met haar eigen honden de indruk dat juist de koud geperste brok zwaar op de maag valt en dat idee had ik met mijn beide Berners dus ook.

Ik vroeg haar dan ook welke brok zij zelf eigenlijk voert. Haar volwassen hond en ook de pup geeft ze zelf ook Dog lovers Gold en dan vis omdat de volwassen niet tegen rijst kan geloof ik.

Marley vind de DLG wel lekkerder als de Belcando in elk geval maar krijgt voor de zekerheid dat laatste restje Belcando gemengd met de DLG.

En dan krijgt hij nog wat Canagan brok als beloning elke dag.....

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 23:31

Ik weet dat het al een paar keer gevraagd is maar heb altijd een beetje moeite met dingen op een rijtje zetten om een keuze te maken :=

Ik ga in de winter Dundy en Dexter starten in behendigheid, buiten. Dan liggen ze dus regelmatig aan de kant en wil niet dat die spieren een klap krijgen steeds.

Welke jas kan ik hier het beste voor kopen? Een simpele water- en winddichte of een geïsoleerde met voering? Qua merken zijn er wel een paar voor de hand liggende alleen het verschilt nogal wat er per jas over gezegd wordt.

Edit: hier staat dus eentje waar specifiek bij staat dat het voor de sport is en niet te snel af koelen. Maar volgens mij heeft niemand in het topic deze?

https://www.actievehonden.com/p/functio ... grijs/1331

Heb zo'n hekel aan dingen kopen waar ik geen verstand van heb :=

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 23:37

Ik heb zelf voor indoor fleecejassen, maar daar heb je niks aan voor buiten. Worden te vies/nat/laten wind door. Qua buiten ben ik echt fan van Rogz for dogs. Erg duur, maar wel goed warm, isolerend en waterafstotend. Die dingen zijn niet vies/nat te krijgen.

Ik heb zelf alleen de regenjas zonder voering, maar wil ook de winterjas nog halen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 23:43

Oh ja... Dat wordt nat natuurlijk buiten, simpel alleen al van in het natte gras liggen. Kijk, daar denk ik dan weer niet aan :Y)

Ik wil wel enigszins iets binnen budget omdat ik er ook meteen twee moet hebben... :7