Coconut schreef:Hopper bevat:
0,25 mg meer ijzer, 0,05 mg meer koper, 0,25mg meer zink, mangaan hetzelfde, eiwit 0,7% meer, ruwe as 0,7% minder, 1,0 % minder ruwe vezels, 0,3% meer ruw vet, 0,2% meer calcium, fosfor hetzelfde.
Veel beter ook voor konijnen met blaasproblemen.
Ik herhaal mijzelf even; ik heb gekeken naar de samenstelling van ss en Hopper. Dat heb ik vergeleken. Bovendien merk ik zelf het verschil heel goed bij mijn konijnen.
Even gekeken naar de zaken die jij aanhaalt. Eiwit, vet, ruwe as, ijzer, koper en zink vallen bij beide voeders binnen de richtlijnen, die 0.25mg gaat het daarbij echt niet maken. Als voorbeeld: de richtlijn voor ijzer is tussen de 30-400mg. Dan is een verschil van 0.25mg niks, als het 370mg mag verschillen.
Ruwe vezels is ook beide binnen de richtlijnen, maar waarom zou je daarin minder willen?
Qua Calcium en Fosfor is het vooral belangrijk dat je naar de verhouding van de 2 kijkt, die is voor beide voeders ook goed. Dus geen idee waarom jij denkt dat hopper beter zou zijn voor blaasproblemen. Ze zijn in dat opzicht even goed.
Als ik ze vergelijk met de richtlijnen, dan zijn beide voeders wel zeker okee. Maar je moet het natuurlijk doen met de info die je krijgt. Bij hopper weten we niet wat voor soort eiwitten er gebruikt zijn en welke kwaliteit die dus hebben. Terwijl SS gebaseerd is op die richtlijnen en daarvan is dus iets meer zekerheid dat dit effectief goede kwaliteit is.
Ik denk dus dat Hopper zeker een goed voer is voor als je SS te duur vind, maar beter, dat niet. Gelijkaardig, misschien.
Interessant dit, eigenlijk zou ik dit eerder gedaan moeten hebben. En misschien met meerdere voeders.