Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xSannee

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 20:33

Pittig hahaha!! Maar wel heel veel gezelligheid *D

Wij zijn geïnstalleerd! Reis ging weer top en Evi is weer blij op de camping.

Afbeelding

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:31

Gezien er hier mensen zitten die met de honden sporten of showen.
Zeggen jullie wedstrijden/shows af of wachten jullie wat de organisatie doet kort van tevoren? En hoe kort van tevoren kan dat zijn?

Wij hebben show zaterdag maar het wordt zo warm, vindt het eigenlijk niet verantwoord maar hoor nog niks van de organisatie. Kreeg wel gewoon toegangspas toegestuurd al. Contact opnemen ga ik nog wel doen.

Wat is qua temperatuur de grens? Verschilt per hond, activiteit etc, snap ik. Wat is voor jullie de grens?

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:41

StalMelyn schreef:
Zeggen jullie wedstrijden/shows af of wachten jullie wat de organisatie doet kort van tevoren? En hoe kort van tevoren kan dat zijn?

Wij hebben show zaterdag maar het wordt zo warm, vindt het eigenlijk niet verantwoord maar hoor nog niks van de organisatie. Kreeg wel gewoon toegangspas toegestuurd al. Contact opnemen ga ik nog wel doen.

Wat is qua temperatuur de grens? Verschilt per hond, activiteit etc, snap ik. Wat is voor jullie de grens?

Misschien krijg je hier meer reacties. Ik heb er geen ervaring mee of verstand van.
[BB] Hoe werkt een hondenshow?

Evi!! <3
Esplendido: zo, dat is pittig! Ik weet dat meer mensen het doen, maar het lijkt me zwaar _/-\o_
Hij is wel echt prachtig!! Zo bijzonder!!

Pinto: wat een leukerd! Hoe is zijn karakter?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:08

StalMelyn schreef:

Dat is je eigen verantwoordelijkheid, niet die van de organisatie. Als jij het te warm vind voor jezelf en je hond, dan ga je niet. Daar heb je geen toestemming voor nodig van de organisatie.

Cancellen gebeurt héél zelden, tenzij het hitteprotocol van de desbetreffende gemeente van kracht gaat, of dat er een verbod komt op het vervoer van dieren.

Wij hadden afgelopen weekend wedstrijd, en de ene hond kan er beter tegen dan de andere. Dana is niet gestart, Maze & Vixem wel.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:12

Eens met KimD wel. Ik vind dat je als eigenaar hierin altijd je eigen verantwoording moet nemen. Ik vind persoonlijk dat events met dieren sowieso vaak veel te lang door mogen gaan/te weinig gecancelled worden met warm weer. Maar het is een grijs gebied wel. Ik snap dat ze ergens grenzen moeten trekken en dan kan het soms ook zijn dat het veel te warm is en niet gecancelled word want de ene warme dag is ook echt de andere niet. Zowel in paarden- als honden sport heb je dit. Maar jij als eigenaar kent jouw hond het beste en kunt inschatten wat dan verantwoord is. Bij twijfel zou ik persoonlijk niet gaan. Het is dan ‘maar’ een show of wedstrijd of… gezondheid/welzijn staat voorop.

Nu hangt het altijd ook af van omstandigheden wel en uiteraard van het individu zelf. Daarom is je eigen inzicht als eigenaar belangrijker hierin imo. Een organisatie probeert altijd zo min mogelijk te cancellen als het even kan in veel gevallen. Je kunt zelf ook nog aanvullend ondersteunen met warmer weer wel, maar in dit geval hangt het imo ook een beetje af van de locatie, tijd dat je er bent, hoe je hond ermee omgaat, etc.

Wij hebben een aantal jaren terug een dog survival gedaan met warm weer en dat ging echt prima met onze honden- was ook veel water en bos gebied. Maar er zijn ook warme dagen dat wij echt helemaal niks doen behalve heel vroeg of laat snuffel rondes of water opzoeken.

Edit:
Ik zit sowieso niet in sport en/of show wereldje maar ik zou zelf in jouw situatie met zo’n warm weer niet gaan want ik denk dan: het is ‘maar’ een show en er komen er nog wel meer aan. Maar voor ons is showen ook niet belangrijk. Ik heb ook niet perse iets wat wij doen waarbij zoiets echt ter sprake komt. Op warmere dagen doen wij eigenlijk altijd al aanpassen en rustiger aan en niet echt iets ondernemen behalve in de avond water opzoeken etc. Geen idee ook hoe de voorspelde temp is waar die show is maar dat verschilt binnen nl ook nog natuurlijk. Ik had laatst 5 graden verschil met een vriendin uit Julianadorp tov ons in heerlen.

Onze ochtend net was ook al best warm, vond ik dan. Arya had er niet echt last van maar ik zelf wel heel erg dus ik zou zoiets als activiteiten eerder cancelen voor mezelf dan hahaha.

Afbeelding

Afbeelding

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:22

Wij showen ook regelmatig in het buitenland en hebben ook tijdens de grote zomershows in Kroatië en Slovenië geshowd. We hebben voor dit soort omstandigheden dus een tent met zo’n zonwerend doek, ventilators op batterijen, koelmatten en koelpakken voor de honden. Ook hebben we een kortharig ras dat goed tegen de warmte kan, natuurlijk verschilt het ook binnen het ras nog wel van hond tot hond, maar in vergelijking met veel andere rassen kunnen ze er goed tegen. Kijk naar je hond en of je zelf de mogelijkheden en spullen hebt om te zorgen dat je kan koelen en uit de zon kan.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:35

Ik doe geen shows, sport, cursus etc met mijn honden maar hier is het van meerdere factoren afhankelijk:
Bij brandende zon haak ik zelf af tegen de 25°c, bij bewolking of in de schaduw hou ik het rond die temperatuur nog wel redelijk vol.
Als het aan Dívka ligt kalmeren we pas als we hoog in de 30°c zitten en zelfs dan racet ze nog als een idioot rond. 8)7
Die moet ik echt een beetje tegen zichzelf beschermen.
Mahdutje haakt af bij rond de 20°c in de zon, wanneer hij in de schaduw loopt en los houdt hij iets hogere temperaturen beter vol.

Mijn oplossing is om met temperaturen boven de 25°c vnl 's avonds laat, 's nachts en/of 's ochtends vroeg te gaan lopen, overdag korte uitlaatrondjes en in de tuin.
Bij het uitlaten gaat Mahdutje in de hondenbuggy en bij de uitlaatvelden er even uit.

Moet er wel bij zeggen dat Mahdutje een kortsnuit is met korte pootjes, dus de warmte vd bestrating slaat ook tegen zijn buikje waardoor hij de warmte bijna nergens kwijt kan.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:37

Esplendido schreef:
Heerlijk die kleintjes.

Onze pup groeit zo hard. Hij is al bijna zeven maanden en zijn twee vriendjes al bijna negen maanden. Maar het blijven mijn puppy’s.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wat een Beauty "Afghaan?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:49

Ons NK wordt vrijwel standaard in 30°C gelopen, niks mis mee maar je moet wel je verantwoordelijkheid nemen om ervoor te zorgen dat het verantwoord kan.

De periodes dat ze daadwerkelijk aan de bak moeten zijn zo kort dat de baasjes er waarschijnlijk veel meer last ervan hebben.

Nogmaals, honden zoals Puk & Dana start ik niet, dat is niet eerlijk tegenover hun, die hebben er gewoon last van en voor Puk is het zelfs gevaarlijk.

Een evenement cancellen heeft veel te veel impact op de organisatie, dan draaien ze vrijwel zeker verlies en vaak is dat niet te doen voor de club die het organiseert.

Als een gemeente een hitteprotocol oplegt, of er komt een verbod op dieren dan is het anders want dan mogen ze een bepaald percentage in rekening brengen.

Op de wedstrijddagen zelf wandelen we vóór 6 uur en meestal na 21 uur, tussendoor plassen ze even op het gras en liggen ze in, of onder de camper.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:51

Ik kan er nog niet zoveel van zeggen. Wij hadden vorige week donderdag voor het eerst puppy spelen, en het was bloedheet. Ze hebben het bewust korter gehouden, stond vers water en konden (moesten) in de schaduw rusten. Ze hebben 2x 10 minuten mogen spelen, waarvan de eerste keer de meeste pups erg afwachtend waren en er niet veel gebeurde.

Snuf doet het echt fantastisch! Is nu 2,5 week bij ons, groeit als kool. Doet op commando al hier, zit, af, poot en high five. Overal spelenderwijs mee begonnen, maar hij is zo slim. :')
Gaat steeds beter met de katten ook, die hebben geleerd dat wegrennen niet werkt. Dus blijven nu meestal eigenwijs zitten en brommen een keer naar hem.

In de moestuin onkruid weghalen is een rámp, want al het onkruid dat je in een emmer stopt sleept hij eruit en wordt random ergens in de tuin neergegooid. _O-

Vandaag voor het eerst hem even alleen gelaten toen ik wat boodschappen ging doen om de hoek. Keek even op toen ik wegging, bewust nog een paar minuten in de auto op de camera gekeken maar meneer ging gewoon liggen slapen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:58

De chihuahuas krijgen op dagen dat het 25 graden wordt Siësta. Of ik rij ergens heen waar water is doordeweeks op een tijd dat het rustig is en ik plof op het bankje neer dan mogen ze zich daar even vermaken.

Met Sophietje ga ik dan smorgens en savonds gewoon wandelen en rij dan vaak wel naar een losloop gebiedje.

Hier in de polder is veel open en het asfalt is ook al snel echt heet. Sophietje kan de warmte goed handelen maar daardoor rij ik liever naar een gebiedje waar meer schaduw is dat de grond niet heet is.

In de weekends ga ik vaak naar het bos en dat is koeler. Maar als het echt 25plus wordt laat ik de chihuahuas thuis omdat het vaak wel een reis is om er te komen. Elke hond is anders. Toots die was op zijn best bij warmte hoe warmer hoe beter de mafkees. En Dex en Saartje zijn op hun best bij 15- en voor Sophietje lijkt het niks uit te maken en als er water is neemt ze een verfrissende duik :')

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 12:12

Hier ga ik over het algemeen wel gewoon naar de show toe. Zeker aangezien de meeste wel een aardige inschatting geven qua tijd. Uurtje eerder aanwezig zijn, verkoeling meenemen, zorgen voor schaduw en voldoende water, hoofd koel houden van te voren en let's go. Maar dan hebben wij ook maar een kleine opkomst in ons ras (zelfs met clubmatches was de grootste groep waar ik tussen heb gestaan 13 honden, bij een gewone show zouden 5 honden al veel zijn. Even gekeken bij Eindhoven, daar staan nu inderdaad maar 4 reuen en is meteen ook de grootste groep :') ) en is het echt maar even in de ring voor ons. Mochten we wel eens langer moeten hangen omdat we BOB zijn, dan passen we daar wel weer een mouw aan. Maar nu is Parker ook best makkelijk met warme temperaturen. Hij heeft het sneller warm dan Jarv, maar past zich er makkelijk op aan.
Binnenkort ook weer show met Park, ook lekker zomers verwacht ik. Ik kijk het echt gewoon per dag aan.
Afbeelding

Hangt dus echt volledig af van de situatie, hond, en wat voor jullie goed te doen is :j

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 12:29

Ik moet er nog eens over denken. Het is ergens ook een kwestie van handig erin worden want ze zijn maar even in de ring en hoeven niet te rennen oid. Maar gevoelsmatig neig ik nu naar niet gaan. Ik heb nog even.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 20:40

Hier geen showervaring :))
Maar voldoende water, schaduw, rust en vooral niet te lang op pad hoeven zou oke moeten zijn voor Evi.

Wij zijn nu een paar dagen in Oostenrijk en het is zoo mooi hier :+:
Evi doet het fantastisch, lekker flinke wandelingen en dan chillen in de tent *D
Kleine sfeerimpressie

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag kwamen we zo hoog dat er nog sneeuw lag, dat was feest _O-
Vol verbazing dook ze er in haha.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 23:04

Oh wat prachtig! Fijne vakantie! :D

XxMariellexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 07:06

Wat is snuf een knappe pup fijn dat het zo goed gaat! <3

Gister is Bultersmekke de karaktertest gaan doen met alle pups uit het nest. ik ben dolgelukkig, mijn favorietje vanaf dag 1 is ontzettend goed uit de test gekomen <3 een Heel mensgericht en stabiel pupje wat erg goed liet zien dat hij graag dingen samen doet en continu oogcontact maakte!

Ik stel jullie dus graag voor aan:

<3 JOTTUM <3

Afbeelding

Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 08:09

Ohhh wat leuk! Nieuwe puppies in t topic <3

Qua shows, vaak als t echt warm is staan er waterbakken zodat de honden kunnen afkoelen. Word er aangegeven tentjes mee te nemen etc word er opgelet dat de honden niet in de volle zon gehouden worden
De km’s zitten vaak onder tenten en die keuren daaronder dan vaak de honden. Ook splitsen ze vaak de klasses op als t te warm is zodat de rest in de schaduw kan wachten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 08:10

Gefeliciteerd! <3 Een Jottum, daar ken ik er een paar van maar die naam heb ik recent niet meer gehoord! :D

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 10:27

Oh wat is jottum een leuke naam! Wat een snoetje zit erop.

Het is de 2e show dus heb niet veel spullen. Ik heb een bench die ik vorige keer met doek afdekte voor schaduw en een koelmat erin. Water uiteraard voldoende. Zelf een parasol mee die ook over de bench heen ging.
Maar zoals werd genoemd, later aankomen is ook een optie. Even aanmelden, voorbereiden en dan show lopen. Vorige keer werd hij BOB, enige waar ik dan mee zit is als we moeten wachten. Eerst dagindeling bekijken en mocht het zo zijn misschien dan maar in draaiende auto wachten om af te koelen.

Niet gaan is ook nog een optie.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 10:35

Jottum! <3 Wat een schatje!! Onwijs lief snoetje!
Is het een koningspoedel geworden?
Hij wordt hulphond toch?

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 11:02

Aaaah Jottum, wat een leuke naam en lief koppie!! <3 gefeliciteerd!

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:58

Lees net dat er een hitte protocol is afgegeven. Extra vroeg keuren en bij BOB kan je afmelden bij secretariaat voor de eindkeuring. Dus wij gaan!

Zie alleen wel dat Bonne enige norfolk is helaas.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 13:56

StalMelyn schreef:
Lees net dat er een hitte protocol is afgegeven. Extra vroeg keuren en bij BOB kan je afmelden bij secretariaat voor de eindkeuring. Dus wij gaan!

Maar dan win je toch sowieso, of niet? Dat zou voor mij een reden zijn om juist helemaal niet meer te gaan met dat warme weer, dan is er toch niks aan? :Y)

Wel fijn dat ze vroeger starten en dat je kunt afmelden voor de eindkeuring. Mag je bij een show eigenlijk ook op en neer? Dus als je vroeg bent, dus bijvoorbeeld 8 uur keuren, maar 16 uur is eindkeuring, dat je weer terugkomt?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 14:53

StalMelyn schreef:
Oh wat is jottum een leuke naam! Wat een snoetje zit erop.

Het is de 2e show dus heb niet veel spullen. Ik heb een bench die ik vorige keer met doek afdekte voor schaduw en een koelmat erin. Water uiteraard voldoende. Zelf een parasol mee die ook over de bench heen ging.
Maar zoals werd genoemd, later aankomen is ook een optie. Even aanmelden, voorbereiden en dan show lopen. Vorige keer werd hij BOB, enige waar ik dan mee zit is als we moeten wachten. Eerst dagindeling bekijken en mocht het zo zijn misschien dan maar in draaiende auto wachten om af te koelen.

Niet gaan is ook nog een optie.

Dogshow eindhoven heeft een hitteprotecol
Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 14:58

KimD schreef:
StalMelyn schreef:

Maar dan win je toch sowieso, of niet? Dat zou voor mij een reden zijn om juist helemaal niet meer te gaan met dat warme weer, dan is er toch niks aan? :Y)

Wel fijn dat ze vroeger starten en dat je kunt afmelden voor de eindkeuring. Mag je bij een show eigenlijk ook op en neer? Dus als je vroeg bent, dus bijvoorbeeld 8 uur keuren, maar 16 uur is eindkeuring, dat je weer terugkomt?

Nee is niks aan, maar wel makkelijk een CAC binnen halen. Mits je een U haalt.
Of je op en neer mag. Wisselt per show. Ik verwacht dat met deze temperaturen ze daar niet moeilijk over doen.