Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Van

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:55

Blauw kan niet. Ik heb maar 1 blauwe en dat is een haan die duidelijk niet de vader is van deze.
Dat ze nog veranderen weet ik

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 12:00

Geen idee hoe de kleurvererving gaat bij kippen, maar recessief zal daar denk ik net zo goed voor komen als bij andere diersoorten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 12:08

Weet wel dat zoals porselein kleur moet het van beide ouders 1x mee krijgen. Ze kunnen wel 1x drager zijn zonder zichtbaar te hebben.

https://www.kippenjungle.nl/basisNL.htm
Weet niet in hoeverre deze info klopt, maar volgens mij zit er aardige kern van waarheid in.

Het zou ook nog vuilwit kunnen zijn die kleur.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 12:52

tamary schreef:
Geen idee hoe de kleurvererving gaat bij kippen, maar recessief zal daar denk ik net zo goed voor komen als bij andere diersoorten.

Klopt maar blauw is intermediair dominant. Vergelijkbaar met crème in paarden. 1x blauw is blauw, 2x blauw is vuilwit. Maar het toont dus altijd. Ik heb geen vuilwit, alleen 1 blauwe haan en dat is niet de vader van deze ivm de naakte hals(ook een dominant gen)

Na wat googlen denk ik dat het parelgrijs is dat is wel recessief.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:08

Vind kleurvererving bij kippen toch wel interessant ook.

Rood porselein vader x buff hen = tarwe met zwarte tekening (colombia of porselein).

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:13

Ik vind kleurvererving sowieso interessant. Maar kippen hebben zoveel verschillende patronen en kleuren en vind het verrassings effect ook wel zo leuk :))

Het is ook weer duidelijk, je hebt goede moeders en je hebt loeder moeders _O-
Een paar van mijn andere broedende Hennen hebben het opgegeven en zijn tevreden met 1 of 2 kuikens. Ook mijn sabelpootje, die had vorig jaar ook 1 kuiken waar ze niet zo best voor zorgde, die heeft het niet gered. Nu was ze de hele dag prima aan het moederen over haar ene kuiken maar tegen de avond liep dat kuiken opeens rondjes om het hok waar de kloek met de kaalnek jes in zit en maar piepen om er in te komen. En waar was mama? Die lag al prinsheerlijk te slapen in een van de hoogste nesten in het nachthok :roll:
Heb het kuiken bij de kloek van de kaalnekjes gezet en het is met open vleugels ontvangen.
Het sabelpootje liep vanmorgen al weer rond alsof ze nooit een kind gehad heeft >;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:31

Ja zoals dat tarwe kleurige kuiken lijkt nu op de vleugels wit gezoomd te worden en de hals begin steeds meer goudkleurig met zwarte stippen te worden. Ben wel ook benieuwd hoe de witte vlekken op de vleugels gaan ontwikkelen. Misschien toch ook iets van bont. Staart is ook met zwart erin. Ga toch eens kijken of ik daar een goede foto van kan maken.

Dit is trouwens kruising sussex rood porselein haan en een licht tarwe kleurige kruising hen. Ze is net te donker voor zalm kleurig, maar te licht voor tarwe.

Echt sommige kippen. :')

Ben dan ook heel blij met mijn broed kipje super moeder.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:09

Hier waren de zijdehoen kuikens 2 wit/geel en 1 zwarte terwijl ouders beidde wit zijn, dus die zwarte hadden we niet verwacht.

Hier worden de kuikens al groot. Recent pas de gelegenheid gekregen de ren aan het hok te maken. Andere kip even opgesloten in nieuwe nachthok (ik heb er dus 2, 1 is eem huisje ander hok met ren er aan vast) want ze zat laatst in de boom. (Oude hok is naar de stort). Eieren kan ik nergens meer vinden :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de kuikens

Afbeelding

Afbeelding

Wordt een leuke mix, wyandotte sussex en zijdehoen krielen

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:34

Grote kans dat de zwarte kuiken gewoon licht word hoor. Kleur van kuiken zeg helemaal niks en het zijn vaak regelrechte toverballen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:08

Kleur kuikens is leuk, maar koffiedik kijken. Hier twee kleurige kuikens die helemaal wit werden. En een in verhouding saai geel kuikentje wat nu een prachtige haan is met bruintinten en wat wit. Leuke verschijning in de verder zwart/wit populatie Chabootjes. Hij blend beter in met de Wyandottes qua kleur.

Iemand nog ideeën? Wij hebben 1 hen en die weigert van stok af te komen. Ze gaat er wel altijd netjes op, maar je moet haar elke ochtend eraf tillen (dus het hok inkruipen) en dan gaat ze haar ding wel doen.

Ik heb haar vanochtend laten zitten en ga kijken of ze er dan zelf nu af is gegaan. Maar ik vrees ervoor. Eerst kwam ze er wel af.. dus ze kan het wel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:09

Heeft ze geen zere poten bumblefeet of kalkpoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:16

Noop.. ze mist een teen, maar daar kan ze prima mee overweg. Er is aan haar poten niks veranderd verder. Heb die tot ongenoegen van haar al uitgebreid bekeken _O-

Enige wat ik kan bedenken is dat ze broeds geworden is en toen de legnesten niet goed vond (andere broedse dames) en dan maar besloten heeft op stok te gaan zitten. Om vervolgens daar niet meer vanaf te komen. Ze is normaal namelijk minstens 3x lang broeds kort na elkaar, maar dit jaar heeft ze nog niet nukkig in een legnest gezeten..

Maar ja, hoe haar weer uit die mindset te krijgen.. ik heb geen idee -O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:17

Broedse kippen zijn zo gezellig. _O- _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:52

Ja echt geweldig _O-

Ik ben al weken een stapel dametjes aan het verplaatsen van legnest om eitjes te rapen. Ze begonnen met 4, er zijn er nog steeds hardnekkig 2.. ach ja, ze doen maar..

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 13:15

Wat leuk, al die kuikentjes
Ik heb inmiddels nog maar 2 kipjes over, twee serama hennetjes. Zou het gezelliger voor ze zijn om er wat bij te zetten?
Of is 2 net zo goed?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 13:44

Afhankelijk
* hoe oud
* hoe lang met zij 2en

Zijn ze vanaf het begin al met zijn 2en zou ik zo laten. Altijd minimaal 2 erbij zetten.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 21:31

Ze waren met z'n drieën. Het zijn kipjes van vorig jaar, twee zusjes. Ze zijn toen samen bij een ouder kipje gegaan die alleen was overgebleven. Die is nu recent overleden en zijn ze sinds een week of 3 met z'n tweeën.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 15:22

Ik heb sinds een maandje een kipje erbij, ik had er vijf vorig jaar en helaas 2 kipjes in moeten laten slapen, allemaal cochinnetjes.
De nieuwe was van de buurman en die had er vier waarvan er 3 om onbekende redenen zijn overleden, ik denk door veel te veel brood voeren, maar goed, dat is gissen.
Kipje zat dus al maanden alleen en toen ze op vakantie gingen vroegen ze mij er voor te zorgen, gezegd, zet hem wel bij de mijne en kijk hoe het gaat, wonderwel ging het gelijk goed en tis een klein brutaaltje, maar inmiddels is ze helemaal geïntegreerd en superleuk kipje.
Dus buurman krijgt haar niet meer terug haha.
Geen idee wat voor ras, wit en wat kleiner dan m'n cochin.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 00:42

Een kippentopic, wat leuk! :D
Ik ben in 2 maanden tijd van 9 naar 6 kippen gegaan, er zijn er helaas 3 zomaar doodgegaan.. Ik lees hierboven iemand die het heeft over brood voeren. Nu krijgen mijn kippen geen brood, maar er staan wel wat framboos, kruis en aalbes struiken in mijn ren, misschien hebben ze te veel besjes geplukt/gevonden?

Anyway, ik hoop dat het hierbij blijft. Wil er wel weer wat kippen bij, dus ben me een beetje aan het orienteren op rassen. Heb momenteel 2 'red-een-legkip'-kippen, ik vind ze heel lief en gezellig en ze leggen ontzettend veel, maar vind ze eigenlijk te groot. Grote kippen, grote hopen stront :Y)
Verder heb ik nog 2 zijdehoenders, die hele dagen/weken/maanden aan het broeden zijn, dus ook niet mijn favoriet en 2 leghorns. Die zijn erg schuw.. Kortom, ik zoek een gezellig, klein en niet al te broeds ras. Iemand tips? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 07:28

Voor mijn gevoel is hoe kleiner hoe broedser _O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 07:31

Dit dus.

Om die reden ook grootslag hier. Heb 1 krielkip lopen, maar die is speciaal voor het broeden. Die gaat ook gewoon voor de haan liggen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 08:21

lies schreef:
Een kippentopic, wat leuk! :D
Ik ben in 2 maanden tijd van 9 naar 6 kippen gegaan, er zijn er helaas 3 zomaar doodgegaan.. Ik lees hierboven iemand die het heeft over brood voeren. Nu krijgen mijn kippen geen brood, maar er staan wel wat framboos, kruis en aalbes struiken in mijn ren, misschien hebben ze te veel besjes geplukt/gevonden?

Anyway, ik hoop dat het hierbij blijft. Wil er wel weer wat kippen bij, dus ben me een beetje aan het orienteren op rassen. Heb momenteel 2 'red-een-legkip'-kippen, ik vind ze heel lief en gezellig en ze leggen ontzettend veel, maar vind ze eigenlijk te groot. Grote kippen, grote hopen stront :Y)
Verder heb ik nog 2 zijdehoenders, die hele dagen/weken/maanden aan het broeden zijn, dus ook niet mijn favoriet en 2 leghorns. Die zijn erg schuw.. Kortom, ik zoek een gezellig, klein en niet al te broeds ras. Iemand tips? :)

De sussex kriel? Niet vaak broeds, legt door in de winter. En als je dsn toch broedende zijdehoenders hebt kun je daar wellicht eieren van de sussex onder leggen?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 12:32

Nou wat leuk, weet ik gelijk door jou welk ras m'n nieuwe kipje is, een sussex haha, dacht Google het even

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 19:09

Ooh, ik wist dat niet, hoe kleiner, hoe broedser. Ik had een hele bubs sabelpoot krielen en die waren bijna nooit broeds. Ze zijn maar 1 jaar geworden, vanwege een hongerige vos (hok niet afgesloten, heb ik van geleerd :o ).

Ik ga op zoek naar Sussex dan. En Cochin, vind ik ook lollig. Ook veel broeds? Sabelpoot vind ik ook nog steeds leuk, maar vond ze op 1 of andere manier een beetje zielig in de herfst/winter met die veren aan hun poten. Er bleef van alles aanhangen :')

Ik heb geen haan meer en wil ook geen babykippen. Want wat doe je met de haantjes? Plus, ik heb geen handig hok voor een kip met kuikens, dus ik hou het bij (bijna) volwasssen kippen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 19:34

Haantjes gaan hier voor de kipfilet. :o

Maar heb dan ook geen kriel kippen.