Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:37

Pavo care4life heeft een veel te hoog calcium gehalte, dat zou ik niet geven. Dat mag 0,8% zijn.

Ik geef Enjoy kruiden korrel cavia, dat en bijvoorbeeld het voer van Beaphar en Science Selective hebben een goed calcium gehalte. Ik zou in ieder geval caviavoer nemen. Dat zit niet in paardenvoer. Daarnaast kun je over gaan op Timothy hooi, en goed letten op de hoeveelheid calcium in groentes. Ik geef juist geen extra vitamine c pilletjes, want mijn oude dierenarts vertelde wel eens dat ze vaak cavia's zagen met blaasproblemen die die pilletjes kregen. Het te veel moeten ze afbreken, dus dat kan ook weer té veel zijn.

Lous

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:17

Vitamine C pilletjes krijgen ze hier niet, ik vind dat flauwekul. Ze krijgen dagelijks groente en daar zit naar mijn inziens voldoende vitamine C in.
Overigens als mensen dat wel doen, prima. ;)

Ze krijgen nu Science Selective, maar dat gaat niet meer op zoals voorheen. Elders las ik dat dat juist niet goed was voor cavia’s met blaasproblemen en dat sommige dus Care 4-live voerden.
Dat het juist de hoeveelheid ruwe as in een product was dat blaasproblemen veroorzaakte. :?

Verder krijgen de heren nu mineraalwater ipv kraanwater. O:)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:03

Ik vind dat inderdaad ook, cavia's zelf hebben ook veel liever een flinke hoeveelheid groente :D

Het ruwe as gehalte is prima. Calcium is het grootste probleem, dat is wat gruis/stenen vormt als ze te veel onnodige calcium af moeten breken. Daarom zijn die grijze knaagstenen ook zo slecht, die hebben een gigantisch hoog calciumgehalte.

Wij hebben trouwens ooit bij een cavia met blaasproblemen Chanca Piedra poeder en Urologist gebruikt, dat werkte voor haar heel goed. We kochten dat bij de Knoevelshop.

Ik heb inderdaad ooit ook een tijd water uit flessen gegeven :+ Ik had niet het idee dat het hielp, maar lees daar wel vaker wat over.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:17

Ik gaf soms wel is een vit c tablet maar amber pakte het aan en dumpte het ergens neer, en dan eet suzie er teveel van dus dat doe ik niet meer. Ik voer kasper fauna food cavia, hooi en dagelijks verse groenten. En soms haal ik een zakje met gedroogde kruiden, groente of fruit in de dierenwinkel. Ook zitten ze van lente tot herfst overdag op gras buiten. En tot nu toe zijn er al bijna 4jaar(in mei) oud mee geworden zonder problemen.

Vanaf wanneer zijn cavia’s eigenlijk senior en hebben ze dan nog speciale behoeften kwa voeding?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:25

@ Ilse: best jammer van die kist want die neemt veel ruimte voor de cavia ‘s in. Kan je die bv niet op soort van pootjes zetten? Dat de cavia’s eronder kunnen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:23

Hier krijgen ze ook geen vitamine C tablet, krijgen elke dag groenvoer en het zit toegevoegd aan de brokjes. Vroeger hadden we wel druppels die we in de winter in het water erbij deden, maar toen kregen ze ook niet standaard elke dag groenvoer.

@lukasje, dat is ook nog een idee inderdaad :). Gelijk ook extra schaduw.

Verder zijn er nog steeds geen babies -O- . Ik heb geen geduld :') .

Ze lijkt op de foto niet eens zo heel dik
Afbeelding

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 14:47

Wat een leukerds <3

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:23

Nou m’n cavia’s zijn er ondertussen! Ze zijn nog heel bang, arme beestjes. Ze zitten onder het grijze plateau en durven er niet onder weg te komen. Ze hebben de hele dag en nacht niks gegeten en gedronken, heb het idee dat ze de loopplank niet snappen naar boven? Ze hadden in hun vorige huisje ook een bovenverdieping.

Afbeelding

Afbeelding

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:31

Dat komt wel hoor als ze zich wat meer op hun gemak voelen. Ik zou voor nu het eten op de begane grond zetten zodat het ze even wat makkelijker wordt gemaakt. Over een paar dagen racen ze waarschijnlijk gewoon rond.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:27

Zorg in ieder geval dat ze ook beneden eten hebben, niet alle cavia's klimmen op zulke plateaus. Ik hang het drinkflesje ook altijd bij het lage deel. Zeker als ze nog gespannen zijn, dat kost even wat tijd. Ik koop ze meestal om met andijvie als ze nog niet goed eten. Vaak beginnen ze daar wel aan als je niet kijkt :P Het is gelukkig heel normaal gedrag voor cavia's. Alles is ineens nieuw, dat is natuurlijk heel spannend voor ze.

Spannend Ilse! De tijd gaat ineens heel langzaam als je op baby's wacht :+

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:31

Ja heb inderdaad water en hooi beneden neergelegd! En wat brokjes gestrooid op de wilgenbrug in de hoop dat ze omhoog komen, haha. Heb een waterbakje neergezet beneden want ben bang dat als ik de fles daar neerhang dat de baby er dan niet bij kan.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:40

Als je genoeg groente geeft, hebben ze niet direct water nodig ;) Geen reden om het niet aan te bieden natuurlijk! Maar meer in de zin van maak je geen zorgen als je ze nog niet hebt zien drinken. Hier zijn dagen waarop er ineens heel veel wordt gedronken en dagen waarop het flesje niet wordt aangeroerd. Uit verse groenten halen ze ook heel veel vocht namelijk.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 21:35

@Ilse spannend, benieuwd naar de baby's! :D

@nienke de mijne deden er ook erg lang over voor ze gingen drinken. ik gaf altijd maar genoeg groente en later gingen ze steeds vaker het flesje vinden gelukkig :j

Even een vraagje hier.
Mijn bijna 1 jaar oude rex dame heeft naar mijn idee een bult op haar buik boven de vagina. Het is daar kaler vergeleken met de rest van de buik en lijkt voor mijn idee dus echt een bult/verdikt. Nu was ze van baby af aan snel stevig en erg fluffy, maar nu die buik ineens kaal wordt vind ik het wel erg opvallend.. Kan niet puur door dikheid zijn naar mijn idee := ze woog net 1320 gram, nu had ik helaas al ff niet gewogen maar meestal zit ze rond de 1100/1200.
Kan dit iets met de eierstokken zijn? cystes oid? Heeft iemand ervaring daarmee?
Ze vertoont verder gelukkig geen symptomen, eet normaal, vind haar niet traag of ziek ogen.
Ga morgen de dierenarts sowieso bellen maar misschien dat hier mensen wel eens zoiets hebben gehad bij hun cavia's, dan hoor ik graag ervaringen.
Ben als de dood dat het ernstig is en ze onder het mes zou moeten met alle mogelijke risico's, beestje is toch wel m'n favoriet van de drie ;(

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 22:31

@Lois, klinkt mij niet bekend, goed teken in elk geval dat je verder niks aan haar gedrag merkt.

Ondertussen nog steeds geen babies -O- .

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 21:41

Afbeelding

BABIES! *\o/*

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 22:36

Jaaaa wat leuk!!! Gefeliciteerd!

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 22:54

Wat een dotjes, gefeliciteerd <3
Blijven ze?

Vanochtend bij dierenarts geweest, die zei waarschijnlijk ontstoken/geïrriteerde melkklieren. Ze vond niet dat er duidelijk cystes voelbaar waren. Omdat er geen gek gedrag is verder kijken we het aan, mocht het erger worden gaan we terug :j

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 22:56

Ilse_123 schreef:
[ [url=m/41cKPi.jpg]Afbeelding[/url] ]

BABIES! *\o/*

Gefelicteerd!!!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 23:15

Joepie *\o/*

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:21

Thanx allemaal :D . Het was even spannend want nummer 4 is heel klein en was gisterenavond ook heel zwak. Ik twijfelde even of ik die misschien niet binnen moest houden en bijvoeden, maar uiteindelijk toch maar bij mams gezet. Ik had eigenlijk niet veel hoop, maar vanochtend was ze schoon en al veel alerter! Sousje is echt een top moeke ;).

De witjes kleuren nog door naar lilac-wit argente ;).
Afbeelding

Ik denk dat ik wel een lilac wit argente zeugje ga houden, de rest mag uiteindelijk verhuizen.

@Lois, fijn dat de vraag gecheckt is, hopelijk is ze snel van de irritaties af.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:47

Tof nestje!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 14:04

Mooi nestje!

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 12:36

Maak me toch wel wat zorgen om de nieuwe cavia’s… Heb ze nu sinds zaterdag en ze zijn nog steeds niet onder hun plateau vandaan gekomen… Als ze mij zien bevriezen ze helemaal. En ze eten ook weinig, ze eten een beetje groente maar geen hooi en brokjes… Of maak ik me voor niks zorgen?

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:54

nienke555 schreef:
Maak me toch wel wat zorgen om de nieuwe cavia’s… Heb ze nu sinds zaterdag en ze zijn nog steeds niet onder hun plateau vandaan gekomen… Als ze mij zien bevriezen ze helemaal. En ze eten ook weinig, ze eten een beetje groente maar geen hooi en brokjes… Of maak ik me voor niks zorgen?

Yes we zijn een stapje vooruit! Ze hebben vandaag uit mijn hand gegeten toen ze veilig onder het huisje zaten! Jullie verder nog tips over het tam maken?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 19:24

Ah fijn! Het is gewoon heel veel geduld hebben..