Puppy erbij 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 19:42

Heeft die alleen maar kleur op het hoofd? Of komt dat net door de foto? :)) Succes met bootcampen, aan de bak met die billen! *\o/*

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 19:47

Afbeelding

Afbeelding

Op bezoek geweest bij mijn ouders en daar deze foto's geschoten vandaar aangelijnd gezien deuren open stonden en geen omheinde tuin.
Wat een heerlijke schoft is het

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 19:48

Aan zijn ene kant heeft ie maar een klein stukje vlek. Op zijn andere kant wel een grote vlek. Veel mensen zeggen dat zn hoofd niet bij zn lichaam past :=

Dit was drie jaar terug.
Afbeelding

Deze foto is zijn vacht vreselijk, hij gaat bij ons straks naar de trimmer.
Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 19:51

dierenfan schreef:
[ [url=m/VElnZl.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ayorLV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op bezoek geweest bij mijn ouders en daar deze foto's geschoten vandaar aangelijnd gezien deuren open stonden en geen omheinde tuin.
Wat een heerlijke schoft is het

Op de eerste is je bouwpakket niet compleet denk ik. :')

Kaus schreef:
Aan zijn ene kant heeft ie maar een klein stukje vlek. Op zijn andere kant wel een grote vlek. Veel mensen zeggen dat zn hoofd niet bij zn lichaam past :=

Dit was drie jaar terug.
[ [url=m/TBLYX4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze foto is zijn vacht vreselijk, hij gaat bij ons straks naar de trimmer.
[ [url=m/8W2zto.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kan begrijpen waarom mensen dat zeggen, maar op de eerste foto is het beduidend erger dan op de tweede. _O-

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 19:57

Wat een heerlijk beestje dierenfan <3 Ik zou er zeker een DNA test mee doen! Zelfs al zijn die niet helemaal 100%.

Als ie straks weer wat soepeler is zal ik eens een filmpje maken van hoe hij beweegt. Hoor namelijk ook regelmatig dat het net een paard is _O-

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 19:57

Ik vind het zo’n dropje dierenfan!

Kaus, eigenlijk nu een paar goede foto’s maken en hem(buik bijv) opmeten. Kun je het bijhouden

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:17

Die buikomvang is een slimme, had ik nog niet. Foto's maak ik morgen :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:21

Kaus schreef:
Wat een heerlijk beestje dierenfan <3 Ik zou er zeker een DNA test mee doen! Zelfs al zijn die niet helemaal 100%.

Als ie straks weer wat soepeler is zal ik eens een filmpje maken van hoe hij beweegt. Hoor namelijk ook regelmatig dat het net een paard is _O-

Die komt er volgend jaar haha en nee niet eerder ik vind dit verrassingspakket erg leuk dus eerst een eind uit laten groeien voor ik echt ga weten welke rassen er in te vinden zijn haha.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:15

Late reactie. Hele dag weg geweest.

Maar training is bij trekken stil gaan staan en niks zeggen. Hond moet zelf de lijn losser laten gaan maken. Dus naar je toekomen. Of gaan zitten. Als de lijn maar niet strak staat. Dat belonen dan en weer vrdr. Ik heb over 10 meter wel eens 20 min gedaan. Alles vind ze leuk. Blaadjes, takjes , bosjes. Er is geen reden voor trekken.

Nu weet ze dondersgoed dat stilstaan betekend dat de lijn slap moet. En dan beloon ik. Gaan we vrdr en springt gelijk in een sprint vooruit en iksta weer stil en zo herhaalt het zich al 3 weken ongeacht hoe consequent ik ben en hoe vervelend ik het vind dat ik niet lekker kan lopen.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:58

Dan werst moe maken voordat je gaat trainen. Dan maar gewoon laten trekken totdat ze al energie kwijt is geraakt...

Blijven staan heeft overigens bij maar weinig honden zin. Ga uitzoeken wat voor haar echt interessant is. Sommige honden willen in het begin een balletje mee en andere werkt frikandel goed bij.

En zelf flink doorstappen als je in het begin wandelen zonder trekken traint. Hoe sneller jij loopt, hoe minder de hond kan letten op de omgeving.

Verder kan een target stick volgen goed werken in het begin of oefenen langs een muur buiten. Trekt ze? Dan blok je haar met een been tegen de muur.

Nu investeren in niet trekken goed aan te leren ga je meer aan hebben dan voor de rest van het leven van je hond met allemaal tuigjes en zaken in de weer te gaan. Honden weten dondersgoed wanneer ze zonder pijn kunnen trekken.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:59

Dat klinkt voor mij alsof je teveel van haar vraagt.

Ik vind het altijd belangrijk dat je zorgt dat je hond succes heeft. Je bouwt dus op in stapjes dat je zorgt dat je niet constant loopt te mopperen en te corrigeren.

Ga naar een losloopbos. Vraag haar vijf passen netjes te lopen, doet ze dat, beloon haar en laat haar los. Na een paar minuten vraag je weer een paar passen en laat je haar weer los.

Op die manier kunnen ze elke keer ontladen van de stress en inspanning en zorg je dat je niet steeds hoeft te mopperen.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 22:23

Bij naya werkte stilstaan enz ook heel goed. Nu begint ze weer iets meer te trekken dus we blijven trainen. Heel het leven lang ^^ die van kaus hierboven vind ik een een goeie. Als we los lopen (zonder enige afleiding) dan vraag ik soms Voet. Doet ze diet paar stappen dus los dan krijgt ze een beloning en mag ze verder spelen :)

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 23:02

Als alleen stilstaan niet werkt, zet dan eens een paar passen achteruit meteen nadat je bent gaan stil staan. Zodra ze dan dichterbij komt en de lijn dus weer mooi slap hangt, een stap zetten of twee naar voren en belonen voor de slappe lijn. Doe dat eens een paar keer en wissel goed af met los lopen dus niet te lang aangelijnd oefenen. Alleen stil staan doet niet altijd het kwartje laten vallen namelijk, sommige pups gaan dan zitten en vermaken zich evengoed wel...
Wat ik met Marley wel ook doe is zomaar uit het niets een beloning geven, terwijl hij braaf aan de lijn loopt en nog voor er een prikkel komt waarvan hij trekken wil. Marley is nu bijna 4 maanden en lopen aan de lijn gaat eigenlijk heel goed, hoewel hij ook veel los loopt.

Zag hierboven nog een soort van discussie over lopen trouwens, en ben zelf wel een loper.

Wat ik doe met Marley is de eerste ronde in de ochtend, ongeveer 45 minuten, is een rondje wat je kan lopen in een half uur maar doe daar tussen de 45-60 minuten over. Ik heb twee locaties, in de woonwijk en naar het park als ik moet werken, of met de auto naar een losloop bos hier dichtbij in het weekend of een vrije dag. In de wijk waar ik woon is een losloop pad en een speelveld voor honden dus daar loop ik dan heen en dan loopt hij dus deels los en deels aan de lijn.

In de middag ergens tussen 16-18 uur krijgt hij een kleiner rondje, maar kan het zomaar zijn dat ik alsnog een uur met hem buiten ben, als hij bijvoorbeeld een vriendje of vriendinnetje tegen komt. Hij speelt graag en heeft een paar speelmaatjes waar hij leuk mee speelt op zijn niveau en dat is in zijn geval een partijtje bekvechten in het gras, Marley is geen ren hondje :D

Dan na het eten ga ik vaak met een groepje lopen in het losloop bos, dat is een groepje mensen met voornamelijk volwassen honden en de meeste daarvan negeren Marley eigenlijk nogal maar dat is wel goed voor hem.
Dan lopen we een rondje op een rustig scharrel tempo en dat is ook weer een rondje wat op stevig wandeltempo 25-30 minuten duurt en waar we ergens tussen de 45-60 minuten over doen. Soms lopen er wel wat jongere honden mee en dan speelt Marley wel even maar al gauw lopen ze dan gewoon met de groep honden gezellig te scharrelen.

Tussen de wandelingen door slaapt hij veel of ligt tevreden op een kluifje te kauwen, of speelt wat met een van zijn vele speeltjes. En natuurlijk mag hij tussendoor ook een plasje en poepje doen maar dat is dan achter onze tuin even langs het pad wat daar loopt naar een klein veldje.

Ik houd me dus ook niet helemaal aan de 5 minuten regel maar dit werkt voor Marley gewoon heel goed en hij heeft het ook wel nodig om er echt even goed uit te zijn. Overigens deed ik het met mijn Berners hiervoor ook ongeveer zo en die zijn beiden voor Berner Sennen vrij oud geworden en hebben nooit problemen met de poten gehad.

Voor wat betreft alleen zijn zal hij dat toch ook af en toe moeten en dat gaat ook prima.

Overdag als mijn man avonddienst heeft ligt hij op de dagen dat mijn dochter er niet is een uurtje of 2-3 in de puppyren als mijn man naar zijn werk gaat totdat ik thuis kom en tot nu toe heb ik de weken dat we beiden dagdienst hebben steeds de dagen dat mijn dochter niet thuis was, lekker thuis kunnen werken. Binnenkort gaat hij in die weken dan 3 dagen naar de opvang.
Tegen de tijd dat hij groter is en ook niet meer in de ren hoeft, zien we het wel wat we dan doen. Als ik nu tussen zo ongeveer 6 en 7 zijn ochtend rondje loop, ga ik dan thuis aan het werk en heb eigenlijk de hele dag tot rond 16 uur geen kind aan hem, buiten zijn plas pauzes om dan, nu is dat meestal ergens einde ochtend en halverwege de middag. Als hij echt lekker in de tuin ligt te slapen dan laat ik hem en dan is soms 1 plasrondje tussen 12 uur en 13 uur ook genoeg.

Overigens is hij nu ook begonnen met wisselen, dus knagen op botjes en zo doet hij nu wel meer merk ik. Het wordt al zo'n grote jongen het gaat wel echt mega snel hoor!

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 23:09

Misschien nog een leuke ‘ afwisseling ‘ in training buiten stilstaan, omdraaien of achteruit lopen. De hond laten wijken. Meeste honden kunnen dan niet op de omgeving letten en blijven lopen. Werkte voor mijn akita het beste. Begon ze te trekken? Dan draaid eik haar voorhand om en liet haar paar pasjes kruisen met beide benen. Niet lang, maar gewoon rustig sn vriendelijk 2 pasjes wijken vragen. Belonen en recht draaien. Meteen weer belonen en zo dus de hele tijd afwisselen. Zelfde met vertragen en versnellen in mijn pas.

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 23:23

Ik ben nu het commando naast aan het koppelen dus als hij gewoon lekker naast me loopt zeg ik eerst Marley, naast en dan nog een paar passen doorlopen, weer naast zeggen en gelijk belonen. Dat doe ik heel random en als hij dan een keer wel gaat trekken, dan stil staan, paar passen achteruit en als hij dan gelijk weer netjes naast komt, ook weer naast zeggen en dan wat brokjes er in. Gaat ook best wel redelijk alleen als er echt een heel erg leuk vriendje in zicht is werkt het nog niet zo goed :+

Hier komen net zo, gaat echt heel goed, zelfs als we een andere hond zijn tegen gekomen, even hebben gesnuffeld (Marley dan) en zo en ik loop weer door, komt hij echt gelijk als ik hem roep. Maar als ik ergens loop en hij ziet in een zijpad of zo een andere hond, rent hij er gelijk op af en laat hij zich nog niet altijd gelijk terug roepen. Dat is erg lastig voor hem blijkbaar. Maar over all vind ik wel dat het goed gaat allemaal hoor!

Jammer alleen dat we pas in januari kunnen instromen bij een jonge honden cursus want gezien het ras, had ik wel het plan met hem wat meer naar de hondenschool te gaan, ik wil voorkomen dat ik straks eindig met een hond die niet los kan lopen omdat hij het vertikt om te luisteren. Vorige honden eigenlijk alleen puppy cursus mee gedaan maar ja, Sams kunnen nogal eigenwijs zijn wordt gezegd dus deze heeft misschien iets meer nodig....

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 07:34

Is het erg dat ik nooit train op niet trekken? Trekken ze teveel dan gaat de gentle leader om en is het klaar. Ze lopen hier verder 90% los of aan 8 meter lijnen met normale tuigen of halsbanden. Ze moeten wel maar aan 1 bepaalde kant lopen als ze aangelijnd zijn. Prima te eoen met 6 honden en 175 kg hond totaal.

Overigens ik gebruik ze voor treksport dus het voor mij lopen en trekken leer ik daarom nooit af

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:17

Oh ja, ik wil later gaan steppen met de hond, maar dan wel zelf steppen en hond naast meelopen, dus vandaar dat ik het juist liever niet aan wil leren om te trekken :D

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:26

Ze loopt elke wandeling los. Maar ze zal toch echt die 5 min richting het bos vast moeten langs de straat. In t bos gaat t perfect. Ze komt als ik roep gaat zitten als ze der riem weer om moet en dit herhaal ik ook gewoon als t niet hoeft. daarin doet ze het perfect. Maar ze hoeft niet onder de auto door der getrek. Maar neem de tips van hier mee. Thanks.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-18 09:53

Hier was(en is) een duidelijke “nee” eigenlijk altijd voldoende met trekken. Dus als ze trekken; stilstaan+nee. En dan blijven ze of netjes wachten tot ik bij ze ben of ze komen terug. En eigenlijk trekken ze hier alleen als ze heel snel naar het gras willen om te plassen. En dat gaat dan over een paar meter. En omdat ze niet loslopen wil het nog wel eens zijn dat ze te gek doen aan de lijn en even vergeten dat ie niet langer word. Maar dat is dan meer in een sprint en dat noem ik geen trekken.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:19

Ik train er ook niet op. Die 2 kleintjes trekken niet en Olly als we richting het park gaan, maar ja, dan weet die dat die daar kan spelen. Verder lopen ze nooit aan de lijn eigenlijk. Ze gaan de auto in zonder lijn naar het bos, daar springen ze uit de auto en lopen maar. Gaan 2x per dag naar het bos en 1x naar het park dus.

Mijn vorige hond was een ras die nogal bekend staat om enorm trekken haha. Bij haar was het verschillend hoeveel ze het deed. Bij shows maakte ik gewoon van haar jachtlijn een halti, zodat ze niet liep te trekken als ik daar met al mijn zooi naar de entree liep en binnen;)

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:30

Ik ben er denk ik iets teveel mee bezig, wat Nova ook aanvoelt.
We gaan straks naar het bos en ik wil haar eigenlijk loslaten maar ik durf het niet :+
Hebben jullie nog tips?
Het lijkt me namelijk zo fijn dat ze lekker kan rennen en dat ik me geen zorgen hoef te maken.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:48

Op zondag ga ik niet naar het bos hahah;P Dan komen alle honden die normaal nooit in het bos lopen..

Ik heb pupjes altijd gelijk los gelaten, ze blijven toch wel bij je. En verder gewoon lading koekjes mee en steeds belonen als ze komt als je haar roept. Je kan ook eerst een lange lijn eraan doen en daarmee oefenen. Weet niet hoe oud ze is?

Ik liep vroeger altijd elke dag in het bos aan de slaperdijk, lekker rustig doordeweeks;) Maar in het weekend mij te druk.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:03

Ja ik heb nu een lijn van 10 meter eraan hangen haha! En inderdaad, ik ga ook liever op een andere dag maar deze week kon ik alleen in het park lopen.
Ze is nu bijna 6 maanden. De eerste weken liet ik haar ook gewoon los en dan bleef ze ook wel echt bij me, maar ze zoekt nu de grenzen ontzettend op.

Ik denk inderdaad dat ik het maar gewoon moet doen, waarschijnlijk maak ik me ook veel drukker dan nodig is.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-18 12:07

Je hebt evt ook veldlijnen van 20 meter. Maar dan moet je niet volop de dichte begroeiing in gaan en een hond hebben die door de bosjes gaat :+
Want dan krijg je een hond die in de knoop zit _O- Maar ik gebruik die wel eens op open vlaktes voor Chicka.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:10

Haha bij mij zou zo´n lijn ook niet werken voor Olly. Ik zou gewoon goed gaan oefenen op het terugkomen, ook met afleiding. Het is natuurlijk niet leuk voor andere als er elke keer een grote pup op ze af komt stuiteren. Olly zou het leuk vinden haha, maar denk niet alle honden;p