[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 22:31

Potverdorie Gloa.. ik kan niet meer zeggen dan dat ik je sterkte toewensen wil..

MightyMike schreef:
De bak staat sinds gister en moet dus nog aangekleed verder, beetje kaal nog.. Voor meer visjes eerst op gang laten komen, maar alvast aan het orienteren. Er zitten nu 5 guppen mannen in.[ [url=m/OJEPPi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Goed dat je er snelgroeiers (waterpest) in hebt staan, die helpen mee de afvalstoffen uit hetwater te filteren. De plant met de gekrulde bladeren rechtsvoor is een Aponogeton sp, deze zijn seizoensgebonden en sterven na een paar maanden af, om na een paar maand rust weer te beginnen. Ook hebben deze planten veel voeding via de wortels nodig, heb je er kleibolletjes bij gestoken voor een langere levensduur?

In elk nieuw opgestart aquarium kun je een nitrietpiek verwachten, die komt bij jou nu eerder omdat je er gelijk vis in hebt gedaan en dit kan je vissen helaas ook doden. Door om de paar dagen minstens een kwart water te wisselen hebben ze een grotere kans in leven te blijven.

MightyMike

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 22:36

Dank je Spruit! Zullen we dan doen. De info in de winkels is helaas erg tegengevallen, vandaar dat ik hier graag mee wil lezen. Guppy's zouden er gelijk in kunnen, in de andere bak, kleiner met een paar guppy's, is het een paar maanden terug goed gegaan. Nu maar duimen dat het voor de 5 mannetjes lukt dan. We hebben geen kleibolletjes er bij gedaan. Ik zal eens googlen.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 00:03

O nee gloa wat erg. Nog steeds lek op de midden plaat? Wat een tegenslag zeg.

Nitriet piek, tja de ene doet het al jaren op die manier. De vissen erin en gewoon duimen. De andere is er heel voorzichtig mee. Ik heb op het filter van de vorige eigenaar ingedraaid dus kon heel snel vissen er in kwijt.

Helaas slaat mijn aquarium helemaal uit in alg, maar krijg het niet opgelost. Ook de planten hangen er wat zielig bij, echt zonde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 00:12

Het is niet te zien waar het vandaan komt helaas. Had meteen de bouwer een mailtje gestuurd en die hing binnen 10min aan de telefoon. Volgend weekend komen ze terug.

De bodem bestaat uit 3 delen die met overlappende stips aan elkaar worden gemaakt. We vermoeden dat ergens onder die stips schade in de kit zit. Dat het los is gekomen door het buigen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 00:34

Mooi k*t zeg Gloa. -O-
smurfje schreef:
Nitriet piek, tja de ene doet het al jaren op die manier. De vissen erin en gewoon duimen. De andere is er heel voorzichtig mee.

Ik gooi er vaak ook gelijk vis in.
Ik begin met 1 guppy, na een week voeg ik er nog een toe.
2x per week doe ik een 60-80% waterwissel en ik zorg dat er minimaal 3 bosjes snelgroeiende planten (waterpest oid) in zitten.
Tot nu toe altijd goed gegaan op deze manier. :)
Ik zou het niet doen als je gelijk een compleet visbestand erin zet, dat is gedoemd om fout te gaan, ook niet doen met zwakke vissoorten.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 06:43

smurfje schreef:
Helaas slaat mijn aquarium helemaal uit in alg, maar krijg het niet opgelost. Ook de planten hangen er wat zielig bij, echt zonde

Misschien kunnen we meedenken :)
Hoe lang heb je je licht aan staan? Geef je extra plantenvoeding bij?
Wellicht heb je zoveel alg juist omdat je planten niet lekker gaan. Misschien als je vloeibare plantenmest toe gaat voegen dat het beter gaat. Soms heb je planten die voeding via het water opnemen in de bladeren. Dat was bij mij echt een life saver om er vloeibaar spul bij te doen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 07:47

o wat lastig Smurfje, kan vanalles zijn, meestal te veel licht, te weinig vloeibare voeding, te weinig stroming, te veel visvoer...
Probeer eens je licht te minderen en kijk eens of al je plantjes bewegen en zeker een dagelijkse dosis voeding geven als je kan

@ellepel, ik heb er zo een reepje karton tussen gezet om een scheidingslijn te hebben en wat kleine keien

@MightyMike, leuk modern bakje, zie ik graag zo zonder omkadering <3

@Gloa echt rot da je nie weet waar het precies lekt. Hoe kijken ze dat na eigenlijk? of mss kan je het zien door de bodem als al je zand eruit is en dan enkel water erin?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 08:36

Dank je Mindful! Hopelijk snel opgelost Gloa!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 08:45

Gloa jeig wat een pech!

Bij mij was de alg door teveel licht, ik heb nu een timer erop zitten.

ik heb nu een stomme kale plek in de bak, iemand wilde stekjes van mijn plant hebben (Echinodorus)en hij bleek ook stekjes te hebben (vallisneria) dus besloten om te ruilen Nu heb ik alleen al planten opgeschoven in de bak en hoor ik niks meer. En ik ben dom dom dom geweest, een moederpant bleek uit 2 delen te bestaan dus heb ik uit elkaar gehaald, ik moest nu regelmatig bladeren weghalen omdat die zo vol groeide, nu begrijp ik waarom, het waren er gewoon 2.
Nu heb ik de bak waarin ik die plant bewaarde voor diegene die ook de stekjes wilde ruilen niet voldoende gevuld met water en is die uitgedroogd. -O-
Ik wacht nog een week, hoor ik dan niks ga ik naar de winkel en haal zelf maar plantjes erbij

Tot nu toe lijken de Sumatranen de rest nog met rust te laten, wat een actieve kleuters zijn dat zeg. Pesten elkaar, heel actief, echt leuk om naar te kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 09:26

Bak is veel te groot om te zien waar het vandaan komt :+ . Zo hard drupt het niet dus is waarschijnlijk een klein lekje. Gaat waarschijnlijk opgelost worden door er extra bodemplaten bij te plakken.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 10:33

Pluttersput schreef:
Misschien kunnen we meedenken :)
Hoe lang heb je je licht aan staan? Geef je extra plantenvoeding bij?
Wellicht heb je zoveel alg juist omdat je planten niet lekker gaan. Misschien als je vloeibare plantenmest toe gaat voegen dat het beter gaat. Soms heb je planten die voeding via het water opnemen in de bladeren. Dat was bij mij echt een life saver om er vloeibaar spul bij te doen.

Licht: 8 uur.
Plantenvoeding: profito volgens voorschrift en ferrocell volgens voorschrift.
CO2: vloeibaar easy carbo volgens voorschrift

Geen voedingsbodem, bak draait sinds november 2018. Heb al vele opstart algen gehad. Maar nu heb ik van die alg bolletjes op planten, en de planten hangen een beetje dor.

Voeren doe ik elke dag een klein beetje, het is binnen 2x knipperen al op. Heb een redelijk groot vissen bestand.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 10:56

Hmm.. gek, klinkt toch allemaal heel goed?

Je zou kunnen proberen licht terug te schroeven, naar 6 of 7 uur. Kijken wat dat doet..

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:27

O vergeten te melden.

Gisteren waardes gemeten. Nitraat wat te hoog. Verder alles goed.

Je zou denken dat het goed zou moeten zijn. Maar nu doet ie het toch niet. Ik was maar rustig af, want kan wel van alles er in gooien maar dan weet ik nog niet waar het aan lag. Maar ik baal er zeker van.

Iemand hier interesse in een koppel diamant gourami?
Of een schooltje botia striata (6st)?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:06

Heb je een duidelijke foto van je bak?
Ik zou een waterwissel doen en misschien even wat minder plantenvoeding doen?

Heb je veel planten erin en voldoende stroming?

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:26

Ik post vanavond ook even een foto.
Heb ook last van alg wat ik niet weg krijg. Voer amper, licht op 7 uur, ga vrijdag nieuwe tetra's bijhalen en nieuwe plantjes en ook gelijk water testen bij discus.
Strips waren dit weekend goed.
Geen voedingsbodem, alleen tabletten, vloeibaar en Co2 toevoeging.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:44

Afbeelding

Dit is een foto van 2 weken geleden na een waterwissel van 40 % ivm nitraatgehalte gehalte van 250. Inmiddels is deze gezakt naar 50 maar echt nog te hoog.

Afbeelding

En het alg waar ik nu last van heb is deze

Later toegevoegd: laat maar bovenstaande foto is al weer ouder zie ik. De varen is er al uit, en heb inmiddels een extern filter. Dus ik zal vanavond even een nieuwe foto schieten
Laatst bijgewerkt door smurfje op 28-01-19 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:46

van sinds ik mijn TL lampen heb vervangen door LED, heb ik niks algen meer MAAR mijn planten doen het nu minder goed.
Ik kan enkel de makkelijkste goed houden, daarom dat nu minder planten en meer hout heb liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:55

@smurfje; lijkt op penseelalg. Kijk eens wat je daarop kan vinden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:27

Ik heb het vroeger wel gehad.
heb toen een flesje algexit gehaald en dat hielp.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:58

Afbeelding

Het slachtoffer.

Ik heb nog alg exit staan. Daar maar mee beginnen?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:54

phoeh, jouw hele bodem is groen of zie ik verkeerd?
op FB is een groep van aquarium liefhebbers 'show jouw aquarium', mss kan iemand je daar helpen?

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 16:13

Mijn bodem is groen qua groen zand, maar ook groen van de alg.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 16:31

en bewegen je plantjes? (ben nog altijd aant meedenken :7 )

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 19:06

Ja de plantjes bewegen heel erg. Alleen die ene onder de uitlaat van de pomp niet zo erg als de rest.

Ik ben heel blij met jullie mee denken. Dan kom ik er vast wel.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 19:50

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ga vrijdag weer een waterwissel doen en savonds naar discus voor nieuwe tetra's...