Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaraNova

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:33

Ik kom even binnen vallen met een vraag als het mag.

Kunnen cavias buiten gehouden worden het hele jaar rond, met een goed hok natuurlijk.
Ik heb ze nu binnen, vindt het hok te klein voor de twee dames. Heb getwijfeld of ik misschien beter een ander huis kon zoeken voor ze. Denk niet dat ze er blij van worden om buiten bij mijn konijnen geplaatst te worden. Dus wil ze liever een hok met vaste veilige ren geven voor buiten. Misschien jullie nog ideeen verder? Alvast bedankt en sorry voor het bruut binnen vallen...

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:45

Die van mij leven het hele jaar buiten samen met mijn 4 konijnen. En gaat hartstikke goed. Als het kouder word houd ik er rekening mee ivm tocht en regen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:53

Dat kan inderdaad prima, als het ongeveer rond de 15 graden of meer blijft kun je ze dag en nacht buiten zetten. Tegen de herfst/winter zijn ze er dan goed genoeg aan gewend.

Meestal gaat het samen met konijnen niet goed, persoonlijk zou ik dat niet proberen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:55

dito schreef:
Die van mij leven het hele jaar buiten samen met mijn 4 konijnen. En gaat hartstikke goed. Als het kouder word houd ik er rekening mee ivm tocht en regen.

Hoe hou je er rekening mee dan? Mogen ze dan niet meer buiten?

Nee ik durf ze niet bij mijn konijnen te zetten, daarnaast is de ren van de konijnen open aan de bovenkant en hebben wij een kat die het al vier jaar gemunt heeft op de cavias...

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:18

Hier ook cavia’s het hele jaar rond buiten in een hok met ren.
Het hok staat onder een overkapping, in de winter gaat er plexiglas voor en strooi ik het hok flink op.
Meestal staat het deurtje naar de ren gewoon open, vorige winter toen het eens echt heel koud was, heb ik het hok toen wel afgesloten voor de zekerheid.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:58

Dat is duidelijk, dank je, dan ga ik het gewoon proberen. Ben beetje bang dat ze dan beetje minder aandacht krijgen. Maar ja denk dat ze het qua ruimte beter hebben als binnen in zon kooi...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 17:27

Onze cavia’s (allemaal uit de opvang)zitten heel het jaar buiten in een omgebouwde shetlanderstal met kleine buitenren. Als het vriest, leg ik van die opwarmpads die 10u warmte geven en de warmtelamp gaat aan tot de ochtend. Afbeelding

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 20:21

Ik zag vandaag voor het eerst dat mijn cavia’s kale plekken achter de oren hebben? Zo groot als een muntje ongeveer. Bij de andere cavia wat kleiner. Maar ik lees op internet dat dit zo hoort? Klopt dit? Ben erg bang dat ze ziek zijn.

mindful schreef:
Onze cavia’s (allemaal uit de opvang)zitten heel het jaar buiten in een omgebouwde shetlanderstal met kleine buitenren. Als het vriest, leg ik van die opwarmpads die 10u warmte geven en de warmtelamp gaat aan tot de ochtend. [ [url=m/Dc6WwR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat gezellig zo’n grote groep, zou ik ook wel willen!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 20:25

jup klopt

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:32

BarbaraNova schreef:
dito schreef:

Hoe hou je er rekening mee dan? Mogen ze dan niet meer buiten?

Nee ik durf ze niet bij mijn konijnen te zetten, daarnaast is de ren van de konijnen open aan de bovenkant en hebben wij een kat die het al vier jaar gemunt heeft op de cavias...

Als het kouder word dan extra stro in het hok. Plexiglas voor de ramen en soms ook zeil erover heen.

Het gaat hier met de konijnen supergoed samen. Zitten ook vaak bij elkaar.
Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:44

Wat een leuke groep mindful!
En ik vind die setjes met konijnen er wel altijd heel idyllisch uit zien als ze goed samen gaan <3

Als je voor stro gaat zou ik wel gehakseld stro nemen, dat grove is te hard. Voor warmte/nestjes gebruikte ik hooi, en als het goed is warmen ze elkaar ook op :)

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 15:26

Cinnepin schreef:
jup klopt

Oke, dankjewel! Weer een zorg minder.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 09:52

Mijn jongste caafje gaat laatste tijd vaak achter mijn oudere vrouw aan. dus denk toch kwestie hormonen of verveling ofzo...zou ze best bij mijn konijnen kunnen doen hoor, maar bij mijn vlaam durf ik ze niet te zetten denk ik, als die bijt dan is de schade groot....maar dan moet ik wel heel de ren met een net af gaan dekken ofzo...

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 20:50

Wij hadden vroeger wel de cavia's bij een Vlaamse reus zitten. Het konijn had wel een eigen binnenverblijf waar de cavia's niet kwamen ( op een na, die vond het daar wel rustig :+ ) en ook in de ren hadden ze best duidelijk een stuk voor de cavia's en de plek voor het konijn. Konijn kon soms wel heel boos achter de cavia's aanstampen trouwens...

Lastig Barbaranova... wat bedoel je met de ren afzetten met een net?

Hier voor het eerst iets van een schimmel ofzo... Het beertje wat ik in januari heb gekocht kreeg al vrij snel een rare plek, maar ik dacht eerst dat het misschien wat stres van de verhuizing was, die plek was vrij snel weer dicht maar daarna kreeg hij niet zozeer volledig kale plekken, maar wel stukken waar het haar haar minder dicht bedekte. Ik dacht misschien iets van een rare rui, hoewel cavia's normaal niet echt duidelijk ruien, maar misschien omdat dit een teddy is. Helaas zag ik net bij de twee dames die bij meneer hebben gezeten ook klein plekjes, heel onduidelijk, maar wel duidelijk niet goed. Morgen gelijk de apotheek maar eens leegtrekken.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 20:57

Waar zitten de plekjes, of heb je er een foto van?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 07:31

Ik heb in de tuin een heel groot deel afgezet voor de konijnen met een ijzeren zware puppyren, dus de konijnen hebben een hoek van 10 x 10 meter incl half tuinhuis, toegang door soort kattenluik. In de ren staat ook mijn buitenhok voor konijnen, zelf gemaakt omdat ik erg grote konijnen had altijd. Deze ren in de hoek bij de schutting is dus open boven de schutting / puppyren. Maar de rode kat van mijn dochter hangt al jaren in de kooi van de cavias, neemt duiven, ratten, waterkippen enz mee naar huis, dus ik verwacht ook zeker dat hij de cavias zou pakken aangezien hij nu gewoon in de ren kan komen.

Mijn jongste caafje heeft het tegenwoordig gemunt op de oudere caaf, beiden vrouwtjes, de oudste is daar echt niet blij mee en zelfs bang denk ik...wat doen jullie hier mee? Vindt het echt zielig...

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 09:11

Plekjes zitten bij de beer redelijk verspreid, bij de dames zit het een beetje laag op de schouder. Daar is het ook niet kaal, maar is het haar heel kort.

@Barbaranova; zijn er meerdere zeugjes en heb je een castraat? Een castraat erbij schijnt vaak wel te houden om de dames een beetje eensgezind te krijgen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 09:19

nee heb twee zeugjes nu, had voorheen zusjes, nooit gezeur gehad. De ene is overleden aan een tumor, was geopereerd en al maar lag helaas paar weken later toch dood dus een jong zeugje mee genomen bij de reptielenbeurs waar we toevallig die dag ook heen gingen, daar hebben ze een knaagdier gedeelte er bij. Ging hele tijd goed maar laatste dagen is het weer gezeur. In dit hok kan er geen 1 bij, hoop gewoon dat ze binnenkort naar buiten kunnen. Vanmiddag mogen ze buiten wel in hun eigen ren, dan hebben ze afleiding.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 13:58

Heb alleen van die momenten als een van de 2 beerig is. Ik heb 2 zusjes maar 1 a 2 dagen en het is weer rustig.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:07

t wordt al weer wat rustiger idd, hopelijk was dat het voorlopig...

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 13:21

Hoi hoi, ben ik toch weer met een bezorgde vraag… ik vroeg vorige week of die kale plekken achter de oren ook iets waren. Maar ik zie nu dat 1 van de nieuwe caafjes een kale plek op de rug heeft… Heb haar al ingesprayd met anti schurft want maak me veel zorgen. Ik zie verder geen korstjes en zie haar eigenlijk ook niet jeuken…Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:28

Dat lijkt mij inderdaad schurft, dat is het op de rug eigenlijk altijd.

Ik ontsmet het verblijf en de inboedel ook altijd. Na een week moet je de behandeling en het ontsmetten nog een keer herhalen. Meestal zijn ze er dan vanaf :)

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:45

melody7 schreef:
Dat lijkt mij inderdaad schurft, dat is het op de rug eigenlijk altijd.

Ik ontsmet het verblijf en de inboedel ook altijd. Na een week moet je de behandeling en het ontsmetten nog een keer herhalen. Meestal zijn ze er dan vanaf :)

Wat moet je gebruiken voor dat ontsmetten?

Edit: en hoe kan het dat ie schurft heeft eigenlijk? Heb ik dat ergens van meegenomen want geen enkel ander dier heeft het gelukkig (muizen, hamster, acacia ratten)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 17:05

Ik gebruik altijd chloor of Dettol.

Het kan via hooi of bodembedekking binnen komen, helaas zit het daar wel eens in. Heb je je andere cavia('s) ook behandeld? Dat is bij schurft ook belangrijk, meteen iedereen behandelen anders gaat het circuleren.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 17:05

melody7 schreef:
Ik gebruik altijd chloor of Dettol.

Het kan via hooi of bodembedekking binnen komen, helaas zit het daar wel eens in. Heb je je andere cavia('s) ook behandeld? Dat is bij schurft ook belangrijk, meteen iedereen behandelen anders gaat het circuleren.

Ja heb ik ook behandeld! Moet ik de hamster en 50 kleurmuizen ook behandelen? :') Wordt een lekker werkje :))