Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:04

Poh, ja dan schrik je wel! En dan ligt ie gewoon lekker te slapen alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat ie even gevlogen heeft :') Gelukkig heeft ie niks!

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:03

Snadrem schreef:
Poh, ja dan schrik je wel! En dan ligt ie gewoon lekker te slapen alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat ie even gevlogen heeft :') Gelukkig heeft ie niks!

Hij springt wel vaker alleen had ik niet verwacht dat hij uit de kooi durfde te springen. We dachten ook echt dat hij ergens onder m’n bed of achter een kast zou zitten maar nee, naast de kooi in een mandje, hoe kom je er ook bij. :')

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 09:22

Nadat mijn cavia was overleden op zoek gegaan naar 2 maatjes voor hem. Vorige week stonden er op mp 2 cavia's die ook buiten leefde. Deze heren opgehaald en het gaat zo goed met zijn drietjes!! Heren zitten hier lekker achterin in het hooiruifje. Afbeelding

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 00:20

Ah wat leuk zo lekker in het zonnetje!

Melissac, hoe is het met je nieuwe verblijf, het probleem met de deuren al kunnen verhelpen?

Met de dames hier gaat alles goed. De officiële fleecematten zijn inmiddels aangekomen, dus het gesleep met puppyliners is voorbij. Handig systeem, al maken ze er soms echt een grote bende van met hun hooi en brokjes (die kan je lekker verkruimelen door de hele kooi, veeeeet!)

Maar op schoot zijn ze dan weer een schattig stelletje pannenkoeken <3
Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:55

Wat een gezellig plekje Dito !

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:47

Hoi bokkers, als het mag kom ik me ook melden in dit topic! Over enkele weken ga ik mijn eerste 2 cavia's aanschaffen. Als verblijf krijgen ze een kooi van 160 x 60. Nu vroeg ik me af of jullie tips hadden qua bodembedekking? Ik twijfel tussen fleece pads en gewoon zaagsel wat we ook voor de muizen gebruiken, of back 2 nature. Wat raden jullie deze beginnende caviahouder aan? :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:29

Zaagsel zou ik niet aanraden, maar houtkrul heb ik ook altijd gebruikt.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:47

Snadrem schreef:
Ah wat leuk zo lekker in het zonnetje!

Melissac, hoe is het met je nieuwe verblijf, het probleem met de deuren al kunnen verhelpen?

Met de dames hier gaat alles goed. De officiële fleecematten zijn inmiddels aangekomen, dus het gesleep met puppyliners is voorbij. Handig systeem, al maken ze er soms echt een grote bende van met hun hooi en brokjes (die kan je lekker verkruimelen door de hele kooi, veeeeet!)

Maar op schoot zijn ze dan weer een schattig stelletje pannenkoeken <3
[ [url=m/Pcbbte.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een schatjes!

We hebben er voor nu nooddeuren in gezet en zijn een beetje aan het puzzelen met hoe de deuren moeten worden. Het is wel heel grappig om te zien hoe ze groepjes aan het vormen zijn. 2 zitten alleen maar boven, 1 zit alleen beneden en de oudste zit het ene moment boven en het andere moment beneden. Ik moet wel zeggen dat het een stuk rustiger is omdat ze elkaar veel makkelijker uit de weg kunnen.

Er moet ook nog een plaat tussen de deuren en kast komen, die beesten hebben een doodswens denk ik. Ze willen er steeds uit springen dus dat is niet handig. :')

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 19:45

Jij hebt kamikavia's :=

Welkom nienke555, leuk dat je aan cavia's gaat beginnen! Ik heb ze hier sinds een tijdje op fleece zitten en dat bevalt me wel heel goed. Je moet wel een goede relatie met je wasmachine hebben, maar het scheelt enorm in troep in huis en afval in de container.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:49

nienke555 schreef:
Hoi bokkers, als het mag kom ik me ook melden in dit topic! Over enkele weken ga ik mijn eerste 2 cavia's aanschaffen. Als verblijf krijgen ze een kooi van 160 x 60. Nu vroeg ik me af of jullie tips hadden qua bodembedekking? Ik twijfel tussen fleece pads en gewoon zaagsel wat we ook voor de muizen gebruiken, of back 2 nature. Wat raden jullie deze beginnende caviahouder aan? :D

Ik zweer bij hennepvezel, zaagsel zou ik niet doen te erg stoffig voor je beestjes

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 03:13

Ik vond hennepvezel ook fijn, maar niet sinds ik een 2 verdiepingen draadkubus kooi heb. Dat gaf echt veel troep. Nu ikea badmatten en die zijn wel ideaal met schoonmaken uitkloppen en wassen maar.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:12

Bedankt iedereen! Ik ga er nog even over nadenken. Maar denk dat ik dan eerst maar hennepvezel ga proberen.

Dit zijn de cavia’s die ik binnenkort ga ophalen trouwens :D
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:18

Leukerds hoor :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:56

Welkom Nienke555, wat een leuke caafs, wanneer ga je ze ophalen?

Hier heb ik de cavia's van de schuur naar de buitenvilla verhuisd. Zijn twee verhoogde buitenverblijven met een ren ervoor. De ren moet nog goed worden afgezet, maar ik heb even een tijdelijke oplossing zodat Duvel en Jupiler alvast lekker buiten kunnen spelen. Wieckse Witte en Maredsous zitten in het grote verblijf maar blijven nog even op de bovenverdieping ivm naderende babieeeeessss. Ik denk dat het nog ongeveer een weekje duurt <3 .

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:54

Ilse_123 schreef:
Welkom Nienke555, wat een leuke caafs, wanneer ga je ze ophalen?

Hier heb ik de cavia's van de schuur naar de buitenvilla verhuisd. Zijn twee verhoogde buitenverblijven met een ren ervoor. De ren moet nog goed worden afgezet, maar ik heb even een tijdelijke oplossing zodat Duvel en Jupiler alvast lekker buiten kunnen spelen. Wieckse Witte en Maredsous zitten in het grote verblijf maar blijven nog even op de bovenverdieping ivm naderende babieeeeessss. Ik denk dat het nog ongeveer een weekje duurt <3 .

Oh baby’s, plaats maar heel veel foto’s dan *\o/*

Ik ga ze denk ik over 1,5/2 weken ophalen, kooi moet eerst nog geleverd worden :D

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 15:56

Met dit lekker lente weer zou ik ze ook wel buiten willen zetten in de ren. Maar eerst mijn grasveld repareren heb opeens last van een mol in de tuin.. inmiddels wel de boel weer plat geharkt en wat bij gezaaid. Maar het enige stukje wat on aangetast is ligt al vrij snel in de schaduw en dan vind ik het echt nog te koud voor ze. Dus nog even paar weekjes wachten dan kunnen ze weer buiten met goed weer.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:06

Heerlijk weertje 8-) .

Hebben jullie ideeën om groene planten toe te voegen? Ik zit eraan te denken om aan de schutting iets te hangen om gras te kweken ofzo... In het verblijf zelf gaan we een klein bananenplant stekje zetten (wel buiten het bereik van de knagers), maar ik wil nog wat extra groen. Al is groen natuurlijk al snel op :')

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:17

Ik had een flinke pol siergras staan. die groeit best hard en ze lusten het graag.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:22

Een pot met bamboe misschien? Groeit als een jekko en dat mogen ze ook hebben.

Reminder to self: ik moet ook nog bamboe gaan score

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:27

Blijft die kist erin staan? Anders zou ik daar een stukje tegels eruit halen en een stuk gras er neer leggen. Soms op mp hebben mensen nog stukjes over van een gras rol.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:10

En de kooi staat! Wat voelt 1.60 m dan klein met die spulletjes erin :') Maar de kooi kan gelukkig altijd uitgebreid worden :)) Ik denk erover om ook een overdekte ren te kopen zodat ze in de zomer ook lekker buiten kunnen.
Afbeelding

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:58

Haha ja herkenbaar, dan denk je een zee aan ruimte te hebben, zet je de spulletjes er in en ineens lijkt het allemaal zo enorm niet meer :') Leuk idee voor een overdekte ren! Een voor vast of een verplaatsbare?

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 16:10

Snadrem schreef:
Haha ja herkenbaar, dan denk je een zee aan ruimte te hebben, zet je de spulletjes er in en ineens lijkt het allemaal zo enorm niet meer :') Leuk idee voor een overdekte ren! Een voor vast of een verplaatsbare?

Denk een verplaatsbare! Dan kunnen ze mooi gras maaien :j

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 07:59

Grasmaaien is altijd fijn!
Ziet er eruit als een fijne kooi Nienke ;).

Bedankt allemaal voor de suggesties om het hier wat groener te maken.
@Roosje01, die kist blijft inderdaad staan, maar ik vrees dat gras laten groeien geen kans krijgt met die kleine snoeiers. Waarschijnlijk gaan er wel een paar tegels uit om daar net als in het andere gedeelte houtsnippers te leggen.
Pol siergras had ik vorig jaar neergezet op een stuk waar ze (dacht ik) niet bij konden, konden ze dus wel bij :') . Maar groeit natuurlijk makkelijk dus als ik het in een hogere pot neerzet is dat een goeie. Bamboe is een heel goed plan, ga ik zoeken!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:21

Welk voer zouden jullie aanraden voor blaaspatientjes?

Henk blijkt helaas blaasproblemen te hebben. Waarschijnlijk is hij toch al wat jaartjes ouder dan we denken, maar dat blijft ook moeilijk gissen met een vondelingetje.
Ik heb ook gelezen over Pavo Care 4 life om dit te geven.
Zijn er hier ook cavia-eigenaren die dit voeren?