Beginnen met kippen houden

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 22:28

Marcella, dan zeg je dat toch gewoon tegen die persoon? Joh, rot voor jou, maar ik wil er geen kippen bij. Je moet andermans probleem niet jou probleem maken.

8nnemieke, aahw wat verdrietig. En nieuwe kipjes die dan meeverhuizen is geen optie? Ik had het toen onze vleeskuikens op wintersport gingen.. tegen dat het avond was speurde ik mp af en de volgende ochtend zijn we onze huidige Wyandottes gaan halen. Vond het zo saai en stil in de tuin _O-

lies

Berichten: 9670
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 22:32

Och, wat sneu Annemiek ;( Maar alleen is ook maar alleen, dus misschien maar beter dat ze ook is gegaan..
Ik ben na het vos-debacle ook een poosje kiploos geweest, vond het heel kaal, dus ben blij dat ik weer kippen heb.

Na lang nadenken over welk ras ik nou wil, ben ik toch weer gevallen gegaan voor de sabelpoot. Ze zijn toch ook wel superleuk. Dus naar een fokker gegaan en wou er 3, maar hij deed me er eentje gratis bij. Erg slechte foto's en de boktupload maakt het nog iets erger zo te zien), maar wil ze toch even showen <3


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn huidige kippen keurden ze geen blik waardig, dus geen geruzie ook, maar de niet broedse zijdehoender is doodsbenauwd voor de nieuwe kinders :))

Marcella

Berichten: 37014
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 23:27

Probleem met de kippen die ik zou krijgen is opgelost. Broeden is over en machine die ik had is overleden en nog geen nieuwe. Met dat ik geen kuikens meer in huis wil. Heb op de moestuin geen stroom.

Was namelijk aan het broeden voor iemand anders en die heeft nu die kippen overgenomen. Ga ik binnenkort 2 sussex hennen op marktplaats gooien.

Wil gerust proberen maar 5 weken is erg jong. Met voordeel de rood porselein kan je al aan kleur wat haan of hen is. Meestal kan je het al beter zien vanaf week 8/9.

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 08:17

idinn schreef:
8nnemieke, aahw wat verdrietig. En nieuwe kipjes die dan meeverhuizen is geen optie?

Zeker verdrietig! 's Ochtends word ik wakker en denk ik als eerste; 'zo, even de kipjes uit hun hok halen' -O-
Mee verhuizen gaat niet lukken helaas, we gaan op een boot wonen :Y)
Maar als we ooit weer in een gewoon huis met tuin gaan wonen dan komen er zeker weer kipjes!

lies schreef:
Och, wat sneu Annemiek ;( Maar alleen is ook maar alleen, dus misschien maar beter dat ze ook is gegaan..

Stomme is; onze haan is een paar weken geleden heel spontaan overleden, die lag overdag ineens dood in de wei zonder dat er iets mis mee was..
We waren net aan het bedenken of we er een leen-kip bij zouden zetten of een nieuw huisje konden vinden voor de overgebleven dame. Ze kon wel wat gezelschap opzoeken bij de kippen van de buren. Maar heeft dus gelukkig niet lang alleen gezeten.

Wat een leuke kipjes, die sabelpoten!

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 11:30

Marcella schreef:
Probleem met de kippen die ik zou krijgen is opgelost. Broeden is over en machine die ik had is overleden en nog geen nieuwe. Met dat ik geen kuikens meer in huis wil. Heb op de moestuin geen stroom.

Was namelijk aan het broeden voor iemand anders en die heeft nu die kippen overgenomen. Ga ik binnenkort 2 sussex hennen op marktplaats gooien.

Wil gerust proberen maar 5 weken is erg jong. Met voordeel de rood porselein kan je al aan kleur wat haan of hen is. Meestal kan je het al beter zien vanaf week 8/9.



Ik heb 2 van de 3 die duidelijk meer staart veren hebben dan de 3e. Dus op basis daarvan zou ik zelf zeggwn 2 haantjes. Op basis van de kammen zie ik zelf weinig.

1.
Afbeelding

Afbeelding
2.

Afbeelding

Afbeelding

3.

Afbeelding

Afbeelding

Van

Berichten: 6532
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 12:19

Ik gok 1 en 3 haan, 2 hen :Y)

Marcella

Berichten: 37014
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:13

Gok hetzelfde.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:34

Ja? Juist nummer 1 heeft amper staart veren

Anoniem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:41

Maar 1 en 3 hebben al wel een grotere kam tov 2..

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 09:28

We zullen wel zien, hoop op tenminste 1 hen

Marcella

Berichten: 37014
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 20:51

Afbeelding
Zo te zien bij de kuikens populair. :+

lies

Berichten: 9670
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 22:20

Oh dat is leuk! Dat wil ik ook <3

Marcella

Berichten: 37014
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 22:34

Afbeelding
Levensgevaarlijke wilde hen. :')

En heb toch meer hennen dan hanen. *\o/*

Voor nu 4 volle sussex en 2 kruisingen hennen van de 8.

-Namiro-

Berichten: 1980
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 11:51

Willen jullie even met mij meedenken?

Ik heb een cochin kriel toom. 1 haan en 6 hennetjes. Gaat helemaal prima. Alleen die dames zijn wel zo hardnekkig broeds dat mijn Fred nu alleen rondloopt.. dat vind ik eigenlijk wel heel sneu.
Nu wilde ik er nog twee kipjes bij nemen die minder snel broeds worden en dacht ik aan ‘Red een legkip’. Zou het kunnen om hier twee dames van te adopteren en toe te voegen aan mijn groepje? Of zullen die dames te groot zijn voor mijn huidige kipjes?

lies

Berichten: 9670
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:49

Ik heb 2 ‘red een legkip’-kippen. zijn supervriendelijk tegen de rest en ze leggen als een malle, maar zijn nooit broeds. Ze poepen wel grote hopen, ze zijn enorm! :))

edit; Onlangs 4 jonge sabelpoten erbij gezet, ze doen echt helemaal niet onvriendelijk.

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:22

Onze geredde kippen deden het prima met de cochins. Eentje daarvan, dat was de baas van de groep, paste zelfs op de cochins toen ze nog jong waren en o wee als een andere kip een kleintje pikte :))

Verder vind ik het sowieso geweldig om zo'n kippen te redden. In het begin kunnen ze helemaal niks.. nooit gescharreld en nooit een zandbad genomen.. maar ze leren zo snel en als ze dan eenmaal in de rui zijn geweest zijn het prachtige kippen, en ook nog super tam <3
Ik zou deze Facebook pagina in de gaten houden; https://www.facebook.com/RedEenKipUitEenLegbatterij
Daar worden regelmatig geredde kippen in België aangeboden, die hebben ook vaak kippen uit een biologische stal te koop.

petitparis

Berichten: 16001
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:51

Ik kom ook nog eens binnenvallen met een vraag:
Ik dacht altijd dat de kleur van de dooier afhankelijk was van wat je je kippen te eten geeft. Maar sinds 2 maanden hebben wij 2 nieuwe legkippen (ik vermoed hybride, want indien niet verkocht blijven ze in een grote leghal) gekocht, een witte en een zwarte. Het is opvallend dat de witte echt heel bleke dooiers heeft tov van de andere kippen (2 bruine, een grijze en dus de zwarte). Ze krijgen allemaal hetzelfde te eten, dus zou het toch een andere soort zijn?


Oh en "Red-een-legkip"-kippen zijn echt super dankbare dieren. Ze zien er niet uit in het begin, maar zijn inderdaad heel erg tam en na enkele maanden herken je ze niet meer. Ze leggen ook nog prima, al hebben wij ze vooral om ons groenten- en fruitafval te verwerken :+ Heb alleen het idee dat ze minder lang leven dan kippen die we van jongs af hebben... Daarom toch maar besloten om na 3x 2 exemplaren te adopteren hiermee te stoppen.

-Namiro-

Berichten: 1980
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 16:13

Geen idee hoe dat zit met dooiers. Het valt mij op dat de dooiers van de eieren van mijn kippen veel geler/meer oranje zijn dan de eieren uit de supermarkt.. ik dacht altijd dat het door gevarieerder voedsel kwam..

Super om de verhalen van de red een legkip-kipjes te horen.
Bij mij in de buurt zit een stichting die ze opvangt. Ik ga daar eens contact mee opnemen.

JustMe8484
Berichten: 1949
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 14:55

Hallo allen,

Ik ben even benieuwd wie er voor de kippen een trapbak hebben en van welk merk. Hoe bevallen ze?
Ik had een Silo maar er eet nu een muis mee. Ook vermoeden we ratten in de schuur en die willen we weg houden van de kippen. Daarnaast trekt het hier in het bos ook andere dieren weer aan dus nu de vakantie eraan komt wil ik toch over op zo'n trapbak...

Karina

Berichten: 1443
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 00:14

Mijn sabelpootjes worden ook zelden broeds, maar als je grotere kip wil dien niet broeds wordt, mijn cream legbars heb ik intussen twee jaar en echt nog nooit broeds geweest, leggen wel goed en leuke blauwe eieren van goed formaat. Ze gaan ook goed samen met de sabelpootjes.

Century

Berichten: 6016
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 08:13

JustMe8484 schreef:
Hallo allen,

Ik ben even benieuwd wie er voor de kippen een trapbak hebben en van welk merk. Hoe bevallen ze?
Ik had een Silo maar er eet nu een muis mee. Ook vermoeden we ratten in de schuur en die willen we weg houden van de kippen. Daarnaast trekt het hier in het bos ook andere dieren weer aan dus nu de vakantie eraan komt wil ik toch over op zo'n trapbak...


Ik heb er een, maar een aantal kippen snapt het niet. Je moet het ze echt leren. Moet ik weer eens mee aan de slag. :j

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23617
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:39

Hallo, mag ik hier ook mee kletsen?

Vroegah wel al kippen gehad maar sinds afgelopen voorjaar hebben we kipjes thuis.
Op school van onze zoon hadden ze een kuiken project, ze broeden dan eitjes uit en de kuikens blijven een x-aantal weken op school waarna ze terug gaan naar de stichting of naar nieuwe baasjes.

Lang verhaal kort, we hadden van school een sabelpootkriel (Sokkie) en een Appenzeller spitskuif (Punkie).
Van een vriendin hadden we eerder 2 Noordhollandse blauwe omdat ze er te veel had, waarvan 1 haan. De hen is uiteindelijk ook gebleven (Agnes).

Helaas is Sokkie na 16wkn overleden toen er een egel in het hok bleek te kunnen en ik het nachthok niet goed had afgesloten, dit tot groot verdriet van onze zoon, Sokkie was echt zijn maatje. Voor nu hebben we er dus nog 2 en we denken over een manier om er nog een Sabelpootkriel bij te zetten maar dat gaat niet meevallen vrees ik, iemand nog tips?

Sinds gister hebben we een camera van de action in het hok dus we hebben nu heuse kip-tv <3

Even wat plaatjes:

Afbeelding
toen ze net bij ons waren


Afbeelding
Agnes


Afbeelding
Agnes en Punk


Afbeelding
Kip-tv

Afbeelding
Sokkie


Afbeelding
Sokkie

Marcella

Berichten: 37014
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:40

Als je wat erbij zet minimaal per 2.

Maar knappe kippies hoor.

Tinkermuts

Berichten: 9399
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 06:09

Leuke chickies

Ik heb sinds een week 2 dames van red een legkip erbij, wat een superleuke kippen zijn dat

Lucia88

Berichten: 562
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 09:46

Leuk Tinkermuts! Heb je foto's? Waren ze er erg slecht aan toe?
Ik wacht al een maand op mijn bestelde geredde legkippen, duurde dat bij jou ook zo lang?
Ik ben echt zo benieuwd!