Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maj0

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:50

Dat wordt hier ook teveel. Jet is echt een bangs hond dus te veel stress is ook niet goed

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 18:04

mandje schreef:
Zondag in Dalen agility lopen. Moet voor het eerst snooker lopen. Heb geen flauw idee hoe dat precies moet. Heb de pech dat mijn instructrice er ook altijd mee in de war is. (Ze loopt zelf geen wedstrijden meer) Wel veel gelezen maar het kwartje valt nog steeds niet. Iemand een idee hoe ik me nog beter kan voorbereiden?

Stiekem gehoopt dat ik we een gambling zouden krijgen :=

Je loopt in de A klasse he?

Een snooker is heel simpel, je begint bij Start en eindigt bij Finish. In de A klasse hoef je maar 1 rode sprong gevolgd door 1 nummer toestel en dan de eindfase te doen.
Je wil zo veel mogelijk punten verzamelen dus als het even kan kies je voor toestel 7, dit kan een combinatie zijn, dus bv 7a en 7b.
Op de parcoursen staan altijd de regels die van toepassing zijn op de snooker.

Deze snooker kan je bv zo lopen, dan pak je eerst de start, dan een rode sprong (staat een 1 bij op papier) en dan 7a+b en dan ga je de eindfase in. De eindfase is altijd 2 t/m 7.

Afbeelding

Als je hond nu de lat tikt van de rode sprong, moet je eerst een nieuwe rode sprong nemen.

Vaak mag je in de openingsfase de toestellen met nummers in omgekeerde volgorde nemen.

Zo bij deze snooker. Deze heb ik zelf gelopen en hier zag ik 2 verschillende oplossingen die gekozen werden. Namelijk de rode en de blauwe oplossing.

Afbeelding

De rode oplossing is de meeste punten, nl 7 in de openingsfase. Maar de insteek naar de tunnel is natuurlijk lastiger dan bij oplossing 2, de blauwe, waar je kiest voor het toestel van 4 punten in de openingsfase. Hier kom je dus makkelijker voor je eindfase (2 t/m 7) uit, kat - tunnel is makkelijker.

Deze snooker is weer veel lastiger. Hier zijn enorm veel keuzes die allemaal kunnen en allemaal wat waard zijn. Hier komt het aan van wat jij en je hond goed kunnen.

Afbeelding

En nog eentje...
Hier zie je dat de tijd heel strak staat. 30 seconden voor de grote honden. Dat is weinig gezien het aantal toestellen wat je nemen moet voor de 7 punten + eindfase. Dus ook daar is het kiezen wat je wil.

Afbeelding

En dan mocht je hier ook in de eindfase nog rode toestellen meenemen die in de lijn van de parcours stonden. Kortom, een heeel raar parcours was dit. Niemand kwam in de tijd rond ;)

In de A klasse is het 1x rode, 1x punten -> eindfase
In de B klasse is het rode - punten - rode - punten -> eindfase
In de C klasse is het rode - punten - rode - punten - rode - punten -> eindfase.

De truc is dus om je openingsfase zo te doen dat je je eindfase fijn in kan, dus zo dicht mogelijk eindigt bij toestel 2.

Snap je het zo wat beter of heb je nog meer vragen?

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 18:09

Ik hoop nooit geen snooker te krijgen, want voor mij praat je nu chinees Marleen :D

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 18:10

mirriejj schreef:
Ik hoop nooit geen snooker te krijgen, want voor mij praat je nu chinees Marleen :D

Ga t eens lezen, dan snap je t echt wel. Anders leg ik het je eens uit :) Snookers zijn heel leuk als je het een beetje snapt :)

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 19:05

Hahah ik probeer het net te lezen, maar ik moet er duidelijk even voor gaan zitten! Als ik straks thuis ben zal ik 't eens met aandacht doorlezen. Hij zal bij mij van eigens een keer langskomen!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 19:11

Van die 2e snooker heb ik wel een filmpje trouwens.

https://www.youtube.com/watch?v=caku8YKVMZ4

Wij gingen dus mis op 2, een weigering. Dan stopt het spel direct. We hadden dus 8 punten. Zodra je in de eindfase een weigering, vlakfout of een lat hebt dan is het einde spel. Taak is dan eigenlijk om zo snel mogelijk te finishen. Maar met 8 punten ben je toch nergens dus ik heb lekker mn rondje afgemaakt ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 19:43

Machie schreef:
Oh dat vind ik dan weer te veel aan beweging. Ik probeer ook veel rust in te bouwen, maar mijn stel speelt in huis ook met regelmaat :)

Boris heeft het nodig. En ik vind het heerlijk. Zo zijn we net naar het strand gefietst (3 km heen), heeft hij daar lekker een half uur rondgerend, gesnuffeld en gedaan, en zijn we weer terug gefietst (3 km). Vanavond doen we dan nog een rondje wandelen van 20 min. :).

Overdag heeft hij genoeg rust en 's nachts slaapt hij :).

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 21:57

Super bedankt Machie. Vooral met de parcoursen erbij. Begin het nu echt steeds meer te snappen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 22:03

Zijn rondjes van vorig jaar, die staan allemaal online op de site van de FHN.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 22:15

Net terug van het trainen. De eerste les met senna. Zoals verwacht vind ze de toestellen best eng en zal het dus even duren voordat ze het plezier in het spelletje gaat zien. Maar het werken met mij vind ze super ;)

Met gioia ook nog even getrained, eerste rondje was een zooitje van mijn kant uit. Ik merk dat ik nog teveel aan het nadenken ben. Ook omdat ik nog niet alle wissels goed beheers (en omdat gioia best snel is :p ).

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:32

_San87_: Zo, dat is best veel beweging!

Ik ga straks met behendigheid beginnen met Toby *\o/*

Deze week nog een alternatieve les voor alle cursisten en dan daarna proefdraaien in de behendigheid! (officieel moest hij nog een gehoorzaamheidscursus volgen omdat er meerdere groepen tegelijk trainen, maar omdat hij het goed oppakt en ik echt voor de behendigheid ga mogen we het alvast proberen).

Nog even zorgen dat hij zich van zijn beste kant laat zien dus haha! Aangezien wij geen wedstrijden doen zal hij qua conditie niet tekort komen denk ik. Energie voor 10!

Straks ga ik ook steppen met Toby. Deze maand komt mijn step :) Ook goed voor de conditie, van ons allebei...

Lijkt mij trouwens nog best lastig om zo'n route goed te onthouden tijdens het rennen bij zo'n parcours... Dat vond ik met paardrijden al vaak lastig haha! En dan waren het meestal maar vier hindernisjes ofzo haha! Nooit heel actief gesprongen.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:34

Het is heel verslavend. Dat werd me hier al verteld maar het is echt zo. Wij hebben nu 3 lesjes gehad en kan nu al niet wachten tot de volgende haha

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:54

Allemaal lekker actief bezig,.. Ik vind agility ook wel verslavend ja hihi

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:42

Onderlinge wedstrijd

Was ook weer niet helemaal mijn dagje hihi, maar zaten ook goede stukken tussen.

Jumping 11/12
Vast Parcours 6/13
Spel 7/24

Ging naarmate de dag vorderde toch steeds beter

https://replayapp.com/v/XCUlUHyaPW/

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:46

Mandje, hoe ging de snooker?

Csiva en ik mochten vandaag de jumping in de B55 winnen :+

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:57

Zag het voorbij komen super gedaan!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:08

Karin wat heb jij een ontzettend leuke hond!!

Machie gefeliciteerd!

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:41

Wauw Marleen super! Knappe Csiva!

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 07:41

maj0 schreef:
Karin wat heb jij een ontzettend leuke hond!!

Machie gefeliciteerd!

Hihi thnx!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 07:43

Als het weer meezit gaan we vanavond weer eens gehoorzaamheid trainen :). In mei hebben we de testen en Boor vindt staan op commando erg moeilijk.

Iemand tips hiervoor? Ik leid hem nu met m'n hand en een worst erin tot stand en dan blijft ie ook wel staan, maar hij moet t ook op een afstandje kunnen :D.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:11

@KarinW86 en Maj0: Ik ben benieuwd! :)

@ _San87_:

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:28

Dagmar80 schreef:
@KarinW86 en Maj0: Ik ben benieuwd! :)

@ _San87_:

[ Afbeelding ]

_O-. Denk niet dat ik daar tijdens de test mee wegkom ;(.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:08

Tja, het springt wel in het oog denk ik :P

Maar even serieus. De afstand heel langzaam opbouwen is de beste methode denk ik. Dus steeds een stapje verder tot het ook goed gaat vanaf een afstand. Weet alleen niet hoeveel tijd je nog hebt om dat te trainen? O zie dat je de testen in mei hebt, moet kunnen!

Gewoon elke dag even kort oefenen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:37

Dagmar80 schreef:
Tja, het springt wel in het oog denk ik :P

Maar even serieus. De afstand heel langzaam opbouwen is de beste methode denk ik. Dus steeds een stapje verder tot het ook goed gaat vanaf een afstand. Weet alleen niet hoeveel tijd je nog hebt om dat te trainen? O zie dat je de testen in mei hebt, moet kunnen!

Gewoon elke dag even kort oefenen.

Dat is wat ik nu idd doe :). Maar ik dacht misschien heeft iemand hier een gouden tip :D.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:04

Gefeliciteerd machie.
Snooker snapte ik. Was goed te doen nummer 7 waren palen. Had 13 punten en 21 ste plaats van de 50 deelnemers. Raakvlak fout op de schutting.

JumpING 10 de met 1 fout op de breed.

Vast parcours 3 fout en 1 weigering. We wassen moe.

Verder wel tevreden word er flink trainen vooral op schutting raakvlak.