Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Galaika schreef:Interessante info over sliplijnen!
Aangezien onze pup vanuit de fokker Royal Canin krijgt, zoek ik een nieuwe brok. Mijn oog is op Dog Lovers Gold gevallen, alleen vind ik weinig info over het verschil tussen koudgeperste brok of gewone brok?
ZoZenn schreef:Hmm oké, dus koudgeperst is beter omdat het zakt? Ik heb eerder het idee dat, omdat krokant minder snel verteert, dat langer een vol gevoel geeft en ze sneller honger krijgen bij koudgeperst. Ik zit zelf te twijfelen om over te stappen naar geperst, omdat AJ toch wel erg veel scheet. Zig doet het overal prima op, dus die verhuis ik dan voor het gemak mee. Moet je dan van de ene op de andere dag overstappen? Omdat je niet beide kan mengen dus.
Die foto's
ZoZenn schreef:Dit vind ik trouwens op de voerwijzer:
Claims die fabrikanten maken:
de brokken vallen makkelijker uit elkaar in de maag. Is dit een voordeel? Ik denk dat dit voor de meeste honden geen voordeel (of nadeel) is, maar ik vermoed dat hierdoor sommige honden beter reageren op geperste brokken dan op andere soorten brokken. Andersom zijn er ook honden die juist minder goed reageren op geperste brokken en krokante brokken wel goed verdragen.
Verder noemen fabrikanten van geperste brokken dat de voedingsstoffen gelijkmatiger vrijkomen in de maag. Of dit echt zo is weet ik niet. Als de brok in de maag makkelijker uiteen valt, is het ook te vermoeden dat de koolhydraten juist in een kortere tijd verteerd en opgenomen worden, wat juist voor een grote suikerspiegelschommeling zorgt. Maar dit is slechts speculatie.
Geperste brokken zakken naar de bodem van de maag en krokante brokken blijven drijven. In een filmpje wordt dit aangetoond in een glas water met azijn. Echter werkt een maag heel anders dan een glas water. Een maag staat niet stil, maar werkt om alles te mengen. Dat sommige krokante brokken blijven drijven in een glas, overtuigt mij er niet van dat geperste brokken dus beter zijn voor een hond.
Tenslotte wordt er soms genoemd dat de kans op een maagtorsie kleiner is op geperste brokken. Er zijn geen gegevens die deze stelling kunnen bevestigen of ontkrachten. Ook op geperste brokken komen maagtorsies voor. Er is voor mij geen reden om te denken dat geperste brokken het risico op een maagtorsie verkleinen.