gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:15

Moppiefilou; Jachtlak schijnt heel goed te werken maar dat is geen beits. Heb ik ook voor mijn houten rattenkooi gebruikt en schijnt niet giftig te zijn. Na bijna twee jaar nog geen overleden rat gehad in elk geval. :P Deze heb ik gebruikt. Is wel een stuk prijziger dan beits.
Afbeelding

Fijn xJurdyWonanx dat het goed met haar gaat. Het blijft toch spannend zo'n operatie. Mijn voedster moet er eind deze maand aan geloven.

MoppieFilou

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:37

Bedankt! :)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 17:09

Heeft iemand hier nog tips?
Mijn twee konijnen eten al weken zo goed al geen hooi meer... we hebben van alles geprobeerd: nieuw pak geopend, 'oud' hooi elke dag verversen in hun hok, hooi op een andere plaats leggen, stukjes fruit tussen het hooi, .... Ze blijven wel heel actief, ze komen enthousiast afgelopen op zoek naar eten, maar als ze eens snuffelen aan het hooi, moeten ze er niet meer van hebben. Al de rest aten ze wel nog: wilgentakken, korreltjes, groenten en fruit. nu geven we ze ook havermout omdat ze vermagerd zijn....
De laatste dagen echter beginnen ze steeds minder ander eten te eten...

Ik vraag me ook af of het nut heeft om hiervoor naar de dierenarts te gaan? Ze zijn niet volledig gestopt met eten, ze zijn niet lusteloos, en hoe groot is de kans dat ze alletwee iets hebben als haakjes of iets in de darmen ofzo?
Nu ja als het niet betert of nog verslechtert, gaan we er uiteraard mee naar de dierenarts.
Maar misschien weten jullie nog iets wat ik zou kunnen proberen? Ik heb ze nu binnen gezet zodat ik goed zie wat ze precies eten en hoe hun stoelgang is.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 17:19

Damned schreef:
Heeft iemand hier nog tips?
Mijn twee konijnen eten al weken zo goed al geen hooi meer... we hebben van alles geprobeerd: nieuw pak geopend, 'oud' hooi elke dag verversen in hun hok, hooi op een andere plaats leggen, stukjes fruit tussen het hooi, .... Ze blijven wel heel actief, ze komen enthousiast afgelopen op zoek naar eten, maar als ze eens snuffelen aan het hooi, moeten ze er niet meer van hebben. Al de rest aten ze wel nog: wilgentakken, korreltjes, groenten en fruit. nu geven we ze ook havermout omdat ze vermagerd zijn....
De laatste dagen echter beginnen ze steeds minder ander eten te eten...

Ik vraag me ook af of het nut heeft om hiervoor naar de dierenarts te gaan? Ze zijn niet volledig gestopt met eten, ze zijn niet lusteloos, en hoe groot is de kans dat ze alletwee iets hebben als haakjes of iets in de darmen ofzo?
Nu ja als het niet betert of nog verslechtert, gaan we er uiteraard mee naar de dierenarts.
Maar misschien weten jullie nog iets wat ik zou kunnen proberen? Ik heb ze nu binnen gezet zodat ik goed zie wat ze precies eten en hoe hun stoelgang is.

Heb je al ander merk hooi geprobeerd?
Die van mij eet ook slecht hooi, nu geef ik vooral veel blaadjes uit de tuin (zoals paardebloem en een speciale soort gras), hij krijgt nu ook hooi van science selective en daar eet hij al een beetje van en ik meng luzerne onder zijn brokken, zodat hij wel zeker wat binnen krijgt. Paardenhooi lust hij ook, maar voor andere merken krijg ik hem niet warm. :P
En misschien voer je teveel van de rest? Ik merk hier wel dat ze dan hooi als 1ste laten liggen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 17:29

Ik heb ze ook al eens 2 dagen enkel nog maar korrels gegeven om te zien of ze daardoor weer hooi zouden eten maar neen... Ze zijn ook al redelijk mager en ik wilde hun niet laten verhongeren dus langer of ook de korrels weglaten durfde ik niet.
Het rare is dat ze tot voor kort (nu ja nu is het toch wel al weken aan de gang) altijd voldoende hooi aten, totaal niet kieskeurig waren qua merk of iets, en nu plots alletwee zo goed al niet meer.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:17

Gebitsproblemen kunnen prima mogelijk zijn ook aangezien ze steeds meer dingen laten staan en afvallen. Dierenartsbezoekje dus. :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:24

:')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:34

Schattig <3 . De hond is meer bang dan het konijn :') .

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 22:07

Die wil heeeeel graag spelen en ze moet blijven liggen :P moeilijk moeilijk haha
Nala heeft er echt lak aan, geweldig _O-

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:30

Super lief! Mooie hond ook <3

Er zat ineens een konijn in de houtkachel :+
Afbeelding

Afbeelding

Noa28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:26

Mijn katten zijn bang voor mijn konijnen terwijl mijn konijnen zo graag achter mijn katten aan rennen :')

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 16:48

Haha in de houtkachel :')

Ik ben bang voor katten bij mijn konijnen.. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 17:21

Aww die hond van wtf :')

In de houtkachel <3

Mijn katten beschermen de konijnen wel , mijn jachtlust kat word soms heel wild als 1 van de dieren graaft en moet en zal dat hol in . Maar hij ving er laatst wel een muis uit , zijn vriendje die slaat naar de beesten maar dan gooi ik een slippen en is ie weg paar dagen

Noa28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:16

Eoweyn_x schreef:
Ik ben bang voor katten bij mijn konijnen.. :P

Ja ik ben vaak bang dat m'n katten m'n konijnen aanvallen maar er zat dit keer een hekje tussen dus dan vind ik het goed :+ zolang m'n konijnen en katten maar niet bij elkaar kunnen.. :o

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 08:17

Heeft er iemand ervaring met een zandbak in een niet overdekt (buiten)verblijf? Ik wil er graag één plaatsen maar ik vermoed dat ze het zand ook als wc gaan gebruiken en dat het na een tijdje verzadigd raakt met urine wat weer vliegen zal aantrekken. En graven ze het zand er niet uit? (Zodat het door de hele hele ren ligt). En als het extreem hard regent wordt het dan geen modderpoel?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:19

Ellende is dat hier :') het wordt toilet, gaat stinken dus na een week kan ik het alweer weghalen ivm vliegen/maden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:23

Ik heb gewoon wat hekjes ingegraven := , 30cm maar dat is het nadeel voor mij nu :P . Komt nog wat zand op dan is het gelijk hoger

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:06

Bij mij gaat een zandbak juist prima. Wordt nauwelijks als toilet gebruikt en wat ze er in doen spoelt er met regen juist weer uit. Ik heb wel een enorme bak, 60cm hoog en ongeveer 1mx1m, ze komen erin via een trap van grindtegels. Ik heb er wit zand in, dit vinden ze minder een toilet dan zwart zand. Onderop gaas ingegraven zodat het water er gewoon door spoelt ipv in blijft zitten dus ook nooit een modderpoel.
Ik heb hetzelfde zand er nu al twee jaar in zitten en stinken doet het nog steeds niet!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 14:11

Ik had speelzand in zo'n schelp helft... dat werd inderdaad een toilet. Dus dat is toch echt konijnafhankelijk denk ik... De eerste dag graven ze als een dolle, dag 2 ook nog wat en daarna word het een toilet. Als ik de hokken omhoog zet en eronder ruimte is probeer ik het misschien nog een keer, omdat het zo leuk voor ze is, maar als ze er weer een toilet van maken dan werkt dat gewoon niet.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 14:21

Ik heb de oude lekbak van de wasmachine als zandbak. Heb er zwart zand in. Natuurlijk komt er wel iets zand overheen, maar die van mij gebruiken het voornamelijk als hangplek :+ ze liggen er languit in.
Beide konijnen zijn heel zindelijk, dus hier blijft hij schoon :)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 15:03

Hmm interessant!

Mijn konijnen houden de ren wel schoon maar hun schuilhok is één groot toilet geworden sinds Floki er bij is gekomen. Ik vermoed dat Floki de zandbak wel als toilet gaat gebruiken.

Misschien dat ik dan maar wat tegels uit de ren moet laten wippen en gaas in ga graven, dan kan alle urine mooi wegzakken. Alleen dat is wel een enorm werk.. en ik kan nu zelf niet aan zoiets beginnen met m'n bolle buik.

Het leek mij prettig voor ze om met warm weer het zand nat te sproeien zodat ze een extra koele hangplek hebben. Misschien dan toch maar voor tijdelijk zo'n klein model halve schelp, dat is minder werk om te verversen dan een complete zandbak. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 15:54

Nat met dit weer zijn alle ingrediënten voor maden ,als je dier dan nat word ..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 17:05

Mwah dat valt mee hoor. Ik gooi met heet weer witte lakens over de ren heen en die maak ik ook nat met de tuinslang, meerdere keren per dag.
Tja, als ze dat niet snel genoeg door hebben zijn ze weleens wat nattig.
Nooit problemen mee gehad. Ik spray ook zelden tot niet met anti myiasis.
Ik heb me laten vertellen dat groene vliegen aangetrokken worden door konijnen die al wat mankeren. Dat hoeft dan niet eens bekend of zichtbaar te zijn. Gezonde konijnen zouden dus veilig zijn mits ze een schoon achterwerk hebben. Met een goed dieet en goed gewicht zit dat vaak wel goed.

Beste vind ik toch om niet zoveel extra's te doen. Ik laat ze met rust, ververs het water wat vaker en ze krijgen komkommer e.d. en dus dir lakens. Heb een paar stresskonijnen ertussen zitten en dan levert mijn goedbedoelde hulp toch veel stress op.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 17:12

Ik heb de konijnen nu binnen zitten, maar met een beetje geluk ga ik verhuizen naar een huisje en wil ik ze dus in de tuin een hok en ren maken.Iemand tips qua afmetingen van het hek ivm roofdieren, en hebben jullie de rennen overdekt of?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 18:05

Ik los het nu ook op met natte lakens inderdaad. Anti myiasis heb ik hier wel liggen en spray ze er voor alle zekerheid ook mee in. :)

xJurdyWonanx ik heb mijn ren overdekt ivm de vele katten die hier rondlopen. Vind het sowieso een veiliger idee.